Gå til innhold

Corsair Obsidian 350D Vannkjølt Micro ATX


Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg skal straks begynne med min nye gaming rig. Jeg skal bruke vannkjøling for første gang. Det er også første gange jeg prøver meg på Micro ATX. Er veldig interessert i å høre fra folk med erfaring :)

 

Det har vært vanskelig å finne det ultimate micro ATX kabinettet for vannkjøling. Etter endel research falt valget på Corsair Obsidian 350D. Skulle gjerne ventet til Phanteks Evolution kom ut, men det har ikke fått noen offisiell dato enda.

 

Skulle gjerne høre fra folk som har dette kabinettet. Jeg har kommet så langt at jeg har plukket det fra hverander og studert det litt og en ide om hvordan loopen vil se ut begynner å forme seg.

 

Jeg har planlagt en loop med 1x120mm radiator + 1x240mm radiator og skal kjøle både prosessor (4790K) og grafikkort (GTX780). Det kan hende jeg utvider til SLI på et senere tidspunkt.

 

Her der delene jeg har kjøpt:

 

Kabinett

Corsair Obsidian 350D

 

Komponenter

Intel Core i7 4790K

Asus Maximus VII Gene

Corsair Vengeance Pro 2x8 GB DDR3-1866MHz CL9

Asus GeForce GTX 780 3GB DirectCU II OC

Samsung SSD 840 EVO 1TB Basic

Seasonic Platinum 860

 

Vannkjøling

EK-Supremacy Clean CSQ - Acetal+Nickel

EK-FC780 GTX Ti DCII - Acetal+Nickel

EK-FC780 GTX Ti DCII Backplate - Black

EK-DDC X-RES 140 CSQ - Acetal

EK-CoolStream PE 120 (Single)

EK-CoolStream PE 240 (Dual)

10 x EK-CSQ Fitting 13/19mm - Nickel

2 x EK-CSQ Adapter 45° G1/4 Nickel

2 x EK-CSQ Adapter 90° G1/4 Nickel

 

EK-Ekoolant UV BLUE (premix 1000mL)

PrimoChill PrimoFlex Crystal Clear (2 meter)

 

 

Vifter

3x Noiseblocker vifte, eLoop B12-PS, 120x25

2x Noiseblocker vifte, BlackSilent PRO PK2, 140x25

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Planen var å sette en 240 i front, men etter å ha studert kabinettet litt fant jeg ut at radiatoren passet dårlig der. Det er en stor viftebrakett i front med plass til 2x140mm vifter og det stikker bolter igjennom den på innsiden som støter borti radiatoren og det blir vanskelig å montere den der. Dessuten tror jeg at 2 x 140mm noisblockers i front vil sikre bra overtrykk i kabinettet uten å støye. Derfor blir det en 240 i topp og en 120 bak.

Lenke til kommentar

Det var jo ikke noe overveldende response :)

 

Er det noen som har en god ide om hvordan jeg skal lage en fylle og dreneringsløsning? Ønsker å gjøre dette slik at vedlikehold og modifisering av loopen blir så enkel som mulig. Tenker å bore et hull i toppen av kabinettet og strekke en slange ned til toppen av reservoaret. For drenering tenkte jeg å bruke en Y splitt etter UT porten på pumpen og sette en kran rett etter og så en liten slangebit med en blindplugg i enden.

 

Diagram:

 

Fillport

Slangebit

|

Loop --> Reservoir/Pumpe -> Y-Splitt -> Loop

-> Kran -> Slangebit med blindplugg

Lenke til kommentar

Tror ikke arbeidslogger pleier å slå ann på forumer som dette beklagelig nok. Mest sannsynlig er det nok mer å hente ut av f.eks overclock.net, spesielt siden de har en klubb med mye informasjon ang. kabinettet, da vanligvis inklusivt vannkjøling, etc.

 

Når det er sagt har jeg lyst til å se bilder etter hvert som det går frem.

 

I et kabinett så trangt som dette vil nok det enkleste av drenering og fylling være via en kobling på skjermkortet, eller ta av lokket på reservar. Om mulig burde du vurdere en hurtigkobling på skjermkortet hvor du kan fylle på eller, ved å koble den til og tippe riggen opp ned, drenere fort.

 

EDIT: Ser nå at jeg blandet 250D og 350D i hodet.

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar

Heisann! Jeg skal straks begynne med min nye gaming rig. Jeg skal bruke vannkjøling for første gang. Det er også første gange jeg prøver meg på Micro ATX. Er veldig interessert i å høre fra folk med erfaring :)

 

Det har vært vanskelig å finne det ultimate micro ATX kabinettet for vannkjøling. Etter endel research falt valget på Corsair Obsidian 350D. Skulle gjerne ventet til Phanteks Evolution kom ut, men det har ikke fått noen offisiell dato enda.

 

Skulle gjerne høre fra folk som har dette kabinettet. Jeg har kommet så langt at jeg har plukket det fra hverander og studert det litt og en ide om hvordan loopen vil se ut begynner å forme seg.

 

Jeg har planlagt en loop med 1x120mm radiator + 1x240mm radiator og skal kjøle både prosessor (4790K) og grafikkort (GTX780). Det kan hende jeg utvider til SLI på et senere tidspunkt.

 

Her der delene jeg har kjøpt:

 

Kabinett

Corsair Obsidian 350D

 

Komponenter

Intel Core i7 4790K

Asus Maximus VII Gene

Corsair Vengeance Pro 2x8 GB DDR3-1866MHz CL9

Asus GeForce GTX 780 3GB DirectCU II OC

Samsung SSD 840 EVO 1TB Basic

Seasonic Platinum 860

 

Vannkjøling

EK-Supremacy Clean CSQ - Acetal+Nickel

EK-FC780 GTX Ti DCII - Acetal+Nickel

EK-FC780 GTX Ti DCII Backplate - Black

EK-DDC X-RES 140 CSQ - Acetal

EK-CoolStream PE 120 (Single)

EK-CoolStream PE 240 (Dual)

10 x EK-CSQ Fitting 13/19mm - Nickel

2 x EK-CSQ Adapter 45° G1/4 Nickel

2 x EK-CSQ Adapter 90° G1/4 Nickel

 

EK-Ekoolant UV BLUE (premix 1000mL)

PrimoChill PrimoFlex Crystal Clear (2 meter)

 

 

Vifter

3x Noiseblocker vifte, eLoop B12-PS, 120x25

2x Noiseblocker vifte, BlackSilent PRO PK2, 140x25

 

Jeg kjører også samme specs som deg omtrent og kan anbefale asrock z87m. Har blitt sammenlignet med asus gene og kommer bedre ut på overklokking. Trenger mindre mv for å oppnå samme overklokk.

Lenke til kommentar

Selv om et mATX bygg sikkert er pent å se på, er det langt ifra optimalt for vannkjøling. Radiatorarealet du får inn her blir relativt lite, og det å kjøre SLI/CFX + CPU på 3*120mm syntes for meg noe lite. I tillegg har du PE serien som er relativt tynn (enda mindre areal). Du kan nok greit kjøle ett skjermkort + CPU, men ikke forvent noe ekstremt lave temperaturer. Overklokker du komponentene mye vil dette areal bli for lite. Jeg har 5*120mm på en PC i dag med ett skjermkort og en CPU, begge kraftig overklokket, og temperaturene jeg ser er ikke superbra. Det er riktignok bedre enn luft, men hvis man får temperaturene mer ned vil det klokke enda bedre.

 

Radiatorareal kan aldri bli fort stort. Jo mer jo bedre! :)

 

Lykke ti!

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

En 350D har jo fint plass til minst 240+240+120, og da vet jeg ikke om det er plass til en +120 i bunnen til slutt. Om man vil er det mer enn nok radiator-areal i den kassa.

 

Pluss her er det snakk om en... 4790k og GTX 780. Mer enn nok kjøling for det på en 120+240.

 

Sist men ikke minst er det plass til minst en 240 radiator til, og da har han i hvertfall mer enn nok for enda et skjermkort. Relativt lite kan det bli under blodklokking, men noe som tilsvarer 5x120 er mer enn nok for en relativt strømgjerrig prosessor og typisk SLI oppsett.

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar

Bredere radiatorer hadde blitt veldig trangt i dette kabinettet. Jeg vil ikke ha noe hengende på utsiden.

 

Det går an å slenge på en 240 på innsiden i front, men det også blir litt klønete. Det stikker noen bolter ut fra vifterammen og man får enda mindre plass til pumpe/reservoar samt harddisk da. Det er likevel mulig med litt modding.

 

Det er ikke lufting i bånn så ingen radiator der uten å gå amok med en dremel.

 

Har ingen planer om å slå verdensrekorder i overklokking. Vil bare ha en optimal ytelse/støy ratio :)

Lenke til kommentar

Nå har jeg montert vannblokkene og skrudd fast hovedkort, grafikkort og strømforsyning i kabinettet. Hadde jeg valgt luftkjøling hadde jeg hatt en ny rå gaming PC nå :)

 

Men det er jo nå moroa starter. Har handlet det siste av nipler, adaptere og småting for montering i dag og tenker å starte å bore litt i kabinettet litt senere. Må lade digital kameraet først så begynner jeg en arbeidslogg.

Lenke til kommentar

Ble så opptatt av byggingen at jeg glemte å lage arbeidslogg hehe, men jeg har tatt endel bilder underveis så jeg kan lage en liten logg for å peke på noen av utfordringene underveis. Kortversjonen er at kabinettet egner seg dårlig til å bygge custom vannkjøling, men når delene først er på plass fungerer det bra.

 

Klokket GPU til 1100MHz og kjørt 3Dmark, 9800 poeng og temperaturtoppen var 46 grader uten at viftene spant opp som jeg kunne høre. CPU toppet på ca 37 grader.

 

Nå gjenstår det bare å rydde litt i kabelfloket på baksiden, lukke sidepanelene og sette PCn på plass ved gaming stasjonen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...