Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Makroøkonomi for økonomer BI (V-14)


Anbefalte innlegg

 

Noen som vet hvordan man regner ut oppgave 3 på Vår 2012?

Jeg skjønner ikke hvordan formel jeg kan bruke når jeg ikke har fått oppgitt så mange av tallene.

 

Oppgave 3
For et land har vi følgende tall fra nasjonalregnskapet: Eksport = 360 mrd., import =
330 mrd., formuesinntekt, lønn og inntektsoverføringer fra utlandet, netto = - 35 mrd.,
samlet sparing = 180 mrd. og kapitalslitet = 20 mrd. Bruttorealinvesteringene var da
a) 205 mrd.
b) 215 mrd.
c) 185 mrd.
d) 145 mrd.
e) Jeg velger å ikke svare.
Og oppgave 6 Vår 2011, skjønner ikke hvordan jeg skal regne den heller.
Oppgave 6
Bruk følgende opplysninger fra nasjonalregnskapet til å beregne overskuddet på
driftsregnskapet overfor utlandet (CA). Summen av privat og offentlig konsum (C + G) =
1940, Bruttoinvestering i realkapital (I) = 686, Disponibel inntekt ® = 2378, kapitalslit (D) =314.
a) 49
b) 66
c) 78
d) 88
e) Jeg velger å ikke svare.

 

Du må lære deg generalbudsjettlikningen. Pluss de 4 andre likningene. Deretter kan du bare snu, vende og putte inn tall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Hva er de andre 4 likningene? Jeg synes det er så mange likninger man må kunne.

 

Og hvorfor skal kapitalslit være med i generalbudsjettlikingen bare av og til?

 

1: S=I-D+CA

2: CA=X-Q+F

3: BNP+Q=C+G+I+X -> BNP=C+G+I+X-Q

4: R=NNP+F

5: R=C+G+S

 

Viser at likning 5 er konsistent med likning 1-4:

S=R-C-G

S=NNP+F-C-G

S=BNP-D+F-C-G

S=C+G+I+X-Q-D+F-C-G

S=I-D+X-Q+F

S=I-D+CA

 

Med dette som utgangspunkt er det bare å plugge inn tall, evt flytte over avhengig av hva som er X'en.

Endret av Gennaro
Lenke til kommentar

 

 

Noen som vet karakterskalaen?

Basert på tidligere år:

Fra Til Karakter
-30 14 F
15 24 E
25 33 D
34 46 C
47 61 B
62 90 A

 

hvor fant du dette? ligger den på itslearning?

 

 

Skalaen ligger i noen av sensorveiledningene i eksamensdatabasen. Foreleseren vår vitset litt med karaktergrensene i siste forelesning - ca 5/30 riktige spørsmål for ståkarakter er ikke så veldig utfordrende :p

 

Han la, dog, til at desse grensene ikke nødvendigvis gjelder for i år. De endelige grensene blir fastsatt etter eksamen, men de blir rundt der.

Lenke til kommentar

Men hva med kapitalslit? Når skal det være med og ikke?

Er det forskjell å regne BNP og NNP, bruker man ikke generalbudsjettlikingen når man regner ut begge de?

NNP = BNP - Kapitalslit. I generelbudsjettligningen bruker man vel bare Y (BNP).

 

Noen som vet hvordan man regner oppgave 30 v-11? (06.06.2011). Det er flere lignende spørsmål på andre eksamener men jeg må ha duppet av når (hvis) han gikk gjennom det i timen

Lenke til kommentar

 

 

Noen som vet hvordan man regner ut oppgave 3 på Vår 2012?

Jeg skjønner ikke hvordan formel jeg kan bruke når jeg ikke har fått oppgitt så mange av tallene.

 

Oppgave 3
For et land har vi følgende tall fra nasjonalregnskapet: Eksport = 360 mrd., import =
330 mrd., formuesinntekt, lønn og inntektsoverføringer fra utlandet, netto = - 35 mrd.,
samlet sparing = 180 mrd. og kapitalslitet = 20 mrd. Bruttorealinvesteringene var da
a) 205 mrd.
b) 215 mrd.
c) 185 mrd.
d) 145 mrd.
e) Jeg velger å ikke svare.
Og oppgave 6 Vår 2011, skjønner ikke hvordan jeg skal regne den heller.
Oppgave 6
Bruk følgende opplysninger fra nasjonalregnskapet til å beregne overskuddet på
driftsregnskapet overfor utlandet (CA). Summen av privat og offentlig konsum (C + G) =
1940, Bruttoinvestering i realkapital (I) = 686, Disponibel inntekt ® = 2378, kapitalslit (D) =314.
a) 49
b) 66
c) 78
d) 88
e) Jeg velger å ikke svare.

 

Du må lære deg generalbudsjettlikningen. Pluss de 4 andre likningene. Deretter kan du bare snu, vende og putte inn tall.

 

Så svaret er

CA= NX + NF

CA= 0 + 66

CA= 66 ?

 

I denne oppgaven har det ikke blitt oppgitt import eller eksport, som videre ikke gir NX. ??? Hjelp?

Lenke til kommentar

Er det noen som har funnet en genial huskeregel for endogen/eksogen variabel? Eller eventuelt har en god forklaring som ikke trenger pugges, men bare forstås?

 

Tenker bare at en eksogen variabel er noe som kommer utenfra modellen (EKS - EXIT - EKSKLUDERE feks) og blir puttet inn.

Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe meg med denne?

 

Pengemengden (M) er summen av publikums bankinnskudd (D) og sedler og mynt (CU). Vi
antar at publikum holder 25 prosent av pengemengden som sedler og mynt. Resten er
bankinnskudd. Bankene velger å ha 20% av publikums innskudd som reserver (RE). Monetær
basis (H) er definert som summen RE + CU. Anta at M = 4000. Da er monetær basis lik
a) 1480
b) 1520
c) 1560
d) 1600
e) Jeg velger å ikke svare
d) skal være riktig svar
Lenke til kommentar

 

Noen som kan hjelpe meg med denne?

 

Pengemengden (M) er summen av publikums bankinnskudd (D) og sedler og mynt (CU). Vi
antar at publikum holder 25 prosent av pengemengden som sedler og mynt. Resten er
bankinnskudd. Bankene velger å ha 20% av publikums innskudd som reserver (RE). Monetær
basis (H) er definert som summen RE + CU. Anta at M = 4000. Da er monetær basis lik
a) 1480
b) 1520
c) 1560
d) 1600
e) Jeg velger å ikke svare
d) skal være riktig svar

 

 

 

Fant det ut :w00t:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe meg med denne? Forstår ikke helt hvordan jeg skal bruke Cobb-Douglas funksjonen

Over en 10-årsperiode har veksten i total faktorproduktivitet vært 3 % per år i et land. I den samme perioden har realkapitalen har vokst med 3 % per år, og veksten i sysselsettingen har vært 1 % per år. Realkapitalens inntektsandel har i gjennomsnitt vært 40 % i denne perioden (a = 0,4). Den årlige prosentvise veksten i reelt bruttonasjonalprodukt per sysselsatt i denne perioden har vært

Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe meg med denne? Forstår ikke helt hvordan jeg skal bruke Cobb-Douglas funksjonen

 

Over en 10-årsperiode har veksten i total faktorproduktivitet vært 3 % per år i et land. I den samme perioden har realkapitalen har vokst med 3 % per år, og veksten i sysselsettingen har vært 1 % per år. Realkapitalens inntektsandel har i gjennomsnitt vært 40 % i denne perioden (a = 0,4). Den årlige prosentvise veksten i reelt bruttonasjonalprodukt per sysselsatt i denne perioden har vært

 

gY = 3 + 0,4*3 + (1 - 0,4)*1

gY = 3 + 1,2 + 0,6 = 4,8

 

gy er det du skal finne, og formelen for denne er gy = gY - gL

 

gy = 4,8 - 1 = 3,8

Lenke til kommentar

 

Noen som kan hjelpe meg med denne? Forstår ikke helt hvordan jeg skal bruke Cobb-Douglas funksjonen

 

Over en 10-årsperiode har veksten i total faktorproduktivitet vært 3 % per år i et land. I den samme perioden har realkapitalen har vokst med 3 % per år, og veksten i sysselsettingen har vært 1 % per år. Realkapitalens inntektsandel har i gjennomsnitt vært 40 % i denne perioden (a = 0,4). Den årlige prosentvise veksten i reelt bruttonasjonalprodukt per sysselsatt i denne perioden har vært

 

gY = 3 + 0,4*3 + (1 - 0,4)*1

gY = 3 + 1,2 + 0,6 = 4,8

 

gy er det du skal finne, og formelen for denne er gy = gY - gL

 

gy = 4,8 - 1 = 3,8

 

Se der ja, brukt feil formel og greier, skjønner. Takker! :D

 

Vi betrakter en kortsiktig multiplikatormodell for en åpen økonomi der både import (Q) og nettoskatt (T) avhenger av reelt BNP (Y). Samlet etterspørsel er Z = C + I + G + X – Q, der privat investeringsetterspørsel (I), eksport (X) og offentlig sektors etterspørsel etter varer og tjenester (G) er eksogene størrelser. Konsumfunksjonen er

C = 0,8(Y – T) + 100,

der nettoskatt er T = 0,5Y. Importfunksjonen er Q = 0,15Y.

Du kan anta at I = 300, G = 500 og X = 300.

Reelt BNP (som i likevekt er lik samlet etterspørsel) vil i dette talleksemplet bli

 

Har du mulighet å hjelpe med denne og?

 

Eventuelt forklare hvorfor reelt BNP øker og nettoeksporten synker for denne modellen.

Endret av Sportsmann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...