Gå til innhold

Grensen mellom Abandonware og Warez


Anbefalte innlegg

Det finnes mange sider med såkalt abandonware. Hvor går grensen mellom warez og abandonware? Har på følelsen at mange sider tenker sånn: "Nå er dette spillet så gammelt at det må være abandonware".. Ikke det at jeg bryr meg om warez, men bare for nysgjerrighetens skyld.. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Abandonware har blitt kommentert gjentatte ganger av representanter for diverse spillselskaper og distributører. Kort fortalt fungerer det slik:

 

De fleste spill som skjuler seg bak abandonware-tittelen er ulovlig å laste og distribuere. Et spill blir ikke "fritt for alle" bare fordi det ikke selges mer, eller støttes av utviklerne. Det er fremdeles beskyttet, og rettighetene beholder rettighetshaverne helt til rettigheten blir foreldet (og da må fornyes, noe som tar mange tiår) eller de selv sier den opp og erklærer spillet som "public domain" eller "freeware".

 

Selv om Sierra bryr seg lite om du laster ned Police Quest 1, er det fremdeles ulovlig (nå har ikke jeg sjekket opp akkurat dette spillet, men jeg antar det). Alder og markedsstatus har ingenting å si.

 

Abandonware er en betegnelse folk har funnet på, og er for det meste tull og fanteri. Kort fortalt: Abandonware er like ulovlig som annen piratkopiering, men de færreste selskaper bryr seg særlig om det. På mange måter er abandonware positivt, da folk får muligheten til å oppleve gamle klassikere de aldri ville fått tak i på lovlig vis, da det ikke lenger er i salg. Men juridisk sett er det ikke tillatt.

Lenke til kommentar
Abandonware har blitt kommentert gjentatte ganger av representanter for diverse spillselskaper og distributører. Kort fortalt fungerer det slik:

 

De fleste spill som skjuler seg bak abandonware-tittelen er ulovlig å laste og distribuere. Et spill blir ikke "fritt for alle" bare fordi det ikke selges mer, eller støttes av utviklerne. Det er fremdeles beskyttet, og rettighetene beholder rettighetshaverne helt til rettigheten blir foreldet (og da må fornyes, noe som tar mange tiår) eller de selv sier den opp og erklærer spillet som "public domain" eller "freeware".

 

Selv om Sierra bryr seg lite om du laster ned Police Quest 1, er det fremdeles ulovlig (nå har ikke jeg sjekket opp akkurat dette spillet, men jeg antar det). Alder og markedsstatus har ingenting å si.

 

Abandonware er en betegnelse folk har funnet på, og er for det meste tull og fanteri. Kort fortalt: Abandonware er like ulovlig som annen piratkopiering.

Det finnes spill som er Abandonware, i og med at utviklerne tillater at de lastes ned, men ikke har gitt ut en sharewarefreeware versjon selv. Disse er ganske få, og de fleste spillene som omtales som abandonware er enten sharewarefreeware eller ulovlig å kopiere.
Lenke til kommentar

Selv om Sierra bryr seg lite om du laster ned Police Quest 1, er det fremdeles ulovlig (nå har ikke jeg sjekket opp akkurat dette spillet, men jeg antar det). Alder og markedsstatus har ingenting å si.

 

PC-versjonen er ulovlig å laste ned, men et nettsted som heter Back 2 the Roots har fått lov til å legge Amigaversjonen ut på nettet. Den er praktisk talt identisk med PC-versjonen. http://www.back2roots.org/

Lenke til kommentar

Sierra bryr seg faktisk om folk laster ned Police Quest 1. Hvis du tråler noen av de digre abandonware-sitene etter Sierra eller Lucasarts vil du kun finne links til amazon.com og slike webshops, "Buy this game".

Selv om alt mulig anna kan lastes ned direkte, er alt av sierra og lucasarts tatt vekk.

Spillindustrien har sin egen form for RIAA, som heter IDSA. De har tydeligvis som formål å tråle nettet etter ulovlige nedlastingssider, og be dem enten fjerne spillet, eller få en saftig bot. Siden alle abandonware-sidene er drevet på frivillig hobbybasis, takker de ja til det, og legger en "Buy this game" link istedet. Ingen som gidder å risikere en dyr rettssak for å beskytte noe som er klin gratis for brukerne.

Lucasarts er spesiellt fanatiske, det var noen fans av Monkey Island-spillene som prøvde å lage egne "spinoff"-spill, men de fikk faktisk alle beskjed om å kutte prosjektet eller bli saksøkt på bakgrunn av copyright.

 

PCGamer UK fikk en heftig bot for å ha glemt å trykke © Lucasarts under et bilde av Jedi Outcast på forsida for noen mnd siden.

Lenke til kommentar

Det er en del produsenter som ennå er "i live" og holder på de gamle programmene og spillene sine.

 

Bare tenk: Gamle spill som passet utmerket til 8088, 286, 386, 486, Vic 20, Commodore 64/128, Amiga 500 kan sikkert tilpasses og kjøres på Mobiler, PDA'er og andre lomme-spill typer. De kan sikkert gjøre noen kroner på det ennå. Om noen år takler sikkert mobilene nyere og heftigere spill med bedre oppløsning og lyd. Klart produsentene ønsker å melke markedet fortsatt.

Lenke til kommentar
Abandonware har blitt kommentert gjentatte ganger av representanter for diverse spillselskaper og distributører. Kort fortalt fungerer det slik:

 

De fleste spill som skjuler seg bak abandonware-tittelen er ulovlig å laste og distribuere. Et spill blir ikke "fritt for alle" bare fordi det ikke selges mer, eller støttes av utviklerne. Det er fremdeles beskyttet, og rettighetene beholder rettighetshaverne helt til rettigheten blir foreldet (og da må fornyes, noe som tar mange tiår) eller de selv sier den opp og erklærer spillet som "public domain" eller "freeware".

 

Selv om Sierra bryr seg lite om du laster ned Police Quest 1, er det fremdeles ulovlig (nå har ikke jeg sjekket opp akkurat dette spillet, men jeg antar det). Alder og markedsstatus har ingenting å si.

 

Abandonware er en betegnelse folk har funnet på, og er for det meste tull og fanteri. Kort fortalt: Abandonware er like ulovlig som annen piratkopiering, men de færreste selskaper bryr seg særlig om det. På mange måter er abandonware positivt, da folk får muligheten til å oppleve gamle klassikere de aldri ville fått tak i på lovlig vis, da det ikke lenger er i salg. Men juridisk sett er det ikke tillatt.

Det var slik jeg mistenkte det var.. :roll:
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...