Gå til innhold

[Løst] Innspill ang. oppgradering av 4 år gammel stasjonær (pluss minus 6000 kr)


Anbefalte innlegg

Hei hei alle andre pc interesserte!

 

For 4 år siden fikk jeg hjelp av dere til å sette sammen passende deler til mitt behov (Klikk her for å se tråden) og nå som tiden har gått så er det på tide å forhøre seg om hva dere kyndige har å si om det er på tide med en oppgradering, eller om jeg burde vente 6 måneder / 1 år til før jeg gjør det.
Jeg har lenge hatt lyst til å instalere en SSD etter at jeg fikk prøve et familiemedlem sin pc med SSD og se med egne øyne hvor mye raskere det er.

 

Under kan dere se hvilke deler jeg har i pcen per i dag, med unntak av CPU-viften som jeg byttet ut med en Noctua NH-D14.

post-173916-1275428574,0836.jpg

 

Så mitt spørsmål: bør jeg oppgradere, og isåfall hva, eller bør jeg vente til den neste genrasjoen kommer neste sommer? Kan nevne det at jeg legger større vekt på lavt støy og tempraturer enn høy ytelse, så feks GTX Titans er ukatuelt ;D

 

Alle forslag og innspill tas i mot med stor takk :D

Endret av xiao shan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Per i dag har jeg ingen spill jeg ikke KAN kjøre, men feks Batman: Arkham City var litt laggy i utendørsområdene, så merker jo at maskinvaren begynner å bli eldre.

Hmmm, har ikke satt noe bestemt beløp på det enda, vil først undersøke hva ting i dag faktisk koster. Men det hadde vært flott om jeg kunne kjørt det meste i 1080p 60 frames/sec :) Så ta det som du selv vil :D

Lenke til kommentar

Per i dag har jeg ingen spill jeg ikke KAN kjøre, men feks Batman: Arkham City var litt laggy i utendørsområdene, så merker jo at maskinvaren begynner å bli eldre.

 

Hmmm, har ikke satt noe bestemt beløp på det enda, vil først undersøke hva ting i dag faktisk koster. Men det hadde vært flott om jeg kunne kjørt det meste i 1080p 60 frames/sec :) Så ta det som du selv vil :D

 

 

Tror nok du ikke legger merke til forskjellen siden du er vant til det, du kan jo kjøre Dxtory eller fraps i bakgrunn og følge med på fps i de forskjellige spillene.

 

Finn ut hvor mye du vil og kan bruke før du gjør noe, så kan du lage en post med budsjett og ønsker.

 

Du kan fint beholde RAM, PSU, HDD, CD-ROM, kanskje CPU viften og kabinettet med videre til neste bygg.

Lenke til kommentar

Skal ikke gå inn på det i denne tråden, men mener jeg har ganske god følelse på når noe er under 60 ;)

Så hvis jeg skal oppgradere så må jeg altså bytte ut Hovedkortet? Hvilken standard er det dagens prosessorer benytter seg av?

 

Er det nødvendig å lage en ny tråd da jeg bare kan fortsette her? La oss si 6000 kr til å oppgradere :)

Lenke til kommentar

Vel, i7-4790k har 1150 socket.

 

Det har ikke vært det helt store i endringer på den fronten, men jeg ville hatt et HK som var overklokkvennlig, og gått for en 4790k.

 

Hvis du skal bruke 6k hadde jeg kjøpt et skjermkort og en SSD foreløpig.

 

 

Hvis du skulle bygd en helt ny pc ville jeg laget en egen tråd for å få mer innspill uten at en må bla ned for å finne budsjett og hva du er ute etter.

Lenke til kommentar

En fornuftig oppgradering kan være (priser fra prisjakt):

- Asus Z97-Pro, 1400 kr

- Core i5-4690K, 1700 kr

- Radeon R9 290, 3000 kr

- Crucial MX100 256 GB SSD, 800 kr

 

Da havner du på 6900 kr. Dessverre litt over budsjett, men jeg vil anslå at du i hvert fall dobler eller tripler ytelsen sammenliknet med i dag.

Går du ned til R9 280X kommer du under 6000 kr, men 280X er litt kjedelig sammenliknet med 290.

 

 

Edit: Selger du hovedkort, CPU og skjermkort på Finn klarer du kanskje å hente inn 600 kr der. ;)

 

Edit2: Det kan være litt tøvete å anbefale Z97-Pro som hovedkort, siden du kan spare ca. 300-400 på f.eks et Asus Z97-P. Men det spørs litt hvilke hovedkortfunksjoner du trenger. Så du kan spare noen kroner der. :)

Endret av endrebjo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skjermkort for bedre ytelse i spill og SSD for ytelse generelt. Jeg merket ingen forskjell i gaming-ytelse ved bruk av SSD til spill-lagring. Raskere loading, og that's it.

 

Edit:

Du bør selvsagt prøve å overklokke din 750.

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

Jeg har pr. idag veldig lik hardware som deg. i5 750 CPU og 1600MHz ram. Jeg ville nok vurdert å ha 8GB ram (kjekt å ha), samt et litt bedre skjermkort.

 

Jeg har bestilt i5 4690K og et Asus Maximus VII Ranger hovedkort (Z97). Skjermkortet begynner å bli aldrende, men GTX 660Ti holder fortsatt koken :)

 

Så et Z97 hovedkort og i5 4690K er nok en fornuftig og økonomisk akseptabel vei å gå

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har ikke vært det helt store i endringer på den fronten, men jeg ville hatt et HK som var overklokkvennlig, og gått for en 4790k.

 

En fornuftig oppgradering kan være (priser fra prisjakt):

- Asus Z97-Pro, 1400 kr

- Core i5-4690K, 1700 kr

- Radeon R9 290, 3000 kr

 

Edit2: Det kan være litt tøvete å anbefale Z97-Pro som hovedkort, siden du kan spare ca. 300-400 på f.eks et Asus Z97-P. Men det spørs litt hvilke hovedkortfunksjoner du trenger. Så du kan spare noen kroner der. :)

 

Da jeg kjøpte pc for 4 år siden så var det også store diskusjoner om i5 vs i7, men den generelle konsensusen var at i5 hold om man bare skal spille, og ikke drive med bilde eller videoediting. Holder det seg fortsatt slik i dag?

Jeg har ingen erfaring med overklokking (det var derfor jeg kjøpe et "pre-oc'ed" GPU :wee:) og ser at dere sier jeg bør skafe meg en nytt hovedkort i tillegg. Er det fordi evt ny prosessor og grafikkort ikke kommer til å være kompatibelt, eller fordi den ikke tilbyr muligheten til å overklokke?

Hvilke funksjoner er det som skiller de forskjellige hovedkortene? :)

 

Hva med et slikt grafikkkort? Klikk her!

Blitt litt glad i Sapphire sine løsninger etter å hatt 5850 Toxic i 4 år :3

 

Skjermkort for bedre ytelse i spill og SSD for ytelse generelt. Jeg merket ingen forskjell i gaming-ytelse ved bruk av SSD til spill-lagring. Raskere loading, og that's it.

 

Edit:

Du bør selvsagt prøve å overklokke din 750.

Hva er det jeg kan tjene ved å overklokke min gamle 750 kontra å kjøpe en ny i5? Har ingen erfaring innen overklokking, så er litt redd for å ødelegge noe og drite meg ut :p

Endret av xiao shan
Lenke til kommentar

Da jeg kjøpte pc for 4 år siden så var det også store diskusjoner om i5 vs i7, men den generelle konsensusen var at i5 hold om man bare skal spille, og ikke drive med bilde eller videoediting. Holder det seg fortsatt slik i dag?

Jeg har ingen erfaring med overklokking (det var derfor jeg kjøpe et "pre-oc'ed" GPU :wee:) og ser at dere sier jeg bør skafe meg en nytt hovedkort i tillegg. Er det fordi evt ny prosessor og grafikkort ikke kommer til å være kompatibelt, eller fordi den ikke tilbyr muligheten til å overklokke?

Hvilke funksjoner er det som skiller de forskjellige hovedkortene? :)

 

Hva med et slikt grafikkkort? Klikk her!

Blitt litt glad i Sapphire sine løsninger etter å hatt 5850 Toxic i 4 år :3

i7 er en premium-komponent, og du betaler derfor deretter. Premium er alltid priset ekstra høyt rett og slett fordi det er premium. Forskjellen er kun klokkefrekvens og HyperThreading. i5 er har best pris/ytelse-forhold. Det går fint an å driver med videoredigering på i5-4690 også. Den er dritkjapp.

 

Disse nye prosessorene bruker LGA1150-sokkelen, mens ditt hovedkort har LGA1156-sokkelen. Disse soklene kan ikke blandes. Derfor må du ha nytt hovedkort.

Jeg har foreslått hovedkort med Z-brikkesett. Z-brikkesettet gjør at hovedkortet brukes til å overklokke prosessoren. Det samme betyr K'en bak prosessornavnet, i5-4690K. K-prosessorer kan overklokkes. Overklokking kan du gjøre hvis du vil, men det er ikke noe vist med mindre du føler behov for det. Som sagt er prosessoren dritkjapp fra før av. Men det kan være en morsom øvelse en dag hvis du ikke har noe bedre å gjøre på. Du kan sikkert skru opp klokkehastigheten 300-400 MHz uten å gjøre noe som helst annet. Da har du plutselig en i5 på 3.9 GHz helt "kostnadsfritt". Men det er uansett mest for moro skyld.

 

Det skjermkortet du har funnet er i mine øyne unødvendig dyrt når du får dette Sapphire-kortet til 3000 kr. De kortene er omtrent klin like, så du betaler 700 kr ekstra for en litt større kjøler. Det er sannsynligvis ikke nødvendig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

kjøp en ssd, og et 760 kort og du kommer en lang vei med en fresh installering av windows. på den ssd'en. sleng på en 4gb ram til og du er helt i mål. det er vel sånn sett marginal forskjell mellom i5 i 2xxx serien og dagen 4xxx annet enn det integrerte skjermkortet.

Lenke til kommentar

kjøp en ssd, og et 760 kort og du kommer en lang vei med en fresh installering av windows. på den ssd'en. sleng på en 4gb ram til og du er helt i mål. det er vel sånn sett marginal forskjell mellom i5 i 2xxx serien og dagen 4xxx annet enn det integrerte skjermkortet.

Det er faktisk en del å hente på å oppgradere fra i5-750 til i5-4690.

Men 4 GB ekstra RAM er jeg helt enig i. Jeg blingset litt da jeg leste første post, så jeg trodde det stod 2x4 GB der.

Lenke til kommentar

 

Da jeg kjøpte pc for 4 år siden så var det også store diskusjoner om i5 vs i7, men den generelle konsensusen var at i5 hold om man bare skal spille, og ikke drive med bilde eller videoediting. Holder det seg fortsatt slik i dag?

Jeg har ingen erfaring med overklokking (det var derfor jeg kjøpe et "pre-oc'ed" GPU :wee:) og ser at dere sier jeg bør skafe meg en nytt hovedkort i tillegg. Er det fordi evt ny prosessor og grafikkort ikke kommer til å være kompatibelt, eller fordi den ikke tilbyr muligheten til å overklokke?

Hvilke funksjoner er det som skiller de forskjellige hovedkortene? :)

 

Hva med et slikt grafikkkort? Klikk her!

Blitt litt glad i Sapphire sine løsninger etter å hatt 5850 Toxic i 4 år :3

i7 er en premium-komponent, og du betaler derfor deretter. Premium er alltid priset ekstra høyt rett og slett fordi det er premium. Forskjellen er kun klokkefrekvens og HyperThreading. i5 er har best pris/ytelse-forhold. Det går fint an å driver med videoredigering på i5-4690 også. Den er dritkjapp.

 

Disse nye prosessorene bruker LGA1150-sokkelen, mens ditt hovedkort har LGA1156-sokkelen. Disse soklene kan ikke blandes. Derfor må du ha nytt hovedkort.

Jeg har foreslått hovedkort med Z-brikkesett. Z-brikkesettet gjør at hovedkortet brukes til å overklokke prosessoren. Det samme betyr K'en bak prosessornavnet, i5-4690K. K-prosessorer kan overklokkes. Overklokking kan du gjøre hvis du vil, men det er ikke noe vist med mindre du føler behov for det. Som sagt er prosessoren dritkjapp fra før av. Men det kan være en morsom øvelse en dag hvis du ikke har noe bedre å gjøre på. Du kan sikkert skru opp klokkehastigheten 300-400 MHz uten å gjøre noe som helst annet. Da har du plutselig en i5 på 3.9 GHz helt "kostnadsfritt". Men det er uansett mest for moro skyld.

 

Det skjermkortet du har funnet er i mine øyne unødvendig dyrt når du får dette Sapphire-kortet til 3000 kr. De kortene er omtrent klin like, så du betaler 700 kr ekstra for en litt større kjøler. Det er sannsynligvis ikke nødvendig.

 

Takk for svar ang i7 og i5. Setter jeg pris på.

 

Har du forslag til noen andre LGA1150 hovedkort så jeg har noen å sammenligne med? :) og hvis jeg bytter hovedkort, betyr det også da at jeg må kjøpe ny windows lisens? :eek:

 

Mmm, jeg veit det er en del dyrere enn referasnemodellen, men lest litt rundt og er en del klager på viftelyden til 290, noe Hardware.no sin test også påpekte. Er villig til å betale ekstra for kjøling og lyddemping - da det er noe jeg setter stor pris på :D

 

Edit: Fant denne også, ikke overklokka men stille, og billigere

 

kjøp en ssd, og et 760 kort og du kommer en lang vei med en fresh installering av windows. på den ssd'en. sleng på en 4gb ram til og du er helt i mål. det er vel sånn sett marginal forskjell mellom i5 i 2xxx serien og dagen 4xxx annet enn det integrerte skjermkortet.

 

per i dag har jeg 2x2GB, hvis jeg da skal oppgradere til 8GB, bør jeg da kjøpe 2 nye 4GB brikker og putte inn, eller kjøpe 2 identiske til 2GB så jeg endre opp med 4x2GB?

Eller hvis jeg går for 16GB RAM, er da 4x4GB eller 2x8GB veien å gå?

Endret av xiao shan
Lenke til kommentar

Har du forslag til noen andre LGA1150 hovedkort så jeg har noen å sammenligne med? :)

Asus Z97-P som jeg nevnte er fremdeles Z, men noen hundre kroner billigere enn Z97-Pro. Du får det for rundt 1000-lappen. Forskjellen mellom de to er bare antallet tilkoblinger på USB, SATA, DisplayPort, osv.

Går du ned til B-brikkesett (f.eks Asus H97-PLUS) kan du spare ytterligere to hundrelapper, men da mister du overklokkingsmuligheten. Det er kjekt å ha overklokkingsmuligheten for bare to hundrelapper ekstra. ;)

 

 

 

kjøp en ssd, og et 760 kort og du kommer en lang vei med en fresh installering av windows. på den ssd'en. sleng på en 4gb ram til og du er helt i mål. det er vel sånn sett marginal forskjell mellom i5 i 2xxx serien og dagen 4xxx annet enn det integrerte skjermkortet.

per i dag har jeg 2x2GB, hvis jeg da skal oppgradere til 8GB, bør jeg da kjøpe 2 nye 4GB brikker og putte inn, eller kjøpe 2 identiske til 2GB så jeg endre opp med 4x2GB?

Eller hvis jeg går for 16GB RAM, er da 4x4GB eller 2x8GB veien å gå?

 

Skal du øke til 8 GB holder det å kjøpe 2x2 GB til. Så sparer du 600 kr. ;)

Skal du opp til 16 GB er det 2x8 GB som gjelder. 4x4 GB har ingenting for seg når 2x8 GB ikke koster noe ekstra.

Lenke til kommentar

 

Har du forslag til noen andre LGA1150 hovedkort så jeg har noen å sammenligne med? :)

Asus Z97-P som jeg nevnte er fremdeles Z, men noen hundre kroner billigere enn Z97-Pro. Du får det for rundt 1000-lappen. Forskjellen mellom de to er bare antallet tilkoblinger på USB, SATA, DisplayPort, osv.

Går du ned til B-brikkesett (f.eks Asus H97-PLUS) kan du spare ytterligere to hundrelapper, men da mister du overklokkingsmuligheten. Det er kjekt å ha overklokkingsmuligheten for bare to hundrelapper ekstra. ;)

 

 

 

kjøp en ssd, og et 760 kort og du kommer en lang vei med en fresh installering av windows. på den ssd'en. sleng på en 4gb ram til og du er helt i mål. det er vel sånn sett marginal forskjell mellom i5 i 2xxx serien og dagen 4xxx annet enn det integrerte skjermkortet.

per i dag har jeg 2x2GB, hvis jeg da skal oppgradere til 8GB, bør jeg da kjøpe 2 nye 4GB brikker og putte inn, eller kjøpe 2 identiske til 2GB så jeg endre opp med 4x2GB?

Eller hvis jeg går for 16GB RAM, er da 4x4GB eller 2x8GB veien å gå?

 

Skal du øke til 8 GB holder det å kjøpe 2x2 GB til. Så sparer du 600 kr. ;)

Skal du opp til 16 GB er det 2x8 GB som gjelder. 4x4 GB har ingenting for seg når 2x8 GB ikke koster noe ekstra.

 

 

Da har jeg satt opp et eksempel på handleliste. Tanker om den?

Gradikkortet en bare placeholder. Synes egentlig 3000 kr er litt mye, men det alle har anbefalt :p

Kanskje gå for en R9 270x /280x istedenfor? Some feks DENNE eller er det waste å ikke gå for 290 når det er ganske stort hopp i ytelse?

Endret av xiao shan
Lenke til kommentar

Gradikkortet en bare placeholder. Synes egentlig 3000 kr er litt mye, men det alle har anbefalt :p

Kanskje gå for en R9 270x /280x istedenfor? Some feks DENNE eller er det waste å ikke gå for 290 når det er ganske stort hopp i ytelse?

R9 290 er jevnt over 30% kjappere enn R9 280X i spill. Samtidig er det 50% dyrere. Så 280X gir strengt tatt mer for pengene. Ytelseshoppet fra 5850 er uansett stort nok med med R9 280X.

Edit: Gitt at du får 280X rundt 2000 kr. ;)

 

Ta eller en kikk på Anandtechs juni-guide for GPUer.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...