Gå til innhold

Lange og billige digitale lydkabler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Optiske kabler med den lengden er vel ikke å anbefale, de bør egentlig ikke være lengre enn 1meter, tror jeg.

 

Jeg ville basert med på en coax monster videokabel (ja, videokabel)

Jeg ble tipset om å bruke dette i stedet, da det både låter bedre enn optiske kabler, og det er lettere å få tak i de med litt lengde.

Mener å huske at jeg ga rundt 500 for den.

 

Jeg kjøpte kabelen på elkjøp faktisk. Elkjøp i Hønefoss er nemlig en bra butikk, i forhold til mange andre elkjøp.

 

Håper dette hjalp.

Lenke til kommentar

Hehe, jeg vet akkurat hva du trenger!

 

24-150_l.jpg

Toslink til toslink. Brukes mellom stasjonært utstyr f.eks. DAT, DVD etc. Lengde 1,5 m. 39,90,-

 

24-152_l.jpg

Optisk skjøtemuffe

Toslink til toslink. Brukes ved behov for å kople sammen optiske kabler. 29,90,-

 

Kjøp 10 av den øverste og 9 av den nederste, kommer på 668,10 kr, da har du 15 meter optisk kabel med skikkelig biltema kvalitet!

enjoy! :lol:

Lenke til kommentar
Optiske kabler med den lengden er vel ikke å anbefale, de bør egentlig ikke være lengre enn 1meter, tror jeg.

 

Jeg ville basert med på en coax monster videokabel (ja, videokabel)

Jeg ble tipset om å bruke dette i stedet, da det både låter bedre enn optiske kabler, og det er lettere å få tak i de med litt lengde.

Mener å huske at jeg ga rundt 500 for den.

 

Jeg kjøpte kabelen på elkjøp faktisk. Elkjøp i Hønefoss er nemlig en bra butikk, i forhold til mange andre elkjøp.

 

Håper dette hjalp.

 

Nå er jo faktisk optiske kabler absolutt de kablene som kan strekkes lengst uten at det oppstår tap.

Lenke til kommentar
Optiske kabler med den lengden er vel ikke å anbefale, de bør egentlig ikke være lengre enn 1meter, tror jeg.

 

Jeg ville basert med på en coax monster videokabel (ja, videokabel)

Jeg ble tipset om å bruke dette i stedet, da det både låter bedre enn optiske kabler, og det er lettere å få tak i de med litt lengde.

Mener å huske at jeg ga rundt 500 for den.

 

Jeg kjøpte kabelen på elkjøp faktisk. Elkjøp i Hønefoss er nemlig en bra butikk, i forhold til mange andre elkjøp.

 

Håper dette hjalp.

 

Nå er jo faktisk optiske kabler absolutt de kablene som kan strekkes lengst uten at det oppstår tap.

 

Det er korrekt, men da må kablene være av skikkelig kvalitet dvs. slike som telenor legger ned i bakken. Dette er GANSKE dyrt og jeg vil tippe at folk har andre ting å bruke penga på.

Lenke til kommentar

Jeg var inne på tanken å bruke mange kabler og skjøter, men jeg trodde ikke det ble veldig pålitelig. Litt upraktisk med klumper på kablen også (men kjekt hvis det skulle bli brudd i den).

Nå er jo faktisk optiske kabler absolutt de kablene som kan strekkes lengst uten at det oppstår tap.

Det er korrekt, men da må kablene være av skikkelig kvalitet dvs. slike som telenor legger ned i bakken. Dette er GANSKE dyrt og jeg vil tippe at folk har andre ting å bruke penga på.

Altså utgår biltemaprosjektet?

 

 

Optiske kabler med den lengden er vel ikke å anbefale, de bør egentlig ikke være lengre enn 1meter, tror jeg.

 

Jeg ville basert med på en coax monster videokabel (ja, videokabel)

Fordi videokabler er enkle (en leder) eller har de andre egenskaper jeg vil ha glede av? Jeg har nemelig noen lange signalkabler beregnet for bilstereobruk jeg kunne brukt (splitt og skjøt)

Lenke til kommentar

 

Nå er jo faktisk optiske kabler absolutt de kablene som kan strekkes lengst uten at det oppstår tap.

 

Det er korrekt' date=' men da må kablene være av skikkelig kvalitet dvs. slike som telenor legger ned i bakken. Dette er GANSKE dyrt og jeg vil tippe at folk har andre ting å bruke penga på.[/quote']

 

Nå driver jeg å legger optiske kabler fra tid til annen i kontorbygg, og har kabel-strekk opp til 100 meter, og de kablene koster under 10,- metern (20/25 til kunde).

 

En optisk kabel funker like bra om den koster 10,- eller 100,- for meteren, det er beskyttelsen det kommer ann på.

 

Det som gjør at kablene blir dyre er konnektorene i enden, så normale kabler er faktisk billigere jo lengre de blir (pr. meter altså)

Lenke til kommentar
Jeg var inne på tanken å bruke mange kabler og skjøter, men jeg trodde ikke det ble veldig pålitelig. Litt upraktisk med klumper på kablen også (men kjekt hvis det skulle bli brudd i den).
Nå er jo faktisk optiske kabler absolutt de kablene som kan strekkes lengst uten at det oppstår tap.

Det er korrekt, men da må kablene være av skikkelig kvalitet dvs. slike som telenor legger ned i bakken. Dette er GANSKE dyrt og jeg vil tippe at folk har andre ting å bruke penga på.

Altså utgår biltemaprosjektet?

seff. :lol:

 

 

Optiske kabler med den lengden er vel ikke å anbefale, de bør egentlig ikke være lengre enn 1meter, tror jeg.

 

Jeg ville basert med på en coax monster videokabel (ja, videokabel)

Fordi videokabler er enkle (en leder) eller har de andre egenskaper jeg vil ha glede av? Jeg har nemelig noen lange signalkabler beregnet for bilstereobruk jeg kunne brukt (splitt og skjøt)

Lenke til kommentar
Optiske kabler med den lengden er vel ikke å anbefale, de bør egentlig ikke være lengre enn 1meter, tror jeg.

 

Tull, selv har jeg en 5 meters kabel fra PC-en til anlegget. Det funker utmerket.

 

Jeg ville basert med på en coax monster videokabel (ja, videokabel)

Jeg ble tipset om å bruke dette i stedet, da det både låter bedre enn optiske kabler, [...]

 

Jasså? (!!)

 

Et raskt søk på Google ga blant annet dette:

Optisk fiberkabel (Toslink til Toslink) - 10,0 meter kr. 299,-

Optisk fiberkabel (Toslink til Toslink) - 5,0 meter kr. 179,-

 

http://www.tronika.no/kabler/kabler.html

 

Sleng på ett skjøtestykke, så skulle du være i mål?

Lenke til kommentar
Optiske kabler med den lengden er vel ikke å anbefale, de bør egentlig ikke være lengre enn 1meter, tror jeg.

 

Nei.

 

Jeg ville basert med på en coax monster videokabel (ja, videokabel)

 

Det trenger ikke være en Monster-kabel. Enhver komposittsladd vil duge som leder for elektrisk S/PDIF-kobling (impedansen er 75Ohm).

 

Jeg ble tipset om å bruke dette i stedet, da det både låter bedre enn optiske kabler [..]

 

Det var vel selgeren som påstod dette, tenker jeg.

 

Mener å huske at jeg ga rundt 500 for den.

 

500kr for hvor mange meter? Clas selger til omtrent 20kr per meter.

 

Det er korrekt, men da må kablene være av skikkelig kvalitet dvs. slike som telenor legger ned i bakken.

 

Nei og atter nei.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg bruker en 7,5m toslink/toslink mellom pc og forsterker'n i stua. Tror jeg betalte en drøy hundrings for den på Clas Ohlson... Synes det funker brillefint og merker at det er klart bedre lyd nå som D/A konverteringen foregår i surroundforsterkern isteden for på lydkortet. Husker ikke om de hadde noen lengre kabel der, men det går vel å sjekke.

 

 

Ellers slenger jeg meg på korstoget mot han som mener optisk kabel ikke skal være lengre enn 1 meter. Tull! Har også jobbet som kabelstrekker en gang i tiden, og da var det 100m som var begrensningen. Etter det må man ha en signalforsterker. Og ettersom det er digitalt kommer enten signalet frem, eller ikke i det hele tatt. Er ikke noe god og dårlig lyd...

 

 

Vurderer å dra PC'n ut stua og dra igang et spill eller to med Dolby Digital i 5.1 i øra *grin*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...