Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva er det man merker når man starter på vgs?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er egentlig ikke så forskjellig. Noen vil kanskje oppleve at det er stilles høyere krav og at det er vanskeligere å få gode karakterer, men har man gode arbeidsvaner fra ungdomsskolen, bør ikke vgs være noe problem.

 

Kjenner flere som har økt snittet sitt fra ungdomsskolen. Dog også en del som har gått ned.

Lenke til kommentar

Jeg syntes ikke det var noen stor forskjell. Den største forskjellen var at jeg ikke lenger kjente like mange som før, men det ordnet seg.

Hva med arbeidsmengden? Har hørt at folk som ikke har gode rutiner fra ung skolen, failer på ungdomsskolen . Folk som kom gjennom VGs, uten å jobbe å jobbe altfor mye Endret av Neckrick
Lenke til kommentar

Jeg merket ikke ingen spesiell forskjell. Det er en gradvis endring når det gjelder arbeidsmengde. Nå er jeg jo ferdig med VG3 realfag, og arbeidsmengden har jo vært større nå i år enn på ungdomskolen. Jeg synes likevel det ikke var noen forskjell fra ungdomsskolen til VG1, fra VG1 til VG2 eller fra VG2 til VG3.

Lenke til kommentar

Jeg merker heller ikkje en stor forskjell på ungdomsskolen og videregåemde, bortsett fra videregående er mer chill enn ungsomsskolen men her gir dem deg mer ansvar at du skal ta vare på leksa og karakterene dine selv. Tipset jeg skal gi deg er å smiske du kommer lagt med det. Men ikkje for mye. Og bli kjent med mange idioter. Prøv å bli hyggelig med både lærera og andre elever.Ehmmm... og sats ikke for høyt. Ikke forvent mye av deg selv. Prøv å tenke positivt. Og lær ! :')

Lenke til kommentar
Gjest bruker-343576

For min del liker jeg VGS mye bedre enn ungdomsskolen! Velger du en linje med høyere snitt så vil du også unngå mange idioter, så blir du også kjent med folk som er hyggelig og grei! :)

Lenke til kommentar

Det er kanskje bare meg, men jeg opplever videregående som mye lettere. Snittet mitt på 5.3 er høyere enn jeg noensinne hadde på ungdomsskolen, ledsaget av en merkbart lavere mengde hjemmearbeid. Har tenkt det må ha noe med at jeg kommer fra et annet fylke hvor kårene er annerledes.

Endret av Relio
Lenke til kommentar

 

Jeg syntes ikke det var noen stor forskjell. Den største forskjellen var at jeg ikke lenger kjente like mange som før, men det ordnet seg.

Hva med arbeidsmengden? Har hørt at folk som ikke har gode rutiner fra ung skolen, failer på ungdomsskolen . Folk som kom gjennom VGs, uten å jobbe å jobbe altfor mye

 

 

Noen gjør det bedre, andre gjør det dårligere. Veldig vanskelig å si på forhånd. Jeg gikk elektro, så IKT. Gjorde det bedre. Hadde ikke noe snitt å skryte av på ungdomsskolen men ble ferdig på VGS med et karaktersnitt på 4.5.

Lenke til kommentar

Jeg er akk ferdig med VG3 studiespesialisering m realfag, og synes det var en helt annen verden å begynne på videregående. På ungdomsskolen kjedet jeg meg i hjel hver dag fordi det var så lett og nesten ingen folk med felles interesser eller ambisjoner. Mye bråk og få som tok skolen særlig seriøst siden de fleste bare skulle begynne på bygg o.l. etterpå. (Dette kan hende var spesielt ille i klassen min da)

Hvis du har søkt deg på en linje med litt høyere snitt for å komme inn på, vil du merke at de fleste slappfiskene og bråkmakerne er borte, og alle er ganske interessert i gjøre det bra faglig. Dette betyr at du må stå på, ikke så mye, men litt mer for å utmerke deg. :) i tillegg til at det er mye mer motiverende nå, siden det du gjør faktisk teller.

 

En felle mange av vennene mine gikk i var at de ikke tenkte så mye over at karakterene du får i avgangsfsgene i førsteklasse blir med deg for alltid etterpå. Det er derfor viktig å passe på at man gjør det bra i disse med en gang, og ikke tenke at du har to år til på deg, for det har du ikke. Jeg sier ikke at du skal drite i norsken o.l, men du bør prioritere avgangsfagene dine :)

 

På ungdomsskolen er tempo veldig lavt og man går gjennom de samme tingene mange ganger for å passe på at alle har fått det med seg. På VGS er tempo litt raskere, og man begynner på et nytt tema hver eneste time, så det koster mer å være borte eller syk over flere dager hvis man vil oppnå gode karakterer. På VGS har man ofte også mange flere lærere i ulike fag, og du blir ikke særlig knyttet til noen av dem siden de har såpass mange elever selv. Du blir mye mer anonym på en måte. Det er derfor veldig viktig å være muntlig aktiv i timen på VGS slik at læreren din husker hvem du er, og får et godt inntrykk av deg, men seff ikke overdriv.

 

Ellers er VGS en ny start, og du kan "begynne på nytt" på en måte, hvis det er det du vil :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har hørt at de tre årene på videregående er tiden man forandrer seg mest, både i tankegang og med interesser. Jeg føler selv at jeg er en helt annen person enn jeg var sommeren etter 10. klasse. Forhåpentligvis blir man litt mer moden, så fagene går som regel greiere når man endelig lærer seg å lese til prøver. Husker selv at jeg ikke gjorde en dritt på ungdomsskolen, tror jeg aldri tok med meg en eneste bok med hjem. Mens på videregående elsket jeg skolen og syntes det var morsomt å følge med i timene og lese til prøver, tro det eller ei :D

 

Også er det et veldig stort pluss at man får litt frihet og kan velge retning og fag selv, da finner man kanskje noe som er litt mer spennende. Noe som er veldig viktig å huske er at ting ikke er så viktig som du tror akkurat nå. Om du får en dårlig karakter eller velger feil fag i forhold til senere utdanning, så er det ikke krise! Alt kan fikses senere, så bare ta ting rolig og kos deg på skolen! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...