Gå til innhold

Den store Tropico 5 - tråden


Anbefalte innlegg

Kjøpte Tropico 5 så snart det kom ut, har gledet meg lenge siden jeg har hatt litt cravings for et bybygger/sivilisasjonsspill etter å ha gått lei det gode men noe begrensede Banished. Nå var det lenge siden jeg spilte et Tropico-spill, men jeg mener å huske at jeg bare spilte 3-ern litt og 4-ern enda mindre, men Tropico 5 må jeg si at jeg liker så langt. Her kan detaljstyre samtidig som man bestemmer over det store bildet, og det virker som om ting fungerer greit sammen. OK læringskurve. Nå er jeg bare tre eller fire missions ut i campaign så det er for tidlig for meg å konkludere med et terningkast, men så langt kan jeg i alle fall anbefale spillet om det er noen som sitter på gjerdet. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Sliter med lav oppslutning når jeg prøver å lage et fritt og liberalt samfunn. Noen gode tips?

 

Det er vanskelig å starte med et slikt mål, da de første politiske gruppene stort sett ikke liker et fritt og liberalt samfunn. Religiøse og kommunister foretrekker ikke liberale "edicts" og "constitution principles"

 

Du har 4 politiske grupper i begynnelsen. "Militarists, Communists, Capitalists og Religious". Av disse er det kun kommunistene som liker generell stemmerett. De andre liker det ikke. Militaristene ønsker kun stemmerett til menn, og de to siste gruppene kun til de rike. Om du ønsker å gå for et fritt og liberalt samfunn burde den første grunnloven din være generell stemmerett, "Secular State" og "Consription". Videre burde du aktivere "edicts" "no free lunch", "Right to arms" og "Extra rations".

 

Men denne starten så har du relativ god støtte hos militaristene, kommunistene og kapitalistene, mens de religiøse hater deg. Dette vil jeg påstå gir deg det beste utgangspunktet om du ønsker et fritt og liberalt samfunn fra starten av. Bruk "Tax Cuts" rett før valg om det blir nødvendig. I tillegg ville jeg brukt "Smear Campaign" på den Religiøse gruppa så ofte som mulig.

 

I neste era er gruppene kapitalistene, kommunistene og miljøforkjemperne de du får mest støtte fra. Velg grunnlovene Demokrati, Lykkelig barndom og Innvandrer nasjon. De Religiøse og Industrialistene liker deg ikke, mens du har noe støtte fra militaristene.

 

Dette burde funke, lykke til!

 

 

Jeg tok å testa nytteverdien av de forskjellige plantasjene opp mot hverandre for de som er interessert :) I spoileren.

 

 

 

Beste plantasje rangert
Top Tier:
Tobacco ( God bonus, nest best inntekt som råvare, bonus for at råvaren kan brukes tidlig med Cigar Factory )
Cotton ( God bonus, tredje best inntekt som råvare, bonus for at råvaren kan brukes tidlig med Textile Mill )
Cocoa ( Best bonus, best inntekt som råvare, trekker ned at råvaren ikke kan brukes i industri før Sjokoladefabrikk )
Sugar ( Grei bonus, femte best inntekt som råvare, bonus for at råvaren kan brukes tidlig med Rum Distillery )
Coffee ( Dårlig bonus, fjerde best inntekt som råvare, kan brukes i Cannery, men ikke før man har strøm, som trekker litt ned )
Pineapple ( God bonus, sjette best inntekt som råvare, kan brukes i Cannery, men ikke før man har strøm, som trekker litt ned )
Low Tier:
Banana ( Dårlig bonus, nest lavest inntekt som råvare, kan ikke brukes i industri )
Corn ( God bonus, lavest inntekt som råvare, brukes late-game i Factory Farms. )

 

 

Takk for gode tips. Hva menes med Low Tier og Top Tier?

Lenke til kommentar

low tier er thrash. Det du absolutt ikke bør starte med om du ønsker å få økonomien fort i gang. Ellers er plantasjene rangert etter hva jeg mener er best. Altså vil jeg påstå at tobakk plantasjen er den aller beste å starte med for en god start på økonomien.

 

Skal også undersøke hva som er best av "Cigar Factory", "Textile Mill" og "Rum Distillery".

 

EDIT: Her kommer det

 

 

 

Rangert:

1: Cigar Factory, 16400 i profitt per år. Gode oppgraderinger.

2: Rum Distillery, 11600 i profitt per år. Dårlige oppgraderinger.

3: Textile Mill, 8800 i profitt per år. Ok oppgraderinger. Ville nok gjort det endel bedre med input fra "Wool".

 

Metode: Disse tre industriene ble satt opp samtidig med støtte av to tilhørende plantasjer hver. Alle hadde maksimum budsjett. Dette kjørte i 10 år hvor jeg tok gjennomsnitts profitten per år i resultatet. "Textile Mill" fikk oppgraderingen "Workshop Expansion" fordi jeg ønsket å gi den en fordel med tanke på at den ikke fikk input fra "Wool", kun "Cotton". De andre fikk ingen oppgraderinger.

 

 

Endret av Kron
Lenke til kommentar

low tier er thrash. Det du absolutt ikke bør starte med om du ønsker å få økonomien fort i gang. Ellers er plantasjene rangert etter hva jeg mener er best. Altså vil jeg påstå at tobakk plantasjen er den aller beste å starte med for en god start på økonomien.

 

Skal også undersøke hva som er best av "Cigar Factory", "Textile Mill" og "Rum Distillery".

 

EDIT: Her kommer det

 

 

 

Rangert:

1: Cigar Factory, 16400 i profitt per år. Gode oppgraderinger.

2: Rum Distillery, 11600 i profitt per år. Dårlige oppgraderinger.

3: Textile Mill, 8800 i profitt per år. Ok oppgraderinger. Ville nok gjort det endel bedre med input fra "Wool".

 

Metode: Disse tre industriene ble satt opp samtidig med støtte av to tilhørende plantasjer hver. Alle hadde maksimum budsjett. Dette kjørte i 10 år hvor jeg tok gjennomsnitts profitten per år i resultatet. "Textile Mill" fikk oppgraderingen "Workshop Expansion" fordi jeg ønsket å gi den en fordel med tanke på at den ikke fikk input fra "Wool", kun "Cotton". De andre fikk ingen oppgraderinger.

 

 

Hvordan vekter du matbidraget?

Lenke til kommentar

 

 

Hvordan vekter du matbidraget?

 

Pineapple er det beste å gå for med tanke på matbidrag. Men vekter ikke matbidrag veldig høyt. Det er mer økonomisk og gå for en lukrativ plantasje og bare importere Corn. Og early game er de fleste innbyggerne dine selvforsynt med country houses. Når du begynner å få en del innbyggere kan det være greit å starte med noe matproduksjon. Da anbefaler jeg Cattle ranches, Wharfs og Pineapples. Da har du også grunnlaget for Cannery.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Mer detaljert plantasje test som jeg la ut på det offisielle forumet til Tropico 5.

 

 

Post: #1

Plantation profitability test


Ok, since i was curious about this i went ahead and made a test to see how much profit the different plantations made. And here is the result

Plantations:

Cocoa Plantation Profit is 7500 per year, or 937,5 per worker.
Tobacco Plantation Profit is 6700 per year, or 837,5 per worker.
Cotton Plantation Profit is 5100 per year, or 850 per worker. Upgrade give 2 less workers.
Coffee Plantation Profit is 5000 per year, or 625 per worker.
Pineapple Plantation Profit is 5000 per year, or 625 per worker.
Sugar Plantation Profit is 4800 per year, or 600 per worker.
Banana Plantation Profit is 3100 per year, or 387,5 per worker.
Corn Plantation Profit is 2100 per year, or 262,5 per worker.

Method: The plantations was set up with a location boost of at least +44 initially. I saw some degration of this over time. I let the plantations run at 10 years, and divided the total profit on 10 to get the per year profit. The individiual upgrades for each farm was bought. But the Pineapple and Sugar upgrades are aoe upgrades that dosen`t boost the plantation it is bought on. So with the Pineapple plantation i made 2 plantations, so that my subject plantation would get the +50 boost from the other Pineapple plantation. With the sugar plantation i made 3 plantations to reach the maximum boost of +30 on my subject plantation. Note that the pineapple aoe only affects other pineapple plantations while the Sugar aoe affect all other plantations.

Keep in mind that the upgrade for Tobacco plantation decreases soil quality over time and as result would do worse in average if time frame was extended. The opposite is the case for the Corn plantation that gets a +1 efficiency boost each month until the max boost that is +100. So at a extended time frame it would do better.

 

 

Endret av Kron
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mer detaljert plantasje test som jeg la ut på det offisielle forumet til Tropico 5.

 

 

Post: #1

Plantation profitability test

Ok, since i was curious about this i went ahead and made a test to see how much profit the different plantations made. And here is the result

 

Plantations:

 

Cocoa Plantation Profit is 7500 per year, or 937,5 per worker.

Tobacco Plantation Profit is 6700 per year, or 837,5 per worker.

Cotton Plantation Profit is 5100 per year, or 850 per worker. Upgrade give 2 less workers.

Coffee Plantation Profit is 5000 per year, or 625 per worker.

Pineapple Plantation Profit is 5000 per year, or 625 per worker.

Sugar Plantation Profit is 4800 per year, or 600 per worker.

Banana Plantation Profit is 3100 per year, or 387,5 per worker.

Corn Plantation Profit is 2100 per year, or 262,5 per worker.

 

Method: The plantations was set up with a location boost of at least +44 initially. I saw some degration of this over time. I let the plantations run at 10 years, and divided the total profit on 10 to get the per year profit. The individiual upgrades for each farm was bought. But the Pineapple and Sugar upgrades are aoe upgrades that dosen`t boost the plantation it is bought on. So with the Pineapple plantation i made 2 plantations, so that my subject plantation would get the +50 boost from the other Pineapple plantation. With the sugar plantation i made 3 plantations to reach the maximum boost of +30 on my subject plantation. Note that the pineapple aoe only affects other pineapple plantations while the Sugar aoe affect all other plantations.

 

Keep in mind that the upgrade for Tobacco plantation decreases soil quality over time and as result would do worse in average if time frame was extended. The opposite is the case for the Corn plantation that gets a +1 efficiency boost each month until the max boost that is +100. So at a extended time frame it would do better.

 

 

Fantastisk tilnærmingsmåte. Det at du fokuserer på dekningsbidrag per arbeider er veldig spot on.

 

Er en liten uke siden spillet kom ut nå, har du gjort noen andre oppdagelser? Jeg holder på med oppgave så jeg får bare en time her og en time der med spillet... :/

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...