Iceman22 Skrevet 14. juni 2014 Skrevet 14. juni 2014 Hei. Har litt problemer med en turbo diesel bil, en opel omega b 2000mod. Problemet med den nå er at den går utrolig ræva. Føles som det bare er 40hk, motoren kan gå høyt i turtall men kjenner ikke at turbo lader i det helle tatt. En Toyota Carina med 80hk er dobbelt så sprek for å ta et eksempel. Hadde ikke problemer med å starte den før, men nå tar det gjerne 10-15 sekunder på starteren før man får den igang. Den går bra på tomgang, men det kommer veldig mye røyk fra eksos, virker som det er hvitt farge og ikke noe blårøyk. Har byttet turbo på den som ikke hjalp noe, og har tatt kompresjontest på motoren og kunne ikke se at det var galt med det. Gule varsellampen skrur seg av og på til tider. Kan det være tett katalysator, eller gåen lambdasone?
LiamH Skrevet 16. juni 2014 Skrevet 16. juni 2014 (endret) Byttet du turbo før du leste av feilkoder?!? Endret 16. juni 2014 av LiamH
Iceman22 Skrevet 16. juni 2014 Forfatter Skrevet 16. juni 2014 (endret) Jeg har ikke lest av feilkoder på den enda, det er jo dumt på en måte. Prøver å gjøre mest mulig selv for å unngå verksted besøk. Den "nye brukte" turboen jeg satt på er jeg ikke 100% sikker på om er bra, så da er jo teknisk sett mulig at jeg har 2 turboer som er i dårlig stand. Endret 16. juni 2014 av Iceman22
LiamH Skrevet 16. juni 2014 Skrevet 16. juni 2014 (endret) Det første du gjør før du bytter noe som helst er å lese av feilkoder. Det koster ikke mange kronene og det sparer deg for å reparere i blinde. Jeg vil anta at det er ladetrykket til turboen det er feil med hvis dette er det samme vakuum-slange marerittet som Vectra B har. Endret 16. juni 2014 av LiamH
Iceman22 Skrevet 16. juni 2014 Forfatter Skrevet 16. juni 2014 Godt mulig, vectra deler jo også samme motor. Jeg leste av feilkodene på den delebilen hvor jeg plukket turboen fra, den som er på bilen nå. Der vet jeg at det var noe "turbo boost pressure" eller lignende som kom opp. Men vet ikke helt hvor den sitter, har du noe tips hvor den sitter ?
LiamH Skrevet 16. juni 2014 Skrevet 16. juni 2014 (endret) Jeg har eid en Opel Vectra 2.2 DTi '2001 og kan meddele at dette er motoren fra helvete hvis det er samme type som det jeg hadde. Det er en tråd om denne her inne en plass. Jeg er mekaniker selv og fikk i tillegg hjelp av Opel-verkstedet, men måtte selge bilen med feilkode som jeg aldri fant ut av. Alle deler var skiftet til slutt og den gikk fortsatt i nødmodus slik at all motorkraft forsvinner. Søker man på internett vil man finne flere som har kastet bilen i ren frustrasjon pga av samme type feil som ikke lar seg løse. Problemet her er at feilkodene ofte er misvisende og diffuse. Grunnen til det er at flere ulike komponenter som deler samme vakuum-system, inkludert luftspjeldet som ligger inne i dashbordet. Det er med andre ord mye å feilsøke på. I tillegg må feilkodene leses av med tilstrekkelig godt nok diagnose-utstyr siden mange av feilkodene har samme P-kode, men likevel mange forskjellige beskrivelser som er helt forskjellige ting. P1022 kan f.eks. bety alt fra dårlig ladetrykk til defekt dieselpumpe. Altså, to vidt ulike komponenter. Jeg skal prøve å hjelpe deg og er du heldig, så er det kun en dårlig vakuum-slange. Det jeg trenger først er reg.nummer eller motorkode slik at jeg vet hvilken motor du har og dermed hvordan vakuum-systemet ser ut. Endret 16. juni 2014 av LiamH
Iceman22 Skrevet 17. juni 2014 Forfatter Skrevet 17. juni 2014 Jeg har eid en Opel Vectra 2.2 DTi '2001 og kan meddele at dette er motoren fra helvete hvis det er samme type som det jeg hadde. Det er en tråd om denne her inne en plass. Jeg er mekaniker selv og fikk i tillegg hjelp av Opel-verkstedet, men måtte selge bilen med feilkode som jeg aldri fant ut av. Alle deler var skiftet til slutt og den gikk fortsatt i nødmodus slik at all motorkraft forsvinner. Søker man på internett vil man finne flere som har kastet bilen i ren frustrasjon pga av samme type feil som ikke lar seg løse. Problemet her er at feilkodene ofte er misvisende og diffuse. Grunnen til det er at flere ulike komponenter som deler samme vakuum-system, inkludert luftspjeldet som ligger inne i dashbordet. Det er med andre ord mye å feilsøke på. I tillegg må feilkodene leses av med tilstrekkelig godt nok diagnose-utstyr siden mange av feilkodene har samme P-kode, men likevel mange forskjellige beskrivelser som er helt forskjellige ting. P1022 kan f.eks. bety alt fra dårlig ladetrykk til defekt dieselpumpe. Altså, to vidt ulike komponenter. Jeg skal prøve å hjelpe deg og er du heldig, så er det kun en dårlig vakuum-slange. Det jeg trenger først er reg.nummer eller motorkode slik at jeg vet hvilken motor du har og dermed hvordan vakuum-systemet ser ut. OK, motorkoden er X20DTH, regnr hvor motoren kommer fra er AJ49131
LiamH Skrevet 17. juni 2014 Skrevet 17. juni 2014 (endret) Jepp. det er samme greia ut fra de tegninger og teknisk informasjon jeg finner på nettet. Er dette korrekt tegning over ditt vakuum-system: Går det i tillegg en vakuum-slange, som er koblet på samme system, inn i torpedo-veggen? Denne vises ikke på tegningen. Endret 17. juni 2014 av LiamH
Iceman22 Skrevet 22. juni 2014 Forfatter Skrevet 22. juni 2014 Det var litt små komplisert tegning for å sammenligne i real world Jeg skal begynne å demontere motoren jeg skal ha på min fra delebilen om ikke lenge, så når motoren blir tatt ut så har jeg sjansen til å gå over alle vakuum slanger og se om jeg ikke finner noe feil da.
Postkassestativ Skrevet 23. juni 2014 Skrevet 23. juni 2014 Jeg har tech2 hvis du bor i midtnorge en plass. Da har du værtfall fått lest ut rett koder.
LiamH Skrevet 24. juni 2014 Skrevet 24. juni 2014 (endret) Det var litt små komplisert tegning for å sammenligne i real world Jeg skal begynne å demontere motoren jeg skal ha på min fra delebilen om ikke lenge, så når motoren blir tatt ut så har jeg sjansen til å gå over alle vakuum slanger og se om jeg ikke finner noe feil da. Skal du bytte hele motoren nå? Er dette noe du skal gjøre uansett eller gjør du det for å løse dette problemet? Hvis ja, så er det det bare tull å fortsette med skruing før du har fått lest av feilkoder. Få dette gjort først, så vet du i allefall sånn cirka hvor feilen ligger og om feilen i det hele tatt har med vakuum-systemet å gjøre. Du skrur helt i blinde nå, og du lager deg masse jobb i håp om å snuble over feilkilden ved en tilfeldighet. Endret 24. juni 2014 av LiamH
Iceman22 Skrevet 24. juni 2014 Forfatter Skrevet 24. juni 2014 (endret) Det var litt små komplisert tegning for å sammenligne i real world Jeg skal begynne å demontere motoren jeg skal ha på min fra delebilen om ikke lenge, så når motoren blir tatt ut så har jeg sjansen til å gå over alle vakuum slanger og se om jeg ikke finner noe feil da. Skal du bytte hele motoren nå? Er dette noe du skal gjøre uansett eller gjør du det for å løse dette problemet? Hvis ja, så er det det bare tull å fortsette med skruing før du har fått lest av feilkoder. Få dette gjort først, så vet du i allefall sånn cirka hvor feilen ligger og om feilen i det hele tatt har med vakuum-systemet å gjøre. Du skrur helt i blinde nå, og du lager deg masse jobb i håp om å snuble over feilkilden ved en tilfeldighet. Den opprinnelige motoren jeg hadde er havarert så motorbytte blir det uansett. Jeg har en delebil som jeg fikk nesten gratis med samme motor, den som "kanskje" går i nødmodus. Den har blitt komp. testa så vet jeg ihvertfall at den er OK innvendig. Hvis jeg ikke finner ut av feilen det etter den blir montert så kommer jeg til å starte med å lese av feilkodene. Så har jeg masse deler fra forrige motor som jeg kan bytte om for å prøve. Foressten, skal ikke motoren stoppe på et visst turtall hvis den går i nødmodus? For man kunne ruse den helt max, mener den skal stoppe på et sted rundt 3000omdr. for å beskytte motoren hvis den går i nødmodus. Jeg har tech2 hvis du bor i midtnorge en plass. Da har du værtfall fått lest ut rett koder. Takk for det, dessverre bor jeg litt langt unna. Endret 24. juni 2014 av Iceman22
LiamH Skrevet 24. juni 2014 Skrevet 24. juni 2014 Den opprinnelige motoren jeg hadde er havarert så motorbytte blir det uansett. Jeg har en delebil som jeg fikk nesten gratis med samme motor, den som "kanskje" går i nødmodus. Den har blitt komp. testa så vet jeg ihvertfall at den er OK innvendig. Da foreslår jeg at du ikke bruker mer tid på feilsøking før du har byttet motor. Det er en del arbeid å bytte disse motorene siden det er trangt som fy i motorrommet og det kan fort bli en del småtull i starten når alt av kontakter og slanger skal demonteres og monteres igjen. Har byttet motor på en slik og det var mye arbeid. Bare husk å merke alt slik at du lett kan montere det tilbake igjen, og ikke minst, sjekk clutchen eller helst bytt den i en ny (inkludert slavesylinderen som ligger inni girkassa) når du først har alt ute. Det er mye arbeidstid med et clutchbytte på disse bilene. Hvis jeg ikke finner ut av feilen det etter den blir montert så kommer jeg til å starte med å lese av feilkodene. Så har jeg masse deler fra forrige motor som jeg kan bytte om for å prøve. Foressten, skal ikke motoren stoppe på et visst turtall hvis den går i nødmodus? For man kunne ruse den helt max, mener den skal stoppe på et sted rundt 3000omdr. for å beskytte motoren hvis den går i nødmodus. Hvis motoren går i nødmodus blir den helt død. Den har ingen kraft. Jeg er usikkert på om og hvor turtallssperra slår inn, men du merker at motorlampa lyser og at motoren mister det meste av effekt.
Iceman22 Skrevet 24. juni 2014 Forfatter Skrevet 24. juni 2014 (endret) Takk for tips. Du hadde vel en forhjulsdrevet vectra? Blir vel litt vanskeligere da siden motoren er stilt litt annerledes og girkassa er foran med motoren? Har tatt ut motoren fra en bil og snart ferdig med den andre, sålangt er det ikke så ille, slepper å ta av drivakslene også siden det er bakhjulstrekk Har tatt ut motorer fra mye værre biler før hvor det er mye trangere å jobbe. Men som du sier så blir det mest utfordrende og huske hvor alle strømkontakter og slikt er, men finner nok alltid ut av det Endret 24. juni 2014 av Iceman22
LiamH Skrevet 25. juni 2014 Skrevet 25. juni 2014 (endret) Aha. Det er en bakhjulsdrift, ja. Det forandrer det meste og gjør det en del lettere. Lykke til med jobben, så får du heller oppdatere her hvordan det går. Endret 25. juni 2014 av LiamH
Iceman22 Skrevet 12. juli 2014 Forfatter Skrevet 12. juli 2014 (endret) Da er problemet løst. Har nå skiftet motoren over på min og fått den igang. Under motorbyttet fant jeg en vakuum slange som var gåen, så den var sikkert en stor synder til problemene jeg hadde. Nå går ikke bilen i nødmodus lenger, og ikke noe blårøyk fra eksosen. Effekten er der den skal være. Det negative er at den bruker litt lang tid på å starte når motoren er kald foreløpig, hvis det fortsetter må jeg få sjekket glødingen om den er som den skal. Endret 13. juli 2014 av Iceman22
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå