Gå til innhold

Må hodetelefoner spilles inn?


Anbefalte innlegg

Skjerming, kapasitans, resistans og induktans er de tingene som gjelder i kabler...

 

Når det kommer til høytalerkabler, er det resistans og induktans som er avgjørende...

 

Med den spenningen skal det veldig sterk EM-stråling til før det merkes...

 

Er en grunn til at man med høyttalerkabler ikke merker hvis en mobil ringer ved siden av... Skjerming er altså ikke noe poeng...

 

Ideelt sett ville superledende stoffer være perfekt, alternativt kobberstenger med gulloddinger...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dessuten er kapasitans og skjerming viktig i signaldelen, som i fra pre til poweramp, fra instumenter til mikser osv...

 

Der har kablen UTROLIG mye å si...

 

Dessuten er det sånn med cd-spillere at de kun er 16 bit 44,1khz...

Begrenset hvor mye dynamikk du får med det...

 

Jeg ville ærlig innrømmet at det kunne vært enorme forskjeller på platespillere, men cder???

Lenke til kommentar

Ideelt sett ville superledende stoffer være perfekt, alternativt kobberstenger med gulloddinger...

 

Gull leder strøm mye dårligere enn kobber, så hvis du skal ha optimal ledeevne er det best med rene kobberkontakter. Gullodding har ingen annen funksjon enn å hindre oksidering av kontaktflatene.

 

Generelt om kabler: jo tykkere, jo bedre!

Lenke til kommentar

Ideelt sett ville superledende stoffer være perfekt, alternativt kobberstenger med gulloddinger...

 

Gull leder strøm mye dårligere enn kobber, så hvis du skal ha optimal ledeevne er det best med rene kobberkontakter. Gullodding har ingen annen funksjon enn å hindre oksidering av kontaktflatene.

 

Generelt om kabler: jo tykkere, jo bedre!

 

det gjelder ikke signalkabler...signalkabler skal ikke være for tjukke..Hvorfor sier jeg kovverstenger med gullloddinger??? fordi da får du ikke et oksidlag ved lodding... MAO, du får lavere kontaktresistans mens du får kobberets fine ledeevne ellers

Lenke til kommentar

Ideelt sett ville superledende stoffer være perfekt, alternativt kobberstenger med gulloddinger...

 

Gull leder strøm mye dårligere enn kobber, så hvis du skal ha optimal ledeevne er det best med rene kobberkontakter. Gullodding har ingen annen funksjon enn å hindre oksidering av kontaktflatene.

 

Generelt om kabler: jo tykkere, jo bedre!

 

det gjelder ikke signalkabler...signalkabler skal ikke være for tjukke..Hvorfor sier jeg kovverstenger med gullloddinger??? fordi da får du ikke et oksidlag ved lodding... MAO, du får lavere kontaktresistans mens du får kobberets fine ledeevne ellers

 

Hvis du kapsler kobberstengene inn i noe lufttomt, vil ikke oksidering forekomme. (vakuumpakking)

Lenke til kommentar

Har alltid spillt inn de høytalerne jeg har kjøpt jeg. Og det kommer jeg alltid til å fortsette med å. Sier seg selv hvorfor det bør gjøres.

Som nevnt flere ganger her.. Elementet er STIVT. Den åpnår ikke riktig slaglengde og coil'en brenner seg da den er under for mye stress.

 

Hvorfor må en bil kjøres inn? Alle biler uansett merke modell SKAL kjøres inn så så mange kilometer før den kan presses opp i høye turtall eller hard kjøring.

 

Man kan selvfølgelig drite i det..

Og da tar man selvfølgelig konsekvensene av det.

 

Har sett høytalere gå føyka også når de er rett ut av esken og blir satt til en hard natts jobb. (Kun PA. Har ikke møtt noen som har kjøpt nye Hi-Fi høytalere får å så kjøre dem på max ut kvelden, enda godt er det)

Lenke til kommentar
Mikrofoner pleier da å ha ledning eller hva?
Som det er så populært å si: "Que?"
Diskantene ble målt før de ble spillt med og senere etter ca 100 timer. Altså 4 dB forskjell på eksakt samme elementet. Mikrofonen stod 50cm unna on-axis. Diskanten var Vifa DX25.
Og det var samme sang? Samme CD? Samme sted i sangen? Samme kabler? Samme interiør i rommet? På 100 timer har du ikke flyttet ett møbel?
Jeg må innrømme at det ikke var mitt eget testutstyr, så noen test kan jeg ikke gi dere med det første. Men jeg planlegger å skaffe meg det selv, så en gang i fremtiden...
Gleder meg.
Lenke til kommentar
Har alltid spillt inn de høytalerne jeg har kjøpt jeg. Og det kommer jeg alltid til å fortsette med å. Sier seg selv hvorfor det bør gjøres.

Som nevnt flere ganger her.. Elementet er STIVT. Den åpnår ikke riktig slaglengde og coil'en brenner seg da den er under for mye stress.

 

Hvorfor må en bil kjøres inn? Alle biler uansett merke modell SKAL kjøres inn så så mange kilometer før den kan presses opp i høye turtall eller hard kjøring.

 

Man kan selvfølgelig drite i det..

Og da tar man selvfølgelig konsekvensene av det.

 

Har sett høytalere gå føyka også når de er rett ut av esken og blir satt til en hard natts jobb. (Kun PA. Har ikke møtt noen som har kjøpt nye Hi-Fi høytalere får å så kjøre dem på max ut kvelden, enda godt er det)

Jeg håper da for guds skyld at elementet er stivt! Et element som ikke er stivt låter ikke bra. Jeg har tatt element rett ut av esken og kjørt det flere timer på maks slaglaglengde. Ikke noe problem. Jeg har aldri noensinne ødelagt et høyttalerelement.
Lenke til kommentar
Lodding = Urent og jævelskap... Vanskelig å få perfekt med vanlig loddetinn hvis du skal være perfeksjonist...

Reinspikka tull! Men det trengs litt ferdigheter for å lodde bra.

 

Når loddetinn og kobber blir oppvarmet, oksideres det... Dette kan man forhindre med flussfiddel, men selv flussmiddel oksiderer overflater...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...