Gå til innhold

[Løst] Misstet 2 TB fra 3 TB disk ?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Kjøpte 3 x WD SE Enterprise 3 TB disker for å ha i Win homeserver 2011.

(vet du anbefalte Hitachi deskstar disker Nizzen men men :)

 

Da alt var innstarlert med en 240 samsung evo som OS disk og dei 3 disken innstalert så jeg at WD diskene hvar blitt delt opp som 3 x 2040 mb og 756 mb disker så totalt 6 partisjoner.

Dette ville jeg ikke ha så jeg prøvde å slå sammen 756 og 2040 til 1 logisk disk.

I forsøket på å slå sammen til 1 disk til å være ca 3 tb ( har gjort det bare med 1 stk.) så trykket jeg slett volum på den som viste 2040 mb.

 

Så til problemet : nå klarer jeg ikke å finne de 2040 mb i det heletatt, i BIOS så står det 3 tb men uansett vilken maskin jeg setter i disken og bruker disk manager så finner jeg ikke resten av disken ??

 

Noen som vet om en måte å resette disken til orginal ?

 

Vil det hjelpe å innstalere alt på nytt slik at OSet kan sette opp diskene på nytt ??

 

 

Mvh

Stig T

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

1. right click my computer and then click manage

 

2. Click on disk management, should be on the left towards the bottom of the list.

 

3. look for your drive and right click and delete the 2.0 tb partition.

 

4. now right click on the white "Disk #" box and hit convert to GPT

 

5. Now right click on the Unallocated space (It has a black bar above it) and click new simple volume.

 

There you go, you should now have your full 3 tb hard drive ready to be used!

 

Please note that I used windows 7 ultimate 64 bit and this is what worked for me.

 

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1854195/3tb-hard-drive-2tb.html#12448067

Lenke til kommentar

 

Start et Command prompt som administrator og skriv "diskpart" etterfulgt av enter. I diskpart skriver du "list disk" etterfulgt av enter. Ta et screenshot og post dette.

 

 

 

 

slik ser det ut, det er den den disken som er Disk 2 som er problemet.

 

post-29186-0-30536600-1400273633_thumb.png

Endret av filter100
Lenke til kommentar

 

Start et Command prompt som administrator og skriv "diskpart" etterfulgt av enter. I diskpart skriver du "list disk" etterfulgt av enter. Ta et screenshot og post dette.

 

 

cmd-diskpart-list-disk.png

 

 

slik ser det ut, det er den den disken som er Disk 2 som er problemet.

 

Vi trenger nok ditt bilde også.

Lenke til kommentar

 

 

Start et Command prompt som administrator og skriv "diskpart" etterfulgt av enter. I diskpart skriver du "list disk" etterfulgt av enter. Ta et screenshot og post dette.

 

 

cmd-diskpart-list-disk.png

 

 

slik ser det ut, det er den den disken som er Disk 2 som er problemet.

 

Vi trenger nok ditt bilde også.

 

Litt uvant grunn å klippe å lime bilder men e tror e fikk det til over her :)

Lenke til kommentar

Hei. Er det slik at du skal ha bare en Partisjon PR Harddisk? Uannsett. Gjør det enkelt. Bruk Gparted. Veldig enkelt program og det gjør jobben. Brukte det selv på min 3 TB Harddisk og det fungerte etter mye prøving. Hadde aldri hatt 3 TB Harddisk, så det ble litt styr i begynnelsen før jeg fikk ordna GPT på den, men så ordna det seg og det var bare og partisjonere i vei. Den gangen brukte jeg vel LiveCD`en til Parted Magic. Men du kan bruke en annen LiveCD med Gparted på også F. eks SystemRecueCD.

Lenke til kommentar

Det skal ikke være nødvendig å bruke gparted for å få det til.

 

slik ser det ut, det er den den disken som er Disk 2 som er problemet.

 

Disk 2 er jo ssd'en disk. Det kan ikke være den som er problemet.

 

kjør diskpart igjen og "list disk"

 

Sjekk at Disk 1 er "746 G". Dette er disk "W:" og jeg forutsetter at denne er tom. De følgende kommandoene i diskpart sletter alt innhold på denne disken(!):

 

select disk 1

clean

convert gpt

list disk

 

Hvodan ser det ut nå? Vurder selv om det var suksess og forsett med disk 0.

 

Sjekk at Disk 0 er "558 G". Dette er disk "E:" og jeg forutsetter at denne er tom. De følgende kommandoene i diskpart sletter alt innhold på denne disken(!):

 

select disk 0

clean

convert gpt

list disk

Lenke til kommentar

Ok da har e prøvd med clean men resultatet bplir det samme, er Disk 1 som er problemet liten skrive feil der ja.

 

Merklig at der ikke går ann å resette den til orginal ?

Att jeg trykket slett volum burde jo bare slette en henvisning til volumet som en burde kunne fåt tilbake.

 

Skal prøve Gpart

post-29186-0-59849100-1400333835_thumb.png

Endret av filter100
Lenke til kommentar

Last ned og installer denne driveren (SetupRST.exe):

 

https://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&ProdId=2101&DwnldID=23496&ProductFamily=Software+Products&ProductLine=Chipset+Software&ProductProduct=Intel%C2%AE+Rapid+Storage+Technology+(Intel%C2%AE+RST)&lang=eng

Start pc'en på nytt.

 

Forhåpentligvis så er problem solved.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...