Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Skriftlig eksamen i norsk hovedmål Vg3 - 28. mai 2014


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

Jeg hadde ikke forberedelseshefte på eksamen, var det noen som hadde det? Og hvordan fikk dere tak i det? Please svar.

Er ikke forberedelseshefte i norsk, bare for norsk minoritetsspråklige :) har en i klassen som har de og så heftet i går. Angrer på at jeg ikke så mer på det i og med at den graffititegningen var med der...

:ohmy: Seriøst? Jeg tenkte faktisk å se gjennom det i går, men så tenkte jeg at det ikke var noe poeng... Søren...
Mhm... De verste er at jeg hadde planer om å søke litt på den graffititegningen på nettet for å hjelpe klassekameraten min å forstå hva de skulle bety, da jeg ikke skjønte så mye av den selv.... Men de endte med at jeg ikke gjorde det.... :(
Lenke til kommentar

 

Jeg hadde ikke forberedelseshefte på eksamen, var det noen som hadde det? Og hvordan fikk dere tak i det? Please svar.

Er ikke forberedelseshefte i norsk, bare for norsk minoritetsspråklige :) har en i klassen som har de og så heftet i går. Angrer på at jeg ikke så mer på det i og med at den graffititegningen var med der...

ÅHH! Godt å høre! :)

Lenke til kommentar

 

 

Hva skrev folk at var budskapet i "meldingen til stortinget"?

Unødvendig, sto jo blant annet i oppgaveteksten at de handler om barn på flukt. Skrev derimot at teksten er informativ og har som formål å redegjøre for situasjonen til barn som er på flukt. Tror nok det var viktig å påpeke at vi har tre ulike teksttyper, en informativ, en ekspressiv og en appellativ tekst.

Hei :)

Lurer på en liten ting. Jeg valgte oppgave 4 og der står det at de tre tekstvedleggene handler om barn på flukt, men budskapet kommer fram på ulike måter. Sammenlign de tre tekstene. Bruk begreper fra retorikken.

Har jeg da gjort en stor bommert ved å legge mye vekt på å sammenligne de innenfor f.eks. etos, logos og patos og ikke analysere dem så mye i den forstand? :S jeg tolket ikke ut fra oppgaven at vi skulle analysere dem, som en "analyser og tolk" tekst....

Du gjorde korrekt. Du skal ikke analysere og tolke hva teksten handler om, du skal analysere retorikken.

 

 

Hva mener du med det siste? Analysere retorikk i hver av tekstene først og så sammenligne? Det var det jeg gjorde hvertfall. Jeg trodde analysen var selve grunnlaget for sammenligningen, jeg...

 

Eller eventuelt analysere og sammenlikne samtidig, det er det lærerne finner mest imponerende.

Lenke til kommentar

 

 

 

Hva skrev folk at var budskapet i "meldingen til stortinget"?

Unødvendig, sto jo blant annet i oppgaveteksten at de handler om barn på flukt. Skrev derimot at teksten er informativ og har som formål å redegjøre for situasjonen til barn som er på flukt. Tror nok det var viktig å påpeke at vi har tre ulike teksttyper, en informativ, en ekspressiv og en appellativ tekst.

Hei :)

Lurer på en liten ting. Jeg valgte oppgave 4 og der står det at de tre tekstvedleggene handler om barn på flukt, men budskapet kommer fram på ulike måter. Sammenlign de tre tekstene. Bruk begreper fra retorikken.

Har jeg da gjort en stor bommert ved å legge mye vekt på å sammenligne de innenfor f.eks. etos, logos og patos og ikke analysere dem så mye i den forstand? :S jeg tolket ikke ut fra oppgaven at vi skulle analysere dem, som en "analyser og tolk" tekst....

Du gjorde korrekt. Du skal ikke analysere og tolke hva teksten handler om, du skal analysere retorikken.

 

 

Hva mener du med det siste? Analysere retorikk i hver av tekstene først og så sammenligne? Det var det jeg gjorde hvertfall. Jeg trodde analysen var selve grunnlaget for sammenligningen, jeg...

 

Eller eventuelt analysere og sammenlikne samtidig, det er det lærerne finner mest imponerende.

 

Ja, selvfølgelig det også. :) Synes selv det er imponerende for de som klarer det.

Lenke til kommentar

 

Jeg valgte også oppgave 4, og slet med struktur, fordi jeg aldri har skrevet en retorisk analyse av mer enn to tekster, men jeg bare valgte å stykke alt opp, for så å kjøre en endelig sammenligning, men fikk ikke så mye tid til den..

 

Diposisjonen ble noe slikt:

 

Innledning

 

Presentasjon av "Meld. St 27"

- etos, logos, patos (et avsnitt hver)

Presentasjon av "Den lange, farlige reisen til Norge"

- etos, logos, patos (et avsnitt med etos og logos + et med patos)

Presentasjon av "Beskytt barna, Jens!"

- etos, logos patos (i ett avsnitt, fordi jeg ikke fikk tid til å skrive mer.. :(

 

Skrev deretter litt om likheter og ulikheter, og til konklusjonen bare sammenlignet jeg budskapet raskt.

 

Det ble mye å nevne, så jeg fikk ikke skrevet alt jeg ønsket:/ Sammenligningen og konklusjon måtte jeg skrive på 20min, så da tviler jeg på at den ble så veldig bra..

 

Skrev tilsammen 4 sider for hånd på langsvar, føler jeg burde skrevet mye mer, men hva med dere? Hvor mye skrev dere som valgte oppgave 4?

 

 

Godt det ikke bare var meg som slet med struktur og at det var tre tekster. Jeg synes at oppgaven ofte blir rotete når man skal ta for seg tre (eller mer) tekster.

 

Ser at jeg har noe av den samme disposisjonen som deg. Jeg brukte også fryktelig lite tid på sammenligningen, så er litt redd for at det trekker ned. Hva skrev du på ulikheter og likheter? Og budskap? Jeg skrev forskjellig budskap til forskjellig tekst. Gjorde du og?

 

Jeg skrev forresten 3139 ord, der 165 ord var på kortsvarsoppgaven.

 

3000 ord er imponerende!! Håper sensor legger vektlegger det positive, i og med at så mange fikk dårlig tid og hadde mye å formidle..

 

Husker ikke mye av det jeg skrev på sammenligningen, fordi jeg ikke hadde tid til å kladde så mye, men nevnte vel noe om at tema er likt, men det er fremstilit på ulike måter, pga ulitk syn. Det er jo tross alt forskjellig teksttyper slik du sier (en annen skrev noe om appellativ, informativ, og noe annet, men akkurat de begrepene brukte ikke jeg..).

 

Begynte å skrive litt om kontrasten mellom vår hverdag og en flyktnings hverdag tilslutt, + om hvor lett det er å ta ting for gitt, at vi må være takknemmelige for det vi har, osv...

 

Burde brukt mindre tid på kortsvar merker jeg nå, skrev altfor mye, omtrent 320 ord :/ Jaja, får håpe på det beste.... Venter i spenning på fellessensuren nå!

 

Vet noen om sensorveiledningen er ute forresten?

Lenke til kommentar

Sensorveiledningen er her:

 

https://pgsf.udir.no/dokumentlager/DokumenterAndrekataloger.aspx?proveType=EV&katalog=Sensorveiledninger,%20vurderingsskjemaer%20og%20forh%C3%A5ndssensur%20for%20VGO&periode=V-2014

 

Synes dog at dette ikke stemmer helt; "Kompetansemåla i læreplanen er felles for skriving på bokmål og nynorsk, men læreplanen bruker likevel nemningane ”hovudmål” og ”sidemål”. Det er ingen fagleg

nivåforskjell på innhaldet i hovudmålseksamen og sidemålseksamen. Matrisen med
kjenneteikn på måloppnåing er felles for dei to eksamensdagane, men når det gjeld
underpunkta om ortografi og formverk, kan sensorane vente at eksaminandane meistrar
hovudmålet sitt noko betre enn sidemålet.
Lenke til kommentar

 

Sensorveiledningen er her:

 

https://pgsf.udir.no/dokumentlager/DokumenterAndrekataloger.aspx?proveType=EV&katalog=Sensorveiledninger,%20vurderingsskjemaer%20og%20forh%C3%A5ndssensur%20for%20VGO&periode=V-2014

 

Synes dog at dette ikke stemmer helt; "Kompetansemåla i læreplanen er felles for skriving på bokmål og nynorsk, men læreplanen bruker likevel nemningane ”hovudmål” og ”sidemål”. Det er ingen fagleg

nivåforskjell på innhaldet i hovudmålseksamen og sidemålseksamen. Matrisen med
kjenneteikn på måloppnåing er felles for dei to eksamensdagane, men når det gjeld
underpunkta om ortografi og formverk, kan sensorane vente at eksaminandane meistrar
hovudmålet sitt noko betre enn sidemålet.

 

 

Takker!:)

 

Haha, det er sant! Hvis jeg husker riktig har sidemålseksamen alltid hatt litt enklere/klarere oppgaver! Det er i hvert fall min mening.. Husker jeg synes sidemålsoppgavene var bedre enn hovedmålsoppgavene i fjor også! Man legger spesielt merke til forskjellen mellom de to i år!

Lenke til kommentar

Sorry ass, men hva skjer med det norske skolesystemet? Jeg er bare så sinnsykt frustrert. Er det meningen å "fange" elevene i vanskelige oppgaver og konstruksjoner? Man mister jo rett og slett lysten til å ville gjøre noe. Ja, sidemål pleier å være lettere, men jeg har ikke sett en eneste eksamen (t.o.m 2010) som har hatt et så stort "sprik" i vanskelighetsgraden? bare A oppgaven i seg selv var jo noe herk. Jeg tenkte kanskje retorikk eller sammenligning av to tekster eller noe. Også kommer et bilde og en SMS. Herlig valg.

Lenke til kommentar

Tenk dere om det hadde vært omvendt. At oppgavene vi fikk i dag, kom på sidemål istedet. Hadde vært festlig.

 

Sant! Jeg burde poengtert at det er en årsak til at det er slik det er, men da burde det kanskje ikke stå at "det er ingen faglig nivåforskjell på innholdet i hovedmål- og sidemålseksamen"?

Lenke til kommentar

 

 

Jeg hadde ikke forberedelseshefte på eksamen, var det noen som hadde det? Og hvordan fikk dere tak i det? Please svar.

Er ikke forberedelseshefte i norsk, bare for norsk minoritetsspråklige :) har en i klassen som har de og så heftet i går. Angrer på at jeg ikke så mer på det i og med at den graffititegningen var med der...

 

:ohmy: Seriøst? Jeg tenkte faktisk å se gjennom det i går, men så tenkte jeg at det ikke var noe poeng... Søren...

 

Er du seriøs?! Jeg har ikke fått noe forberedelseshefte?

 

 

 

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg hadde ikke forberedelseshefte på eksamen, var det noen som hadde det? Og hvordan fikk dere tak i det? Please svar.

Er ikke forberedelseshefte i norsk, bare for norsk minoritetsspråklige :) har en i klassen som har de og så heftet i går. Angrer på at jeg ikke så mer på det i og med at den graffititegningen var med der...

 

:ohmy: Seriøst? Jeg tenkte faktisk å se gjennom det i går, men så tenkte jeg at det ikke var noe poeng... Søren...

 

Er du seriøs?! Jeg har ikke fått noe forberedelseshefte?

 

 

 

 

ikke med mindre du er norsk minoritetsspråklig, så har du ikke det nei :)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg hadde ikke forberedelseshefte på eksamen, var det noen som hadde det? Og hvordan fikk dere tak i det? Please svar.

Er ikke forberedelseshefte i norsk, bare for norsk minoritetsspråklige :) har en i klassen som har de og så heftet i går. Angrer på at jeg ikke så mer på det i og med at den graffititegningen var med der...

 

:ohmy: Seriøst? Jeg tenkte faktisk å se gjennom det i går, men så tenkte jeg at det ikke var noe poeng... Søren...

 

Er du seriøs?! Jeg har ikke fått noe forberedelseshefte?

 

 

 

 

ikke med mindre du er norsk minoritetsspråklig, så har du ikke det nei :)

 

Men jeg er det! Hvordan kan jeg ikke ha fått det, og hvordan fikk de som er minoritetsskråklige det?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Jeg hadde ikke forberedelseshefte på eksamen, var det noen som hadde det? Og hvordan fikk dere tak i det? Please svar.

Er ikke forberedelseshefte i norsk, bare for norsk minoritetsspråklige :) har en i klassen som har de og så heftet i går. Angrer på at jeg ikke så mer på det i og med at den graffititegningen var med der...

 

:ohmy: Seriøst? Jeg tenkte faktisk å se gjennom det i går, men så tenkte jeg at det ikke var noe poeng... Søren...

 

Er du seriøs?! Jeg har ikke fått noe forberedelseshefte?

 

 

 

 

ikke med mindre du er norsk minoritetsspråklig, så har du ikke det nei :)

 

Men jeg er det! Hvordan kan jeg ikke ha fått det, og hvordan fikk de som er minoritetsskråklige det?

 

Her er vertfall forberedelsesheftet :) de minoritetsspråklige på min skole fikk det i resepsjonen klokken ni dagen før! Er dårlig av skolen viss du verken har fått opplyst at du skal få et hefte eller hvor du skal hente det! :O Som dere ser, der det samme graffitien på framsiden som vi fikk på eksamen!

NOR1049_Norsk_andresprak_F_Bm_V14 (1).pdf

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Jeg hadde ikke forberedelseshefte på eksamen, var det noen som hadde det? Og hvordan fikk dere tak i det? Please svar.

Er ikke forberedelseshefte i norsk, bare for norsk minoritetsspråklige :) har en i klassen som har de og så heftet i går. Angrer på at jeg ikke så mer på det i og med at den graffititegningen var med der...

 

:ohmy: Seriøst? Jeg tenkte faktisk å se gjennom det i går, men så tenkte jeg at det ikke var noe poeng... Søren...

 

Er du seriøs?! Jeg har ikke fått noe forberedelseshefte?

 

 

 

 

ikke med mindre du er norsk minoritetsspråklig, så har du ikke det nei :)

 

Men jeg er det! Hvordan kan jeg ikke ha fått det, og hvordan fikk de som er minoritetsskråklige det?

 

Her er vertfall forberedelsesheftet :) de minoritetsspråklige på min skole fikk det i resepsjonen klokken ni dagen før! Er dårlig av skolen viss du verken har fått opplyst at du skal få et hefte eller hvor du skal hente det! :O Som dere ser, der det samme graffitien på framsiden som vi fikk på eksamen!

 

Men jeg bare tar opp faget. Jeg er ferdig på vgs. Hvordan og hvor skulle jeg fått hentet dette??

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeg hadde ikke forberedelseshefte på eksamen, var det noen som hadde det? Og hvordan fikk dere tak i det? Please svar.

Er ikke forberedelseshefte i norsk, bare for norsk minoritetsspråklige :) har en i klassen som har de og så heftet i går. Angrer på at jeg ikke så mer på det i og med at den graffititegningen var med der...

:ohmy: Seriøst? Jeg tenkte faktisk å se gjennom det i går, men så tenkte jeg at det ikke var noe poeng... Søren...

 

Er du seriøs?! Jeg har ikke fått noe forberedelseshefte?

 

 

ikke med mindre du er norsk minoritetsspråklig, så har du ikke det nei :)

Men jeg er det! Hvordan kan jeg ikke ha fått det, og hvordan fikk de som er minoritetsskråklige det?

Her er vertfall forberedelsesheftet :) de minoritetsspråklige på min skole fikk det i resepsjonen klokken ni dagen før! Er dårlig av skolen viss du verken har fått opplyst at du skal få et hefte eller hvor du skal hente det! :O Som dere ser, der det samme graffitien på framsiden som vi fikk på eksamen!

Men jeg bare tar opp faget. Jeg er ferdig på vgs. Hvordan og hvor skulle jeg fått hentet dette??
Det ligger på denne siden, ble lagt ut i går

http://www.udir.no/Vurdering/Eksamen-videregaende/Forberedelsesdeler-til-eksamen-i-videregaende-opplaring/

Men hvor du skulle fått informasjon om at det kom til å ligge der, vet jeg dessverre ikke... :(

Lenke til kommentar

Skjønner egentlig litt at det har vakt reaksjoner hos folk. Tenkte på å kommentere den ensidige framstillingen jeg også, og at det svekket litt troverdigheten, men da høres det jo ut som man støtter krigføringen, og det gjør jeg jo ikke. Det var veldig rart å gi en oppgave med et såpass kontroversielt tema på eksamen i norsk synes jeg. Det var lett å se hva slags politisk syn de i Utdanningsdirektoratet har hvertfall, og hva de håper at norske elever også skal mene når de går ut i verden etter endt skolegang. Veldig merkelig, trodde eksamen skulle være et mer politisk nøytralt område.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...