Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Makroøkonomi for økonomer BI (V-14)


Anbefalte innlegg

Noen som har klart oppgave 11 eksamen 06.06-11? Ser flere har lurt på denne, uten å få svar.

Oppgave 11
I perioden 1998-2008 har vi for et land følgende årlige gjennomsnittlige vekstrater: vekst i
reelt BNP per sysselsatt (gy) = 3,4 prosent (y = Y/L), vekst i realkapital per sysselsatt (gk) = 5
prosent (k = K/L), vekst i sysselsettingen (gL) = – 1 prosent (altså nedgang i sysselsettingen).
Bruk samme inntektsandeler som i oppgave 10. Den årlige prosentvise veksten i total
faktorproduktivitet i dette landet vært:
Fra oppgave 10: Betrakt følgende produktfunksjon: ܻ Y= K^0,35 L^0,65
a) 2,95
b) 2,35
c) 1,65
d) 1,35
Riktig svar er C --> 1,65
Endret av Direct
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hjelp til denne?


Oppgave 12

I en økonomi har i de siste 10 årene den gjennomsnittlige vekstraten til reelt BNP (gY) vært

3,1 % per år. I samme periode har realkapitalens vekstrate vært (gK) vært 6,6 % per år, og den

gjennomsnittlige vekstraten til sysselsettingen (gL) har vært –0,3 % per år. Du kan forutsette

at realkapitalens inntektsandel (a) har vært 1/3. Da har den årlige, prosentvise veksten i total

faktorproduktivitet (gA) vært


a) 1,1

b) 1,0

c) 0,9

d) 0,8

e) Jeg velger å ikke svare.


Svaret skal bli A


Bruker formelen


gA = gY - agK - ( 1-a )gL


gA = 3,1 - 0,3333* 6,6 - (1 - 0,3333) (-3)


gA = 3,1 - 2,2 - 2 = - 1,1


Men hvorfor er den minus og ikke pluss?

Lenke til kommentar

 

 

På denne eksamen er det jo slik at man trekkes et poeng for å svare feil på en av de fem ulike alternativene.

 

Men alternativ E er jo alltid; "Jeg velger å ikke svare".

 

Hvis man ikke vil svare... MÅ man krysse av for dette alternativet eller skal man bare ikke krysse av i det hele tatt?

 

Ville vært kjipt å få registrert feil ved å krysse av for alternativ E, i hvert fall for de av oss som har tenkt å kjøre "sikkert opplegg" ved å kun krysse av nok svar til å kunne få bestått eksamen.

 

:)

 

Ja, da svarer du svaralternativ E. Det vil du ikke bli trukket for.

Takk! :D

 

:)

Lenke til kommentar

Hvordan øver dere, folkens? :)

 

Huff, det er så mye og jeg frykter så veldig å stryke!

 

Hva er de beste tips for å bestå, hvis man for øyeblikket har lite kunnskap og eksamen er på tirsdag?

 

Hmm...

 

 

Jeg har kun gått gjennom tidligere eksamner.

 

Tar for meg én om gang, tar hvert enkelt spørsmål og skriver det opp med riktig svar i notatene mine.

Nå har jeg gjort dette et par ganger, og når jeg nå "tar" tidligere eksamner (uten å se på fasit) vipper jeg mellom A og B i karakter.

 

Så det jeg gjør nå, er å notere kun de spørsmålene jeg ikke klarer eller gjør feil. Disse er som regel av samme temaer, så da leser jeg meg opp på det. Altså har det å utelukkende lese på tidligere eksamner vært svært effektivt for meg. Nå har jeg i tillegg vært i alle forelesningene, så noe ligger jo bak i hodet ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hjelp til denne?
Oppgave 12
I en økonomi har i de siste 10 årene den gjennomsnittlige vekstraten til reelt BNP (gY) vært
3,1 % per år. I samme periode har realkapitalens vekstrate vært (gK) vært 6,6 % per år, og den
gjennomsnittlige vekstraten til sysselsettingen (gL) har vært –0,3 % per år. Du kan forutsette
at realkapitalens inntektsandel (a) har vært 1/3. Da har den årlige, prosentvise veksten i total
faktorproduktivitet (gA) vært
a) 1,1
b) 1,0
c) 0,9
d) 0,8
e) Jeg velger å ikke svare.
Svaret skal bli A
Bruker formelen
gA = gY - agK - ( 1-a )gL
gA = 3,1 - 0,3333* 6,6 - (1 - 0,3333) (-3)
gA = 3,1 - 2,2 - 2 = - 1,1
Men hvorfor er den minus og ikke pluss?

 

3,1= gA + 0,3333*6,6 + (1-0,33333)*(-0,3)

gA = 3,1 - 2,2 + 0,2 = 1,1

Legg merke til at gL= -0,3

Endret av Direct
Lenke til kommentar

 

Hjelp til denne?
Oppgave 12
I en økonomi har i de siste 10 årene den gjennomsnittlige vekstraten til reelt BNP (gY) vært
3,1 % per år. I samme periode har realkapitalens vekstrate vært (gK) vært 6,6 % per år, og den
gjennomsnittlige vekstraten til sysselsettingen (gL) har vært –0,3 % per år. Du kan forutsette
at realkapitalens inntektsandel (a) har vært 1/3. Da har den årlige, prosentvise veksten i total
faktorproduktivitet (gA) vært
a) 1,1
b) 1,0
c) 0,9
d) 0,8
e) Jeg velger å ikke svare.
Svaret skal bli A
Bruker formelen
gA = gY - agK - ( 1-a )gL
gA = 3,1 - 0,3333* 6,6 - (1 - 0,3333) (-3)
gA = 3,1 - 2,2 - 2 = - 1,1
Men hvorfor er den minus og ikke pluss?

 

 

3,1=gA + (0,3333 * 6,6) + ((1-0,3333)*(-0,3))

3,1=gA + 2,1998 + (0,6667*-03)

3,1=gA + 2,1998 - 0,2

3,1=gA + 1,9998=runder opp til 2

3,1=gA + 2

3,1=1,1 + 2

Lenke til kommentar

I en kortsiktig IS-MP modell for en lukket økonomi er privat etterspørsel etter varer og tjenester (C + I) gitt ved følgende funksjon av reelt BNP (Y) og realrenten ®:

C + I = z1Y –z2r + z0.

Her er z0, z1 og z2 positive konstanter. Realrenten er en eksogen størrelse. Den er lik nominell rente som igjen bestemmes av pengepolitikken gjennom sentralbankens setting av styringsrenten. Samlet etterspørsel etter varer og tjenester er Z = C + I + G, der G = offentlig sektors etterspørsel etter varer og tjenester (en eksogen størrelse). I likevekt er reelt BNP lik samlet etterspørsel.

Betrakt følgende talleksempel: z0 = 110, z1 = 0,5, z2 = 2, r = 5 og G = 100. Hvis en endring i pengepolitikken fører til at realrenten faller fra 5 til 4 prosent, vil reelt BNP øke med

kan noen hjelpe med formel?

trodde det var Y=1/1-z1 * (G-z2*r + zo), men får feil svar!

Lenke til kommentar

Hvordan øver dere, folkens? :)

 

Huff, det er så mye og jeg frykter så veldig å stryke!

 

Hva er de beste tips for å bestå, hvis man for øyeblikket har lite kunnskap og eksamen er på tirsdag?

 

Hmm...

Øv på de 3-4-5 første oppgavene, øv på de oppgavene som omhandler BNP-ligninger (her trenger du i utgangspunktet ikke kunne noe makro i det hele tatt, kun algebra) og se på de enkleste oppgavene i slutten av hver eksamen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hjelp til denne?
Oppgave 12
I en økonomi har i de siste 10 årene den gjennomsnittlige vekstraten til reelt BNP (gY) vært
3,1 % per år. I samme periode har realkapitalens vekstrate vært (gK) vært 6,6 % per år, og den
gjennomsnittlige vekstraten til sysselsettingen (gL) har vært –0,3 % per år. Du kan forutsette
at realkapitalens inntektsandel (a) har vært 1/3. Da har den årlige, prosentvise veksten i total
faktorproduktivitet (gA) vært
a) 1,1
b) 1,0
c) 0,9
d) 0,8
e) Jeg velger å ikke svare.
Svaret skal bli A
Bruker formelen
gA = gY - agK - ( 1-a )gL
gA = 3,1 - 0,3333* 6,6 - (1 - 0,3333) (-3)
gA = 3,1 - 2,2 - 2 = - 1,1
Men hvorfor er den minus og ikke pluss?

 

3,1= gA + 0,3333*6,6 + (1-0,33333)*(-0,3)

gA = 3,1 - 2,2 + 0,2 = 1,1

Legg merke til at gL= -0,3

 

 

 

 

 

Hjelp til denne?
Oppgave 12
I en økonomi har i de siste 10 årene den gjennomsnittlige vekstraten til reelt BNP (gY) vært
3,1 % per år. I samme periode har realkapitalens vekstrate vært (gK) vært 6,6 % per år, og den
gjennomsnittlige vekstraten til sysselsettingen (gL) har vært –0,3 % per år. Du kan forutsette
at realkapitalens inntektsandel (a) har vært 1/3. Da har den årlige, prosentvise veksten i total
faktorproduktivitet (gA) vært
a) 1,1
b) 1,0
c) 0,9
d) 0,8
e) Jeg velger å ikke svare.
Svaret skal bli A
Bruker formelen
gA = gY - agK - ( 1-a )gL
gA = 3,1 - 0,3333* 6,6 - (1 - 0,3333) (-3)
gA = 3,1 - 2,2 - 2 = - 1,1
Men hvorfor er den minus og ikke pluss?

 

 

3,1=gA + (0,3333 * 6,6) + ((1-0,3333)*(-0,3))

3,1=gA + 2,1998 + (0,6667*-03)

3,1=gA + 2,1998 - 0,2

3,1=gA + 1,9998=runder opp til 2

3,1=gA + 2

3,1=1,1 + 2

 

 

 

Tusen takk begge to :)

Lenke til kommentar

 

I en kortsiktig IS-MP modell for en lukket økonomi er privat etterspørsel etter varer og tjenester (C + I) gitt ved følgende funksjon av reelt BNP (Y) og realrenten ®:

C + I = z1Y –z2r + z0.

Her er z0, z1 og z2 positive konstanter. Realrenten er en eksogen størrelse. Den er lik nominell rente som igjen bestemmes av pengepolitikken gjennom sentralbankens setting av styringsrenten. Samlet etterspørsel etter varer og tjenester er Z = C + I + G, der G = offentlig sektors etterspørsel etter varer og tjenester (en eksogen størrelse). I likevekt er reelt BNP lik samlet etterspørsel.

Betrakt følgende talleksempel: z0 = 110, z1 = 0,5, z2 = 2, r = 5 og G = 100. Hvis en endring i pengepolitikken fører til at realrenten faller fra 5 til 4 prosent, vil reelt BNP øke med

 

kan noen hjelpe med formel?

 

trodde det var Y=1/1-z1 * (G-z2*r + zo), men får feil svar!

 

Glemte å si at dette er opg. 8 på arb.krav 5. Setter virkelig pris på hjelp :)

Lenke til kommentar

Jeg ser dere har diskutert det litt over her, men jeg skjønner ikke en dritt.

Det er så uklart når det gjelder oppgaver som inneholder om den har appresiert/depresiert nominelt eller appresiert/depresiert reelt.

 

Jeg trodde at en reell depresering skjer gjennom at inflasjonen er høyere i utlandet enn i Norge, men det stemmer jo absolutt ikke på eksamen høst 13, oppgave 9.

 

Vil noen forklare meg hva man skal se etter om den appresierer eller depresierer nominelt/reelt?

Lenke til kommentar

Jeg ser dere har diskutert det litt over her, men jeg skjønner ikke en dritt.

Det er så uklart når det gjelder oppgaver som inneholder om den har appresiert/depresiert nominelt eller appresiert/depresiert reelt.

 

Jeg trodde at en reell depresering skjer gjennom at inflasjonen er høyere i utlandet enn i Norge, men det stemmer jo absolutt ikke på eksamen høst 13, oppgave 9.

 

Vil noen forklare meg hva man skal se etter om den appresierer eller depresierer nominelt/reelt?

 

Vist 1 euro kosta mindre enn det gjorde før. = appresiert

- F.eks vist eurokursen i Norge går frå 10 kr til 5 kr

Vist 1 euro kosta meir enn det gjorde før = depresiert

- F.eks. i H-13, der kursen stiger frå 7.0 til 7.28 kr.

Vist inflasjonen har vert lavare i norge enn i Eu= Appresiert

- Feks vist inflasjonsraten i Norge har vert 1% og 10% i EU

Vist inflasjonen har vert høgare i norge enn i EU = depresiert

- F.eks. i H-13, der inflasjonsraten er 2 % i Norge og 1 % i EU.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
I en tiårsperiode har vi for et land følgende årlige gjennomsnittlige vekstrater:Vekst i reelt BNP = 1,9 % per år, vekst i realkapitalen = 5 % per år og vekst i sysselsettingen= – 1 % per år (altså nedgang i sysselsettingen). Dessuten har realkapitalens gjennomsnittlige

inntektsandel vært 25 % (a= 0,25) i denne perioden. Da harden årlige prosentvise veksten itotal faktorproduktivitet i dette landet vært:


Riktig svar er 1.4


Noen som vet hvordan jeg regner ut denne?

Lenke til kommentar

 

I en tiårsperiode har vi for et land følgende årlige gjennomsnittlige vekstrater:Vekst i reelt BNP = 1,9 % per år, vekst i realkapitalen = 5 % per år og vekst i sysselsettingen= – 1 % per år (altså nedgang i sysselsettingen). Dessuten har realkapitalens gjennomsnittlige
inntektsandel vært 25 % (a= 0,25) i denne perioden. Da harden årlige prosentvise veksten itotal faktorproduktivitet i dette landet vært:
Riktig svar er 1.4
Noen som vet hvordan jeg regner ut denne?

 

gY= Vekst i reelt BNP = 1,9 %

a = Realkapitalens inntektsandel = 0,25

gK = Vekst i realkapitalen = 5 %

gL = Vekst i sysselsettingen = -1 %

gA= Vekst i total faktorproduktivitet (Den vi skal finne)

 

gY=gA+a*gK+(1-a)*gL

 

Setter inn.

 

1,9 = gA + 0,25 * 5 + (1-0,25) * (-1)

1,9 = gA + 1,25 - 0,75

 

Flytta tallene over på ei side.

 

gA = 1,9 - 1,25 + 0,75

gA = 1,4

 

 

 

 

Lenke til kommentar

 

 

I en tiårsperiode har vi for et land følgende årlige gjennomsnittlige vekstrater:Vekst i reelt BNP = 1,9 % per år, vekst i realkapitalen = 5 % per år og vekst i sysselsettingen= – 1 % per år (altså nedgang i sysselsettingen). Dessuten har realkapitalens gjennomsnittlige
inntektsandel vært 25 % (a= 0,25) i denne perioden. Da harden årlige prosentvise veksten itotal faktorproduktivitet i dette landet vært:
Riktig svar er 1.4
Noen som vet hvordan jeg regner ut denne?

 

gY= Vekst i reelt BNP = 1,9 %

a = Realkapitalens inntektsandel = 0,25

gK = Vekst i realkapitalen = 5 %

gL = Vekst i sysselsettingen = -1 %

gA= Vekst i total faktorproduktivitet (Den vi skal finne)

 

gY=gA+a*gK+(1-a)*gL

 

Setter inn.

 

1,9 = gA + 0,25 * 5 + (1-0,25) * (-1)

1,9 = gA + 1,25 - 0,75

 

Flytta tallene over på ei side.

 

gA = 1,9 - 1,25 + 0,75

gA = 1,4

 

 

 

 

 

Ahaa! Tusen takk!:) Trodde a skulle være opphøyd i AK :wallbash:

Lenke til kommentar

No probs :) Bare å spør vist det er nokke anna du lura på, så skal eg prøve å hjelpe til.


Lurer på om det er nokken som kan fortelle meg kor eg kan finne ein god beskrivelse av "IS-MP" modellen? Eventuelt forklare meg kva som er dealen med den? Sliter også med phillipskurven.

Endret av måneogsol
Lenke til kommentar

 

Noen som har klart oppgave 11 eksamen 06.06-11? Ser flere har lurt på denne, uten å få svar.

Oppgave 11
I perioden 1998-2008 har vi for et land følgende årlige gjennomsnittlige vekstrater: vekst i
reelt BNP per sysselsatt (gy) = 3,4 prosent (y = Y/L), vekst i realkapital per sysselsatt (gk) = 5
prosent (k = K/L), vekst i sysselsettingen (gL) = – 1 prosent (altså nedgang i sysselsettingen).
Bruk samme inntektsandeler som i oppgave 10. Den årlige prosentvise veksten i total
faktorproduktivitet i dette landet vært:
Fra oppgave 10: Betrakt følgende produktfunksjon: ܻ Y= K^0,35 L^0,65
a) 2,95
b) 2,35
c) 1,65
d) 1,35
Riktig svar er C --> 1,65

 

 

Litt sent svar, men i denne oppgaven skal du bruke formelen for vekst i bnp per sysselsatt.

Vanligvis bruker vi ligningen fra vekstregnskapet : gY = gA +agK + (1-a)gL

Denne ligningen gjelder de oppgavene der vi får oppgitt vekst i bnp.

 

Bruker boken makro i korte trekk som terje har skrevet og her får vi oppgitt at formelen for vekst i bnp per sysselsatt er : gY = gA + agK

Så i denne oppgaven blir det: 3,4% = gA + 0,35*5 => gA = 1,65

 

Står også i pensumboken på side 119, formel 3.13

Endret av jrt93
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...