Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Makroøkonomi for økonomer BI (V-14)


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

Gruer meg til eksamen i makroøkonomi!

 

Starter forberedelsene for fullt i dag, uten spesielt med forkunnskaper for øyeblikket!

 

Tror dere det er vanskelig å bestå denne?

 

Mon tro hva strykprosenten pleier å ligge på?

Aner ikke hva strykprosenten ligger på, men det bør ikke være så vanskelig å bestå den. I følge tidligere karakterskala trenger man omlag 15 poeng for å stå - dvs svare riktig på 5 spm. Foreleseren vår i Bergen sier at skalaen først blir 100% fastsatt etter eksamen, men den blir jo rundt om kring der.

Jøss!!! Det var utrolig oppløftende nyheter! :) Tusen takk!

 

5 rette svar av 30 burde man ikke ha store utfordringer med å klare. Tenkte kanskje man måtte ha bortimot 9-12 riktige, men nå ser det betraktelig lysere ut syntes jeg!

 

Blir spennende dette. GLEDER meg til å få denne siste unnagjort og ta sommerferie!

Husk at du må ha flere riktige hvis du tar feil på noen:P

 

I fjor vår var strykprosenten 18,8%

 

Edit: Det er altså antall personer som strøk. Var kanskje ikke det du lurte på :ph34r:

Stemmer! Skal kun svare på spørsmål jeg er helt sikker på, og ikke ta noen sjanser. Burde klare minst 5 riktige da, uten feil - dermed bestått. :)

 

Og jo, det var det jeg lurte på, så takker! 18% var en overraskende høy strykprosent!

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som kunne hjulpet med denne? Fant ikke den i forumtråden. Høst 2013 siste oppgave

Oppgave 30

Regjeringen i et land ønsker å begrense den offentlige gjelden (D) til 80 prosent av BNP (Y). På lang sikt regner Regjeringen med at realrenten (r) vil være 4 prosent per år og at veksten i Y vil være 2 prosent per år. Disse forutsetningene innebærer at det primære budsjettoverskuddet (T – G) (overskudd utenom renteutgifter) i prosent av BNP må være lik

  1. a) 1,4

  2. b) 1,6

  3. c) 1,8

  4. d) 2,0

  5. e) Jeg velger å ikke svare.

    Svaret er B

Lenke til kommentar

Gruer meg til eksamen i makroøkonomi!

 

Starter forberedelsene for fullt i dag, uten spesielt med forkunnskaper for øyeblikket!

 

Tror dere det er vanskelig å bestå denne?

 

Mon tro hva strykprosenten pleier å ligge på?

Strykprosenten har de siste 2 årene ligget på rundt 20%.

Lenke til kommentar

 

Noen som kunne hjulpet med denne? Fant ikke den i forumtråden. Høst 2013 siste oppgave

 

Oppgave 30

Regjeringen i et land ønsker å begrense den offentlige gjelden (D) til 80 prosent av BNP (Y). På lang sikt regner Regjeringen med at realrenten (r) vil være 4 prosent per år og at veksten i Y vil være 2 prosent per år. Disse forutsetningene innebærer at det primære budsjettoverskuddet (T – G) (overskudd utenom renteutgifter) i prosent av BNP må være lik

  1. a) 1,4

  2. b) 1,6

  3. c) 1,8

  4. d) 2,0

  5. e) Jeg velger å ikke svare.

     

    Svaret er B

 

(4-2)*0,8=1,6

Lenke til kommentar

Sliter så innmari med disse oppgavene..

 

Hjelp anyone?

 

Oppgave 10
I en økonomi har i de siste 10 årene den gjennomsnittlige vekstraten til reelt BNP (gY) vært
3,4 % per år. I samme periode har vekstraten til total faktorproduktivitet per år (gA) vært 0,8
%, og den gjennomsnittlige vekstraten til sysselsettingen (gL) har vært 2 % per år. Du kan
forutsette at realkapitalens inntektsandel (a) har vært 0,25. Da har den prosentvise vekstraten
til realkapitalen i gjennomsnitt per år (gK) vært
a) 4,4
b) 3,4
c) 2,1
d) 1,1
e) Jeg velger å ikke svare.
Uansett hvilken formel jeg bruker så klarer jeg bare ikke å finne svaret :(
Dette er fra den første eksamensettet.
Endret av Hassli
Lenke til kommentar

Er det noen som vet hvilken formel jeg skal bruke for å beregne reelt BNP? Trodde det var nominelt BNP/BNP deflatoren, men finner ikke disse opplysningen i oppgaven.

 

Vi betrakter en kortsiktig multiplikatormodell for en åpen økonomi der både import (Q) og nettoskatt (T) avhenger av reelt BNP (Y). Samlet etterspørsel er Z = C + I + G + X – Q, der privat investeringsetterspørsel (I), eksport (X) og offentlig sektors etterspørsel etter varer og tjenester (G) er eksogene størrelser. Konsumfunksjonen er

C = 0,8(Y – T) + 100,

der nettoskatt er T = 0,5Y. Importfunksjonen er Q = 0,15Y.

Du kan anta at I = 300, G = 500 og X = 300.

Reelt BNP (som i likevekt er lik samlet etterspørsel) vil i dette talleksemplet bli

 

Svaret skal bli: 1600.

 

 

Lurer også på denne oppgaven:

Anta at vi for en ti-årsperiode har følgende observasjoner for et land: Veksten i nominelt BNP har i gjennomsnitt vært 5 % per år, BNP-deflatoren har i gjennomsnitt økt med 2 % per år, kapitalmengden har i gjennomsnitt vokst med 3 % per år. Videre har kapitalens inntektsandel ligget på 0,5 i hele perioden. Det har ikke vært noe vekst i sysselsettingen i løpet av perioden. Hvor stor har den gjennomsnittlige årlige veksten i total faktorproduktivitet vært?

 

svaret her skal bli: 1, 5%

Har prøvd med vekstlikningen på denne oppgaven, men får det ikke til å gå opp.

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar

 

Sliter så innmari med disse oppgavene..

 

Hjelp anyone?

 

Oppgave 10
I en økonomi har i de siste 10 årene den gjennomsnittlige vekstraten til reelt BNP (gY) vært
3,4 % per år. I samme periode har vekstraten til total faktorproduktivitet per år (gA) vært 0,8
%, og den gjennomsnittlige vekstraten til sysselsettingen (gL) har vært 2 % per år. Du kan
forutsette at realkapitalens inntektsandel (a) har vært 0,25. Da har den prosentvise vekstraten
til realkapitalen i gjennomsnitt per år (gK) vært
a) 4,4
b) 3,4
c) 2,1
d) 1,1
e) Jeg velger å ikke svare.
Uansett hvilken formel jeg bruker så klarer jeg bare ikke å finne svaret :(
Dette er fra den første eksamensettet.

 

gy=gA+agk+(1-a)gl

 

3,4=0,8+0,25gk+(1-0,25)*2

-0,25gk/-0,25=-1,1/-0,25

gk=4,4

Lenke til kommentar

 

Sliter så innmari med disse oppgavene..

 

Hjelp anyone?

 

Oppgave 10
I en økonomi har i de siste 10 årene den gjennomsnittlige vekstraten til reelt BNP (gY) vært
3,4 % per år. I samme periode har vekstraten til total faktorproduktivitet per år (gA) vært 0,8
%, og den gjennomsnittlige vekstraten til sysselsettingen (gL) har vært 2 % per år. Du kan
forutsette at realkapitalens inntektsandel (a) har vært 0,25. Da har den prosentvise vekstraten
til realkapitalen i gjennomsnitt per år (gK) vært
a) 4,4
b) 3,4
c) 2,1
d) 1,1
e) Jeg velger å ikke svare.
Uansett hvilken formel jeg bruker så klarer jeg bare ikke å finne svaret :(
Dette er fra den første eksamensettet.

 

 

Har ikke den foran meg nå, men regner med svaret blir a) ?

 

gy = gA + a * gk, der gy = gY - gL og gk = gK - gL

 

Siden det er gK de lurer på, og vi ikke har oppgitt hva gy er, så setter vi det inn i formelen

 

gY - gL = gA + a * (gK - gL)

 

Jeg liker å gange ut og snu på formelen før jeg setter inn tallene, men det gjør du som du selv vil, gK er den ukjente, resten har vi oppgitt.

 

gY - gL = gA + a*gK - a*gL

 

Setter agK alene og får

 

gY - gL - gA + a*gL = a*gK

 

Setter inn tall

 

0,25*gK = 3,4 - 2 - 0,8 + 0,25*2

0,25*gK = 3,4 - 2 - 0,8 + 0,5

0,25*gK = 1,1

Deler begge på 0,25

gK = 4,4

Endret av Simennzz
Lenke til kommentar

 

 

Noen som kunne hjulpet med denne? Fant ikke den i forumtråden. Høst 2013 siste oppgave

 

Oppgave 30

Regjeringen i et land ønsker å begrense den offentlige gjelden (D) til 80 prosent av BNP (Y). På lang sikt regner Regjeringen med at realrenten (r) vil være 4 prosent per år og at veksten i Y vil være 2 prosent per år. Disse forutsetningene innebærer at det primære budsjettoverskuddet (T – G) (overskudd utenom renteutgifter) i prosent av BNP må være lik

  1. a) 1,4

  2. b) 1,6

  3. c) 1,8

  4. d) 2,0

  5. e) Jeg velger å ikke svare.

     

    Svaret er B

 

(4-2)*0,8=1,6

 

Takker!

 

Noen som vet svaret på denne?

 

Oppgave 9

Betrakt en aggregert Cobb-Douglas produktfunksjon med konstant skalautbytte, der mengdene av de to produksjonsfaktorene realkapital og arbeidskraft er henholdsvis K og L. Her er Y = reelt BNP, og y = reelt BNP per enhet arbeidskraft. Betrakt en nedgang i L for samme realkapitalmengde og total faktorproduktivitet som før. Nedgangen i L vil

  1. a) øke Y og redusere y.

  2. b) redusere Y og øke y.

  3. c) bådeøkeyogY.

  4. d) både redusere y og Y .

  5. e) Jeg velger å ikke svare.

     

    Svaret er b), og forstår ikke hvorfor det vil øke y.

Lenke til kommentar

 

 

Sliter så innmari med disse oppgavene..

 

Hjelp anyone?

 

Oppgave 10
I en økonomi har i de siste 10 årene den gjennomsnittlige vekstraten til reelt BNP (gY) vært
3,4 % per år. I samme periode har vekstraten til total faktorproduktivitet per år (gA) vært 0,8
%, og den gjennomsnittlige vekstraten til sysselsettingen (gL) har vært 2 % per år. Du kan
forutsette at realkapitalens inntektsandel (a) har vært 0,25. Da har den prosentvise vekstraten
til realkapitalen i gjennomsnitt per år (gK) vært
a) 4,4
b) 3,4
c) 2,1
d) 1,1
e) Jeg velger å ikke svare.
Uansett hvilken formel jeg bruker så klarer jeg bare ikke å finne svaret :(
Dette er fra den første eksamensettet.

 

gy=gA+agk+(1-a)gl

 

3,4=0,8+0,25gk+(1-0,25)*2

-0,25gk/-0,25=-1,1/-0,25

gk=4,4

 

 

 

 

 

Sliter så innmari med disse oppgavene..

 

Hjelp anyone?

 

Oppgave 10
I en økonomi har i de siste 10 årene den gjennomsnittlige vekstraten til reelt BNP (gY) vært
3,4 % per år. I samme periode har vekstraten til total faktorproduktivitet per år (gA) vært 0,8
%, og den gjennomsnittlige vekstraten til sysselsettingen (gL) har vært 2 % per år. Du kan
forutsette at realkapitalens inntektsandel (a) har vært 0,25. Da har den prosentvise vekstraten
til realkapitalen i gjennomsnitt per år (gK) vært
a) 4,4
b) 3,4
c) 2,1
d) 1,1
e) Jeg velger å ikke svare.
Uansett hvilken formel jeg bruker så klarer jeg bare ikke å finne svaret :(
Dette er fra den første eksamensettet.

 

 

Har ikke den foran meg nå, men regner med svaret blir a) ?

 

gy = gA + a * gk, der gy = gY - gL og gk = gK - gL

 

Siden det er gK de lurer på, og vi ikke har oppgitt hva gy er, så setter vi det inn i formelen

 

gY - gL = gA + a * (gK - gL)

 

Jeg liker å gange ut og snu på formelen før jeg setter inn tallene, men det gjør du som du selv vil, gK er den ukjente, resten har vi oppgitt.

 

gY - gL = gA + a*gK - a*gL

 

Setter agK alene og får

 

gY - gL - gA + a*gL = a*gK

 

Setter inn tall

 

0,25*gK = 3,4 - 2 - 0,8 + 0,25*2

0,25*gK = 3,4 - 2 - 0,8 + 0,5

0,25*gK = 1,1

Deler begge på 0,25

gK = 4,4

 

 

 

Tusen takk begge to :D Setter pris på det. Ja 4,4 er riktig svar

Lenke til kommentar

Hei! Dette er da oppg for markedsførere i makro, men håpet kanskje en av økonomene kunne hjelpe. Over en 10-årsperiode har den gjennomsnittlige veksten i total faktorproduktivitet i et land vært 2% per år. Den samme perioden har veksten i realkapitalmengden i gjennomsnitt vært 4% per år, og veksten i sysselsettingen har i gjennomsnitt vært 1% per år. Realkapitalens inntektsandel har i perioden ligget fast på 40%. Den årlige gjennomsnittlige prosentvise veksten i Reelt BNP denne perioden har da vært?

 

Svaret er 4,2. Problemet er hvordan jeg kommer fram til 4,2 på lettest mulig måte. Hvis noen kunne vært så greie og vist meg utregningen hadde jeg vært svært takknemlig:)

Lenke til kommentar

Hei! Dette er da oppg for markedsførere i makro, men håpet kanskje en av økonomene kunne hjelpe. Over en 10-årsperiode har den gjennomsnittlige veksten i total faktorproduktivitet i et land vært 2% per år. Den samme perioden har veksten i realkapitalmengden i gjennomsnitt vært 4% per år, og veksten i sysselsettingen har i gjennomsnitt vært 1% per år. Realkapitalens inntektsandel har i perioden ligget fast på 40%. Den årlige gjennomsnittlige prosentvise veksten i Reelt BNP denne perioden har da vært?

 

Svaret er 4,2. Problemet er hvordan jeg kommer fram til 4,2 på lettest mulig måte. Hvis noen kunne vært så greie og vist meg utregningen hadde jeg vært svært takknemlig:)

formel: gY = gA + agK + (1-a) * gL

 

gY = 0,02 + 0,40 * 0,04 + (1-0,40) * 0,01

gY = 0,02 + 0,016 + 0,006

gY = 0,042

Lenke til kommentar

Er det noen som vet hvilken formel jeg skal bruke for å beregne reelt BNP? Trodde det var nominelt BNP/BNP deflatoren, men finner ikke disse opplysningen i oppgaven.

Vi betrakter en kortsiktig multiplikatormodell for en åpen økonomi der både import (Q) og nettoskatt (T) avhenger av reelt BNP (Y). Samlet etterspørsel er Z = C + I + G + X – Q, der privat investeringsetterspørsel (I), eksport (X) og offentlig sektors etterspørsel etter varer og tjenester (G) er eksogene størrelser. Konsumfunksjonen er

C = 0,8(Y – T) + 100,

der nettoskatt er T = 0,5Y. Importfunksjonen er Q = 0,15Y.

Du kan anta at I = 300, G = 500 og X = 300.

Reelt BNP (som i likevekt er lik samlet etterspørsel) vil i dette talleksemplet bli

Svaret skal bli: 1600.

Lurer også på denne oppgaven:

Anta at vi for en ti-årsperiode har følgende observasjoner for et land: Veksten i nominelt BNP har i gjennomsnitt vært 5 % per år, BNP-deflatoren har i gjennomsnitt økt med 2 % per år, kapitalmengden har i gjennomsnitt vokst med 3 % per år. Videre har kapitalens inntektsandel ligget på 0,5 i hele perioden. Det har ikke vært noe vekst i sysselsettingen i løpet av perioden. Hvor stor har den gjennomsnittlige årlige veksten i total faktorproduktivitet vært?

svaret her skal bli: 1, 5%

Har prøvd med vekstlikningen på denne oppgaven, men får det ikke til å gå opp.

Noen som kan hjelpe?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er det noen som vet hvilken formel jeg skal bruke for å beregne reelt BNP? Trodde det var nominelt BNP/BNP deflatoren, men finner ikke disse opplysningen i oppgaven.

Vi betrakter en kortsiktig multiplikatormodell for en åpen økonomi der både import (Q) og nettoskatt (T) avhenger av reelt BNP (Y). Samlet etterspørsel er Z = C + I + G + X – Q, der privat investeringsetterspørsel (I), eksport (X) og offentlig sektors etterspørsel etter varer og tjenester (G) er eksogene størrelser. Konsumfunksjonen er

C = 0,8(Y – T) + 100,

der nettoskatt er T = 0,5Y. Importfunksjonen er Q = 0,15Y.

Du kan anta at I = 300, G = 500 og X = 300.

Reelt BNP (som i likevekt er lik samlet etterspørsel) vil i dette talleksemplet bli

Svaret skal bli: 1600.

Lurer også på denne oppgaven:

Anta at vi for en ti-årsperiode har følgende observasjoner for et land: Veksten i nominelt BNP har i gjennomsnitt vært 5 % per år, BNP-deflatoren har i gjennomsnitt økt med 2 % per år, kapitalmengden har i gjennomsnitt vokst med 3 % per år. Videre har kapitalens inntektsandel ligget på 0,5 i hele perioden. Det har ikke vært noe vekst i sysselsettingen i løpet av perioden. Hvor stor har den gjennomsnittlige årlige veksten i total faktorproduktivitet vært?

svaret her skal bli: 1, 5%

 

Har prøvd med vekstlikningen på denne oppgaven, men får det ikke til å gå opp.

 

Noen som kan hjelpe?

 

den første oppgaven er arbeidskrav 5, spm 2 og den andre oppgaven er fra arbeidskrav 2, spm 9.

på spørsmål 9 vet vi at gY skal være 3,5%, men sliter med å finne ut hvordan vi regner dette ut? for å finne ut gY prøvde jeg først å ta nominelt bnp(5%)/reelt bnp(ukjent)=2%, fant da ut at reelt bnp må være 2,5% men dette stemmer jo ikke, for den skal jo være 3,5.... HJELP? Står helt fast her, setter pris på hjelp!!

Lenke til kommentar

Kan noen hjelpe meg med spørsmål 2 i arbeidskrav 3?

 

Over en 10-årsperiode har veksten i total faktorproduktivitet vært 3 % per år i et land. I den samme perioden har realkapitalen har vokst med 3 % per år, og veksten i sysselsettingen har vært 1 % per år. Realkapitalens inntektsandel har i gjennomsnitt vært 40 % i denne perioden (a = 0,4). Den årlige prosentvise veksten i reelt bruttonasjonalprodukt per sysselsatt i denne perioden har vært

Lenke til kommentar

 

 

Kan noen hjelpe meg med spørsmål 2 i arbeidskrav 3?

 

Over en 10-årsperiode har veksten i total faktorproduktivitet vært 3 % per år i et land. I den samme perioden har realkapitalen har vokst med 3 % per år, og veksten i sysselsettingen har vært 1 % per år. Realkapitalens inntektsandel har i gjennomsnitt vært 40 % i denne perioden (a = 0,4). Den årlige prosentvise veksten i reelt bruttonasjonalprodukt per sysselsatt i denne perioden har vært

 

Veksten i BNP per sysselsatt er lik veksten i BNP minus veksten i sysselsettingen

gY-gL = gA + a*gK + (1-a)gL - gL

gY= gA + a*gK - a*gL = 3 + 1,2 - 0,4 = 3,8

Endret av Direct
Lenke til kommentar

 

 

Er det noen som vet hvilken formel jeg skal bruke for å beregne reelt BNP? Trodde det var nominelt BNP/BNP deflatoren, men finner ikke disse opplysningen i oppgaven.

Vi betrakter en kortsiktig multiplikatormodell for en åpen økonomi der både import (Q) og nettoskatt (T) avhenger av reelt BNP (Y). Samlet etterspørsel er Z = C + I + G + X – Q, der privat investeringsetterspørsel (I), eksport (X) og offentlig sektors etterspørsel etter varer og tjenester (G) er eksogene størrelser. Konsumfunksjonen er

C = 0,8(Y – T) + 100,

der nettoskatt er T = 0,5Y. Importfunksjonen er Q = 0,15Y.

Du kan anta at I = 300, G = 500 og X = 300.

Reelt BNP (som i likevekt er lik samlet etterspørsel) vil i dette talleksemplet bli

Svaret skal bli: 1600.

Lurer også på denne oppgaven:

Anta at vi for en ti-årsperiode har følgende observasjoner for et land: Veksten i nominelt BNP har i gjennomsnitt vært 5 % per år, BNP-deflatoren har i gjennomsnitt økt med 2 % per år, kapitalmengden har i gjennomsnitt vokst med 3 % per år. Videre har kapitalens inntektsandel ligget på 0,5 i hele perioden. Det har ikke vært noe vekst i sysselsettingen i løpet av perioden. Hvor stor har den gjennomsnittlige årlige veksten i total faktorproduktivitet vært?

svaret her skal bli: 1, 5%

 

Har prøvd med vekstlikningen på denne oppgaven, men får det ikke til å gå opp.

 

Noen som kan hjelpe?

 

den første oppgaven er arbeidskrav 5, spm 2 og den andre oppgaven er fra arbeidskrav 2, spm 9.

på spørsmål 9 vet vi at gY skal være 3,5%, men sliter med å finne ut hvordan vi regner dette ut? for å finne ut gY prøvde jeg først å ta nominelt bnp(5%)/reelt bnp(ukjent)=2%, fant da ut at reelt bnp må være 2,5% men dette stemmer jo ikke, for den skal jo være 3,5.... HJELP? Står helt fast her, setter pris på hjelp!!

 

Vekst i Reelt BNP = Vekst i nominelt BNP - inflasjon ---> 5-2= 3

3 = gA + 0,5*3 ----> 3= gA + 1,5 ---> gA = 1,5

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...