Gå til innhold

Bør man stole på sin egen dømmekraft?


Anbefalte innlegg

Men, vil for mye selvinnsikt går utover selvtillit? Føler på en måte at ignoranse kan være noe bra, i det at man ikke vil så fort knekkes i en situasjon. La oss si noen sier til meg: "Du er en idiot." Skal jeg da bruke selvinnsikt og spørre meg selv om jeg er en idiot. Føler selvinnsikt fucker opp med selvtillit.

Tja, det kommer vel an på. Det skader jo ikke å vurdere utsagnet. Nå er du neppe idiot, men har sikkert, som alle andre, gjort idiotiske ting fra tid til annen. Da skader det ikke å bli gjort oppmerksom på det. Er du enig med fyren, får du jo forsøke å gjøre det bedre neste gang.

 

Vil du være en idiot som tror han ikke er det resten av livet, eller vil du gå i deg selv som er smertefullt på kort sikt, for å bli en bedre person på lang sikt? Overraskende mange velger faktisk det første.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, det kommer vel an på. Det skader jo ikke å vurdere utsagnet. Nå er du neppe idiot, men har sikkert, som alle andre, gjort idiotiske ting fra tid til annen. Da skader det ikke å bli gjort oppmerksom på det. Er du enig med fyren, får du jo forsøke å gjøre det bedre neste gang.

Hvem kan i det hele tatt si om et utsagn er idiotisk? Eller, alle kan jo si det :p . Ergo, helt subjektivt. Men, samtidig, så kan man jo si et dårlig utsagn.

 

Men, om jeg kommer med et dårlig utsagn, og føler det er dårlig når jeg sir det, så føler jeg det er dårlig. Mens, noen ganger så kan jeg si noe jeg synes er helt sinnsykt artig, og noen sier det er idiotisk, og jeg gir meg faen, fordi jeg syntes det var helt jævlig artig, og derfor var det helt jævlig artig.

 

Vil du være en idiot som tror han ikke er det resten av livet, eller vil du gå i deg selv som er smertefullt på kort sikt, for å bli en bedre person på lang sikt? Overraskende mange velger faktisk det første.

Jeg føler jeg ikke greier å gjøre førstenevnte i stor nok grad (nå vet jeg ikke om jeg kan stole på min dømmekraft da :p , og eneste måten jeg kan finne det ut på er jo å bruke min dømmekraft!!!!).

 

Tror ikke det er bra å ha for mye selvinnsikt.

 

Har en liten teori, om at ikke noe er bra eller dårlig, det er bare konsept vi har skapt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...