Gå til innhold

Nytt kamera (DSLR), ønsker forslag (6000-16000kr)


Anbefalte innlegg

Hei :)

 

For noen år siden fikk jeg lyst til å begynne med fotografi,og endte da opp med å kjøpte et Sony A550 kamera med std objektiv.

 

Hadde det med meg en tur til Tyrkia og tok noen bilder hjemme, men så ble det veldig mye jobbing, og jeg orket rett og slett ikke å brukte mye fritid på å spankulere i fjellet med kamera.

 

 

Jeg fikk nå lyst til å begynne med fotografi igjen, både grunnet det faktum at jeg har gått ned i stilling og kuttet ut mye arbeidstid til å ha tid til å leve, ikke bare jobbe :)

 

Finner ikke igjen laderen til kameraet mitt, men har bestilt ny via ebay,så tenkte å ha det som backup (er vel litt "utdatert nå regner jeg med).

 

Jeg har også flyttet på landet for å få litt mer avslappende omgivelser, og ser dermed for meg mer natur og dyre fotografering.

 

Jeg er en stor solid kar på over 190 og med store bjørnenever, så jeg kan ikke ha et lite kamerahus.

 

Jeg vil gjerne ha et kamera hvor jeg kan sitte på en fjelltopp og ta fine bilder med mye detaljer, HDR type bilder liker jeg godt (men det er vel noe fotografer ikke er så glad i kanskje?) og synes det er utrolig fint når man tar bilder med lang lukketid av f.eks elver, sjø etc, så må vel ha et kamera som takler dette godt.

 

 

Jeg har ikke god peiling på kamera eller priser, derfor prisvariasjonen over.

Jeg har ikke så mye mot brukt utstyr, bare skeptisk i forhold til hvis noe skulle være galt og å ha et kamera til 16000kr uten garanti/reklamasjon føler jeg er litt skummelt.

 

En av grunnene til at jeg vil bruke litt penger på dette også er at jeg da tror det vil være større sjanse for at det blir mer brukt da jeg har en tendens til å bruke ting som koster meg litt penger :p

 

 

Bor forøvrig på Vestlandet, så et kamera som tåler litt luftfuktighet hadde vært kjekt :)

 

 

Mvh

Thomas

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tro det eller ei - A550 er fremdeles et aldeles utmerket kamera - det er en fullt farbar vei å beholde huset og supplere med god optikk. :)

Alt vurderes :) jeg spurte i sin tid her på forumet om linser etter jeg sa at jeg hadde kjøpt et Sony , men fikk omtrent kjeft fordi jeg hadde kjøpt et Sony

 

Forslag til linser da eventuelt? :)

Lenke til kommentar

Ellers er det mye å spare på bruktkjøp - både med hus og objektiver.

 

Du kan som sagt velge å beholde både system og hus - ellers er det mange andre å kikke på.

 

Canon og Nikon har gode hus og objektiver. De har også fullframehus - koster det hvite ut av øyet, men gir det siste lille ekstra i bildekvalitet.

Pentax har gode hus og objektiver - utmerker seg ved stort utvalg i værtettede hus og objektiver - kan være aktuelt for deg.

Sony Alpha har du allerede - og huset er fremdeles godt! Nyere Alpha-hus enn ditt har elektronisk søker, som er en smakssak og har fordeler og ulemper. Det er gode hus og objektiver. Finnes også i fullframe.

 

Det er en god del speilløse systemer - Sony NEX, Samsung og ikke minst Olympus/Panasonic, men hvis du er ute etter et hus som passer godt i store labber kan det være bedre å gå for speilrefleks.

 

Anbefaler å blåse støvet av huset og leke litt med det igjen - en god farbar vei er å heller oppgradere optikken - som er viktigere enn huset.

 

Hvis du vil vurdere andre systemer - dra i butikken og klå - se hva du liker å ta og holde i - liker du å bruke det kommer du også til å gjøre akkurat det - ta det med deg og bruke det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alt vurderes :) jeg spurte i sin tid her på forumet om linser etter jeg sa at jeg hadde kjøpt et Sony , men fikk omtrent kjeft fordi jeg hadde kjøpt et Sony

 

Forslag til linser da eventuelt? :)

Det er noen (undertegnede inkludert) som får litt mark av Elkjøp/Lefdahl-ansatte, som pusher Sony over alle andre merker fordi de får betalt for det - derfor kan enkelte sukke oppgitt når noen kommer fra Elkjøp/Lefdahl og ikke har kjøpt det de selv likte best, men det merket som selgeren pushet og sa var "best" (mao Sony). Ikke noe som helst galt i merket i seg selv - bare selgerne. Nuvel - nok om det.

 

 

Hva er det du liker å ta bilder av, da? Hva er det du savner med objektivet du har (antar du har en 18-55)?

 

Kikk på:

- Stativ (et must til langtidseksponering og høy kvalitet på landskapsbilder i dårlig lys)

- Ekstern blits (gjør innendørsbilder til noe helt annet

- Vidvinkelzoom (for noe videre enn 18mm)

- Telezoom (for ting på lang avstand - kanskje en 70-300 eller lignende)

- Lyssterk normalzoom (Sigma 18-35/1.8 har snevert brennviddeområde, men har fantastisk bildekvalitet og lysstyrke - eventuelt for eksempel Tamron 17-50/2.8)

- Makroobjektiv (til bilder av ting veldig tett på - maur, blomster, insekter - en 100mm makro er gøy!!)

- Lyssterk tele (til portretter og andre bilder med lite dybdeskarphet - Sony 135/1.8 er fantastisk!)

Lenke til kommentar

Kjøpte ikke kamera i butikk, men bestilte via nettet :)

(leste endel tester på nettet, og det fikk veldig bra resultater)

Jeg liker å ta bilder av natur, fra dyr til landskap, solned(opp)ganger etc.

Er som sagt et par år siden jeg brukte kameraet, men det jeg husker irriterte meg litt med den linsen er at man må ganske nært motivet , så skulle gjerne hatt en linse som jeg kunne ta bilder på litt lengre avstand :)

 

 

Er som sagt nybegynner, så linker til eventuelle linser som passer hadde jeg satt stor pris på)

Takker god god hjelp så langt :)

Endret av AllFather
Lenke til kommentar

@Pentax kamera over, det så veldig greit og "vestlandssikkert" ut, men noen som fysiskt har holdt det?

Jeg testet et fra Pentax som kom ut samtidig som A550 som jeg kjøpte, men jeg syntes det føltes veldig "lite" fysisk sett.

 

Ikke sånn at jeg ikke kunne bruke det, men følte liksom jeg kunne "svelge" kameraet med hendene mine.

 

Hva med det kameraet pluss:

http://www.japanphoto.no/pentax-smc-da*-16-50mm-f28-ed-al-%5Bif%5D-sdm#.U6cSmUB_vkw

Pentax SMC DA 35mm f/2.4 AL

 

Pentax%20SMC%20DA%2035mm%20f2.4%20AL.jpg

 

og

 

http://www.japanphoto.no/pentax-smc-da*-16-50mm-f28-ed-al-%5Bif%5D-sdm#.U6cTPUB_vkw

 

big-pentax-SMC-DA-16-50-F2.8.jpg

 

 

Eller

 

http://www.japanphoto.no/pentax-smc-da-12-24mm-f4-ed-al-if#.U6cTbUB_vkw

 

big-pentax-SMC-DA-12-24-F4.0.jpg

 

 

Vil jeg da ha en god pakke for dyre/landskapsfotografering og mulighet for "langtidseksponere" bilder? :)

Endret av AllFather
Lenke til kommentar

Jeg har også flyttet på landet for å få litt mer avslappende omgivelser, og ser dermed for meg mer natur og dyre fotografering.

 

 

Legger ved et eksempel på 105mm med samme sensortype som du allerede har...og her skulle jeg gjerne hatt 150mm...for å slippe alt rundt motivet som kommer med på bildet.

(PS Edit. Jeg står helt inntil gjerdet rundt banen...)

 

post-226353-0-55220600-1403460495.jpg

 

Til den bruken du skisserer har jeg en Sigma 150mm som også er ypperlig til stort landskap, dyr i innhegning eller ville/sky som holder avstand til folk..... og makro i naturen

post-226353-0-55220600-1403460495_thumb.jpg

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

En superzoom som en 18-270 har stort brennviddeomfang og stor fleksibilitet, men er dårligst i bildekvalitet. En avveining - lav pris, stort brennviddeomfang, god lysstyrke og/eller god bildekvalitet.

 

Ok :)

Hvis du skulle velge (eventuelt det kameraet) og 2 linser (til rundt den totalprisen jeg har oppgitt), hva ville du ha valgt ? (til bruker jeg har skissert) :)

Lenke til kommentar

Denne linsen ser ut til å få gode anmeldelser som en "allround" linse :)

http://www.bhphotovideo.com/c/product/891526-USA/Pentax_smc_Pentax_DA_18_270mm_f_3_5_6_3.html

 

Jeg er en av de som IKKE fotograferer i regnvær, og derfor ble det ikke Pentax for en stund siden - når jeg i tillegg ikke fikk plass til fingrene på grepet....

 

Selv Nikon må jeg ha batterigrep på - for å få plass til 4 fingre(helt avgjørende for egen del)

 

De fleste har hatt/har en superzoom i sitt fotografiske liv og for min del var jeg "kjempehappy" med Sigma 18-200mm....en stund....og ville ha 300mm også

Det fine med en superzoom er prisen og den erfaringen du får med forskjellige brennvidder slik at det blir lettere å bli bevisst på hvilke brennvidder du faktisk bruker mest...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...