Gå til innhold

[Løst] Hjelp til valg av komponenter til ny gaming rig (ca. 17k)


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er i ferd med å skulle bygge min første gaming rig og håper å få litt hjelp. Jeg har prøvd å gjøre research selv og tror jeg har klart meg sånn passe bra, men er helt grønn og er flere ting jeg er usikker på.

 

Har fåreløpig bare plukket på komplett, de har gratis frakt i sommer og jeg tenker kansje det vil utligne det jeg vill spare på å shoppe deler her og der etter hvor de er billigst?

 

https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1397508&su=6ACA4F49-ECAD-47EB-89C1-FF174E35223E

 

Valg av merker mellom lignende produkter synes jeg var veldig vansklig, her har jeg bare lest reviewer og valgt det jeg fikk best følelse på. Har jo ikke noe erfaring eller kunnskap til å vite hva som er best.

 

Jeg har tenkt til å overklokke (hvis jeg ikke finner ut det er for vansklig) og å sette inn en GTX 780 til etter hvert. Vill det holde med 850 watt? Og er det ett bra nok PSU jeg har valgt?

 

Også usikker på CPU kjøleren. Tenkte først på en NH-U12S men vipper nå mot en U14S med tanke på overklokking. Er det overkill?

 

Skjermen er mer eller mindre plukket på måfå, men fikk intrykk av at jeg burdet velge en IPS skjerm og da så det ut som ett bra valg,

 

Sist lurer jeg på om alt av kabler og det man trenger følger med delene eller om det er noe mer jeg trenger som ikke er på listen.

 

Ellers tar jeg gjerne kommentarer/tips om alt som er lista. Spesielt hvis det er noe som ikke passer sammen med de andre delene ;)

 

Takker og bukker hvis noen tar seg tid til og hjelpe meg!

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil ikke utligne prisdiferansen å handle på komplett. Jeg satte nettopp opp et oppsett hos Dustin og Proshop i kombinasjon, riktig nok uten tastatur og skjerm, og havnet på 14.600. Da hadde jeg raskere minne, og GTX 780 Ti i pakken.

 

Nå vil jeg selvsagt forsvare mitt kjøp uansett, men enkelte vil kanskje påstå at Asus sitt hovedkort er bedre enn MSI sitt.

Jeg har valgt en mindre PSU, fordi jeg ikke har planer om SLI i fremtiden. Samtidig ville jeg før valgt Corsair sin AX860 (1350,-) om jeg skulle gått opp en klasse.

 

http://www.prisjakt.no/list.php?l=97354&view=o

 

Fraktpris fra Proshop: 125,-.

Fraktpris fra Dustin: 0.

 

Dustin har fri frakt på ordre over 3000,-. Så sant du ikke bestiller en TV som krever pallefrakt.

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Ja, sparte litt under 1 tusenlapp, men har da byttet til AX860 som jeg selvfølgelig er enig ser bedre ut. Har ikke helt skjønt det med klassifiseringene, men i praksis vill vel platina utvikle mindre varme og derfor også mindre viftestøy enn gold? Har lest at den har en irriterende klikkelyd, men satser på at den ikke går igjennom dempingen på kabinettet.

 

Hovedkort var det jeg syntes var vanskligst å plukke. Men det virker for meg ut i fra reviewer at hero kortet har litt mer logsik bios som er litt enklere å sette seg inn i for en nybegynner. Følte også jeg burdet ha det nye z97 chipsettet når jeg først skulle kjøpe, men aner ikke om det har noe for seg. Høres jo alltid flott ut med raskere disker da. Det er vel ikke m2 support på MSi kortet du har valgt.

 

Lurte jo på 780Ti, men kom frem til at ytelsen ikke var så mye bedre at det ville forlenge levetiden noe særlig. Og hvis jeg alikavel vill måtte gå til sli om en stund blir det jo en del penger spart. Da har vel prisen på 780 også sunket ytterligere, så jeg spekulerer i at det blir billigere enn å kjøpe 800 serien når den tiden kommer. Men her tar jeg gjerne i mot andres erfaringer.

 

Rammen din ser flott ut og holder nesten samme pris, men er litt usikker på høyden i forhold til CPU kjøleren. Merker man egentlig noen forskjell på hastighetene? Har hørt at over 1600 er umerkbart. Men ellers skal vel den passe i 'vii hero' mb'et og?

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...