Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Internett med krysset kabel?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og en kompis skal linke sammen maskinene våre i helgen, i den forbindelse har jeg noen spørsmål..

litt specs:

2 maskiner med:

winXP på begge

100mbit nettverkskort (mulighet for 2 nettverkskort hver)

 

Vi har en switch/router som internette går gjennom, der er det flere porter... (det er bredbånd)

 

1. går det an å bruke "vanlig" kabel mellom to maskiner når man ikke har en switch? (vanlig= ikke krysset)

 

2. kan man dele internett når man ikke sender det gjennom en switch? må vi ha en kabel for nettverk og en for internett?

 

3. kan noen skrive/ev.sende en oppskrift på hvordan man setter opp dette nettverket?

 

 

på forhånd, TAKK :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg og en kompis skal linke sammen maskinene våre i helgen, i den forbindelse har jeg noen spørsmål..

litt specs:

2 maskiner med:

winXP på begge

100mbit nettverkskort (mulighet for 2 nettverkskort hver)

 

Vi har en switch/router som internette går gjennom, der er det flere porter... (det er bredbånd)

 

1. går det an å bruke "vanlig" kabel mellom to maskiner når man ikke har en switch? (vanlig= ikke krysset)

 

2. kan man dele internett når man ikke sender det gjennom en switch? må vi ha en kabel for nettverk og en for internett?

 

3. kan noen skrive/ev.sende en oppskrift på hvordan man setter opp dette nettverket?

 

 

på forhånd, TAKK :D

 

Hvis det er flere porter på royeren så er den og en switch. Jeg vil tro det er vanlig med ukrysset kabel fra denne til maskinene. Brukes det krysset til vanlig? Sjekk om det går med vanlig og.

 

Igje har dere en switch, og ja - hele poenget med routeren er at den skal kunne dele en linje. Alt bak routeren regnes som et lokalnettverk. Der kan alle ressurser deles/utveksles som med en krysset kabel mellom maskinene.

 

Når dere skal sette opp nettverket så er det mer eller mindre bare å plugge i kablene og sjekke hva der finner i my network places. Mulig dere må kjøre network wizarden i xp

Skrevet

hm... har jeg misforstååt helt nå: vi tar en ukrysset kabel fra routeren til hver maskni, og en krysset kabel mellom maskinene??

Skrevet

har du en hub/switch (stort sett 4 porter, på baksiden finner du "porter" merket med 1-4 og en som står "uplink" på, så trekker dere kabelen (ukrysset) fra en av de 4 portene til deres maskin

(feks 1 til din, og nr 2 til din kompis).

"internetkabelen" kobler dere til porten som står uplink på.

 

Har dere bare router, så kobler dere 2 nettverkskort i den ene maskinen, trekker "internetkabelen" til den, og deretter en krysset kabel til den andre maskinen.

Skrevet
hm... har jeg misforstååt helt nå: vi tar en ukrysset kabel fra routeren til hver maskni, og en krysset kabel mellom maskinene??

 

Ja. Du trenger bare en ukrysset kabel fra hver maskin inn i routeren for å få kontakt med internett og hverandre. Husk å være i samme arbeidsgruppe. ( eks. mshome.) Men husk at firewall kan sperre for tilgang mellom maskinene. Da må dere åpne porter eller slå firewallen av.

Det siste er vel lite lurt, hvis dere samtidig skal være online på internett.

Skrevet
hm... har jeg misforstååt helt nå: vi tar en ukrysset kabel fra routeren til hver maskni, og en krysset kabel mellom maskinene??

 

Ja. Du trenger bare en ukrysset kabel fra hver maskin inn i routeren for å få kontakt med internett og hverandre. Husk å være i samme arbeidsgruppe. ( eks. mshome.) Men husk at firewall kan sperre for tilgang mellom maskinene. Da må dere åpne porter eller slå firewallen av.

Det siste er vel lite lurt, hvis dere samtidig skal være online på internett.

 

ja, det er firewall på gjeldende switch, hva mente du med å åpne porter??

 

jeg tror jeg har fått med meg det andre nå :D

Skrevet

tror du skal glemme den med firewall. Tror det var ment lokalt på hver maskin - ala NIS og zonealarm, eller xp sin innebygde.

Ikke bry dere om den på routeren med mindre dere skal noe spesielt (noen spill krever at man åpner porter, og ofte fildeling)

 

tag1: joda det stemmer, men veldig mange (netopia til ngt f.eks.) har kun en port. Da må man nødvendigvis ha en til :)

Skrevet

For å oppsummere litt, Du må enten en av disse løsningene:

  • PS. Krysset kabel er enkelt å lage selv om du har en vanlig kabel til overs.. Det er bare å bytte litt om på noen av ledningene inni. Søk på google eller noe annet så finner du lett en oppskrift.
Skrevet
Rett meg om jeg tar feil men jeg trudde alle routere hadde innebygd switch liksom.

 

Ok da, de fleste routere har ikke innebygget svitsj.

Skrevet
Rett meg om jeg tar feil men jeg trudde alle routere hadde innebygd switch liksom.

Ok da, de fleste routere har ikke innebygget svitsj.

For å rette litt til: De fleste rutere har vel innebygd switsj men det er ofte kun 1 utgang og kan derfor ofte oppfattes som en "ikke-switsj".

 

Rett meg om jeg tar feil.. :wink:

Skrevet
tror du skal glemme den med firewall. Tror det var ment lokalt på hver maskin - ala NIS og zonealarm, eller xp sin innebygde.

Ikke bry dere om den på routeren med mindre dere skal noe spesielt (noen spill krever at man åpner porter, og ofte fildeling)

 

tag1: joda det stemmer, men veldig mange (netopia til ngt f.eks.) har kun en port. Da må man nødvendigvis ha en til :)

 

Ja det var firewall på lokale maskiner jeg hadde i tankene. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...