Gå til innhold

Erfaringer med Sigma 18-35 F/1.8


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg vurderer å kjøpe Sigma 18-35/1.8 etter å ha lest litt rundt men lurer på om det er noen som har erfaring med dette objektet? fungerer det bra til familiebilder, dåper osv?

Ville satt pris på om noen hadde noen bilder tatt med dette objektet eller link til bilder.

 

 

På forhånd takk! :)

Endret av Jack123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har det, er veldig godt fornøyd med det. God byggekvalitet, veldig bra bildekvalitet. Bruker det mer og mer (har ikke brukt det sånn veldig mye enda....)

 

 

Et par bildeeksempler:

 

https://www.flickr.com/photos/awesnes/14309234936/

 

https://www.flickr.com/photos/awesnes/14331652244/

 

https://www.flickr.com/photos/awesnes/14229199149/

 

https://www.flickr.com/photos/awesnes/14152530990/

 

og de aller fleste bildene her har jeg tatt med det

 

https://www.flickr.com/photos/55562407@N07/sets/72157645196218005/

Lenke til kommentar

Det vil jeg si. Men det er jo litt begrenset brennvidde på det, så man må jo bruke den manuelle zoomen (beina) en del. For å ta bilde av barn i aktiv lek er det kanskje ikke helt rett objektiv, men ved de fleste andre situasjoner (oppstilte bilder osv) vil det nok fungere brillefint.

Lenke til kommentar

Det er deilig å ha tilgang til stor blenderåpning i et zoomobjektiv, man kan fange masse lys og bruke korte lukkertider for å fryse bevegelser. Det er også skarpt som juling på alle blendere, og det er en bragd av Sigma å levere dette. Man får veldig tynt fokusområde på største blender, men det er et tveegget sverd. Brukt riktig er det en fin effekt, men om man ikke klarer å mestre det får man plutselig ett eller flere ansikter ute av fokus. Eventuelt nesen i fokus og øynene ute av fokus på nærbilder. Det er veldig trist når dette skjer med viktige bilder, for det er ingen måte å fikse det på i ettertid. Løsningen er å bruke blits og mindre blender, men da faller vitsen bort med akkurat dette objektivet. I et bryllup kan det dessuten være greitt å ha litt mer zoom enn maks 35mm. Du får ikke til det optimale portrett-perspektivet uten å gå lenger bak og måtte croppe bildet og miste oppløsning. Skal du ha nærbilder av ansikter må du inn i intimsonen deres og det virker litt frekt av en fotograf og gir dårligere bilder på alle måter.

 

Alt i alt vil jeg hevde at det er et spesielt objektiv for de fotogafene som faktisk trenger egenskapene dets, og vet å utnytte dem til sin fordel. Dersom man ser etter et objektiv som kan gjøre deg til en bedre fotograf så vil jeg anbefale Sigma 17-50 f/2.8 OS i stedet. Det gir større spillerom i lukkertiden og har god lysstyrke uten å risikere fokusproblematikk i samme grad. 50mm på crop er akkurat det som må til for de gode portrettene føler jeg. 17mm er merkbart videre enn 18mm og gir enda bedre mulighet for store gruppebilder. Om du vil ta bilder i naturlig svakt lys kan du stole på billedstabilisatoren men da må motivet holde seg helt i ro.

Lenke til kommentar

 

Jeg vurderer å kjøpe Sigma 18-35/1.8....

.....fungerer det bra til familiebilder, dåper osv?

 

Nei, du trenger mer fleksibel brennvidde...anbefaler heller

Sigma 17-70mm F2.8-4 C DC Macro OS

 

WEB_Image%20Sigma%2017-70mm%20F2%208-4%2

 

 

 

 

Bør jeg heller ikke gå for denne da?: http://www.fotovideo.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=173696&WebSiteMapNodeID=1007005

Endret av Jack123
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Jeg har 18-35 for Nikon. Har det i tilegg til normalzoom (16-85).

 

Utvalget av lyssterk optikk i vidvinkel-området for Nikon DX (og Canon EF-S) er svært begrenset, der fyller Sigma'en et stort hull.

 

Til innebruk fungerer Sigma'en helt ypperlig! Vil si det er i klasse med 85/1.8G hva angår bildekvalitet. Hakket bedre enn f.eks 35/1.8G. Det fine er at objektivet er knall også på full åpning.

 

Når det gjelder fokusering har det kommet litt kritikk med noe upresis fokusering (f.eks på dpreview). Merker ikke forskjell fra for eksempel Nikon 35/1.8G DX når det gjelder fokuseringspresisjon.

 

MEN: Endte opp med å kjøpe Sigma-dock for å kunne finjustere fokus på forskjellige brennvidder (slik at fokusering på 18mm og 35mm ble konsistent). Dette var dessverre nødvendig på mitt eksemplar sammen med Nikon D7000.

 

OG: Ikke glem at objektivet veier over 800g.

Lenke til kommentar

Når det gjelder både skarphet, bildekvalitet og lysstyrke, så er Sigma 18-35/1,8 kongen på haugen. Den har ikke så stort zoomområde, men er suveren optisk.

 

For mer fleksibilitet kikk også på EF-S 15-85 IS.

 

Det store spørsmålet blir: hvilken optikk har du fra før av?

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå for tiden bruker jeg Canon 60D, hvis du ser bort ifra pris hvilket ville du ha valg når det kommer til bildet kvalitet, skarphet osv?

 

Den nye serien til Sigma er utrolig bra....men 24-105mm er favoritten så langt...

(Bildet er tatt med Sigma 150mm Macro/Tele - en av de andre favorittene... ;) )

post-226353-0-43567500-1403025899_thumb.jpg

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Har nå prøvd å ta noen bilder med bare 18-35, blir som sagt over at det blir litt for kort brennvidde når jeg tar bilder litt langt unna men på den andre siden ser det ut til å fungere veldig god med gruppebilder og portretter.

 

Om jeg bare hadde nok penger ville jeg ha kjøpt 70D i samme sleng :laugh:

 

Takk for gode svar! :)

Lenke til kommentar

Jeg "byttet" (har det fortsatt) min 50mm f/1.8 i dette da jeg synes at 50mm ble for trangt på min 7D. Men ønsket jo fortsatt et lyssterkt objektiv i fotosekken min. Tenkte jo å kjøpe et lyssterkt 30/35mm objektiv i stedet, men så dukket dette opp i butikkene. Med dette objektivet får jeg jo god lysstyrke og den brennvidden jeg ville ha (30/35mm) , og som en bonus fikk jeg de ekstra brennviddene ned til 18mm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...