Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Boligbyggelag, hva kan de bestemme ?


FullColor

Anbefalte innlegg

Tingen er dette, at jeg bare ønsker og sette opp noen levegger (Av Typen som står løst og ikke er permanent, alstå de står fritt på verandaen) på veranda for og hindre særlig glant innsyn. Men fikk da straks tilbakemelding om at de kunne jeg ikke ! og at den ene leveggen, som var den eneste jeg rakk og sette opp måtte tas ned med en gang.

 

Tingen er jo det at, jeg må jo kunne sette det jeg selv vil på min egen veranda. Så langt jeg vet så sier vedtektene at jeg ikke har lov til og forandre fasaden, med andre ord i henhold til denne saken spesifikk, så får jeg ikke lov til og tette igjen spjælene mellom veranda bordene for og hindre glant innsyn. Etter å ha søkt om det ble det nedslått på general forsamlingen. Og det er jo greit nok. Men hva jeg vil ha på verandaen er jo en annen sak, som jeg selv må få lov til og bestemme. E.g. hvis jeg vil ha en parasoll, så endrer jo det utsende og må få lov til det, men ikke den faktiske fasaden. Og en parasoll, eller en stol, eller ett bord som jeg legger på siden for og hindre innsyn, må vel jeg kunne gjøre som jeg vill. Den eneste forsjellen er at bord, stoler, og parasoller ikke er lagd for det ekplisite formålet, men kan allikevel fylle den funksjonen Derfor....hvis jeg selv kan bestemme hva jeg vil ha på verandaen, og dermed bruke det til den effekten av at jeg hindrer innsyn, så må jo det være min rett og få gjøre det. Disse skilleveggene skal jo stå på veranden uavhenging av fasaden.

 

Så, noen innspill ? Skulle formannen som er en eldre tilsynelatende autoritær kvinne kunne gjøre noe med dette siden hun ikke liker det ? Som min mor fikk støyten av, siden det var hun som fikk høre det, og i tillegg fikk ett skriftlig brev nesten øyeblikkelig. Som påminte om generalforsamlingens tildigere besluting om nedslag. (men det så klart gjalt jo søknaden om og forandre selve fasaden, og ikke hva jeg skulle kunne ha lov til og sette på verandaen så den kunne bli brukbar uten og være på utstilling.)

Endret av FullColor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er litt vanskelig å skjønne alle detaljer i innlegget ditt, men:

 

Å sette opp en vegg er ikke det samme som å sette opp en parasoll. Og setter du et bord på høykant sånn at det i praksis blir en vegg kan du bli bedt om å rydde. Hvis du synes det er vanskelig bør du ikke bo i denne typen bolig.

 

Det du bør gjøre nå er følgende:

 

Skriv et kort brev til styret hvor du sier:

 

"Jeg beklager at jeg begynte montering av levegger på min veranda uten å ha avklart det med styret. Jeg skjønner nå at dette bryter med gjeldende husordensregler og vedtekter.

Årsaken til at jeg ønsket å sette opp slike vegger er at jeg er plaget av innsyn inn til min bolig. Jeg ber derfor om styrets hjelp og veiledning i denne saken. Hvilke tiltak kan jeg gjøre for å begrense innsyn, innenfor gjeldende regelverk? Jeg ønsker med dette å finne en løsning som kan aksepteres av alle parter, og håper på et positivt svar."

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Borettslag henter ut det beste i folk ;)

 

Forklar problemet og be om løsningsforslag.

Les gjerne godt igjennom vedtektene.

Prøvd og finne de vedtektene, men har ikke klart og finne dem ennå. Noen ide hvor jeg bør lete ? Og ja, det bringer ut folk som vil gjøre masse grunnløse bestemmelser på bekostning av andre, uten noen særlig bedre grunn enn av prinsippet selv....

 

Det er litt vanskelig å skjønne alle detaljer i innlegget ditt, men:

 

Å sette opp en vegg er ikke det samme som å sette opp en parasoll. Og setter du et bord på høykant sånn at det i praksis blir en vegg kan du bli bedt om å rydde. Hvis du synes det er vanskelig bør du ikke bo i denne typen bolig.

 

Det du bør gjøre nå er følgende:

 

Skriv et kort brev til styret hvor du sier:

 

"Jeg beklager at jeg begynte montering av levegger på min veranda uten å ha avklart det med styret. Jeg skjønner nå at dette bryter med gjeldende husordensregler og vedtekter.

Årsaken til at jeg ønsket å sette opp slike vegger er at jeg er plaget av innsyn inn til min bolig. Jeg ber derfor om styrets hjelp og veiledning i denne saken. Hvilke tiltak kan jeg gjøre for å begrense innsyn, innenfor gjeldende regelverk? Jeg ønsker med dette å finne en løsning som kan aksepteres av alle parter, og håper på et positivt svar."

Hvilke detaljer er det du ikke forstår ?

 

Normal logisk tankegang though tilsier jo at en parasoll, stol, eller blomster kasse er objekter som står på verandaen uavhenging av fasaden. Det samme gjelder jo da også for leveggene....

 

Viss for eksempel man har barn så kan man sette opp ett opplåstbar leke slott opå verandaen ikke sant... Det skulle jo være et vært menneskes rett og gjøre på sin egen veranda. Og en levegg er ikke en gang så synelig som det, i sprakende og skrikende farger som et barns lekelott kan være. For når man kommer til fundamentet så forandrer ikke det fasaden, og dermed bryter det heller ikke en slik bestemmelse i henhold til det(derfor en alternativ løsning istedet for). Det og forandre på fasaden er og male verandaen i en annen farge, eller snekre på den så den blir modifisert\annerledes. Hva man har stående på verandaen er en helt annen sak og påvirkes ikke av det så lenge det som står der ikke er en permanent forandring. Altså som allerede påpekt, så er dette løse objekter, fasaden er ikke snekret på, eller forandret som var det den opprinnelige søknaden var for.

 

Jeg har jo rett og slett ingenting og beklage for. De vet allerede hvorfor jeg vil had det etter forrige søknad om og forandre på fasaden som ble nedsått.

 

Og bare for og gjøre en ting klart. Det er heller ikke egentlig boligtypen som er vanskelig, det er vanskelige mennesker som er vanskelig, like så som det er mennseker som dreper, ikke våpen. i.e det er bare en skiftelse av det egentlige problemet, med og skifte byrden over på meg, som egentlig ikke har noe med saken og gjøre. Though, uansett er det greit og vurdere slik i forselig framtid, men ikke relevant til det egentlige problemet.

Endret av FullColor
Lenke til kommentar

Hva med noe slikt som dette da?

Det er andre produkter der også, som vindusskjerm om det er glass som rekkverk på verandaen.

Hvor høy var leveggen i forhold til rekkverket?

Ellers så hadde det vært lurt å legge ut vedtektene. Om du ikke har de tilgjengelig kan du sikkert få de ved å henvende deg til styret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Viss for eksempel man har barn så kan man sette opp ett opplåstbar leke slott opå verandaen ikke sant... Det skulle jo være et vært menneskes rett og gjøre på sin egen veranda. Og en levegg er ikke en gang så synelig som det, i

 

Uavhengig av hva du har eller måtte få tillatelse til ift vedtekter og regler så er jo litt av problemet ditt premissene du setter. - Det er nemlig ikke DIN veranda, men borettslaget sin - som du har kjøpt/leid en rett til å benytte etter nærmere regler.

Endret av kjetilkl
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Borettslag henter ut det beste i folk ;)

 

Forklar problemet og be om løsningsforslag.

Les gjerne godt igjennom vedtektene.

Prøvd og finne de vedtektene, men har ikke klart og finne dem ennå. Noen ide hvor jeg bør lete ?

 

1. Boligmappe du fikk når du flyttet inn i borettslaget

2. Borettslagets hjemmeside

3. Henvendelse til Styret

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...