Gå til innhold

Spørsmål om fastlønn og feriepenger


Anbefalte innlegg

Jeg har fastlønn og jeg er pr i dag oppført med (vil ikke oppgi eksakt sum, men vi kan bruke et eksempel) 325 000,- i året.

 

Jeg får 27 083,33,- i lønn hver måned.

Månedslønnen ganger 12 måneder = 325 000,-

 

Ut fra hva jeg får i månedslønn og hva jeg er oppført med som årslønn skal jeg altså ha lønn 12 måneder i året.

Når vi derimot får utbetalt feriepenger så får vi ikke vanlig månedslønn den måneden, kun feriepenger.

 

Burde ikke da årslønnen min på 325 000 egentlig vært delt på 11 måneder slik at månedslønnen hadde vært 29 545,45,- i måneden?

Endret av Alt-Ctrl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det normale er at du får utbetalt 10,2% av det du tjente i fjor (ikke inkludert fjorårets utbetalte feriepenger), også trekkes du for de 4 ferieukene du har krav på.

 

Noen arbeidsplasser har en femte ferieuke, og derfor i overkant av 12% i feriepenger, men det styres i så fall av en tariff.

Lenke til kommentar

Lurer på mye av det samme som trådstarter og håper det er greit at jeg hører her.

Står i tilbud at lønn ved tiltredelse utgjør 460.000 i 100% stilling,

lønn består av 11 månedslønner og 1 måned/juni hvor 12% feriepenger utbetales.

Hvordan kan jeg rekne ut måndeslønnen min utifra dette?

Lenke til kommentar

Lurer på mye av det samme som trådstarter og håper det er greit at jeg hører her.

Står i tilbud at lønn ved tiltredelse utgjør 460.000 i 100% stilling,

lønn består av 11 månedslønner og 1 måned/juni hvor 12% feriepenger utbetales.

Hvordan kan jeg rekne ut måndeslønnen min utifra dette?

Dersom det er spesifikt dette som står i tilbudet så er det nok årslønn delt på 11 måneder du får utbetalt. Gjennomsnittlig månedslønn blir da delt på 12 måneder siden feriepenger normalt sett ikke regnes med i årslønnen.

Lenke til kommentar

Skal innrømme at jeg begynner å bli litt usikker nå. Slik jeg ser det, i -Fersken- sitt tilfelle, så kan det etter min mening tolkes på to måter:

 

1. Årslønn inkluderer feriepenger

2. Årslønn inkluderer ikke feriepenger

 

Førstnevnte mener jeg at ikke er lovlig, med mindre det er fastsatt i en vedtatt tariff. Dette bør i såfall framkomme tydelig i kontrakt, tariff eller tilbud. I -Fersken- sitt tilbud, dersom det er sitert korrekt, så syntes jeg det virket tvetydig i forhold til de to alternativene, og jeg ville bedt tilbudsgiver om klarhet i dette før aksept. For trådstarter sitt tilfelle så er det allerede etablert at du får en tolvtedel av årslønnen hver måned. Årsaken til dette er mest sannsynlig, igjen - i mine øyne, at du i juni blir trukket for feriedager. Disse dagene er ikke lønnet, så derfor får man i juni feriepenger som skal sørge for at du er økonomisk dekket som følge av dette, samtidig som du blir trukket ca en månedslønn. Billedlig talt så kan du si at arbeidsgiver gir deg to lønnsposer, en med feriepenger og en med lønn, hvorpå du gir tilbake posen med lønn for å betale for feriedagene. Du har fått lønnen, men bruker de på å betale for feriedager.

 

Som svar på spørsmålet ditt: Nei, ikke nødvendigvis. Jeg er enig med deg at det gir mening, men årslønn er som regel basert på 1950 arbeidstimer, som tilsvarer 52 uker med 37,5 timer.

Lenke til kommentar

Så i realiteten er årslønnen ca 298 000 i stedet for 325 000.

 

Jeg skjønner det ikke, og jeg kommer sannsynligvis heller aldri til å skjønne det.

Feriepengene er jo noe som er tjent opp i fjor og har ingenting med årets lønn å gjøre.

 

Feriepengene skal jeg jo ha uansett så enten må jeg jo få de 27 000,- 12 måneder i året, ellers må jeg få 29 500 over 11 måneder.

Lenke til kommentar

Så i realiteten er årslønnen ca 298 000 i stedet for 325 000.

 

Jeg skjønner det ikke, og jeg kommer sannsynligvis heller aldri til å skjønne det.

Feriepengene er jo noe som er tjent opp i fjor og har ingenting med årets lønn å gjøre.

 

Feriepengene skal jeg jo ha uansett så enten må jeg jo få de 27 000,- 12 måneder i året, ellers må jeg få 29 500 over 11 måneder.

Ikke egentlig. Du får jo betalt den måneden du tar ferie, bare ikke feriepenger og lønn samtidig.

Lenke til kommentar

 

Så i realiteten er årslønnen ca 298 000 i stedet for 325 000.

 

Jeg skjønner det ikke, og jeg kommer sannsynligvis heller aldri til å skjønne det.

Feriepengene er jo noe som er tjent opp i fjor og har ingenting med årets lønn å gjøre.

 

Feriepengene skal jeg jo ha uansett så enten må jeg jo få de 27 000,- 12 måneder i året, ellers må jeg få 29 500 over 11 måneder.

Ikke egentlig. Du får jo betalt den måneden du tar ferie, bare ikke feriepenger og lønn samtidig.

 

 

Det er helt greit, men du misforstår.

 

Hvis årslønnen er på 325 000,- så er det jo den lønnen man skal få i løpet av et helt år.

 

Slik det er i dag mister jeg jo en hel måned.

Lenke til kommentar

Ferien blir vel trukket fra årslønna, i utgangspunktet er det vel ikke betalt ferie. Så, årslønn delt på 12 = månedslønn. Ferien får du ikke betalt for (4 uker, ca en mnd), og blir i praksis trukket i lønn for ferietida. Istedenfor kommer opptjente feriepenger.

Lenke til kommentar

 

 

 

Så i realiteten er årslønnen ca 298 000 i stedet for 325 000.

 

Jeg skjønner det ikke, og jeg kommer sannsynligvis heller aldri til å skjønne det.

Feriepengene er jo noe som er tjent opp i fjor og har ingenting med årets lønn å gjøre.

 

Feriepengene skal jeg jo ha uansett så enten må jeg jo få de 27 000,- 12 måneder i året, ellers må jeg få 29 500 over 11 måneder.

Ikke egentlig. Du får jo betalt den måneden du tar ferie, bare ikke feriepenger og lønn samtidig.

Det er helt greit, men du misforstår.

 

Hvis årslønnen er på 325 000,- så er det jo den lønnen man skal få i løpet av et helt år.

 

Slik det er i dag mister jeg jo en hel måned.

Jeg skjønner godt hva du mener. Med en slik tankegang er det 11 måneder du må gå etter.

Lenke til kommentar

Dette er en vanlig kilde til forvirring. For å prøve å gjøre det (noenlunde) klart:

 

- Fast årslønn baserer seg på hva du ville tjenet med 12 måneders jobbing (altså uten ferie)

- Du får ikke lønn for ferie så dette trekkes fra årslønnen din (5 uker vanligvis)

- Utover det, får det feriepenger som dekker de ukene du ikke har lønn

 

Ja, enig at det kan oppleves litt rart. Men slik er det. Det enkleste er å tenke at man ikke har lønn i ferie da blir regnestykket ganske klart. (så kommer feriepenger utenfor som gjør at man har det fint i ferien uansett)

Lenke til kommentar

Her er det greit forklart med teskje: http://pengevett.blogg.no/1401020064_full_forvirring_rundt.html

 

Kort og godt: Årslønnen din er det du får når du jobbet et helt arbeidsår. Tar du 5 uker ferie, så jobber du ikke et helt arbeidsår. Feriepenger kommer helt utenom dette, det er rett og slett bare penger som du har "spart" da du jobbet i fjor. De utbetales når du tar ferie, samtidig som du trekkes i lønn når du tar ferie.

Endret av Grusomme Ola
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...