Gå til innhold

Liveblogg kl. 19.00: Nå kommer ny iOS og OS X


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

24 kroner i måneden for 200gb iCloud er ingen dårlig pris!

Cirka samme som Google Drive

 

 

Tipper det er ca. kostpris.

 

Forøvrig vil jeg som App-utvikler si at releasen i dag var helt sinnsyk. Ser masse nye muligheter for å få appene mine til å gjøre ting det har vært vanskelig å få til før, på måter som kundene faktisk kan godta (paranoide enterprisekunder).

Endret av Audun_K
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Hvem er det som er sinte? Og det er viktig at plattformer som dette er åpne, det gjør de mye bedre, dette er ting som skal være i huset i tiår, om de vil være så åpne, så burde de vurdert å støtte noen av de åpne standardene som allerede finnes.

 

AtW

Ja det er flott med ting som er helt åpne og lett å tukle med. Apple lager sikre løsninger, android lager usikre løsninger.

 

Og foreslår du holder deg til android artiklene, skal holde meg unna så du kan runke i fred.

 

 

La oss ta en standard som finnes da, kanskje en av de mer usikre teknisk, KNX, hva mener du er det reelle sikkerhetsproblemet der?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Hvem er det som er sinte? Og det er viktig at plattformer som dette er åpne, det gjør de mye bedre, dette er ting som skal være i huset i tiår, om de vil være så åpne, så burde de vurdert å støtte noen av de åpne standardene som allerede finnes.

 

En av de utrolig mange som aldri har slått til pga ubrukelig implementasjon mener du? Noen ganger er det som trengs at noen tar grep og bare gjør noe. Men jeg håper de åpner opp standardene de har brukt, tipper det også er i utstyrsprodusentenes interesse å ikke låse kundene sine til å kun bruke Apple-dingser. Evt. kan det enkelt og greit være snakk om et translation-lag oppå eksisterende kommunikasjon, hvem vet.

 

Tipper iallfall det er Wifi/BT-basert, noe som er bra da dette er mye bedre standarder enn alle de proprietære som brukes i dag. Hvor lenge har Zigbee et. al. eksistert uten at andre enn de som har minst 30 vekttall ingeniørskole har tatt i bruk smarthusteknologi?

 

 

Hva mener du konkret er ubrukelig i implementasjonen, og da i særdeleshet sett i lys av at Apple ikke kan bruke en eksisterende standard?

 

AtW

Lenke til kommentar

Å klage over at Apple/MS/Google "kopierer" hverandre begynner å bli for dumt. Alle tre kopierer vilt i alle retninger, det er sånn det er i et modent produktlandskap. Bedre det enn at alle skal gjøre de samme tingene på tre vilt forskjellige måter hele tiden.

 

Google kopierte jo faktisk hele Touch-mobilOS-ideen til Apple, så Apple har fortsatt litt å gå på før Google har lov til å bli altfor butthurt for at de gjør ting på den åpenbare måten Google også har gjort det på. Det finnes en "best" måte å gjøre notifications og widgets på, og da er det naturlig at konkurrentene tilnærmer seg hverandre over tid. Så får de heller differansiere på andre fronter (åpenhet osv.)

 

Det er sant at det kopieres hele tiden, og det er ikke noe galt i det, men det gjør ikke at produkter med lite nytt plutselig er uspennende, det er fint med litt av begge deler.

 

AtW

Lenke til kommentar

La oss ta en standard som finnes da, kanskje en av de mer usikre teknisk, KNX, hva mener du er det reelle sikkerhetsproblemet der?

 

Sikkert ingenting, men dæven for en kompleks protokoll designet av komiteer! "Ja til alt, alltid, fra tp til kjetting til mikrokontroller til PC til System-mode til Easy-mode til IR til strømlinje til..."

 

Funker sikkert flott, men ganske langt fra det markedet jeg tror Apple sikter seg inn mot, og altfor kompleks til at jeg hadde giddet. Da ville jeg heller satset på at noen lager en "Homekit til KNX"-kontrollerboks.

 

Å følge standarder er topp når de finnes og gjør det de skal (og helst ikke altfor mye mer), men andre ganger funker det bedre å starte på nytt. Ikke like åpent, men "åpent" er ikke alltid målet heller. Skal man ha fullt smarthus med installatør tipper jeg ikke Apple er spesielt interessert i å være med å konkurrere, men om man vil at ting man bare plugger inn snakker sammen (som er der kampen kommer til å stå) har Google allerede startet kampen ved å kjøpe opp proprietære Nest, så der slenger Apple seg forståelig nok inn i konkurransen om standarden.

Endret av Audun_K
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Streaming video requires Safari 4 or later on OS X v10.6 or later; Safari on iOS 4.2 or later; or QuickTime 7 on Windows.

 

Tingen er at jeg har nyeste QuickTime installert på maskinen min. Men nope, funket ikke.

 

 

Dette var keynoten fra en Mac- og iOs-utviklerkonferanse, ikke et "offentlig show". Apple forventer åpenbart at folk som er interessert nok til å følge med og ikke har en Apple-enhet klarer seg selv. Synes det er greit nok, jeg. Om du ikke har en Apple-enhet er du uansett neppe utvikler på en av plattformene deres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å klage over at Apple/MS/Google "kopierer" hverandre begynner å bli for dumt. Alle tre kopierer vilt i alle retninger, det er sånn det er i et modent produktlandskap. Bedre det enn at alle skal gjøre de samme tingene på tre vilt forskjellige måter hele tiden.

 

Enig. Nå synes jeg strengt tatt at man burde oppheve copyright og patenter på software, og la alle lage det de ville. Så fikk vi som er kunder og brukere velge den som laget den beste versjonen, ikke den som tilfeldigvis banket på døra hos patentkontoret først.

 

"Imitation is the sincerest form of flattery." - Charles Caleb Colton

Apple dropper OpenGL og introduserer sitt eget verktøy, kalt Metal.

 

Nei. Apple dropper ikke OpenGL. Men de lar utviklere som trenger det snakke med et mer barebones grensesnitt. OpenGL er for trengt enkelte ganger, og spillutviklere har bedt om kunne kjøre mer direkte.

 

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Streaming video requires Safari 4 or later on OS X v10.6 or later; Safari on iOS 4.2 or later; or QuickTime 7 on Windows.

 

Tingen er at jeg har nyeste QuickTime installert på maskinen min. Men nope, funket ikke.

 

 

Dette var keynoten fra en Mac- og iOs-utviklerkonferanse, ikke et "offentlig show". Apple forventer åpenbart at folk som er interessert nok til å følge med og ikke har en Apple-enhet klarer seg selv. Synes det er greit nok, jeg. Om du ikke har en Apple-enhet er du uansett neppe utvikler på en av plattformene deres.

 

 

Nå gjelder ikke dette bare for denne utviklerkonferansen. Dette gjelder for alle konferansene Apple har.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Å klage over at Apple/MS/Google "kopierer" hverandre begynner å bli for dumt. Alle tre kopierer vilt i alle retninger, det er sånn det er i et modent produktlandskap. Bedre det enn at alle skal gjøre de samme tingene på tre vilt forskjellige måter hele tiden.

 

Google kopierte jo faktisk hele Touch-mobilOS-ideen til Apple, så Apple har fortsatt litt å gå på før Google har lov til å bli altfor butthurt for at de gjør ting på den åpenbare måten Google også har gjort det på. Det finnes en "best" måte å gjøre notifications og widgets på, og da er det naturlig at konkurrentene tilnærmer seg hverandre over tid. Så får de heller differansiere på andre fronter (åpenhet osv.)

 

Det gjør meg ingenting at de kopierer hverandre, men hva som derimot er umåtelig kvalmt er at Apple kopierer akkurat like mye som konkurrentene, men de oppfører seg som om det er kun alle andre som kopierer dem.

Lenke til kommentar

19.15. Om man følger logikken deres, så har X'en har alldri vært tilstede. X er romertallet for 10 og det har alltid blitt uttalt OS 10. Derimot har OS X mistet prefixet Mac, men det skjedde ved lansering av ML. Dere gjør en god jobb, og jeg er ingen fanboy, ei heller en som pleier å kommentere uskyldige småfeil i artikler, men akkurat dette var irriterende å lese. Irritasjonen har dets basis i at det var 2 elementære feil på en gang (x og mac-prefikset), i tillegg til at setningen gir inntrykk av at dere er ekstra obervante når det er akkurat det motsatte som er tilfelle.

Lenke til kommentar

 

La oss ta en standard som finnes da, kanskje en av de mer usikre teknisk, KNX, hva mener du er det reelle sikkerhetsproblemet der?

 

Sikkert ingenting, men dæven for en kompleks protokoll designet av komiteer! "Ja til alt, alltid, fra tp til kjetting til mikrokontroller til PC til System-mode til Easy-mode til IR til strømlinje til..."

 

Funker sikkert flott, men ganske langt fra det markedet jeg tror Apple sikter seg inn mot, og altfor kompleks til at jeg hadde giddet. Da ville jeg heller satset på at noen lager en "Homekit til KNX"-kontrollerboks.

 

Å følge standarder er topp når de finnes og gjør det de skal (og helst ikke altfor mye mer), men andre ganger funker det bedre å starte på nytt. Ikke like åpent, men "åpent" er ikke alltid målet heller. Skal man ha fullt smarthus med installatør tipper jeg ikke Apple er spesielt interessert i å være med å konkurrere, men om man vil at ting man bare plugger inn snakker sammen (som er der kampen kommer til å stå) har Google allerede startet kampen ved å kjøpe opp proprietære Nest, så der slenger Apple seg forståelig nok inn i konkurransen om standarden.

 

 

Man kan sikkert argumentere for at KNX er en for avansert protokoll for noen, men så var det ett eksempel dratt fram for sikkerhet, det finnes mange enklere, eksisterende protokoller. Og det finnes allerede mye software som styrer KNX med ett enklere oppsett. Jeg spurte deg konkret hva du mener er ubrukelig i dagens hardware-implementasjoner, og jeg spør igjen, hva konkret mener du er ubrukelig i de hardware-implementasjonene som finnes i dag?

 

AtW

Lenke til kommentar

Man kan sikkert argumentere for at KNX er en for avansert protokoll for noen, men så var det ett eksempel dratt fram for sikkerhet, det finnes mange enklere, eksisterende protokoller. Og det finnes allerede mye software som styrer KNX med ett enklere oppsett. Jeg spurte deg konkret hva du mener er ubrukelig i dagens hardware-implementasjoner, og jeg spør igjen, hva konkret mener du er ubrukelig i de hardware-implementasjonene som finnes i dag?

 

Nei. Jeg har ikke tenkt å sette meg tyngre inn i smarthusprotokoller for denne diskusjonens skyld, ei heller å gå inn på en tung teknisk diskusjon. Jeg registrerer kun at a) det finnes ingen eksisterende dominerende protokoll for styring av enheter i hjemmet og b) Apple står fritt til å implementere som de vil, noe de ofte gjør. Antakeligvis med åpne bærere uten særlig mye fiksfaks. Men det er bare en antakelse. Jeg vil hevde at de eksisterende smarthus-standardene gjør en ting enormt feil - de baserer seg på egne protokoller og egne fysiske lag. Om Apple klarer å løfte dette over på software anser jeg det som en enorm forbedring. Hilsen han som har sett hus med veggene fulle av proprietære smarthus-bærere. Jeg tror det som trengs for at smarthus skal slå an er et system som kan installeres usynlig av folk selv. Altså selvdrevne enheter som kun trenger strøm (som i dag), og som løser resten av kommunikasjonen via Wifi eller BT, og som kjører alt annet i software. Litt som Sonos, Philips Vue og f.eks Withings fungerer i dag.

 

 

Du får kjøpe deg en Apple-tv om du er så interessert i Apple-ting at du må se nyhetene live :)

 

Som jeg sier, så er dette gale veien å gå for å få flere brukere interresert i Apple sine produkter.

 

 

Det ser ut som de gjør noe rett...

Endret av Audun_K
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kan jo informere deg om at det du etterspør finnes allerede i dag, og ja, det er enge protokoller ute og går, og det er mere åpne protokoller ute og går. (det er sågar varianter som er trådløse og hverken trenger tilkobling til strøm eller batteri)Jeg foreslår at du neste gang setter deg litt inn i ting før du kommer med bastante påstander som at eksisterende systemer har ubrukelig implementasjon. Softwaren er der i dag, men det er sant at den har forbedringspotensial. En fordel med apples fokus er forhåpentligvis litt mere genrell fokus og utvikling av dette, Google lanserte jo ett liknende initiativ, men det har ikke skjedd særlig mye med det.

 

PS: ingen har sagt at det burde være ulovlig for apple å bruke ett propreitært system, vennligst ikke lat som folk sier det.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Er litt i seneste laget nå, men for de som vil se neste Apple presentasjon uten å installere Quicktime så anbefaler jeg å se liveshowet på Twit.tv. Du får litt kommentering over, men er fortsatt å anbefale. De har stort sett liveshow for alle events som dette.

Lenke til kommentar

Jeg kan jo informere deg om at det du etterspør finnes allerede i dag, og ja, det er enge protokoller ute og går, og det er mere åpne protokoller ute og går. (det er sågar varianter som er trådløse og hverken trenger tilkobling til strøm eller batteri)Jeg foreslår at du neste gang setter deg litt inn i ting før du kommer med bastante påstander som at eksisterende systemer har ubrukelig implementasjon. Softwaren er der i dag, men det er sant at den har forbedringspotensial. En fordel med apples fokus er forhåpentligvis litt mere genrell fokus og utvikling av dette, Google lanserte jo ett liknende initiativ, men det har ikke skjedd særlig mye med det.

 

PS: ingen har sagt at det burde være ulovlig for apple å bruke ett propreitært system, vennligst ikke lat som folk sier det.

 

Problemet er jo nettopp at det finnes så mange protokoller at 90% blir butthurt uansett hva man velger. Ikke vet vi om Apple har gått for åpen løsning heller, de har ofte gjort det før når de har kommet med nye løsninger. Ikke alltid, men ofte.

 

Jeg tror ingen mener at det skal være ulovlig å komme med proprietære løsninger eller nye standarder, men dæven som folk (bl.a. du) maser hver gang de gjør det. Det er dét, eller "de er ikke innovative" når de implementerer noe som finnes fra før.

 

Uansett mistenker jeg at dette er en low-end standard som tar for seg enkle kommandoer fra en sentral til distribuerte enheter, og der finnes det ingen god standard som er mye brukt i dag. Alt krever stort sett egen wifi- eller bt-tilkobling og egen app. Om Apple løser dette er jeg happy, så kan de som vil ha fullt smarthus installere det (og gråte når Standard Of The Day endrer seg igjen).

 

(Jeg står forøvrig på mitt om at eksisterende systemer er ubrukelige. Hvorfor? Fordi jeg ikke kan gå på Elkjøp og kjøpe inn et fullt sett elektronikk som prater sammen via felles protokoll. Hva grunnen til det er bryr jeg meg strengt tatt ikke om, jeg vil bare at noen løser problemet.)

Endret av Audun_K
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...