Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Skal ha et lite hjemmeLAN...kjøpe en HUB eller SWITCH ??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja,vi skal ha et lite LAN hos meg til helgen.

Saken er at jeg ikke hvet om jeg bør kjøpe en HUB eller en SWITCH.

8 porter.

Noen som kan gi tips om en rimelig og grei en ?

På forhånd takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med bredbåndsrouter? Synes de er veldig hendige, for om du ikke har internett så funker de som switch og har du internett (ADSL) så er det bare å klikke inn TP kabler mellom routeren og til hver PC.

Men hvis du skal ha HUB eller Switch så er nok Switch tingen.

Skrevet

Kjøp en du har råd til rett og slett...Det er så jevn kvalitet uansett...Hører Unex har billige, Sunsway, Smc, mange flere - velg og vrak.

Skrevet
Ja,vi skal ha et lite LAN hos meg til helgen.

Saken er at jeg ikke hvet om jeg bør kjøpe en HUB eller en SWITCH.

8 porter.

Noen som kan gi tips om en rimelig og grei en ?

På forhånd takk :)

Velg i allefall Switch. Prisene er jo like nesten!

har ein 8 port SMC og den er bra!

Skrevet

Billigswitcher er nesten ikke forskjell på. Fungere fint alle sammen.

Skal du ha skikkelig saker må du legge ut litt mer penger, og kjøpe en manageable switch, ikke det at du har bruk for det, men de er ganske artige å ha, om man har penger til slikt.

Å kjøpe bredbåndsruter er jo et tåpelig forslag. De koster mye mer, og de fleste har ikke innebygget switch, så da er du like langt. Og om du ikke har bredbånd så trenger du ikke en uansett. Og om du har bredbånd der du får levert via en ruter, som NextGenTel f.eks. eller via et trådløst samband, som BKK tilbyr f.eks. er ikke ruteren det som vil gjøre jobben for deg der heller.

Så kjøp en switch, koster ca 50 kroner pr. port så da er det vel bare å finne en av det beste merket og kjøpe den.

Sånn til allmenn bruk så vil nok 3Com være det "beste" merket. Cisco er det beste merket, men det er langt fra allmenn bruk.

Så kjøp gjerne en grei 3Com switch. Evt. så vil du nok også være ganske fornøyd med en switch av merkene: SMC, D-link, Unex... det er nok endel flere som også lager bra produkter til hjemmemarkedet.

Lykke til.

-Chief-

Skrevet

Kjøpte denne for en stund tilbake... 5 porter for under 200 kr... Fungerer helt utmerket. Hadde sikkert kjøpt en dyrere hvis jeg hadde hatt penger, men hadde bare 200 kr på tidspunktet da jeg fikk behov for en switch...

Hvis 5 porter er for lite har de 8, 16 etc... på Komplett fra samme produsent. Er absolutt å anbefale!

Skrevet
de fleste har ikke innebygget switch

Næhei? Det hører vel til untaket at routere ikke inneholder "switcher" i den forstand vi ser på det.

Egentlig inneholder alle router switcher (switching factory), men noen _bittefå_ har bare en port.

Ellers - hub er ut og switch gir alle fordeler og ingen ulemper i forhold. Hubber begynner å bli dyre da de stort sett ikke produseres lenger

Skrevet

eneste rådet jeg kan gi deg er å kjøpe en Switch med 8 porter og en egen upload-port. da får du koblet mange maskiner sammen samtidig som du har mulighet for å koble sammen flere switcher

Skrevet
Billigswitcher er nesten ikke forskjell på. Fungere fint alle sammen.

Skal du ha skikkelig saker må du legge ut litt mer penger, og kjøpe en manageable switch, ikke det at du har bruk for det, men de er ganske artige å ha, om man har penger til slikt.

Å kjøpe bredbåndsruter er jo et tåpelig forslag. De koster mye mer, og de fleste har ikke innebygget switch, så da er du like langt. Og om du ikke har bredbånd så trenger du ikke en uansett. Og om du har bredbånd der du får levert via en ruter, som NextGenTel f.eks. eller via et trådløst samband, som BKK tilbyr f.eks. er ikke ruteren det som vil gjøre jobben for deg der heller.

Så kjøp en switch, koster ca 50 kroner pr. port så da er det vel bare å finne en av det beste merket og kjøpe den.

Sånn til allmenn bruk så vil nok 3Com være det "beste" merket. Cisco er det beste merket, men det er langt fra allmenn bruk.

Så kjøp gjerne en grei 3Com switch. Evt. så vil du nok også være ganske fornøyd med en switch av merkene: SMC, D-link, Unex... det er nok endel flere som også lager bra produkter til hjemmemarkedet.

Lykke til.

-Chief-

Tullprat på deg! Du har tydeligvis ikke minste peiling på bredbåndsruter. Synes du skal se her http://komplett.no/k/kl.asp?AvdID=1&CatID=...ID=2&t=1339&l=2

Skjønner ikke at du kan komme å være så inn i F påståelig, skjerp deg.

Skrevet

Kan vi være så snille å slutte å si bredåndsruter? Det høres så j*vlig elkjøpreklame ut... En router er en router - en spade er en spade

(lol - bredbåndspade)

Skrevet
Kan vi være så snille å slutte å si bredåndsruter? Det høres så j*vlig elkjøpreklame ut... En router er en router - en spade er en spade

(lol - bredbåndspade)

Så fint at du retter på oss, jeg beklager å ha skrevet det som står på komplett under den kategorien der du finner dem.

Hovedpoenget er da at det virker veldig bra og at det i mine øyner og iflg mine erfaringer er det beste kjøpet pga fleksibelt bruksområde og pris...

Skrevet

Spydig eller? ;)

Er i utgangspunktet enig i at en router er mest fleksibel og framtidsrettet, men for folk som ikke har peil (og som ikke gidder sette seg inn i all verdens nettverksutstyr) kan det være greit å holde seg til noe litt mindre avansert. Ofte er det bare plug and pplay med routere og, men før eller siden møter man på problemer grunnet manglende forståelse av routing prinsipper.

Når komplett skriver bredbåndsrouter så må de gjerne det, men en router er en router. Den har INEGENTING med bredbånd å gjøre whatsoever...

Det er samme greia som å si at en pc er klargjort for bredbånd. Det er bare en "forbrukervenlig"/salgsfremmende måte å si at den har et nic installert...

Skrevet
Det er vel ingen fordeler med HUB som det ikke er med switch?... eller...?

Jeg var så uheldig å bare ha switcher da jeg trengte en hub for et par uker siden. Hvorfor:

En switch sender pakkene fra porten de kommer fra til porten de skal, uten å belaste de andre portene. Dette er hele poenget med en switch - ikke belaste nettet mer enn nødvendig.

Her ligger også problemet jeg fikk: Noen klarte å bryte seg igjennom første nivå av firewall, slik at de hadde tilgang på lokalnettet her. (Alle maskiner på lokalnettet har også en egen firewall, derfor ble de oppdaget.) Jeg hadde da et stort ønske av å overvåke hva intrengeren drev med før jeg kastet ham ut, men fordi nettet er switchet klarte jeg ikke fra linux maskina å tappe trafikken som gikk mellom routeren og macene og windows maskinene.

Løsningen, dersom dette skulle skje igjen, har jeg nå koblet router - hub - switch, slik at neste gang kan jeg plugge linux maskina fra switchen, inn i huben og overvåke trafikken mellom router og lokalnett.

(Hadde aldri noen gang trodd jeg skulle ha bruk for en hub når jeg har så mange ekstra switcher!)

-pg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...