Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i engelsk 10 trinn 2014


Anbefalte innlegg

 

 

De av dere som har laget et notat ark med info på pc'n, post det gjerne så kan vi hjelpe hverandre :)

Har mange forskjellige dokumenter og sikkert over 20 sider tilsammen, men dette er det jeg har i de:

Nelson Mandela

Martin Luther King Jr

Malala

Abraham Lincoln

Rosa Parks

 

Menneskerettighetserklæring norsk og engelsk

Linkin words

Idiomer (eller noe sånt)

Sammenligning Nelson Mandela og Martin Luther King

Blogginnlegget med forklaring til tekstene http://www.runenikolaisen.com/skole/eksamen-i-engelsk-2014-civil-and-human-rights/

Ordliste med vanskelige ord

I have a dream - analyse

Eksempel på kildehenvisning

 

Tror det var det

 

I have a dream - analyse, kan jeg få se på den? Eller er det den som har blitt postet her, der en person lurte på om noen kunne sjekke den for skrivefeil?

 

Har den og en jeg fant på nettet: http://sites.psu.edu/hyunrclblog/2013/10/02/rhetorical-analysis-on-i-have-a-dream-draft/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

 

 

 

 

Hei!

Hva tar folk med seg på eksamen? Ikke bare med tanke på kilder og fakta, men også av mat, drikke osv.

 

Jeg tar med meg forberedelsesheftet, alle utskriftene mine: Består av alt fra nyhetsartikler, til menneskerettighetserklæringen (alle 30 punkter på norsk og engelsk.) Engelskboka Key English, notatbøker og lignende vil også være med, samt kjennetegn på ulike sjangre og sjekkliste.

 

Kommer til å ta med meg frukt, vann, noe annet drikke (iste elns.), sånne fruktbars, tyggis og salat/baguett.

 

Kommer ikke til å spise/drikke halvparten, men alltid kjekt å ha med.

 

Tror du det vil være nødvendig å ha med menneskerettighetserklæringen?

 

Printet den ut for sikkerhets skyld jeg og :)

Noen som vet om det er lov å ta med minnepinne imorgen?

 

Det er lov, vi fikk til og med utdelt minnepinner av skolen.

 

 

Å så heldig :( Læreren min var skikkelig skeptisk, og sa han fortrakk at jeg ikke hadde med. Men så er han jo godt over 60, hehe :p

 

Vi fikk heller ikke lov minnepenn, er det også slik at vi ikke får bruke opplastningsnettside? F.eks. Fronter

 

Men når vi ikke får ha med minnepenn, hvordan skal vi da klare å skrive inn mange av de evig lange urlen? Dessuten så står det jo i forberedelsesheftet at: Alle hjelpemiddel er tillatne på eksamen med unnatak av Internett og andre verktøy som tillèt kommunikasjon.

Tror ikke akkurat at en minnepenn gir oss mulighet til kommunikasjon.

 

Du sier noe, noen får lov - andre ikke. Helt på trynet, men må aksepteres. Vet ikke om du har lov? Grunnen til at vi ikke får lov er pga vi kan ha oversettelsesprogrammer og allslags mulige andre grunner de har slik at vi må kopiere ut ark hjemme, med kilder - deretter skrive dem inn "manuelt".

 

Trenger man virkelig kildergrammar også? Hhmm..

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

Hei!

Hva tar folk med seg på eksamen? Ikke bare med tanke på kilder og fakta, men også av mat, drikke osv.

 

Jeg tar med meg forberedelsesheftet, alle utskriftene mine: Består av alt fra nyhetsartikler, til menneskerettighetserklæringen (alle 30 punkter på norsk og engelsk.) Engelskboka Key English, notatbøker og lignende vil også være med, samt kjennetegn på ulike sjangre og sjekkliste.

 

Kommer til å ta med meg frukt, vann, noe annet drikke (iste elns.), sånne fruktbars, tyggis og salat/baguett.

 

Kommer ikke til å spise/drikke halvparten, men alltid kjekt å ha med.

 

Tror du det vil være nødvendig å ha med menneskerettighetserklæringen?

 

Printet den ut for sikkerhets skyld jeg og :)

Noen som vet om det er lov å ta med minnepinne imorgen?

 

Det er lov, vi fikk til og med utdelt minnepinner av skolen.

 

 

Å så heldig :( Læreren min var skikkelig skeptisk, og sa han fortrakk at jeg ikke hadde med. Men så er han jo godt over 60, hehe :p

 

Vi fikk heller ikke lov minnepenn, er det også slik at vi ikke får bruke opplastningsnettside? F.eks. Fronter

 

Men når vi ikke får ha med minnepenn, hvordan skal vi da klare å skrive inn mange av de evig lange urlen? Dessuten så står det jo i forberedelsesheftet at: Alle hjelpemiddel er tillatne på eksamen med unnatak av Internett og andre verktøy som tillèt kommunikasjon.

Tror ikke akkurat at en minnepenn gir oss mulighet til kommunikasjon.

 

Du sier noe, noen får lov - andre ikke. Helt på trynet, men må aksepteres. Vet ikke om du har lov? Grunnen til at vi ikke får lov er pga vi kan ha oversettelsesprogrammer og allslags mulige andre grunner de har slik at vi må kopiere ut ark hjemme, med kilder - deretter skrive dem inn "manuelt".

 

Har ikke fått spurt rektor om vi får lov, men tviler. Eksamen skal vel være lik for alle, så det blir jo litt urettferdig om noen får lov og noen ikke.

Lenke til kommentar

 

 

 

Er det lov med ordbok på minnepenn? Bare for å gjøre det klart for alle.

Så lenge det ikke er et oversettelsesprogram, så er det mulighet for å ta med seg minnepenn. Mener at denne i så fall skal leveres inn når du er ferdig med eksamen. Vil anbefale alle å snakke om dette med lærer i morgen, hvis du tenker å ta med deg minnepenn med ordbok. :)

 

Det er oversettelsesprrogram på word. Ikke spessielt bra men det funker. CD-ord har også oversetter som er litt bedere.

 

Bruker ikke det internett? Lykke til alle sammen i morgen!

 

Nei, men det er bare 1 av 10 ord du søker på som funker. (av basisordene :-P) som jeg han hun det osv.

Lenke til kommentar

 

 

 

Er det lov med ordbok på minnepenn? Bare for å gjøre det klart for alle.

Så lenge det ikke er et oversettelsesprogram, så er det mulighet for å ta med seg minnepenn. Mener at denne i så fall skal leveres inn når du er ferdig med eksamen. Vil anbefale alle å snakke om dette med lærer i morgen, hvis du tenker å ta med deg minnepenn med ordbok. :)

 

Det er oversettelsesprrogram på word. Ikke spessielt bra men det funker. CD-ord har også oversetter som er litt bedere.

 

 

Vel, på våres skole bruker vi ikke CD-ord :p Aldri brukt det før, så tror det blir litt dumt å prøve å sette seg inn i det. Tror uansett jeg ikke hadde skjønt meg på det ;) Det er det som er så bra med internett nå til dags, det kan fortelle deg litt om alt, hehe cx

 

Ok, er ikke vanskelig. Det er bare en boks på siden som gir deg råd til ord etterhvert som du skriver. Ordene er "kalkulert" ut i fra hva setningen/teksten inneholder av andre ord (lettere sagt hva den handler om og hva som passer) For min del funker det veldig godt. :D

Lenke til kommentar

Hei Folkens :eek: !

 

Vet likksom ikke helt hva jeg skal gjøre til i morgen?

Noen som har noen tips til hva jeg kan forberede meg på til i morgen??

Skriv engelsk. Skriv om noe som har med temaet å gjøre, selv om du ikke kan bruke akkurat det i morgen. Men da får du øvd på engelsk skriving og fakta om temaet :)

Lenke til kommentar

Til den som etterlyste ordlista mi:

 

Constitution of Norway - Norges grunnlov

The constitution of the United states - USAs grunnlov

Freedom of religion/freedom of belief - religionsfrihet

Freedom of Assembly - forsamlingsfrihet

Dictatorship - Diktatur

Democracy - Demokrati

Reconciliation - forsoning

Freedom from fear - Frihet fra frykt

Freedom from want - Frihet fra nød

Right to vote - stemmerett

Poverty - Fattig

Freedom of Speech - Ytringsfrihet

Form of goverbment - styreform

 

Samt mange andre ord, men disse er ikke relevante for selve temaet. Er det noen andre som har ord å tilføye?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Er det lov med ordbok på minnepenn? Bare for å gjøre det klart for alle.

Så lenge det ikke er et oversettelsesprogram, så er det mulighet for å ta med seg minnepenn. Mener at denne i så fall skal leveres inn når du er ferdig med eksamen. Vil anbefale alle å snakke om dette med lærer i morgen, hvis du tenker å ta med deg minnepenn med ordbok. :)

 

Det er oversettelsesprrogram på word. Ikke spessielt bra men det funker. CD-ord har også oversetter som er litt bedere.

 

 

Vel, på våres skole bruker vi ikke CD-ord :p Aldri brukt det før, så tror det blir litt dumt å prøve å sette seg inn i det. Tror uansett jeg ikke hadde skjønt meg på det ;) Det er det som er så bra med internett nå til dags, det kan fortelle deg litt om alt, hehe cx

 

Ok, er ikke vanskelig. Det er bare en boks på siden som gir deg råd til ord etterhvert som du skriver. Ordene er "kalkulert" ut i fra hva setningen/teksten inneholder av andre ord (lettere sagt hva den handler om og hva som passer) For min del funker det veldig godt. :D

 

 

 

Er dette i selve Word dokumentet? Eller må også det lastes ned? Kan som sagt ikke noe om det :p

 

og hva slags søkefunksjon er det folk snakker om i Word? :p

Lenke til kommentar

hei alle sammen! Her er en liste jeg lagde som inneholder en del relevante ord for oppgaven. Det hadde vært supert om dere kunne ha kommet med konstruktiv kritikk eller føyd noe til!

 

Useful words:

Ytring: Expression

Ytringsfrihet: Freedom of speech

Menneskerettigheter: Human rights

Stemmeberettiget: Qualified to vote

Stemmerett: Franchise, suffrage, right of voting, universal suffrage

Organiseringsfrihet: Right to organize

Forsamlingsfrihet: Freedom of assembly

Forsamlingsfrihet er retten til å forsamle seg i private, religiøse eller politiske grupper, uten innblanding fra politiet eller myndigheter.

=

Freedom of assembly is the right to gather in private, religious or political groups, completely without interference by the police or the government.

Demokrati: Democracy

Diktatur: Dictatorship

Diktator: Dictator

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hei!

Hva tar folk med seg på eksamen? Ikke bare med tanke på kilder og fakta, men også av mat, drikke osv.

 

Jeg tar med meg forberedelsesheftet, alle utskriftene mine: Består av alt fra nyhetsartikler, til menneskerettighetserklæringen (alle 30 punkter på norsk og engelsk.) Engelskboka Key English, notatbøker og lignende vil også være med, samt kjennetegn på ulike sjangre og sjekkliste.

 

Kommer til å ta med meg frukt, vann, noe annet drikke (iste elns.), sånne fruktbars, tyggis og salat/baguett.

 

Kommer ikke til å spise/drikke halvparten, men alltid kjekt å ha med.

 

Tror du det vil være nødvendig å ha med menneskerettighetserklæringen?

 

Printet den ut for sikkerhets skyld jeg og :)

 

Om du har den norske versjonen, så tar jeg den gjerne i mot jeg også da! :D

 

Jeg følger meg så uforberedt . Dette har jeg:

  • Sammenligning mellom Mandela og Luther
  • Grammar bok
  • Sjangerbok
  • Skrevet ut PDF-filen fra Runes Verden
  • Kommer til å skrive ut menneskerettighetserklæringen
  • Lest igjennom forberedelseheftet et par ganger

Og det er forsåvidt alt jeg har nå. Noe mer jeg må ha med?

 

Hvor fant du sammenligning mellom Mandela og Luther?

Lenke til kommentar

Hei!

Hva tar folk med seg på eksamen? Ikke bare med tanke på kilder og fakta, men også av mat, drikke osv.

Ta med frukt og nøtter. Ikke druesukker eller godis(jeg tar med godis uansett hehe) druesukker og sukker får deg til å få en "boost" i2 min. så vill boosten gå til"-boost" om jeg kan si det slik. det virker IKKE tro meg. i såfall må du spise det konstant og med jevne mellomrom.

 

Vet ikke om jeg fikk med alt jeg skulle si men ja... :)

 

Her: http://www.matprat.no/Magasinet/Sommer-2012/Kost-og-ernaring/Spiserad-i-eksamenstid/

Endret av BuddyBeat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...