Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Slitt clutch? (Audi 100)


Anbefalte innlegg

Jeg har søkt litt rundt i diverse tråder om clutch, men ikke funnet konkret svar på det jeg lurer på. Trenger litt hjelp til å stille en diagnose på en Audi 100 fra 1993 :)

 

Her er symtpomene så lang:

  • Den frir ikke skikkelig, selv om jeg trykker pedalen så langt inn jeg klarer. Det virker som om dette bedrer seg noe etter hvert som bilen blir varm.
  • Å få bilen i revers er en utfordring, særlig når bilen er kald og jeg ikke triller litt fremover eller bakover. Den smetter i gir dersom bilen beveger seg litt.
  • Clutchen tar langt ute, men fungerer fint. Ingen problemer med å kvele motor (5. gir med bremser og slippe opp clutch).
  • Det ser ut til at det hjelper å dobbeltclutche. Den går lettere i gir.

Setter stor pris på om noen har tips til hvordan dette kan utbedres. Jeg er også interessert i å lære meg hvordan en clutch egentlig fungerer. Vet at bilen har hydraulisk clutch, forresten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Luft i hydraulikken?

 

Den fungerer i prinsippet som en bremse, bare at den slipper når du presser inn pedalen i stedet for å ta tak. Har du luft i systemet vil du få en "svamp"-følelse samtidig som du kanskje ikke får løst ut clutchen fullstendig. Du må da først komprimere lufta før du får overført kraft til clutchen.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Luft i hydraulikken?

 

Den fungerer i prinsippet som en bremse, bare at den slipper når du presser inn pedalen i stedet for å ta tak. Har du luft i systemet vil du få en "svamp"-følelse samtidig som du kanskje ikke får løst ut clutchen fullstendig. Du må da først komprimere lufta før du får overført kraft til clutchen.

 

Har tenkt på om det kunne være luft, ja. Men burde den ikke da tatt lenger inne også? Jeg ser for meg at man ville fått en "dødgang" på pedalen. Den tar temmelig langt ute..

Endret av Lektor
Lenke til kommentar

Det virker som du har en utslitt clutch, muligens også en liten oljelekkasje fra simmeringen på veivakselen. Jeg tviler sterkt på at det er luft i systemet, luft kommer ikke sånn av seg selv, men sjekk væskenivået.

Væskenivåene er fine. Jeg får ta å bytte clutch.

 

Takk for tips begge to.

Lenke til kommentar

Om det er noe slags pumper på clutchen, så kan det være disse som er problemet.

Jeg har ikke mye peiling på bil, men var med onkelen min å byttet 1 av 2 pumper.. vi fikk veldig bra clutch etter at vi fikk pumpet ut det som hadde kommet inn av luft etter dette.

Men viste seg at det ikke var den pumpa som var problemet, for han mistet clutchen igjen etter 20-30 min, og måtte da pumpe med pedalen for å få trykk igjen.

Hadde ikke tid til å bytte den andre pumpa da, men han fikk hjelp av noen andre til å bytte den, og etter det har det vært bra :)

 

Dette var på VW Caravelle, 94(?) modell.

Endret av J@9
Lenke til kommentar

Om det er noe slags pumper på clutchen, så kan det være disse som er problemet.

Jeg har ikke mye peiling på bil, men var med onkelen min å byttet 1 av 2 pumper.. vi fikk veldig bra clutch etter at vi fikk pumpet ut det som hadde kommet inn av luft etter dette.

Men viste seg at det ikke var den pumpa som var problemet, for han mistet clutchen igjen etter 20-30 min, og måtte da pumpe med pedalen for å få trykk igjen.

Hadde ikke tid til å bytte den andre pumpa da, men han fikk hjelp av noen andre til å bytte den, og etter det har det vært bra :)

 

Dette var på VW Caravelle, 94(?) modell.

 

Er hydraulisk clutch, så det er to "pumper" eller stempler på den. En master rett under pedalen og en slave på kassa. Kan det være de du tenker på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...