Gå til innhold

Erfaring fra Red Hat 9 installasjon


Del

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du dreper ikke X med f(1-6)+ctrl+alt...

drepe x var ctrl+alt+bacsp... (eller init 3 hvis du skal være veldig nøye på det)

 

Mener ikke å kverulere, mobbe windows, osv., men personlig finner jeg det SVÆRT utillfredstillende for min nyskjerrighet å få INGEN TILGANG slengt i fleisen på min egen pc!

Du får liksom følelsen at lillebill sitter å ler et sted :grumpy:  

 

Og selv om ikke jeg har noen serlig stor nytte av det, kansje noen andre har (virusmakerene f. eks. :roll: )

Heh, nå spekulerer du. Å tro at virusmakere har nytte av å lese tempfiler er ganske banalt, og er det da ikke bra at de nektes tilgang til dem? Men du fikk jo tilgang gjennom en configfil, så jeg skjønner ikke helt hva problemet er. Du kan titte så mye du vil, men egil|b har rett; det du ikke vet har du ikke vondt av i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva det var, har aldri sakt det var tempfiler, tror heller det var config ting.

 

Forøvrig fikk jeg ikke tilgang til dem gjennom configen, configen ga meg bare banen.

 

Og det er vel neppe noen hemmelighet at (den påståtte) stabiliteten i XP skylles (godt oppblanndet) BSD kode?!?

 

Forøvrig er ikke XP spess. stabilt, har opplevd flere blåskjermer og EN HEL HAUG av plutselige reeboots. Så forsåvidt er ofte blåskjermen bedre, du får i alle slags en slags forklaring + en slags mulighet til recovere (hvis du har flaks da :roll:)

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hva det var, har aldri sakt det var tempfiler, tror heller det var config ting.

 

Forøvrig fikk jeg ikke tilgang til dem gjennom configen, configen ga meg bare banen.

Isåfall er det antagelig en workaround for å få tak i filene et sted. Safemodus ol. Poenget er at du ikke har noen interesse av filene (og, kanskje virusmakere har lyst på tilgang, da er det jo best at de er skjult :p)

Og det er vel neppe noen hemmelighet at (den påståtte) stabiliteten i XP skylles (godt oppblanndet) BSD kode?!?

For meg er det ingen hemmelighet at folk sier både det ene og det andre om stjålet kode, men det ligger ærlig talt jævlig lite til grunn for dette. Windows er closed source, og ingen kan derfor vite om BSD-kode er blandet inn. Jeg er møkk lei å høre slike ting som "oh, explorer har stjålet fra KDE!§=!"=!"=!" ol. Slike påstander blir veldig dumme, uansett hvem de kommer fra, microsoft, sco eller linux-folket. BSD-lisensen tilsier faktisk at folk kan gjøre dette, men det er vel heller en litt annen sak.

Forøvrig er ikke XP spess. stabilt, har opplevd flere blåskjermer og EN HEL HAUG av plutselige reeboots. Så forsåvidt er ofte blåskjermen bedre, du får i alle slags en slags forklaring + en slags mulighet til recovere (hvis du har flaks da :roll:)

Mitt xpsystem sto faktisk på i tre uker, og de eneste kræsjene jeg fikk var fra dårlig tredjeparts software (noe man rammes av i alle os, noen mennesker skulle aldri ha tilgang til kode-development). Blåskjermer skylles i de aller fleste tilfeller hardwarefeil, så å legge skylden på xp blir litt dumt. Plutselige reboots tyder også på at noe kan være galt med hardwaren din, især ramen. Jeg bruker ikke windows xp, men jeg synes rett skal være rett.

Lenke til kommentar

Nei, explorer kan umulig være stjålet fra konqeror. Da hadde det ikke vært så elendig som det er :(

 

Forøvrig har jeg kjørt tester opp og tester ned og tester i mente, men ramen min er fin den.

 

100% stabil under Linux da :D

 

Og du skulle sett Vodo3 driveren min for XP... Hver gang du gikk ut av et OpenGL program så kom biosen ØYEBLIKKELIG opp :lol:

 

Men uansett så er det digg å ha tilgang. windows har ikke noe med å nekte meg tilgang til min egen pc. Menmen. Nå kjører jeg linux, og er 100% fornøyd! Kunne overhode ikke tenke meg å bytte tilbake :D!

Lenke til kommentar
Nei, explorer kan umulig være stjålet fra konqeror. Da hadde det ikke vært så elendig som det er :(  

Snakker om shellet explorer.exe, ikke filbrowseren. Du har forsåvidt rett uansett, KDE suger såpass mye i forhold til KDE (subjektiv mening, skyt meg gjerne noen).

Forøvrig har jeg kjørt tester opp og tester ned og tester i mente, men ramen min er fin den.

 

100% stabil under Linux da :D

Vel, så har man det med at linux skjeldent presser kompontene til deres ytterkant. (med mindre du setter i gang glxgears mens du kompilerer kde og spiller rtcw). Jeg tror fremdeles du har et hardwareproblem.

Og du skulle sett Vodo3 driveren min for XP... Hver gang du gikk ut av et OpenGL program så kom biosen ØYEBLIKKELIG opp :lol:

Du sa det selv, det er tredjeparts software som jeg nevnte tidligere ;)

Men uansett så er det digg å ha tilgang. windows har ikke noe med å nekte meg tilgang til min egen pc. Menmen. Nå kjører jeg linux, og er 100% fornøyd! Kunne overhode ikke tenke meg å bytte tilbake :D!

Det er fint for deg. Bruker selv Freebsd og tror neppe jeg går tilbake til windows for desktopbruk med det første. Uansett nekter vel windows deg tilgang til filer som tilhører operativsystemet (noe som du sa ja til i lisenceagreementen da du la det inn), og å få tilgang til noe utover det du bør ha tilgang til er faktisk reverese engineering og er lovbrudd (ikke det at jeg kunne brydd meg stort, men prinsippet). Når man velger å legge inn windows får man både fordeler og ulemper, akkurat som med alle andre operativsystemer.

Lenke til kommentar

Og hva mente du med at KDE er bedre enn KDE?!?

Les explorer istedet for den siste KDEen jeg skrev, var trøtt.

det jeg mente var at iexplore suger såpass at de aldri kan ha stjålet noe kde:D

KDE suger en god del mer enn iexplore, hvis du sammenligner med konqueror.

Burde det stresse komponentene i en 233 MHZ maskin å fungere som ISDN-ruter?!?:lol:

Kommer jo helt an på distro og slikt... Og hvis den ikke kjører noen andre services bør det funke smooth det. Skjønte ikke helt spørsmålet.

Lenke til kommentar

Forøvrig har jeg kjørt tester opp og tester ned og tester i mente, men ramen min er fin den.

 

100% stabil under Linux da :D

Vel, så har man det med at linux skjeldent presser kompontene til deres ytterkant. (med mindre du setter i gang glxgears mens du kompilerer kde og spiller rtcw). Jeg tror fremdeles du har et hardwareproblem.

Har hørt det motsatte, når folk klager på at de ikke klarer å installere linux på pcen deres eller støter på problemer "men windows kjører uten problemer" får de: "men linux stresser pcen mer enn windows," se f.eks. her:

QUESTION

Nothing crashes on NT, Windows 95, 98, Milennium or XP. It must be something Linux specific.

ANSWER

First of all, Linux stresses your hardware more than all of the above.

Lenke til kommentar

Ja jeg mener at IE er den værste browseren jeg noen sinne har sett. Bruker heller Mosaic!

 

Morro. Jeg brøt lisensavtalen allerede når jeg gikk inn i windows-mappen :lol:

 

Det morsomme med meg og linux var at jeg ble konvertert av en hardbarka windowsbruker (som jeg og var selv), og nå holder jeg på med å konvertere ham :lol:

Lenke til kommentar

Vel når den advarte meg mot at jeg kunne ødelegge systemet når jeg var så modig å begi meg inn i windowsmappa, så jeg anntar at ikke engang deres egene utviklere kjennte til det:lol:

 

Hurra for BlackBox OS!

 

Dette minner meg om en bok jeg leste for lenge siden (serien om bibliotekromskipet Alexandria, flott serie), hvor det var en planet i framtiden hvor blant annet alle maskiner var forseglet og forbudt å åpne. Kunnskap om teknologi var strengt forbudt. Tror dette var den første boken i serien.

Lenke til kommentar

Kan vi være enige om at:

1. OpenSource banker ClosedSource pga. OpenSource programmerere prøver å lage et best mulig produkt, mens ClosedSource programerere bare prøver å tjene mest mulig, og at det er ideologisk mye bedre

2. Det er bra å ha mest mulig innsyn i ditt OS, selv om det kansje ikke er så veldig nyttig alltid.

3. Et OS som windows kan mye vanskeligere gjøres til det du vil ha det til enn f.eks. Linux, uten forferdelig mye knot/ masse penger til diverse lisenser.

Lenke til kommentar
Kan vi være enige om at:

1. OpenSource banker ClosedSource pga. OpenSource programmerere prøver å lage et best mulig produkt, mens ClosedSource programerere bare prøver å tjene mest mulig, og at det er ideologisk mye bedre

Ideologisk sett ja i de fleste tilfeller. Praktisk sett koker det i bunn og grunn til hvilken software som er best.

2. Det er bra å ha mest mulig innsyn i ditt OS, selv om det kansje ikke er så veldig nyttig alltid.

Nyttig for avanserte brukere som har interesse av det; ja.

3. Et OS som windows kan mye vanskeligere gjøres til det du vil ha det til enn f.eks. Linux, uten forferdelig mye knot/ masse penger til diverse lisenser.

Tja, hvis man har et greit kompetansenivå skal man ikke se bort ifra det. Men linux er i mange tilfeller ganske seigt å ha med å gjøre, noen ting vil bare rett og slett ikke virke uten enorme mengder fikling.

Lenke til kommentar

1. Open Source har teknisk mulighet til å lettere bli bedre produkt pga. "offentlig innsyn", og at man kan dele kildekode. Og man må ikke vente i uker og måneder på en nødvendig patch.

 

2. Jeg ser på meg selv som en relativt avansert bruker. Uansett er det ikke hyggelig å få slengt en "access denied" i fleisen, spesiellt når du ikke ser en grunn (det er din pc/ du er admin)

 

3. kommer an på hva du skal bruke det til. Det skal mer fikling til med windows enn med Linux hvis du vil gjøre noe "sært". Og da bryter du sannsyneligvis lisensen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...