Gå til innhold

Garmin eTrex 30 - kart


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

https://www.komplett.no/garmin-etrex-30/648899

 

Hvor detaljert er kartet som følger med her? Tenker på hvor detaljert det er for Norge.

 

De røde lokalkarta til Statens Kartverk er vel 1:50.000.

"Kartet som følger med"? Tenker du på Global maps og en grov orientering. Det er nok ment som en demo verson. (Jeg har ikke giddet, å se på det.) Digitale kart fra Statens Kartverk, er normalt i 1:50 000 og er like detaljerte som vanlige Tropografiske papirkart. De er gode nok til vanlig turbruk. Det finnes en dyrere versjon, hvor sentrale områder er i 1:20 000 og resten i 1:50 000. Opp til hver enkelt, om de vil ofrede ekstra pengene.

 

Det er også en del gratiskart, som begynner å bli bra. Trolig er nedlasting av Norgeskartet det beste. Men jeg har ingen info., om dette. Vet dette har blitt diskutert en del på Fjellforum.no Sjekk der.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

"Kartet som følger med"? Tenker du på Global maps og en grov orientering. Det er nok ment som en demo verson. (Jeg har ikke giddet, å se på det.) Digitale kart fra Statens Kartverk, er normalt i 1:50 000 og er like detaljerte som vanlige Tropografiske papirkart. De er gode nok til vanlig turbruk. Det finnes en dyrere versjon, hvor sentrale områder er i 1:20 000 og resten i 1:50 000. Opp til hver enkelt, om de vil ofrede ekstra pengene.

 

Det er også en del gratiskart, som begynner å bli bra. Trolig er nedlasting av Norgeskartet det beste. Men jeg har ingen info., om dette. Vet dette har blitt diskutert en del på Fjellforum.no Sjekk der.

 

Takker! Må jeg kjøpe kart gjennom Garmin, for ikke-gratiskart? Virker som du nevner Statens Kartverk... er vel de som har laget kartene til Garmin, selvsagt... men hvis jeg kunne kjøpe digital-utgaver av de røde i 1:50.000, det hadde vært kanon...

Lenke til kommentar

 

 

 

Takker! Må jeg kjøpe kart gjennom Garmin, for ikke-gratiskart? Virker som du nevner Statens Kartverk... er vel de som har laget kartene til Garmin, selvsagt... men hvis jeg kunne kjøpe digital-utgaver av de røde i 1:50.000, det hadde vært kanon...

 

Skal du kjøpe Topokartene (utviklet av SK), kan du gjøre det bl.a. hos Garmin. http://www.garmin.com/no/maps/garmin-outdoor-gps-handheld-maps

 

Det er mange år siden Statens Kartverk, distruberte disse selv. Det er satt bort til et annet firma og Garmin er en forhandler. Vet ikke hva du mener med "De røde" kartene. Aldri sett, eller hørt om dem. Men, mine kart er noen år gamle. Mine papirkart, heter Tropografiske kart og er i 1:50 000. Det digitale kartet Topo Experience PRO, er tilsvarende. Og Topo Premium det samme, men har områder hvor det er 1:20 000. Les selv forskjellene. Mine digitale kartpakker (har flere, dvs. det meste av Norge) er en tidligere utgave av Topo Premium, men bare i 1:50 000. (Noe bedre en papirkartene)

 

Som tidligere nevnt, så finnes det gratiskart. Men jeg kan ikke nok om nedlastning og tilpassning, for å få dem til å virke. Og da jeg allerede har funksjonable kart, er jeg også lite interessert i "frikartene". De er i alle fall ikke bedre. Men jeg anbefalte deg å gå inn på et annet forum (Fjellforum.no også på Kammeret.no) og lese om dem der. Der er det mange kompetente folk, som har skrevet om dette. Gjelder Topo kart og div. gratis kart. Også om bruk av div. løsninger for smartphone.

 

Noen sverger til egen GPS enhet og andre til smartphone. Kommer nok litt ann på bruksområde og behov. Men for meg, som ferdes mange steder hvor det ikke er mobildekning, er bruk av smarphone uaktuelt. Du vil også miste noen få praktiske funksjoner, ved bruk av smarphone. Men det er litt avhenig av hvilken type GPS du kjøper, og hva du egentlig har bruk for? En dyrere GPS har flere funkjsoner og kanskje bedre oppløsning, enn den du har sett på. Så, du må finne ut hva du egentlig har behov for, eller legge mer penger i den beste til ditt bruk. I ca 15 år klarte jeg meg bra, med den enkleste E-Trex typen, uten kart. :)

 

Da jeg for 3 år siden kjøpte en ny GPS (for kart), valgte jeg en enkel Garmin Dakota 20. Den har det jeg trengte og trenger, som jeger og friluftsmann.

 

Tror du kan få lastet ned Norgeskartet, på en Smartphone. Og det er nok like bra som Topo kartene og begge er utviklet av SK. Kartet kan du sjekke (via din pc), på Norgeskartet.no

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Noen sverger til egen GPS enhet og andre til smartphone. Kommer nok litt ann på bruksområde og behov. Men for meg, som ferdes mange steder hvor det ikke er mobildekning, er bruk av smarphone uaktuelt. Du vil også miste noen få praktiske funksjoner, ved bruk av smarphone. Men det er litt avhenig av hvilken type GPS du kjøper, og hva du egentlig har bruk for? En dyrere GPS har flere funkjsoner og kanskje bedre oppløsning, enn den du har sett på. Så, du må finne ut hva du egentlig har behov for, eller legge mer penger i den beste til ditt bruk. I ca 15 år klarte jeg meg bra, med den enkleste

E-Trex typen, uten kart. :)

 

Er endel uten mobildekning jeg og. Men har egentlig ikke testet selve GPS'en på telefonen der - jeg trodde at siden det var GPS så ville "stedstjenestene" fungere uten mobildekning? På en annen side, det høres rart ut. Men har egentlig ikke testet dette i en "hiking-app"; jeg lastet ned en tidligere i dag. MotionX GPS til iPhone. Var egentlig litt imponert over hva jeg fikk for 14 kr, men det er jo de plassene hvor det ikke er mobildekning at jeg trenger dette, igrunn. Har også lyst til å ha et skikkelig kart, selv om det nok fungerer bra sånn som de nevnte med GPS uten kart, og bruke et papir-kart ved siden av.

 

Takker. :)

Lenke til kommentar

 

 

Er endel uten mobildekning jeg og. Men har egentlig ikke testet selve GPS'en på telefonen der - jeg trodde at siden det var GPS så ville "stedstjenestene" fungere uten mobildekning?

Så ikke svaret ditt før nå. Ikke det at jeg har så mye mer å komme med, jeg har tidligere anbefalt deg hvor du får mer info.

 

Angående smartphone og, uten moblidekkning. Slik jeg har forstått det, kan du fremdeles se kartet på en SP, selv om det ikke er mobildekkning i området. Forutsetter da, at kartet er lastet inn på SP. Men du mister alle andre funksjoner og SP vet ikke hvor du er, eller hvor har vært, før du får tilbake signalene. SP er gennerelt avhengig av både mobildekning og GPS signaler. Slutter enheten å fungere i perioder, da er jo hensikten borte. Da kan du klare deg med kun papirkart og kompass. Det duger fremdeles.

 

Får du ikke lastet inn kartet, faller jo også det ut. men slik du har beskrevt mobildekningen der du ferdes og ønsker å ferdes, ville jeg satset på en egen GPS. Den har flere muligheter som SP ikke har.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...