Gå til innhold

Anbefalinger for kjøp av laptoper


Anbefalte innlegg

Tja, jeg tok meg den frihet å sjekke en test av den, og for å si det som det er, den ble ikke anbefalt. Skjermen er visst dårlig, men jeg vet ikke om det gjelder alle som e rprodusert av den modellen. I tillegg var den visst ikke noe å spille med da CPU/GPU belastningen (Intel HD 4400) ble for høy slik at den trottlet seg ned til 1,1 GHz. Hvordan streaming vil bli på den vet jeg ikke, men det ble nevnt at pga dårlig lysstyrke på skjemen kunne den ikke brukes ute i friluft. Den hadde faktisk dårligst lysstyrke av de andre laptopene den ble sammenlignet med.

 

I den prisklassen ville jeg heller satset på Asus Zenbook, de har to modeller, ene med 1366x788 IPS skjerm og den andre med full HD, også med IPS skjerm. Prismessig ligger den siste litt over det du tenker på, pris ca 8900 kr, men det er pga et Nvidia GTX 840M skjermkort. Av tilkoblinger har begge USB 3.0 porter, HDMI, Displayport (mini v1.1, følger med adapter), Bang & Olufsen høytalere og 128 GB SSD. Begge kommer med 8 GB RAM som kan økes til 12 GB. Og du kan skifte til større SSD hvis du vil det uten å bryte garantien.

 

I følge en bruker av den billigste Zenbook med i5 4200U greide han å oppnå en batteritid på 12 timer med størmsparinger på. Han klaget over at finger avtrykk på lokket som han ikke kunne få vekk. Jeg har ikke sett dette skje med den Zenbook (en tidligere modell) madamen har, og hun er stor fornøyd med den.

Tusen takk. Hadde sett litt på zenbooken, så den hadde 3 celler batteri og ble litt skremt av det (har veldig lite peiling på batterier altså) men syns 3 celler hørtes veldig lite ut. Hva tror du et skjermkort vil ha å si for batteritiden? Hvis jeg kun driver med word en arbeidsøkt vil det ikke være hensiktsmessig å ha det på i tillegg til CPUen. Kan man kanskje deaktivere det enkelt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om batteriet har 3 celler skal ikke ha så mye å si, det er den totale kapasiteten som er viktig. Madamen får ca 6 - 7 timer ut av sin Zenbook uten noe spesielle strømsparing aktivert, kun standard innstillinger.

 

UX32LN har som sagt GTX 840M skjermkort i tillegg til Intel HD 4400 (CPU skjemkort), Nvidia bruker en teknikk som de kaller Optimus, dette skal koble inn og ut 840M etter behov. Så hvis du skriver i Word, skal kun HD 4400 være aktiv og det sliter ikke mye på batteritiden. Du burde kunne oppnå en batteritid på ca 6 timer ved normal bruk.

 

Du kan forresten lese en review av UX32LN hos Notebookcheck. Den de tester har i5-4200U, men det er stort sett den eneste forskjellen.

Lenke til kommentar

Peil på hva slags SSD som kommer i 256 GB-versjonen av UX32LN? Vurderer en sånn, men det kan jo virke som det er mer hensiktsmessig å kjøpe 128 GB + 250 GB Samsung Evo og bytte selv. Men det blir jo litt mer knot. Det er også litt kjedelig å kjøpe nå når begge versjonene (128/256) med i7 var en tusenlapp billigere i månedsskiftet mai/juni.

Lenke til kommentar

UX32LN som de testet hos Notebookcheck hadde en Kingston SSD 256 GB, mest sannysnligvis en slags OEM versjon av SSDNow V+-serien med SandForce SF-2281 kontroller.

Om det er samme 256 GB SSD som blir levert i Norge vet jeg ikke, men skulle tro det. Det jeg vet er at den Zenbook'en som madamen har kom i sin tid med enten 256 GB Sandisk SSD (treg SSD), eller 128 GB Adata SSD.

Lenke til kommentar

Ingen årsak. Bare vær obs på at den derre Optimus teknikken kan feile av og til, altså den kobler ikke inn GTX 840M kortet, eller det kan være aktivert hele tiden. Men det er et software problem.

Stod på entest at man kunne aktivere og deaktivere manuelt. Tror jeg bare har den deaktivert og skrur den heller på manuelt når jeg føler det trengs. :)

Lenke til kommentar

Skal kjøpe ny bærbar pc og kom over ASUS G750JM 17.3" Full HD, som jeg har fått inntrykk av at er en veldig solid pc.

 

Jeg ønsker egentlig ikke og betale mer en 8-9000 kr. Design og kvalitet er mye, men ikke alt. Så derfor lurer jeg på om jeg burde satse på å kjøpe denne.. Eller er det billigere og nesten like gode alternativer?

 

Jeg spiller Diablo, football manager og etterhvert spill ala Assassins Creed.

Bruker også av og til Photoshop og trenger litt lagringsplass for bilder, musikk og video.

Lenke til kommentar

Kort svar, nei, tror ikke det finnes ikke bedre og billigere alternativer til G750JM til den prisen. Mulig Multicom har noen f. eks Xishan W370S, men den har nok mer viftestøy enn G750JM. Jeg vet ikke hvilken butikk du har sjekket, men Komplett sin kommer kun med 750 GB snurredisk, men Xishan W370S kommer med 240 GB mSATA SSD pluss lagringsdisk på 1 TB. Eller er de vel ganske så lik slik sett.

Lenke til kommentar

Kjøpte selv en Asus G750JS for noen uker siden og jeg er veldig fornøyd. Stillegående under vanlig bruk og den takler mer eller mindre alt av spill på det høyeste av innstillinger. Finnes modeller som både koster en god del mer og en god del mindre, den billigste starter på litt under 10 lapper og den dyreste koster rundt 18.

Tror du kommer til å bli meget fornøyd med G750JM.

Endret av lol626262
Lenke til kommentar

Tja, jeg har nettopp kjøpt en laptop, selv om den ikke heter Kunshan P375S, så er den ganske lik den Multicom laptopen, og en ting jeg har merket er at viftene aldri holder kjeft. Jeg synes, så langt, at den bråker mer enn Alienware M17x som jeg hadde før.

 

Men skal teste mer i morgen, så får jeg se. Mulig det kommer en liten mini test av den.

Lenke til kommentar

Første post oppdatert litt, vil komme mere senere.

 

Når det gjelder viftestøyen jeg nevnte for min laptop, så blir den aldri helt stille virker det som. Selv under surfing etc, er viftene hørbare. Dog har jeg ikke hatt tid til å teste den enda.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Hei, jeg er ute og ser etter laptop og har sett på Multicom 650, til 7800kr

 

Jeg la nå merke til Lefdal sitt tilbud på Lenovo z50 uten ssd med 840m og i7(dual core) til 6k Som går ut i dag :/ så trenger litt raskt svar.

 

Har innsett at jeg ikke vil trenge så od grafikk som 850m og lurer på om Lenovoen vil være et godt kjøp?

Eventuelt andre anbefalinger? Ser også på zenbookene btw

 

Mine krav er:

i5-4200u eller bedre

840m eller bedre

SSD, kan bytte selv om det blir billigere

 

- Mathias :D

Endret av mathiash98
Lenke til kommentar

Skulle jeg personlig ha valgt mellom de to laptopene, så hadde jeg nok valgt Xishan W650S, mest pga15.6" Full HD IPS skjerm. En bruker her på forumet kjøpte Xishan W650S.

Dog har Lenovo Z50 en i7-4500U CPU som er nok litt bedre for litt mer krevende oppgaver.

 

Lenovo laptoper er normalt bra kvalitet på, men har lest at de av og til bruker litt dårlig kvalitet på forskjelligere komponenter. Ble ikke spesifisert da, fant en bruker som klaget over litt dårlig skjerm, men er ikke sikker på om det var snakk om samme modell.

Lenke til kommentar

Om du tenker å spille litt og ha maskinen noen år er det ikke dumt å satse på minimum GTX850M grafikk uansett.

 

En annen interessant maskin er denne: http://www.netonnet.no/art/data/laptop/skjermstorrelse/laptop-15---16-tom/acer-aspirev5-573g-54218g1taii/205912.3003/

 

Høydepunkter:

Meget tynn og lett til 15" å være.

GTX850M (dog med DDR3 minne)

God batteritid, så godt som ingen andre maskiner med GTX nivå grafikk som matcher den.

Den beste IPS skjermen du kan få med langt over normal fargegjengivelse.

Belyst tastatur.

 

Bakdeler:

Blir varm under lang tids tung bruk.

Kan ha ulyd i kjøleviftene? Hadde forgjengeren selv til test og den hadde en ulyd i viftene som jeg ikke likte.

 

Om batteritid og skjerm er viktig er den likevel en god kandidat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...