Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Makroøkonomi for økonomer BI (V-14)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Kan noen fortelle meg hvordan man regner ut bruttorealinvesteringer? :)

 

For eksempel så jeg kan besvare spørsmål som :

 

Oppgave 5
I et land er samlet spar ing = 350 mrd., nettoeksporten = 200 mrd., formuesinntekt,
lønn og inntektsoverføringer fra utlandet, regnet netto = – 80 mrd. og kapitalslitet =
50 milliarder. Bruttorealinvesteringene er da
a) 330 mrd.
b) 370 mrd.
c) 440 mrd.
d) 280 mrd.
e) Jeg velger å ikke svare.

 

Lenke til kommentar

 

Noen som vet svaret på denne?

 

 

 

 

 

Oppgave 9

Betrakt en aggregert Cobb-Douglas produktfunksjon med konstant skalautbytte, der mengdene av de to produksjonsfaktorene realkapital og arbeidskraft er henholdsvis K og L. Her er Y = reelt BNP, og y = reelt BNP per enhet arbeidskraft. Betrakt en nedgang i L for samme realkapitalmengde og total faktorproduktivitet som før. Nedgangen i L vil

  1. a) øke Y og redusere y.

  2. b) redusere Y og øke y.

  3. c) bådeøkeyogY.

  4. d) både redusere y og Y .

  5. e) Jeg velger å ikke svare.

     

    Svaret er b), og forstår ikke hvorfor det vil øke y.

 

 

 

 

SKjønner ikke selv... Hvordan reduserer det Y og øker y?

Endret av Hassli
Lenke til kommentar

 

 

Noen som vet svaret på denne?

 

 

 

 

 

Oppgave 9

Betrakt en aggregert Cobb-Douglas produktfunksjon med konstant skalautbytte, der mengdene av de to produksjonsfaktorene realkapital og arbeidskraft er henholdsvis K og L. Her er Y = reelt BNP, og y = reelt BNP per enhet arbeidskraft. Betrakt en nedgang i L for samme realkapitalmengde og total faktorproduktivitet som før. Nedgangen i L vil

  1. a) øke Y og redusere y.

  2. b) redusere Y og øke y.

  3. c) bådeøkeyogY.

  4. d) både redusere y og Y .

  5. e) Jeg velger å ikke svare.

     

    Svaret er b), og forstår ikke hvorfor det vil øke y.

 

 

 

 

SKjønner ikke selv... Hvordan reduserer det Y og øker y?

 

Y = AK^aL^(1-a)

Når L øker, så øker Y, sant?

 

Men siden y = Y/L så vil "Y/L" reduseres mer enn "L^(1-a)" siden (1-a) alltid er mindre enn 1. Derfor vil y bli redusert.

Lenke til kommentar

 

 

 

Er det noen som vet hvilken formel jeg skal bruke for å beregne reelt BNP? Trodde det var nominelt BNP/BNP deflatoren, men finner ikke disse opplysningen i oppgaven.

Vi betrakter en kortsiktig multiplikatormodell for en åpen økonomi der både import (Q) og nettoskatt (T) avhenger av reelt BNP (Y). Samlet etterspørsel er Z = C + I + G + X – Q, der privat investeringsetterspørsel (I), eksport (X) og offentlig sektors etterspørsel etter varer og tjenester (G) er eksogene størrelser. Konsumfunksjonen er

C = 0,8(Y – T) + 100,

der nettoskatt er T = 0,5Y. Importfunksjonen er Q = 0,15Y.

Du kan anta at I = 300, G = 500 og X = 300.

Reelt BNP (som i likevekt er lik samlet etterspørsel) vil i dette talleksemplet bli

Svaret skal bli: 1600.

Lurer også på denne oppgaven:

Anta at vi for en ti-årsperiode har følgende observasjoner for et land: Veksten i nominelt BNP har i gjennomsnitt vært 5 % per år, BNP-deflatoren har i gjennomsnitt økt med 2 % per år, kapitalmengden har i gjennomsnitt vokst med 3 % per år. Videre har kapitalens inntektsandel ligget på 0,5 i hele perioden. Det har ikke vært noe vekst i sysselsettingen i løpet av perioden. Hvor stor har den gjennomsnittlige årlige veksten i total faktorproduktivitet vært?

svaret her skal bli: 1, 5%

 

Har prøvd med vekstlikningen på denne oppgaven, men får det ikke til å gå opp.

 

Noen som kan hjelpe?

 

den første oppgaven er arbeidskrav 5, spm 2 og den andre oppgaven er fra arbeidskrav 2, spm 9.

på spørsmål 9 vet vi at gY skal være 3,5%, men sliter med å finne ut hvordan vi regner dette ut? for å finne ut gY prøvde jeg først å ta nominelt bnp(5%)/reelt bnp(ukjent)=2%, fant da ut at reelt bnp må være 2,5% men dette stemmer jo ikke, for den skal jo være 3,5.... HJELP? Står helt fast her, setter pris på hjelp!!

 

Vekst i Reelt BNP = Vekst i nominelt BNP - inflasjon ---> 5-2= 3

3 = gA + 0,5*3 ----> 3= gA + 1,5 ---> gA = 1,5

 

Takk for svar!

Noen som får til den første oppgaven? Hvilken formel man skal bruke når verken vekst i nominelt BNP eller inflasjonen er oppgitt??

Lenke til kommentar

 

 

 

Noen som vet svaret på denne?

 

 

 

 

 

Oppgave 9

Betrakt en aggregert Cobb-Douglas produktfunksjon med konstant skalautbytte, der mengdene av de to produksjonsfaktorene realkapital og arbeidskraft er henholdsvis K og L. Her er Y = reelt BNP, og y = reelt BNP per enhet arbeidskraft. Betrakt en nedgang i L for samme realkapitalmengde og total faktorproduktivitet som før. Nedgangen i L vil

  1. a) øke Y og redusere y.

  2. b) redusere Y og øke y.

  3. c) bådeøkeyogY.

  4. d) både redusere y og Y .

  5. e) Jeg velger å ikke svare.

     

    Svaret er b), og forstår ikke hvorfor det vil øke y.

 

 

 

 

SKjønner ikke selv... Hvordan reduserer det Y og øker y?

 

Y = AK^aL^(1-a)

Når L øker, så øker Y, sant?

 

Men siden y = Y/L så vil "Y/L" reduseres mer enn "L^(1-a)" siden (1-a) alltid er mindre enn 1. Derfor vil y bli redusert.

 

 

 

Takk for svar :) Setter pris på det :closedeyes:

Lenke til kommentar

Noen som kan forklare hvordan man lettest mulig sjekker om valutakurs har appresiert eller depresiert reelt?

F.eks.

Gå ut fra at eurokursen i Sverige er endret fra 9 til 8,91 svenske kroner i løpet av et år. Samtidig har inflasjonsraten vært 1 prosent i Sverige og 3 prosent i Euro-området. Ovenfor eurolandene har da den svenske kronen

  1. a) både appresiert nominelt og reelt.

  2. b) både depresiert nominelt og reelt.

  3. c) appresiert nominelt og depresiert reelt.

  4. d) depresiert nominelt og appresiert reelt.

Lenke til kommentar

Generell formel man kan bruke om man kun har oppgitt nominell eller reell vekst, og trenger den andre er denne:

 

Reell vekst = nominell vekst - inflasjonen

Når man ikke har fått oppgitt nominell vekst eller inflasjon da? Som denne oppgaven her:

Vi betrakter en kortsiktig multiplikatormodell for en åpen økonomi der både import (Q) og nettoskatt (T) avhenger av reelt BNP (Y). Samlet etterspørsel er Z = C + I + G + X – Q, der privat investeringsetterspørsel (I), eksport (X) og offentlig sektors etterspørsel etter varer og tjenester (G) er eksogene størrelser. Konsumfunksjonen er

C = 0,8(Y – T) + 100,

der nettoskatt er T = 0,5Y. Importfunksjonen er Q = 0,15Y.

Du kan anta at I = 300, G = 500 og X = 300.

Reelt BNP (som i likevekt er lik samlet etterspørsel) vil i dette talleksemplet bli

Svaret skal bli: 1600.

Lenke til kommentar

 

Generell formel man kan bruke om man kun har oppgitt nominell eller reell vekst, og trenger den andre er denne:

 

Reell vekst = nominell vekst - inflasjonen

Når man ikke har fått oppgitt nominell vekst eller inflasjon da? Som denne oppgaven her:

Vi betrakter en kortsiktig multiplikatormodell for en åpen økonomi der både import (Q) og nettoskatt (T) avhenger av reelt BNP (Y). Samlet etterspørsel er Z = C + I + G + X – Q, der privat investeringsetterspørsel (I), eksport (X) og offentlig sektors etterspørsel etter varer og tjenester (G) er eksogene størrelser. Konsumfunksjonen er

C = 0,8(Y – T) + 100,

der nettoskatt er T = 0,5Y. Importfunksjonen er Q = 0,15Y.

Du kan anta at I = 300, G = 500 og X = 300.

Reelt BNP (som i likevekt er lik samlet etterspørsel) vil i dette talleksemplet bli

Svaret skal bli: 1600.

 

Du skal ikke tenke på det i slike oppgaver, du må bare løse ligningen utifra oppgaveteksten. Y = Z, og derfor blir det slik:

 

Y = 0,8(Y - 0,5Y) + 100 + 300 + 500 + 300 - 0,15Y

 

Y = 0,4Y + 1200 - 0,15Y

0,75Y = 1200

Y = 1600

Lenke til kommentar

 

Noen som kan forklare hvordan man lettest mulig sjekker om valutakurs har appresiert eller depresiert reelt?

F.eks.

Gå ut fra at eurokursen i Sverige er endret fra 9 til 8,91 svenske kroner i løpet av et år. Samtidig har inflasjonsraten vært 1 prosent i Sverige og 3 prosent i Euro-området. Ovenfor eurolandene har da den svenske kronen

  1. a) både appresiert nominelt og reelt.

  2. b) både depresiert nominelt og reelt.

  3. c) appresiert nominelt og depresiert reelt.

  4. d) depresiert nominelt og appresiert reelt.

 

 

Bruker £ som betegnelse for realvalutakurs:

 

Ligningen sier £ = EP*/P

 

Som på vekstform blir: g£ = gE + inflasjon ute - inflasjon hjemme

 

Valutakursen (E) har sunket med 1%, slik at svaret blir:

g£ = -1+3-1 = 1, som vil si at realvalutakursen har økt, som igjen vil si at realkronekursen har sunket. Derfor har den depressiert reelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Oppgave 21


Gå ut fra at en uventet endring i pengepolitikken i utlandet fører til at differansen mellom

renten i Norge og renten i andre OECD-land går ned. Hvis hypotesen om renteparitet holder,

vil valutamarkedet umiddelbart sørge for at kronekursen


a) ikke endres fordi den norske renten ikke er endret.

b) går ned.

c) går opp.

d) går først opp og så ned igjen.

e) Jeg velger å ikke svare.


Svaret er B.. kan noen gi meg en god forklaring på hvorfor den norske kronen går ned? Altså den depresierer?

Lenke til kommentar

Hei!

Sliter med anvendelse av denne kvantitetsligningen jeg.

Hvordan løser jeg slike spørsmål:

 

Oppgave 16

Anta at pengenes omløpshastighet er 8, nominell pengemengde er 140 og reelt BNP

er 200. Kvantitetsligningen sier da at prisnivået vil være

a) 11,4

b) 5,6

c) 3500

d) 7,3

e) Jeg velger å ikke svare.

Svar skal være B.

Lenke til kommentar

 

Oppgave 21
Gå ut fra at en uventet endring i pengepolitikken i utlandet fører til at differansen mellom
renten i Norge og renten i andre OECD-land går ned. Hvis hypotesen om renteparitet holder,
vil valutamarkedet umiddelbart sørge for at kronekursen
a) ikke endres fordi den norske renten ikke er endret.
b) går ned.
c) går opp.
d) går først opp og så ned igjen.
e) Jeg velger å ikke svare.
Svaret er B.. kan noen gi meg en god forklaring på hvorfor den norske kronen går ned? Altså den depresierer?

 

 

Teorien omfatter både dekket og udekket renteparitet, og sier at rentenivået i to land og valutakursen mellom de to landenes valuta på sikt vil justeres slik at effekten endringer i det relative rentenivået motvirkes av endringer i valutakursen. Det vil da ikke være mulig å gjøre risikofrie plasseringer i utenlandsk valuta (arbitrasje). En endring i det relative rentenivået i forhold til utlandet vil føre til appresiering eller depresiering av hjemlandets valuta.

 

Eksempel: Dersom den risikofrie renten i Norge reduseres relativt til rentenivået i Euro-området, så vil (hvis alt annet er likt) den norske valutaen i følge ideen om renteparitet svekke seg (depresiere) slik at det ikke skal lønne seg å ta opp lån i Norge, som kan plassere risikofritt til en høyere rente i Euro-området.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Sliter med anvendelse av denne kvantitetsligningen jeg.

 

Hvordan løser jeg slike spørsmål:

 

Oppgave 16

Anta at pengenes omløpshastighet er 8, nominell pengemengde er 140 og reelt BNP

er 200. Kvantitetsligningen sier da at prisnivået vil være

a) 11,4

b) 5,6

c) 3500

d) 7,3

e) Jeg velger å ikke svare.

Svar skal være B.

MV=PY

140*8=P*200

P=5,6

Lenke til kommentar

Hei!

Sliter med anvendelse av denne kvantitetsligningen jeg.

Hvordan løser jeg slike spørsmål:

 

Oppgave 16

Anta at pengenes omløpshastighet er 8, nominell pengemengde er 140 og reelt BNP

er 200. Kvantitetsligningen sier da at prisnivået vil være

a) 11,4

b) 5,6

c) 3500

d) 7,3

e) Jeg velger å ikke svare.

 

Svar skal være B.

Bruk ligningen P x Y = M x V. Sett inn og løs for P.

Lenke til kommentar

På denne eksamen er det jo slik at man trekkes et poeng for å svare feil på en av de fem ulike alternativene.

 

Men alternativ E er jo alltid; "Jeg velger å ikke svare".

 

Hvis man ikke vil svare... MÅ man krysse av for dette alternativet eller skal man bare ikke krysse av i det hele tatt?

 

Ville vært kjipt å få registrert feil ved å krysse av for alternativ E, i hvert fall for de av oss som har tenkt å kjøre "sikkert opplegg" ved å kun krysse av nok svar til å kunne få bestått eksamen.

 

:)

Lenke til kommentar

På denne eksamen er det jo slik at man trekkes et poeng for å svare feil på en av de fem ulike alternativene.

 

Men alternativ E er jo alltid; "Jeg velger å ikke svare".

 

Hvis man ikke vil svare... MÅ man krysse av for dette alternativet eller skal man bare ikke krysse av i det hele tatt?

 

Ville vært kjipt å få registrert feil ved å krysse av for alternativ E, i hvert fall for de av oss som har tenkt å kjøre "sikkert opplegg" ved å kun krysse av nok svar til å kunne få bestått eksamen.

 

:)

 

 

Ja, da svarer du svaralternativ E. Det vil du ikke bli trukket for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...