Gå til innhold

Hvor rask er 1,6 Ghz centrino?


obos

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Damn overLoad... nice pix :)

 

Kan jeg få spørre deg hvor mye du betalte for din Trinity :)

 

Han betalte nok det samme som meg, litt over 22k 8)

 

Driftstiden er på 7 timer??? Er batterien fordømte svær eller?

Batteriene er ganske store ja, er et 9 cellers litiumbatteri. Jeg kan fint jobbe på maskinen 4-5 timer før jeg må lete frem strømadapteren. Jeg pleier dog sjelden å kjøre maskinen helt tom. Maskinen klarer litt over 7 timer på veldig lett last, der typisk wlan/blåtann er deaktivert og lysstyrken på skjermen er skrudd helt ned.

Lenke til kommentar

Er det ikke sånn at 1,4 ghz = 2,4 Ghz da?

 

Dette er ihvertfall hva Zepto reklamerer med:

http://www.zepto.no/default.aspx?side=tilp...ss.ascx&Id=2009

 

 

Hvis vi i tillegg ser på testen av f.eks ECS Green 551 på barbara.no tidligere:

http://www.barbara.no/art.php?artikkelid=1772

 

Så ser vi at ytelsen på ECS551-maskinen og Zepto 4100 (1,4 og 1,3 ghz) er tilsvarende Amilo 8820 (2,53 ghz) og ECS 732 (2,66 ghz) i 3dMark2001 testen. Alle maskinene har ATI Radeon 9000. Hva sier dette egentlig?

Lenke til kommentar

Men hva sier den testen der da egentlig? Er ikke det en veldig .. syntetisk test? Sier noe om hva prosessoren teoretisk sett kan yte, hvis absolutt alt ligger til rette,

 

Bare tittet innom på en test av ulike hovedkort fra da nforce2-kortene kom. Her har de testet med en XP2700+

http://www.hardware.no/tester/hovedkort/ab...7-s/index4.html

 

Som dere ser får denne:

ca 2950 på Whetstone

ca 6100 på Dhrystone

 

Så hva sier så det igjen?

 

Er det ingen tester som sammenligner litt mer i forhold til ytelse basert på applikasjoner og lignende? Og da tenker jeg f.eks en P4 2,66 ghz m/ATI Radeon 9000 sammenlignet med f.eks en ECS Green 551 eller en Zepto 4100?

Lenke til kommentar

Joda, du har nok rett der! Skulle gjerne tatt noe mer konkret, men når alt jeg har er en 1.6GHz med M9000 Centrino og en dual MP2200 med 9700PRO har det liten hensikt å gjøre noe mer ut av det da oppsettene er så voldsomt forskjellige. De kan ikke sammenliknes; disker, minne, FSB, alt er voldsomt forskjellig.

 

Med enorme 1MB L2 cache gjør den "lusne" 1.6GHz ganske spenstige sprell i ny og ne (noe jeg har oppdaget flere ganger siden jeg kjøpte Centrinoen) så må innrømme jeg er litt interessert selv i noen vanlige tester for sammenlikning :) Tror en av problemene med å sammenlikne Centrino med stasjonære muligens kan være mengden L2 cache - enkelte oppgaver gjør prosessoren vannvittig raskt, mens andre er mer "down to Earth" av hva du ville forvente av 1.6GHz fra et iNTEL standpunkt (ikke AMD). MEEN, hva vet vel jeg :smile: Jeg sikler fortsatt etter AMD64!

 

Forresten, trodde nå det var 1.6GHz som var tilnærmet 2.4, ikke 1.4 ?

Lenke til kommentar

Så litt på madonion om dette og fant ut at det er utrolig stor forskjell i ytelse i 3DMark 2001 SE (B330) ut fra om FSAA er aktivert eller ikke. Og det virker som om nesten alle som har testet og lagt inn på madonion lar være å teste med FSAA.

 

Er det noen som vet om FSAA er aktivert eller ikke ved testing på barbara.no?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...