Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Forsvaret sliter med "sextrakassering" - Kan man forvente noe annet?


Anbefalte innlegg

Forsvaret «sliter» med sekstrakassering står det å lese, noe som man ser svært alvorlig på. Ja det er klart at det i enkelte tilfeller kan være alvorlig. Men kan man egentlig forvente noe annet? Man blir plassert i forvaret, ofte milevis hjemmefra uten noen tilgang på kvinner. Så skal man dele dagene sammen med flotte unge jenter i ukevis. Kåthet er en naturlig adferd og når man er en ung mann er man som oftest kåt døgnet rundt. At det blir noen kommentarer, noen blikk og tilnærminger som kan oppfattes som seksuelle, er vel strengt talt normalt. Jeg vil si at dette bør jenter som går inn i forvaret regne med. Hva spiller det for noen rolle om man får noen kommentarer om rumpe, pupper og lår? Noe helt annet er det om man blir utsatt for fysisk berøring mot sin vilje, det er alvorlig. Men litt seksuell humor eller uskyldige kommentarer, nei det er ikke alvorlig. Del heller godene deres jenter med seksuelt frustrerte kåte unge menn. Mulig de vil få en opplevelse de aldri vil glemme. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/forsvaret/hver-fjerde-jente-i-forsvaret-blir-sex-trakassert/a/23227701/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet her er at du som soldat er i "arbeid" for Forsvaret. På et hvilket som helst annet (seriøst) firma, vil ikke trakassering være akseptabelt. Hvorfor skal det da være akseptabelt i Forsvaret? Selv om du gjerne er langt unna sivilisasjon, og har et par pene berter i troppen din, gir ikke det deg automatisk rett til å være pågående, og gi kommentarer som kan virke støtende.

Litt humor er jo lov å ha, men det er det dessverre heller ikke alle som forstår.

Endret av Vertical^
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet her er at du som soldat er i "arbeid" for Forsvaret. På et hvilket som helst annet (seriøst) firma, vil ikke trakassering være akseptabelt. Hvorfor skal det da være akseptabelt i Forsvaret? Selv om du gjerne er langt unna sivilisasjon, og har et par pene berter i troppen din, gir ikke det deg automatisk rett til å være pågående, og gi kommentarer som kan virke støtende.

Litt humor er jo lov å ha, men det er det dessverre heller ikke alle som forstår.

Nå vil jeg tro de fleste forsøk på jentene er etter tjeneste tiden. Slik var det når jeg var i forsvaret og da var det svært få jenter inne, i forhold til i dag. Så kast dere ut i seksuallivets gleder. Langt bedre og deiligere en og syte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Rett og slett mangel på helt vanlig disiplin, og dette problemet har forsvaret slitt med så lenge jeg kan huske - kanskje det har rot i en foreldet og forgubbet kultur, og derfor må den dø ut på sin naturlige måte - vi får satse på at moderne menn har bedre vett og ikke minst en bedre evne til å styre seg selv

Lenke til kommentar

Rett og slett mangel på helt vanlig disiplin, og dette problemet har forsvaret slitt med så lenge jeg kan huske - kanskje det har rot i en foreldet og forgubbet kultur, og derfor må den dø ut på sin naturlige måte - vi får satse på at moderne menn har bedre vett og ikke minst en bedre evne til å styre seg selv

Kåthet vil aldri forsvinne. Det er helt naturlig at menn ser på kvinner og forsøker seg. Man burde heller bli litt mer liberale og åpne for sex. I mange land er kvinner mer stolte av og få kommentarer om de har en flott rumpe, eller pupper. Det er ikke trakassering, men et kompliment.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Rett og slett mangel på helt vanlig disiplin, og dette problemet har forsvaret slitt med så lenge jeg kan huske - kanskje det har rot i en foreldet og forgubbet kultur, og derfor må den dø ut på sin naturlige måte - vi får satse på at moderne menn har bedre vett og ikke minst en bedre evne til å styre seg selv

Kåthet vil aldri forsvinne. Det er helt naturlig at menn ser på kvinner og forsøker seg. Man burde heller bli litt mer liberale og åpne for sex. I mange land er kvinner mer stolte av og få kommentarer om de har en flott rumpe, eller pupper. Det er ikke trakassering, men et kompliment.

 

 

Jeg har forstått det sånn at det å ha full disiplin over seg selv, inkludert besværlige tanker og følelser, er ett must for en god soldat. Skal man sende ut kåte bevæpnede idioter, selv om de kan skyte og treffe noe på lang avstand, bare fordi det er naturlig å bli "kåte" - hva med at det er like naturlig å hate - skal vi sende ut hatefulle soldater, bare fordi det er helt naturlig?

 

At noen blir bedømt som mer brukbare enn andre betyr vel ikke at man skal reagere på sånne personlige filtreringer som foregår i din egen bevissthet, og kun der

 

Og hva angår seksuell liberalisme, så er vel den like på viddene som resten av religionen liberalisme

Lenke til kommentar

Hvis noen opplever noe som ubehagelig, så er det trakassering. Hvor grensen for dette går er ulikt fra person til person. Hvorfor skal noen finne seg i slike kommentarer bare fordi en eller annen er kåt og ikke får seg noe? Noen synes sikkert det er greit, mens andre ikke ønsker slike kommentarer. De er der for å avtjene førstegangstjenesten, ikke for å være eye candy.

 

Dessuten kan jenter også være seksuelt frustrerte... Det er vel heller fåtallet av jenter som kommenterer ting som at den bulen så bra ut og vis meg de bicepsene, sixpack etc.

 

Hadde det vært akseptabel oppførsel på en arbeidsplass? Kvinner er ikke til for at menn hele tiden skal komme med utsagn om rompe, pupper, lår etc etc.

Lenke til kommentar

 

 






Jeg har forstått det sånn at det å ha full disiplin over seg selv, inkludert besværlige tanker og følelser, er ett must for en god soldat. Skal man sende ut kåte bevæpnede idioter, selv om de kan skyte og treffe noe på lang avstand, bare fordi det er naturlig å bli "kåte" - hva med at det er like naturlig å hate - skal vi sende ut hatefulle soldater, bare fordi det er helt naturlig?

At noen blir bedømt som mer brukbare enn andre betyr vel ikke at man skal reagere på sånne personlige filtreringer som foregår i din egen bevissthet, og kun der

Og hva angår seksuell liberalisme, så er vel den like på viddene som resten av religionen liberalisme

Alle unge menn og kvinner er kåte, kåthet er naturlig. Vi mennesker er kåte opptil flere ganger i døgnet. Soldater lærer å hate, hat er noe man lærer. Kåthet er naturlig.
Det er ingen fare og få en kommentar eller to for sin flotte rumpe eller bryster. I mange sydligere land er slikt helt naturlig og noe kvinnene liker. Men her på berget er alt trakassering og overgrep.
Liberalisme er ingen religion, bare så du vet det.

 



Hvis noen opplever noe som ubehagelig, så er det trakassering. Hvor grensen for dette går er ulikt fra person til person. Hvorfor skal noen finne seg i slike kommentarer bare fordi en eller annen er kåt og ikke får seg noe? Noen synes sikkert det er greit, mens andre ikke ønsker slike kommentarer. De er der for å avtjene førstegangstjenesten, ikke for å være eye candy.

Dessuten kan jenter også være seksuelt frustrerte... Det er vel heller fåtallet av jenter som kommenterer ting som at den bulen så bra ut og vis meg de bicepsene, sixpack etc.

Hadde det vært akseptabel oppførsel på en arbeidsplass? Kvinner er ikke til for at menn hele tiden skal komme med utsagn om rompe, pupper, lår etc etc.

Hva er farlig ved en kommentar om kroppen? Det er faktisk et kompliment, ikke et overgrep. Et overgrep er når en person tar for seg, altså tar fysisk på deg mot din vilje. Men en kommentar om ei fin rumpe, det er ærlig talt ikke et overgrep. Vi har gått for langt i den definisjonen.
Personlig synes jeg at vi burde vært mer tolerante for gode kommentarer mellom kvinner og menn. Kvinner er til for menn og menn er til for kvinner. Vi er seksuelle vesener fra naturen side, men vi har lært oss det vi kaller sosialkompetanse. Ellers hadde vi levd langt mer utsvevende i forhold til sex. Sex er noe vi egentlig har lyst på daglig. Men vi kontrollerer det, heldigvis for man vel si.
edit: slo sammen dobbelpost og fjernet unødvendige quotes. Endret av Tvillingsjel
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Alle unge menn og kvinner er kåte, kåthet er naturlig. Vi mennesker er kåte opptil flere ganger i døgnet. Soldater lærer å hate, hat er noe man lærer. Kåthet er naturlig.

 

 

 

For noe rør .. Hat er noe man lærer , mens kåthet er noe som bare er der - hvis du virkelig vil diskutere sak, så forventer jeg at du bruker vanlig kunnskap, ellers er det intet mer å snakke om

 

Hva er farlig ved en kommentar om kroppen?

 

 

Hvem ber deg kommentere?

Lenke til kommentar

 

 

Alle unge menn og kvinner er kåte, kåthet er naturlig. Vi mennesker er kåte opptil flere ganger i døgnet. Soldater lærer å hate, hat er noe man lærer. Kåthet er naturlig.

 

 

 

For noe rør .. Hat er noe man lærer , mens kåthet er noe som bare er der - hvis du virkelig vil diskutere sak, så forventer jeg at du bruker vanlig kunnskap, ellers er det intet mer å snakke om

 

Hva er farlig ved en kommentar om kroppen?

 

 

Hvem ber deg kommentere?

 

Nå opptrer du ufint. Hat er operant adferd mens kåthet er respondent adferd. Det er vitenskap. Så lær deg først litt om adferd så kan vi diskutere. Jeg vet ikke hvor mye du kan om menneskelig adferd, men dette burde du vite.

I forhold til kommentarer. Alle har rett til og gi en kommentar til noe eller noen, slik du gir til meg her og nå. Men når det kommer til kropp, da er det noe som sier stopp i oss. Vi har ingen vansker med å si til en kvinne eller mann hvor fin de ser ut i den kjolen eller dressen. Men og gi en fin tilbakemelding om rumpe eller bryster, da kommer moralistene inn og hyler overgrep. Det er henger ikke sammen.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hat og kåthet er sak samme, og brukes å blandes sammen med ordet "kjærlighet" - lær deg litt om hva som egentlig foregår i bevisstheten - og ikke hva du tror foregår

 

Men jeg tenker at videre debatt med deg er bortkastet, og ser ikke at du skjønner særlig om det faget du påstår å studere eller fungerer i, nemlig "adferd" - så ingen av oss kan lære noe av den andre

Lenke til kommentar

Hat og kåthet er sak samme, og brukes å blandes sammen med ordet "kjærlighet" - lær deg litt om hva som egentlig foregår i bevisstheten - og ikke hva du tror foregår

 

Men jeg tenker at videre debatt med deg er bortkastet, og ser ikke at du skjønner særlig om det faget du påstår å studere eller fungerer i, nemlig "adferd" - så ingen av oss kan lære noe av den andre

Nå må du kutte ut. Jeg kan mye om adferd, det er mitt fag. Er det slik du sier så er man født rasist og kan ikke gjøre noe med det. Kåthet er en egenskap vi er født med. Vi kan allerede se adferden hos små barn. Hat lærers man opp til. Det er ingen diskusjon en gang. Man er ikke født rasist slik du faktisk påstår, det er reint tøv og holder ikke faglig. Så lær deg litt mer om menneskelig egenskaper før du driter deg ut.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Hat og kåthet er sak samme, og brukes å blandes sammen med ordet "kjærlighet" - lær deg litt om hva som egentlig foregår i bevisstheten - og ikke hva du tror foregår

 

Men jeg tenker at videre debatt med deg er bortkastet, og ser ikke at du skjønner særlig om det faget du påstår å studere eller fungerer i, nemlig "adferd" - så ingen av oss kan lære noe av den andre

Nå må du kutte ut. Jeg kan mye om adferd, det er mitt fag. Er det slik du sier så er man født rasist og kan ikke gjøre noe med det. Kåthet er en egenskap vi er født med. Vi kan allerede se adferden hos små barn. Hat lærers man opp til. Det er ingen diskusjon en gang. Man er ikke født rasist slik du faktisk påstår, det er reint tøv og holder ikke faglig. Så lær deg litt mer om menneskelig egenskaper før du driter deg ut.

 

 

Vi er født med innebygget grådighet, som igjen får ulike manifestasjoner, alt etter personlig kondisjonering og evne til å utøve selvdisiplin eller mangel på den samme. Hvorfor tror du kjærlighet kan endre seg til hat i løpet av sekunder - tror du det er noe magisk som skjer, eller tror du det er samme prosess som virker på det grådige mennesket, som enten resulterer i så kalt kjærlighet eller avsky. Mulig du kan mye om adferd, men du i likhet med alle andre, tar til deg akkurat de fakta som passer for din personlige kondisjonering, og så lar du egoet ditt utkjempe svære debattslag om sannhetsgehalten i din personlige verden.

Lenke til kommentar

 

 

Hat og kåthet er sak samme, og brukes å blandes sammen med ordet "kjærlighet" - lær deg litt om hva som egentlig foregår i bevisstheten - og ikke hva du tror foregår

 

Men jeg tenker at videre debatt med deg er bortkastet, og ser ikke at du skjønner særlig om det faget du påstår å studere eller fungerer i, nemlig "adferd" - så ingen av oss kan lære noe av den andre

Nå må du kutte ut. Jeg kan mye om adferd, det er mitt fag. Er det slik du sier så er man født rasist og kan ikke gjøre noe med det. Kåthet er en egenskap vi er født med. Vi kan allerede se adferden hos små barn. Hat lærers man opp til. Det er ingen diskusjon en gang. Man er ikke født rasist slik du faktisk påstår, det er reint tøv og holder ikke faglig. Så lær deg litt mer om menneskelig egenskaper før du driter deg ut.

 

 

Vi er født med innebygget grådighet, som igjen får ulike manifestasjoner, alt etter personlig kondisjonering og evne til å utøve selvdisiplin eller mangel på den samme. Hvorfor tror du kjærlighet kan endre seg til hat i løpet av sekunder - tror du det er noe magisk som skjer, eller tror du det er samme prosess som virker på det grådige mennesket, som enten resulterer i så kalt kjærlighet eller avsky. Mulig du kan mye om adferd, men du i likhet med alle andre, tar til deg akkurat de fakta som passer for din personlige kondisjonering, og så lar du egoet ditt utkjempe svære debattslag om sannhetsgehalten i din personlige verden.

 

Nei grådighet er operant adferd, altså adferd som er forsterket opp gjennom sine konsekvenser. Jeg ser og forstår at dette har du ikke kunnskap om. Kåthet er respondent adferd, altså på godt Norsk refleks adferd, adferd vi ikke styrer. Kjærlighet er også lært adferd. Hat er ingen menneskelig medfødt egenskap. Det er direkte farlig den påstanden du kommer med. Du sier rett ut at enkelte mennesker er født rasister, noe vi vet man ikke er. Hat læres slik man lærer kjærlighet og mye annet. Ofte gjennom imitasjon. Små barn imiterer de voksne. Men barn med spesielle behov, de må vi lære. Slik som empati, empati er ingen medfødt egenskap, men vi er født med den egenskap til og lære. Om ikke så ville man ikke satset stort på barnehager og skoler på dette. For det gjør man i dag.

At du kommer med noe så dumt som at dette er noe jeg sier for min egen del, det forteller meg at du virkelig bør lytte og ta til deg lærdom. Ikke sitt der og tro du kan noe du ikke kan. Jeg er adferdanalytiker og forholder meg til naturvitenskapen. Det jeg her sier er ikke en teori, men vitenskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje de jentene som er i forsvaret ønsker å ses på som en av soldatene? Om ALLe hele tiden skal kommentere bysten eller rompa, så blir man skilt ut litt... Jeg klarer meg helt fint uten at alle som ser meg skal kommentere kroppen min. Jeg har ikke noe behov for at alle skal gjøre det. Om noen gjør det så blir jeg vel kanskje litt satt ut? spørs hvem og i hvilken sammenheng...

 

Bare fordi du, ts, er komfortabel med noe, så betyr det ikke at alle er. Er stor forskjell på hvordan man gjør ting også... Du oppfordrer dessuten jentene til å dele på godene, er ikke sikkert de er der for å ligge rundt. Mannfolk kan forresten også dele på godene, så den kan gå begge veier...

 

Greit nok at man er kåt, men trenger man virkelig å påpeke at jentene har fine pupper hele tida? ;)

Lenke til kommentar

Kanskje de jentene som er i forsvaret ønsker å ses på som en av soldatene? Om ALLe hele tiden skal kommentere bysten eller rompa, så blir man skilt ut litt... Jeg klarer meg helt fint uten at alle som ser meg skal kommentere kroppen min. Jeg har ikke noe behov for at alle skal gjøre det. Om noen gjør det så blir jeg vel kanskje litt satt ut? spørs hvem og i hvilken sammenheng...

 

Bare fordi du, ts, er komfortabel med noe, så betyr det ikke at alle er. Er stor forskjell på hvordan man gjør ting også... Du oppfordrer dessuten jentene til å dele på godene, er ikke sikkert de er der for å ligge rundt. Mannfolk kan forresten også dele på godene, så den kan gå begge veier...

 

Greit nok at man er kåt, men trenger man virkelig å påpeke at jentene har fine pupper hele tida? ;)

 

Hvis kvinner har lyst til å bli sett på som soldater, burde de ikke gjøre seg fortjent til det?

 

Det er tross alt 77% av kvinnene som ikke opplever trakassering, kan det være at disse kvinnene vinner respekten til sine medsoldater kanskje?

 

Siden alle kvinner selv velger om de vil delta skulle man tro at alle hadde en realistisk forventning til hva som ville møte dem og var villige til å være soldater, ikke kvinnelige soldater men soldater.

 

saker som denne:

http://www.nrk.no/nordland/kvinnelig-soldat-matte-bade-naken-1.7879492

samt lavere fysiske krav for kvinner ser jeg på som veldig skadelig for kvinner i militæret.

 

Kvinner som velger å delta må da ha en realistisk forventning til at de kan opparbeide seg respekt som en soldat, hvis de feiler med å overbevise om at de er soldater er det da naturlig å gå ut i fra at de bare er der som eyecandy.

 

Det var om militæret, når det kommer til litt mer generelt om seksuell trakassering mener jeg at det har blitt nå så utvannet at det har blitt til ett tulleord. Når saken sier 1 av 4 kvinner tenker jeg med en gang at det er sannsynligvis bare 1 av 20 som hadde noen god grunn til å klage. Andre er bare overfølsomme.

 

Hvis jeg ikke husker feil var det Rushdie som sa "Nobody has the right not to be offended", og jeg kan ikke bli mer enig. Hvis du blir fornærmet over noe er det ditt personlige problem.

Lenke til kommentar

Takk for dansen ;)

Jeg forstår deg. Kunnskap om menneskelig adferd på et faglignivå er ikke noe alle kan så mye om. Du forholder deg til helt vanlig folkelig oppfatning. Men det er ikke korrekt. Vi vet veldig mye om adferd i dag, hvordan den oppstår, opprettholdes, selekteres og fades. Men du bør tenke deg litt om i forhold til og påstå at rasisme er en medfødt egenskap, altså hat. Slikt er farlig og gå rundt og spre. Det er så galt som det bare kan bli.

Lenke til kommentar

Kanskje de jentene som er i forsvaret ønsker å ses på som en av soldatene? Om ALLe hele tiden skal kommentere bysten eller rompa, så blir man skilt ut litt... Jeg klarer meg helt fint uten at alle som ser meg skal kommentere kroppen min. Jeg har ikke noe behov for at alle skal gjøre det. Om noen gjør det så blir jeg vel kanskje litt satt ut? spørs hvem og i hvilken sammenheng...

 

Bare fordi du, ts, er komfortabel med noe, så betyr det ikke at alle er. Er stor forskjell på hvordan man gjør ting også... Du oppfordrer dessuten jentene til å dele på godene, er ikke sikkert de er der for å ligge rundt. Mannfolk kan forresten også dele på godene, så den kan gå begge veier...

 

Greit nok at man er kåt, men trenger man virkelig å påpeke at jentene har fine pupper hele tida? ;)

Man kan da ses på som soldat selv om man får kommentarer om at man ser bra ut. Dere kvinner har skapt en forestilling om at vi menn ikke ser på dere som mennesker, når vi finner dere sexy. Kvinner er for menn sexy og vi har lyst på sex. Det er naturbestemt, uten den medfødte egenskapen ville menneskeheten død ut.

 

Du som kvinne kan og skal ikke kunne velge hvem som ser på deg og hvem som sier noe om deg. Men selvsagt, menn med god sosialkompetanse slenger ikke ut nedvergende kommentarer. Det og få en positiv tilbakemelding om at du har en deilig rumpe er da bare flott. Du må ikke hoppe til sengs med vedkommende av den grunn.

 

Det at jeg skriver at man heller burde kaste seg inn i sexlivets gleder er litt for moroskyld. Men jeg mener man i langt større grad bør kunne ha sex for sexens skyld. Man må ikke elske og se for seg barn, hus og fast inntekt for knulle litt. Så lenge man beskytter seg godt bør unge mennesker nyte hverandre, fremfor og syte over uskyldige kommentarer.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...