Gå til innhold

Høyfrekvent ulyd fra høytalere. (effektforsterker)


Anbefalte innlegg

Har nettopp skaffet meg en NAD C275BEE effektforsterker for å drive fronthøytalerene i et 5.1 system. (NAD T758)

Når jeg kobler til effektforsterkeren kommer det en veldig irriterende høyfrekvent suselyd i diskanten på begge fronthøytalerene.

 

Har prøvd flere forskjellige kabeltyper fra Pre Out og inn på effektforsterkeren, men med samme resultat hele tiden.

 

Suselyden forsvinner kun når kabelen mellom forsterkerene fjernes.

 

Den forsvinner IKKE om man muter forforsterkeren/ receiveren.

 

Den følger IKKE volumkontroller (like høy hele tiden).

 

Den forsvinner ikke selv om jeg bruker ujordet kontakt. Har også prøvd å koble en utjevningsforbindelse (jordledning) mellom godset på de to forsterkerene uten at det hjalp.

 

Om noen har noen tips til hvordan man kan bli kvitt susingen er jeg evig takknemlig :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar. Jeg testet det, og det stemmer vist bra. Selv med receiveren avslått produserer den støy på pre out.

Når jeg lytter til pre out via PCen og trekker ut støpslet til receiveren forsvinner susingen.

Kan det være støy via strømnettet?

 

Kan det være impedans av noe slag?

Skjermet strømforsyningskabel?

Endret av mrtinnn
Lenke til kommentar

Det kan være støy fra strømnettet. Isåfall kan du prøve å finne kilden ved å trekke ut én og én ting i huset og se om ulyden forsvinner. De fleste små strømforsyninger/adaptere til PC, mobiltelefon og andre dingser er switched-forsyninger som er i stand til å generere kilohertz-støy. Kanskje du til og med har HomePlug/PowerPlug-nettverk? Disse kjører masse signal inn på strømnettet, men egentlig i megahertz-området.

 

Ellers høres det ut som en dårlig designjobb av NAD hvis støy på nettet får komme rett ut på Pre Out. Filtrering av strømforsyning er alfa-omega i lydutstyr, så det er rart hvis det ikke er gjort. Kanskje du har fått en receiver med feil på? For sjekke sånt kan du ta den med til en kompis (eller kanskje besteforeldre som har få dingser hjemme) og se om støyen fremdeles finnes der.

Hvis støyen forsvinner hos kompisen vet du i det minste at du har støy på nettet ditt og at dette slipper gjennom receiveren. Da må du enten finne ut hva som støyer hjemme hos deg, eller spørre leverandøren om det er meningen at sånt skal slippe gjennom receiveren.

Lenke til kommentar

Har testet med alle kurser (untatt den ene til forsterkeren) ute og kun forsterkeren som det eneste i hele huset som tilkoblet, uten forbedring. så om det er i nettet er det ikke noe som genereres fra min side. Prøvde også å koble den til via en 500w 12v-230v adapter, men den gir på ingen som helst måte "ren strøm", så ikke overasket av at det ikke fungerte. Skal høre med forhandler.

Endret av mrtinnn
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Høres ut som du har ett jordings problem. Enkelte komponenter krever jord, andre ikke, men når man kobler ting sammen så får de jord via kablene osv. Før i tiden så var det oftest antennekabelen som ga støy inn på anlegget, og en enkel antenne isolator løste det som oftest. Bruker du coax fra TV/internett levereandør noe sted, så prøv å napp ut denne.

 

Regner med lyden er ca på samme volum selv om du skrur volumet på forsterkerne opp og ned?

 

Hadde det samme problemet når jeg hadde min Emotiva XPA-5 forsterker. Selv med kun effektforsterkeren, 1 høyttaler og absolutt ingenting annet i huset som hadde strøm, så var duringen der. Eneste måten å løse problemet på var å bytte til Rotel.

 

Min bror kjøpte nettopp en nyere versjon av Emotivaen, og har dette problemet på en av kanalene i forsterkeren.

 

Du kan teste om en av disse vil fungere: http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xrca+isolator&_nkw=rca+isolator&_sacat=0&_from=R40

 

Da fjerner du jordingen mellom forsterker og effektforsterker

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...