Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Psykiske lidelser og karriere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke hvor alvorlig du snakker om når du sier alvorlig, for alt er jo relativt, men jeg tror kanskje litt av det dreier seg om å tørre å prøve. Da jeg var yngre og mer sky enn jeg er nå, så kunne jeg egentlig ikke se for meg at jeg skulle finne en jobb jeg ville trives med. Men dagene gikk og jeg fikk tatt meg selv i nakken og ræven og skaffet meg en jobb. Jeg synes det var veldig ekkelt i begynnelsen, var redd for å ikke prestere godt nok og redd for å gjøre feil og tabber, men etter hvert ble jeg mer komfortabel med jobben og trives med den nå. Jeg ser også for meg at jeg er en som vil kunne ta på meg mer utfordrende oppgaver i fremtiden. Alt startet med at jeg bare turte å prøve.

Lenke til kommentar

"Alvorlig" i psykiatrisk forstand betyr diagnoser som schizofreni og bipolar...

 

Det finnes jo seriøst vellykka folk som har noe slikt... er de geniale, da?

Jøss, finnes det folk med sånne diagnoser med vellykka karrierer? Skjønner ikke helt åssen det går an.

Men vet at fx mange kunstnere har slitt/sliter, om de er vellykka, vel, kanskje etter sin død :hmm:

Mange forfattere sliter/har slitt....relativt mye selvmord blant forfattere dessverre...huff... :(

Men også blant leger er selvmordsraten høy, særlig blant kvinnelige leger, :-(

 

Så karriere er ikke alltid noe å misunne:-)

Endret av hebbelilla
Lenke til kommentar

 

Jøss, finnes det folk med sånne diagnoser med vellykka karrierer? Skjønner ikke helt åssen det går an.

 

Var det jeg lurte på, om de andre er skikkelig late eller de er geniale. Ellernoe.

 

Så karriere er ikke alltid noe å misunne:-)

 

Jeg misunner det...

 

Du har helt sikkert et skjult talent eller flere, ingen er totalt talentløse, du har bare ikke funnet det (talentet eller talentene), ikke rart i disse dager, med all teknologien som omgir oss, kan virke distraherende...

Og din psykiske lidelse i tillegg... :hm:

Husk at vi mennesker er som løker, med lag på lag av ubrukte muligheter/evner.

Stå på Per Gynt! :)

Lenke til kommentar

 

Stå på Per Gynt! :)

 

Hehe, Ibsen? Hvorfor kaller du meg Per Gynt, jeg vet ikke noe om Dovregubbens hall... :p

 

Fordi du er en løk he he...neida, du vet sikkert mere om Ibsen enn meg. Har aldri lest P.G. Bare fått med meg det med løken...Bra bilde da:-) "Go Ibsen!" :w00t:

Endret av hebbelilla
Lenke til kommentar

Det finnes jo seriøst vellykka folk som har noe slikt... er de geniale, da?

De er sikkert godt medisinert. Enkelte personer med alvorlige lidelser kan bli nesten helt bra ved riktige medisiner. Medisiner kan til og med virke bedre enn ved s.k. lettere psykiske lidelser, som er de problemene medisiner (i hvert fall SSRIer) virker dårlist på.

 

De kan også ha funnet sin nisje, akkurat den tingen de klarer, og blitt god på den.

 

Og sist men ikke minst, de kan være unntaket som bekrefter regelen.

 

Gi gjerne et eksempel på en person med alvorlig psykisk lidelse og vellykket karriere.

Lenke til kommentar
De er sikkert godt medisinert. Enkelte personer med alvorlige lidelser kan bli nesten helt bra ved riktige medisiner. Medisiner kan til og med virke bedre enn ved s.k. lettere psykiske lidelser, som er de problemene medisiner (i hvert fall SSRIer) virker dårlist på.

De kan også ha funnet sin nisje, akkurat den tingen de klarer, og blitt god på den.

Og sist men ikke minst, de kan være unntaket som bekrefter regelen.

Gi gjerne et eksempel på en person med alvorlig psykisk lidelse og vellykket karriere.

 

Det er kjent at ein tilstand som bipolaritet vil kunne gi auka kreativitet og produktivitet i hypoman fase. Hos mange kan denne fasen vare i årevis, og personen vil då ha god føresetnad for å lukkast karrieremessig. Døme på slike personar er Beethoven, Van Gogh og Napoleon.

Lenke til kommentar

Gi gjerne et eksempel på en person med alvorlig psykisk lidelse og vellykket karriere.

 

Tenkte jo ikke på Einstein (som noen mener hadde asperger) og lignende. Tenker på mer vanlige personer som har vært i media og "stått frem". Politikere f.eks. (anonyme) som har stått frem med spiseforstyrrelser. Men det blir kanskje noe annet med spiseforstyrrelser enn det jeg nevnte.

Lenke til kommentar

De er sikkert godt medisinert. Enkelte personer med alvorlige lidelser kan bli nesten helt bra ved riktige medisiner. Medisiner kan til og med virke bedre enn ved s.k. lettere psykiske lidelser, som er de problemene medisiner (i hvert fall SSRIer) virker dårlist på.

 

Kan sikkert være noe med dette ja. At de er godt behandlet. Ja.

 

Men vil tro det hjelper å ha personlighetstrekk som å aldri gi opp...

Lenke til kommentar

Det vil være veldig stor forskjell på kva psykisk lidelse ein har.

 

Men for dei aller fleste med psykiske lidelser så vil sjukdommen gå i bølgedalar, av og til fungerer ein bra og av og til fungerer ein dårlig. Avstanden mellom topp og botnpunk vil variere frå person til person og lidelse til lidelse.

 

Så det er fint mulig å gjere karriere ved å jobbe når ein har gode tider, men ofte vil ein då være avhengig av å drive induviduellt eller sjøvstendig slik at ein sjølv kan velge når ein jobber og når ein må ta ei pause.

 

Det er mykje vanskeligare å være psykisk sjuk å ha ein 8 -16 jobb enn det er å f.eks jobbe freelance.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...