Gå til innhold

Valg av objektiv med zoom.


Anbefalte innlegg

 

Jeg kan ikke se at blits var av avgjørende betydning under disse forholdene.

Ikke jeg heller, ut fra det du beskriver. Under optimale forhold ville jeg ikke forvente stor forskjell i bildekvalitet, og et kompaktkamera som TZ30 gir veldig stor dybdeskarphet og prosesserer bildene mye "hardere" enn 700D med default verdier. Det gjør at bildene ofte kan virke skarpere. Å si mer blir bare spekulasjoner, men legger du ut et par eksempler og prøver å forklare hvilke forskjeller vi skal se på er det sikkert mange på forumet som kan gi deg en forklaring og kanskje forslag til hva/om du bør endre noe.

 

Optimale forhold ja, etter min logikk. Det var tidlig på kvelden, dagslys og fint i været. Hadde solen på skrå bak meg og det var et åpent landskap med lite "forstyrrelser" i motivene som skarpe skygger, refleks fra solen, dis eller annet.

 

Vet ikke helt om jeg har lyst å vise disse bildene til noen, i hvert fall ikke før de har blitt behandlet (uansett var det mer for å teste kameraene). Men skal, når jeg er hjemme og får tid, ta en titt på disse, og eventuelt behandle enkelte av dem for å se hva det blir til. Har så mye annet på timeplanen, og så lite overskudd for tiden, så ... :hm:

 

Uansett setter jeg stor pris på mennesker som bidrar med sin viten og erfaringer, så :thumbup:

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke helt om jeg har lyst å vise disse bildene til noen, i hvert fall ikke før de har blitt behandlet (uansett var det mer for å teste kameraene).

Ikke alltid man ønsker å vise frem testbilder, ser den. Men ta noen nye. Samme tidspunkt med begge kameraer, samme utsnitt (eller så nærme som mulig). Trenger ikke ta lang tid, bare prøv å få med mye detaljer, hus, biler, skilt osv fungerer bra og gjør det lett å sammenligne.

 

Men husk at poenget med testbilder er at du ikke har behandlet de, kun bilder rett fra kamera uten noen justering.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kikk også på å skyte i Raw - krever litt mer etterbehandling, men gir deg bedre muligheter til å justere eksponering og hvitbalanse etter at bildet er tatt:

 

 

Helt enig.

Har selv gått løypa fra å ta bilder i bare jpeg, til nå å ta bilder i så å si bare RAW. Adobe Lightroom har nå blitt så bra at det går lynkjapt å redigere bildene. Tar bare få sekunder pr bilde. Fotograferingen var artig fra før, men nå har det blitt en fryd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...