Gå til innhold

Hvordan få friske krydderurter kjøpt på butikken til å holde seg?


Anbefalte innlegg

Har litt tid om dagen, og har bestemt meg for å utvide mine kokkekunnskaper, og lager nå minst et par spennende retter i uken, ofte flere.

Kjøper en del ferske krydderurter på butikken, men det skal jo ofte bare brukes litt til hver rett.

Og før jeg vet ordet av det, har jeg en krukke med visne urter.

 

Har prøvd å gi dem vann, latt dem sto i vinduskarmen, la dem så inne på kjøkkenet (slik at sol og slikt ikke kommer til), men resultatet er det samme.

 

Den siste tiden har jeg oppbevart de i kjøleskapet, gir de vann til tider.

Da holder de mye lengre. Bakdelen er at jeg har ikke plass til å fylle kjøleskapet med urter, trenger jo andre ting der for å kunne lage god mat.

 

Tar derfor i mot råd og tips, hvordan holder du liv i dine kjøkkenurter?

 

(og nei, planting i hage er ikke aktuelt)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jo være at du vanner feil. Det er etter hva jeg forstår ganske vanskelig med sånne urter. De er ømfintlige.

 

F.eks. basilikum, den skal ha det ganske fuktig, men den skal aldri være "våt på beina"... du må gjennomtrekke potta skikkelig, og så la alt det overflødige renne gjennom...

 

Men jeg sliter med det samme. Kanskje det er dårlig kvalitet på de du kjøper på supermarkedet, at de har fått de til å vokse for fort, eller noe slikt...

Lenke til kommentar

Man googler "dyrke <plantenavn>" eller tilsvarende. Da kommer man til en rekke websider som beskriver i det lange og brede hva man skal passe på for hver enkelt urt. Temperaturintervall, jordtype/mengde, vanningsmenge og -intervall, sol/ikke sol og så videre. Det er et helt fagfelt dette her, og dersom man vil få krydderurtene til å trives er det bare å lese seg opp på hver enkelt urt og følge rådene.

Lenke til kommentar

Vel ferske urter dør ut før eller senere.

 

Det du kan gjøre er kjøpe deg en dehydrator maskin og tørke urtene. Eller bare la urtene tørke av seg selv på kjøkkenet. Om sommeren kan du legge urtene ute i sola og la dem soltørke seg selv.

 

Alternativ 2 er å kutte opp urtene og blandet det med romtemperert smør [smøret skal ikke være kald]. Så kan du fryse blandingen i fryseren. Så når du trenger smør. Kutt ut en liten bit smør fra fryseren og stek. Enkelt og greit. Du har smørurter rett fra fryseren.

Endret av Prostituert
Lenke til kommentar

Kjøpte 2 basillikumplanter her om dagen, de pleier jo være den mest ømfindtlige urten omtrent. Brukte alt sammen til å lage pesto så klippet de helt ned og brukte så og si alt. Kun noen korte stilker stod igjen med noen bitte små blader på. Lot de stå i solrikt og sørvendt vindu hvor de fikk litt vann etter behov. Nå har de vokst seg opp til å bli like store og fine som når vi kjøpte de.

 

Timian, gressløk osv gror vi ute, de kommer igjen hver vår større og finere enn året før :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har akkurat begynt å teste ut selvvannende krydderpotter, Orthex Eden, men det er for tidlig å si noe om det fungerer hos meg. Jeg har tidligere slitt med at plantene synes lufta hjemme er for tørr. Pottene jeg linker egner seg for krydderurter fra butikken, men jeg har valgt å plante frø selv. I første omgang persille, dill og basilikum.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Selvvannende potter er genialt til en god del krydderurter, har et par av de selv. Da Eva Solo sine. De passer en urt man kjøper i butikken fint i. Bruker de som oftest til krydderurter som trenger mye fuktighet og trives inne, som basilikum.

Eksperimenterer litt selv for tiden. Noen krydderurter lever best ute, så jeg har plantet persille, timian og gressløk i et lite kar utendørs. De har nettopp startet å vokse, så jeg er spent på resultatet. Som tidligere nevnt, de lever best med litt mindre vann og lavere temperatur.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Min erfaring er at krydderurter man sår selv er mye mer hardføre enn de ferdige fra butikken. Tar jo litt tid før de vokser opp, men tåler da både mye og lite vann uten problemer. Har hatt de samme plantene i månedsvis på denne måten. Har kjøpt frø på plantasjen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Min erfaring er at krydderurter man sår selv er mye mer hardføre enn de ferdige fra butikken. Tar jo litt tid før de vokser opp, men tåler da både mye og lite vann uten problemer. Har hatt de samme plantene i månedsvis på denne måten. Har kjøpt frø på plantasjen.

Dette er riktig. Krydderurtene en kjøper i butikken er dyrket frem med tanke på å se best mulig ut i noen dager.

 

Jeg har imidlertid hatt stor suksess med å plante ut (butikk)basilikum om sommeren; den varer da fint en sessong uten for mye stell.

Endret av Sentenza
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...