Gå til innhold

[Løst] Innspill ang. oppgradering av 4 år gammel stasjonær (pluss minus 6000 kr)


Anbefalte innlegg

 

Gradikkortet en bare placeholder. Synes egentlig 3000 kr er litt mye, men det alle har anbefalt :p

Kanskje gå for en R9 270x /280x istedenfor? Some feks DENNE eller er det waste å ikke gå for 290 når det er ganske stort hopp i ytelse?

R9 290 er jevnt over 30% kjappere enn R9 280X i spill. Samtidig er det 50% dyrere. Så 280X gir strengt tatt mer for pengene. Ytelseshoppet fra 5850 er uansett stort nok med med R9 280X.

Edit: Gitt at du får 280X rundt 2000 kr. ;)

 

Ta eller en kikk på Anandtechs juni-guide for GPUer.

 

Det er ca 33% dyrere og har bedre kjøle løsning. Hvor du får 50% din fra har jeg ingen ide om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Har du forslag til noen andre LGA1150 hovedkort så jeg har noen å sammenligne med? :)

Asus Z97-P som jeg nevnte er fremdeles Z, men noen hundre kroner billigere enn Z97-Pro. Du får det for rundt 1000-lappen. Forskjellen mellom de to er bare antallet tilkoblinger på USB, SATA, DisplayPort, osv.

Går du ned til B-brikkesett (f.eks Asus H97-PLUS) kan du spare ytterligere to hundrelapper, men da mister du overklokkingsmuligheten. Det er kjekt å ha overklokkingsmuligheten for bare to hundrelapper ekstra. ;)

 

 

 

kjøp en ssd, og et 760 kort og du kommer en lang vei med en fresh installering av windows. på den ssd'en. sleng på en 4gb ram til og du er helt i mål. det er vel sånn sett marginal forskjell mellom i5 i 2xxx serien og dagen 4xxx annet enn det integrerte skjermkortet.

per i dag har jeg 2x2GB, hvis jeg da skal oppgradere til 8GB, bør jeg da kjøpe 2 nye 4GB brikker og putte inn, eller kjøpe 2 identiske til 2GB så jeg endre opp med 4x2GB?

Eller hvis jeg går for 16GB RAM, er da 4x4GB eller 2x8GB veien å gå?

 

Skal du øke til 8 GB holder det å kjøpe 2x2 GB til. Så sparer du 600 kr. ;)

Skal du opp til 16 GB er det 2x8 GB som gjelder. 4x4 GB har ingenting for seg når 2x8 GB ikke koster noe ekstra.

 

 

Da har jeg satt opp et eksempel på handleliste. Tanker om den?

Gradikkortet en bare placeholder. Synes egentlig 3000 kr er litt mye, men det alle har anbefalt :p

Kanskje gå for en R9 270x /280x istedenfor? Some feks DENNE eller er det waste å ikke gå for 290 når det er ganske stort hopp i ytelse?

 

Det er tull å kjøpe 280x til 2700 når du bare må betale noen hundre kroner mer for 290, om du kan nøye deg med ett 280x kort så kan du jo spare noen kroner der, men da ville jeg ha kjøpt ett rimeligere kort, til rundt 2000kr

Endret av otl
Lenke til kommentar

 

3000 kr er ca. 50% 42.9% dyrere enn 2100 kr.

Hvor mange % er 280x rimeligere enn r9 290 hvis 280x ligger på 2000kr og r290 på 3000kr?

 

Med dine priser og Anandtech sin ytelse blir det:

- 290 er 50% dyrere enn 280X, samt at 290 er 33% kjappere enn 280X.

- 280X er 33% rimeligere enn 290, samt at 280X er 24% tregere enn 290.

 

Når pris og ytelse skal sammenliknes vha prosent er det viktig at sammenlikningen går samme vei på både pris og ytelse. Som du ser er 290 dyrere enn hva ytelsesøkningen tilsvare, og 280X er rimeligere enn ytelsesforringelsen tilsvarer.

 

 

Edit: Men jeg er enig i at 2700 kr for 280X er tull når 290 ligger på 3000 kr. Et 280X på ca. 2000 kr vil derimot være verdt å vurdere.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Er enig med deg der. Men når en må opp i 22-23-2400kr for ett 280x kort med brukbar kjøleløsning/støynivå utjevner forskjellene seg litt. Nøyer en seg med det rimeligste, uten å tenke på kjøleløsning og støynivå kommer en mye bedre ut med ett rimelig 280x kort. Vil en ha samme kjøler på ett 280x som det er på R9 290 tri-x må en betale for det også. Når du tar og måler ytelsen mellom ett rimelig 280x og r9 290 tri-x vil også ytelses forskjellen være større enn det du har oppgitt, for det yter bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er enig med deg der. Men når en må opp i 22-23-2400kr for ett 280x kort med brukbar kjøleløsning/støynivå utjevner forskjellene seg litt. Nøyer en seg med det rimeligste, uten å tenke på kjøleløsning og støynivå kommer en mye bedre ut med ett rimelig 280x kort. Vil en ha samme kjøler på ett 280x som det er på R9 290 tri-x må en betale for det også. Når du tar og måler ytelsen mellom ett rimelig 280x og r9 290 tri-x vil også ytelses forskjellen være større enn det du har oppgitt, for det yter bedre.

 

Mmm, derfor jeg velger å legge litt mer penger i en god vifte/kjølesystem så den ikke sjenere når jeg burker PC'en :)

 

Her er min siste handleliste. Noen som har noen flere innspill å komme med? :)

Lenke til kommentar

En fornuftig oppgradering kan være (priser fra prisjakt):

- Asus Z97-Pro, 1400 kr

- Core i5-4690K, 1700 kr

- Radeon R9 290, 3000 kr

- Crucial MX100 256 GB SSD, 800 kr

 

Da havner du på 6900 kr. Dessverre litt over budsjett, men jeg vil anslå at du i hvert fall dobler eller tripler ytelsen sammenliknet med i dag.

Går du ned til R9 280X kommer du under 6000 kr, men 280X er litt kjedelig sammenliknet med 290.

 

 

Edit: Selger du hovedkort, CPU og skjermkort på Finn klarer du kanskje å hente inn 600 kr der. ;)

 

Edit2: Det kan være litt tøvete å anbefale Z97-Pro som hovedkort, siden du kan spare ca. 300-400 på f.eks et Asus Z97-P. Men det spørs litt hvilke hovedkortfunksjoner du trenger. Så du kan spare noen kroner der. :)

 

Takk for hjelpen endrebjo :D Har bestilt varene nå og gleder meg til å montere sammen til uka.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...