Gå til innhold

Har en gammel 166 Mhz .. Hva skal jeg bruke den til


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Debian Woody eller Gentoo. Kanskje FreeBSD eller Trustix (eller hva det nå heter)

 

Definitvt FreeBSD. Jeg kjørte det på en 486 66 MHz med 16 MB EDO RAM for et halvt år siden. Gikk smørefritt - fikk tilogmed Gnome 2 igang og på internett. Hadde jeg igrunn aldri trodd gikk.

 

Til sammenlikning kjørte jeg Red Hat 5.2 på den samme maskinen tilbake i 1998 - og det gikk dårligere. Ting gikk treigere, og KDE 1 var en STOR utfordring.

 

FreeBSD anbefales - på den - som på alt annet - unntatt på hjemme-PCen da. Der ville jeg gått for Mac OS X. :D

Lenke til kommentar

Jeg ville brukt den til å installere masse rare distroer på, bare for å se hvordan de var. Som leketøy, med andre ord.

 

Synes du det høres teit ut, kan du rulle in OpenBSD eller egentlig hva som helst som ikke tar RPM, og sette opp en wiki / weblog.

 

OpenBSD har masse fancy sikkerhets-mekanismer.

 

 

Definitvt FreeBSD. Jeg kjørte det på en 486 66 MHz med 16 MB EDO RAM for et halvt år siden. Gikk smørefritt - fikk tilogmed Gnome 2 igang og på internett. Hadde jeg igrunn aldri trodd gikk.

 

Tøft! Jeg har en lignende boks her, med VL-bus akselerert grafikkort som støttes av xf86 4.3! Jeg har tenkt å teste OpenBSD på den, X skal prøves.

 

Jeg har en 486/33 med 8 mb minne også, men den vil ikke kjøre FreeBSD-5 uanssett hva jeg gjør :( Dermed blir det NetBSD. NetBSD er et fantastisk nakent og rent system!

 

Noe av det som trekker ned for FreeBSD, er at dokumentasjonen har en tendens til å ikke være oppdatert. Dette gjelder både man-sider og håndboka. Visstnok skal dette være mye bedre hos Open/NetBSD.

Lenke til kommentar
Jeg har en 486/33 med 8 mb minne også, men den vil ikke kjøre FreeBSD-5 uanssett hva jeg gjør :( Dermed blir det NetBSD. NetBSD er et fantastisk nakent og rent system!

 

Noe av det som trekker ned for FreeBSD, er at dokumentasjonen har en tendens til å ikke være oppdatert. Dette gjelder både man-sider og håndboka. Visstnok skal dette være mye bedre hos Open/NetBSD.

 

FreeBSD 5 er nok i meste laget ja, i og med at den har en del ny teknologi som krever mye minne. Jeg husker at også 16 MB var i minste laget - ting tok tid, uten tvil - men det gikk til slutt. Innstallasjonen i seg selv tok oppimot 7-8 timer.

 

Så hvordan 8 MB minne er, vet jeg ikke - aldri forsøkt. 4 MB er minimumsgrensa både for Linux og BSD - og det er absolutt minimum også. Det fine er at BSD ikke er bloatware - i motsetning til Windows - krever ny og lekker teknologi omtrent det samme for hver release. 8)

 

Angående dokumentasjonen - synes jeg den er bra, ihvertfall i versjon 5. MEN det skal sies, jeg har også opplevd å finne sider som er signert i '93 og '94 og det blir definitvt noe eldre ja... :)

Lenke til kommentar
Angående dokumentasjonen - synes jeg den er bra, ihvertfall i versjon 5. MEN det skal sies, jeg har også opplevd å finne sider som er signert i '93 og '94 og det blir definitvt noe eldre ja... :)

 

Det er ikke noe problem, mye har ikke forandra seg fra da 4.4BSD ble sluppet fra Berkley. Problemet er at de bruker himla lang tid på å oppdatere dokumentasjonen fra den ene releasen til den andre. Håndboka til FreeBSD er ikke 100 % oppdatert i forhold til FreeBSD-5 ennå. Hos NetBSD derimot, er Faq-en på god vei mot 2.0 - som ikke er sluppet ennå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...