Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sykefravær - Trussler fra arbeidsgiver


UnderSolen

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i et firma hvor vi får fastlønn og provisjon utifra salg vi gjør. Vi har ikke rett på provisjon ihenhold til kontrakten.

Her om dagen kom det ut en melding fra ledelsen om at man ikke får utbetalt provisjon om man har mer enn to sykefraværsdager.

Jeg forstår at vi ikke har rett på denne provisjonen, men jeg reagerer på at de bruker fravær som en trussel.

Jeg føler meg nå ikke lenger sikker på arbeidsplassen. Vi jobber i et stort og åpent kontor. Over 100 menensker kan være samlet i samme rom med relativt dårlig ventilasjon. Jeg er redd for smittefaren dette medfører. Jeg vet det er folk som går på jobb med sykdommer som er ganske smittsomme nå fordi de ikke vil miste provisjonen sin.

Har arbeidsgiver lov til dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men uansett, det jeg tenker er at provisjon er ikke det samme som lønn, så de kan igrunn lage så mange rare regler de bare vil. Vi får jo mail hver mnd hvor de endrer på reglene for utbetaling av provisjon. Og vi må ta i gjennomsnitt 40 samtaler hver dag for å få provisjon, de fleste ligger på rundt 30-35, så bedriften får nok beholde provisjonspengene selv denne måneden.

 

Og stakkars de som evt har tjent seg opp en fin sum, for så å bli syk/skadet slik at de mister pengene. Jeg har tjent meg opp ca 2500 i provisjon hver mnd, men har aldri fått det utbetalt siden jeg ikke klarer kravene



Anonymous poster hash: ccd6c...aee
Lenke til kommentar

Det høres ut som om du jobber for en skikkelig drittbedrift som lager reglene for utbetaling av provisjon slik at færrest mulig skal klare kravene. I dagens arbeidsmarked i Norge vil jeg anbefale deg å slutte, og finne deg en mer seriøs arbeidsgiver.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Totalt er det ca 50 stk som har sluttet, og til enhver tid er det rundt 30 stk som er syke/sykemeldte. De fleste søker etter annet, noen slutter før de har fått ny jobb fordi de ikke klarer mer, men det kan ikke alle gjøre da vi er voksne som har regninger som skal betales, noen bor fortsatt hos mor og far og kommer rett fra videregående.

Men regner med at flere kommer til å sykemelde seg da det er et umenneskelig press på den arbeidsplassen, og det blir bare verre og verre



Anonymous poster hash: ccd6c...aee
Lenke til kommentar

Dette er jeg klar over, men jeg mistenker at saken stiller seg annerledes fordi de truer med sykefravær. Kan en arbeidsgiver altså true med å inndra eventuelle goder om man skulle være syk?

Grunnen til at jeg reagerer er ikke så mye fordi jeg mister provisjon, men fordi jeg føler meg utrygg på arbeidsplassen i forhold til smittefare.

Lenke til kommentar

Reglene om lønn under sykdom er fastsatt i lov. Disse reglene kan ikke arbeidsgiver innskrenke i kontrakt. Hva som skal tas med i beregningsgrunnlaget følger av folketrygdloven § 8-29 første ledd:

 

 

 

Lønnsinntekt og andre godtgjørelser som er resultat av arbeidstakerens egen arbeidsinnsats tas med når den aktuelle ukeinntekten skal beregnes. Tillegg for ubekvem arbeidstid og ulempetillegg for spesielle arbeidsforhold regnes med.

 

Overtidslønn regnes ikke med. Provisjon skal regnes med dersom provisjonen er et resultat av egen arbeidsinnsats.

 

Det følger av dette at når du er provisjonslønnet skal din lønn under sykdom inkludere en representativ provisjon (noe også Ankenemnda for sykepenger i arbeidsgiverperioden kom til i sak 2006/18). Man har dermed et visst vern mot tap av provisjon pga. sykdom.

 

Hvorvidt man har et vern mot tap av fremtidig provisjon som følge av sykdom vil avhenge av om kontrakten er i strid med diskriminerings- og tilgjengelighetslovens forbud mot forskjellsbehandling begrunnet i nedsatt funksjonsevne. Det vil jeg anta at den kan være, men det er et spørsmål du bør ta opp med Likestillings- og diskrimineringsombudet som kan gi deg bedre veiledning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...