Gå til innhold

Ustabilt nettverk med mange enheter


Anbefalte innlegg

Ville tro at det er så mye trådløst som kjører på det samme nettet at det blir krøll uansett. Det vil sannsynligvis være behov for å dele opp i flere subnett.

 

Radiofrekvensene / kanalene på det trådløse utstyret er jo ellers en del av den totale problemstillingen som bør feilsøkes på. Derfor så bør disse ikke bare kobles fra, de bør også slås av.

 

Å koble til og fra deler av nettet, seksjon for seksjon er jo en måte brukbar måte å feilsøke på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis vi skal seksjonere nettverket her må vi nok ha hjelp av noen proffe, for det blir over min fatteevne :)

 

Sitat:

Hvorfor er du koblet til flere WiFi nettverk? Har du ikke samme SSID på alle AP'er? Du må ha identiske innstillinger på alle WiFi sendere, med unntak av kanal, ellers blir det også krøll.....

 

Husk kablingen: Modem/router -> Switch -> AP/PC/Mobil etc...

 

Jeg har ikke koblet meg til flere wifi nettverk, den gjør det av seg selv :( Og det er tydeligvis da det slutter å virke...

Trenger jeg en switch etter portene (1-4) som finnes på routermodem? Kan jeg ikke koble nettverkskabler rett i de da? Printer, NAS og nettverkskabel til andre hus er koblet rett i disse portene på routermodemet... :)

Lenke til kommentar

Subnett hjelper ikke når det er snakk om WiFi! Alt skal sendes og mottas med de samme signalene.. Subnetting er bare en logisk segmentering på lag 3 (IP), og har ingenting med lag 1 (signalene) å gjøre..

 

Ellers har du rett... Lurt å koble fra alt sammen og bygge det gradvis opp igjen for å se når/hvor det blir ustabilt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er fordi du har satt de opp med individuelle SSID'er... Du må ha samme alt, på alt, unntatt kanal... Så lenge Zyxelen er eneste router med aktiv DHCP server, så kan du koble direkte i den eller i switchene... Men alt må kobles til Zyxelen til slutt uansett, da den sitter øverst i hierarkiet, og er gatewayen din til Internett..

Lenke til kommentar

Subnett hjelper ikke når det er snakk om WiFi! Alt skal sendes og mottas med de samme signalene.. Subnetting er bare en logisk segmentering på lag 3 (IP), og har ingenting med lag 1 (signalene) å gjøre..

 

 

Grunnen til at man "subnetter" (i dette tilfellet) er jo for å dele inn i flere fysisk adskilte nett uten felles broadcast og med lokal begrensning av trafikken.

 

Problemet er jo at når "Alt skal sendes og mottas med de samme signalene" da fungerer det ikke og grunnen til en segmentering i subnett er en del av de tiltak som kanskje behøves for å få delt opp i lokale områder med lokal broadcast. For å få til dette kan/må man koble inn routere i nettet i stedet for å kjøre alt "i en smørje".

 

Hvor routeren eller routerene kan/bør stå og hvilken hjelp det vil medføre kan man finne ut ved å koble ut og inn deler av nettverket. (Og slå av radiosenderne). Da kan man finne ut hvor det er nødvendige å sette opp lokale fysiske nett ved hjelp av routere. I dette tilfellet så vil det nok kanskje holde med en ekstra router.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Det er fordi du har satt de opp med individuelle SSID'er... Du må ha samme alt, på alt, unntatt kanal... Så lenge Zyxelen er eneste router med aktiv DHCP server, så kan du koble direkte i den eller i switchene... Men alt må kobles til Zyxelen til slutt uansett, da den sitter øverst i hierarkiet, og er gatewayen din til Internett..

Det kan jo være at SSID er forskjellig. Ser ut til at nettet er stabilt når jeg bare kjører trådløse enheter, men så fort jeg setter i nettverkskabel som går til "den trådløse antennen m/tilhørende switcher og AP" blir det problemer. Da jeg satte opp den løsningen i 2011 hadde jeg følgende oppsett:

WDS

Channel 6

ssid: dlink (det er ikke det nå lenger, så kan være her feilen er)

AP 1

mac adr: 34:08:04:9a:78:70

denne er satt inn i AP2 og visaversa...

AP2

macadr: 34:08:04:9a:78:74

 

Det er jo så lenge siden jeg drev med det, så husker ikke, men dette hadde jeg notert sammen med tegning :)

Kan det være som du sier at jeg har satt SSID til å hete Dlink, og nå er den endret? Da må jeg logge meg på AP'ene og endre der også?

Går som ei klokke nå, uten noen nettverkskabler innkoblet...

Lenke til kommentar

<<Ser ut til at nettet er stabilt når jeg bare kjører trådløse enheter, men så fort jeg setter i nettverkskabel som går til "den trådløse antennen m/tilhørende switcher og AP" blir det problemer.>>

 

Det er jo nettopp dette jeg forsøker å forklare over. At feilen skulle ligge her var vel også forventet. Da bør man også rette den opp slik som allerede foreslått.

Lenke til kommentar

arne22: Tror du har missforstått hva subnetting faktisk er og gjør.... Subnetting deler ikke nettene fysisk, men logisk, og broadcast mengden her er nok ikke i nærheten av knele nettverket til TS... Og igjen, det hjelper ikke på WiFi stabiliteten, da signalene ligger på L1 og subnetting på L3... De har ingenting med hverandre å gjøre...

 

gjest12345: Hvis du gjør som jeg sa i går, sett alle innstillinger, med unntak av kanal, til å være identiske, så skal du få et stort WiFi nettverk, som du vil roame igjennom ettersom du forflytter deg rundt...

 

1 SSID, 1 passord, kanal 1/6/11 (de 3 overlapper ikke hverandre), men du bør ta en liten "survey" og sjekke dekningen og eventuelle forstyrrelser (andre nett) på de forskjellige kanalene...

 

Last ned WiFi Analyser for eksempel (hvis du har Android telefon) og scan rundt i området der du har AP'ene dine.. Finn den kanalen som egner seg best for det aktuelle AP'et... Gjør det samme for alle... Men husk å legg kanalene så langt fra hverandre som mulig så de ikke forstyrrer hverandre...

Lenke til kommentar

ChrisCo: Det fungerer faktisk ganske omvendt. Nettene deles fysisk og routes så til hverandre som subnet. Grunnen til at det er nødvendig å dele opp i flere fysiske nett som adresseres som subnet og så route disse til hverandre det er den store mengden broadcast trafikk som ellers vil oppstå i nettverket i kombinasjon med det nåværende trådløse oppsettet i ett nettverkssegment. Det finnes også en del andre problemstillinger. Vi får se når dere blir ferdige.

 

Bare et eksempel jeg googlet opp. Det nettverket som det dreier seg om her i denne tråden bør kunne settes opp enklere. http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Linking_Subnets_with_Static_Routes

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Tør nesten sette penger på at det er flere dhcp servere / rutere i samme L2 som skaper krøll her. Utifra det TS skriver, så virker det som han mangler oversikten. Og det er derfor jeg egentlig ser for meg at det er IP konflikter, og flere rutere som lager krøll. Enten om det er snakk om nat-i-nat eller hva det skulle være.

 

Uansett ville jeg startet som nevnt over, begynn forfra med bare ISPen sin ruter, for så å legge på mer og mer switcher/ap/rutere og se når problemet begynner og oppstå igjen.

Lenke til kommentar

Ååååå arne22..... Ta en titt på signaturfeltet mitt.... Der kan du telle 7 Cisco sertifiseringer, deriblant 1 CCNP sertifisering... Hør når jeg sier at du tar feil! Subnetting deler IKKE opp fysisk! Subnetting vil heller ikke løse TS' problemer!

 

TS sitt problem består av en kombinasjon av dårlig utstyr, mulig feil konfig, samt mangel på kunnskap om hvordan et nettverk skal kobles og konfigureres..... Hvor nøyaktig feilen ligger, gjenstår jo å se, men det ligger nok veldig mye sant i det "kpolberg" sier...

 

Dette har ingenting med broadcast eller subnetting å gjøre!

Lenke til kommentar

"Utifra det TS skriver, så virker det som han mangler oversikten"

 

- bare for å rette opp, jeg er en hun, men helt korrekt, hun mangler totalt oversikt ;)

Det er altfor mange enheter her, og jeg har ikke ant hvor jeg skal begynne å feilsøke.

Nå har det fungert i hele dag, så lenge vi bare bruker trådløst.

Jeg skal prøve en og en kabel og se når det begynner å krangle. Det tar litt tid å komme til AP'ene, for noe av det er lagt inne i et tak (hjelpes...). Men, har veldig lyst til å finne ut av dette.

Det fungerte lenge etter vi byttet router, men nå er det mer og mer tull.

Begynner nå, og setter i en og en nettverkskabel!!

Så skal jeg prøve alle gode forslag etterhvert, hvis jeg skjønner alt ;)

Lenke til kommentar

Selv om jeg ikke har bøttevis med sertifisering, så vil jeg si at kpolberg og ChrisCo er inne på de rette poengene her. Ved slike feil, har selv hatt problemer i mitt dual-Wan, og starte på igjen fra bunn var eneste mulighet for å finne feilen. Og ustabil linje på det ene wan-et var problemet hos meg

 

Når det gjelder den trådløse forbindelsen fra hovedhus til stall/fjøs/stabbur så ville jeg kasta D-linkene ut gjennom døra og erstattet det med to av disse, http://snorlaus.no/wlan-klienter-utendors/traadlos-klient-sxt5d-mikrotik. Fungerer ypperlig, jeg har selv satt opp tre slike til å gå mot en slik, http://snorlaus.no/basestasjoner-utendors-wlan/utendors-basestasjon-5ghz-poe-ut-mikrotik . Snorlaus ferdigkonfigurerer disse slik at det er plug and play. Switchen i hovedhus kan droppes, man må ha switch på fjøssida. Disse monteres ute på vegg, og får strøm via nettverkskabelen (leveres med 15 m kabel og strømadapter).

Endret av Bolson
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har nå koblet til nettverkskabel som går til "trådløs antenne/switch/AP", og da falt internett ut. Da fikk "nettverksnavnet" et 5 tall bak seg.

Tok ut igjen den kabelen og da virker det igjen bare jeg kobler meg fra og på igjen.(ingen tall bak nettverksnavn).

 

Da er det nok som dere sier... Men, litt rart at det til tider har virket veldig bra...

Da blir det å plukke ned AP'ene og prøve nye innstillinger på disse, evt bytte alt sammen da :confused: Må bare psyke meg opp til å gjøre det :)

 

skal prøve alle andre kabler og se om det faller ut da også...

Lenke til kommentar

Da var vi et lite stykke avgårde i en litt planmessig feilsøking. Det er jo ingen grunn til å kjøpe noe nytt før man vet hvor feilen ligger.

 

Jeg forstår det slik at det hele faller ut når du setter inn kabelen til D-Link aksesspunkt inne i hovedbygget, det som er koblet opp mot retningstyrt antenne rettet mot stallen. Stemmer det ?

 

Er Accesspunkt D-Link og trådløs retningsstyrt antenne den samme enhet ?

 

Hvilken type og modell er D-Link Access punktet ? (Står det noe på den ?)

 

Det neste jeg nå ville prøvd, det var å slå av Switchen, Accesspunktet og den trådløse retningsstyrte antennen i hovedbygningen og den i stallen.

 

Så ville jeg ha satt inn netverkskabelen i den strømløse switchen. Så ville jeg slått den på.

Etter hvert som jeg kobler inn mer og mer utstyr (dvs kobler til strøm) så vil jeg følge med når nettverket stopper opp.

 

Etter at switchen er slått på så vil jeg starte opp det trådløse accesspunktet i hovedbygget (men ikke det i stallen) og sett om netverket da krasjer.

 

Så ville jeg slått på (satt strøm på) "accesspunktet" i stallen og sett hva som da skjer. Jeg ville tro at det er da nettverket krasjer.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Jenter pleier jo å ha orden i sysakene, var derfor jeg antok han siden det var så mye rot :D

Ha, ha, joda, sysakene mine er i orden, men dette nettverket tar snart knekken på meg ;) Nå har jeg sendt mail til telenor og bedt dem "overvåke linja" over en periode, får se om de tar tak i det.

Internett falt ut en stund i dag også, uten at "nettverkskabel med Switch/AP/Trådløs antenne..." var tilkoblet. Så kom det plutselig igjen av seg selv. Nå kommer det og går litt som det føler for, selv når ingen andre enn meg er tilkoblet.

Flere naboer her har sett seg lei og bestilt internett via antenne/radiolink. Spørs om det blir løsningen her også... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...