Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Gjelder egenmelding 3 dager ?


lion22

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det stemmer som du sier. Egenmelding kan brukes til tre sammenhengende dager uten å måtte framlegge sykemelding. Er du tilbake i jobb på dag fire kan ikke bedriften kreve dokumentasjon.

 

Edit: Vel, de kan kreve skriftlig dokumentasjon på at du har tatt egenmelding, men dette er bare et kort dokument du selv skriver til bedriften for å bekrefte egenmeldingen.

Endret av Saft Suse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Info her. Direkte til forskriften her.

 

Noen regler angående egenmelding:

 

1. Du må ha vært ansatt over 2 måneder.

2. Du må ikke ha benyttet det over 4 ganger allerede i år (finnes det IA-avtale øker denne).

3. Egenmeldingsperioden kan ikke gå over en helg. Dvs. at dersom du benyttet egenmelding på fredagen, kan du ikke benytte egenmelding på mandagen over helgen. Dette teller da som den fjerde sykedagen.

4. Er det under 16 dager siden siste egenmelding teller disse dagene med. (§8-24, fjerde ledd)

 

Jeg tror ikke du kan få en retroaktiv sykemelding - dvs. at legen tilbakedaterer en sykemelding, men jeg er ikke helt sikker på praksis her da jeg aldri har hatt behov for dette.

 

EDIT: Legger ved denne som omfatter arbeidstagers rett til å benytte egenmelding.

 

ARBEIDSTAKERS RETT TIL Å BRUKE EGENMELDING VED EGEN SYKDOM.

Arbeidstakers rett til å benytte seg av egenmelding er regulert i Lov om folketrygd av 28.02.97 paragrafene 8-23 til 8-27. Loven er en minimumslov, d.v.s. at arbeidsgiver ikke kan gi arbeidstakeren dårligere rettigheter enn det loven foreskriver.
Endret av process
Lenke til kommentar

Så lenge du ikke har benyttet deg av egenmelding de siste 16 dagene, kan du benytte den for inntil 3 dager sammenhengende uten sykemelding. Det er uansett god praksis å skaffe seg sykemelding fra første dag for å holde forholdet mest mulig ryddig. Det gjorde i alle fall jeg den eneste gangen på mine 6 år i arbeid jeg var syk borte fra jobb, på grunn av hjerneoperasjon, var bare borte fra jobb i 2 dager riktignok.

Sykemelding går raskt å skaffe, bare å ringe lege, stikke innom, si hva som er greia og han skriver ut en lapp til deg. Er du så syk at det er vanskelig for å deg å gjennomføre et legebesøk burde du umiddelbart komme deg til legen.

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...