Gå til innhold

Gjøre CD-rom ekstern?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det finnes garantert, men litt usikker på hva du må søke på.

 

Har selv byttet ut DVD-Brenneren på laptopen med en harddisk, kjøpte derfor eksternt kabinett til brenneren.

Men regner med at du skal ha til drev fra stasjonær pc?

 

*edit*

Det ligger et par her, men syntes dem virka litt dyre.. kan vel nesten kjøpe en ny ekstern brenner for denne prisen..

Skal den kun brukes en sjelden gang, så kan du jo kjøpe USB adapter, som er litt billigere, som igjen støtter både IDE (for stasjonær og laptop),og S-ATA.

 

Men om det hadde vært drev fra en bærbar pc, ville kabinettet vært en del billigere, + hadde ikke trengt power adapter (dem klarer seg som regel med strøm fra 1-2 usb porter) :)

Endret av J@9
Lenke til kommentar

Om du har en intern dvd rom fra en laptop (low power) så finnes det diverse kabinetter du kan kjøpe fra ebay til en billig penge.

De fleste kan drives på under 500mA som usb normalt leverer.

 

Om du snakker om en dvd rom til en stasjonær pc så sliter du litt mere. S-ata koblingen er ingen problem å få til via usb, men de bruker som oftest mere strøm enn hva en usb port kan levere.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Det er fra stasjonær, ønsker ikke bygge den ut da den er meget kompatibel med EAC som jeg benytter til cd-ripping.

 

Uansett, jeg har jo faktisk hauevis av slike SATA/USB konvertere liggende når jeg tenker meg om.

Det jeg eventuelt trenger er en strømforsyning, finnes det noen greie ferdig-greier som kobles rett på molex?

Er kabinett for slikt dyrt kan jeg kanskje se om det er noe jeg kan lage selv.

Lenke til kommentar

En strømforsyning som leverer 12V og mer enn 500mA finner du omtrent gratis.

Å lodde på en molex er heller ikke noe problem.

 

Hvor ofte vil dette være i bruk? Om du har en strømførsyning til en stasjonær maskin liggende er jo det enkelt å bare jumpstarte den de gangen du vil bruke den dvd rom'en.

 

Edit: Har en strømforsyning her som leverer 12V og 6A til å drive noen LED lys, og den kostet vel under 50 lappen på ebay. Modifiser en slik og du er berget.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...