Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i engelsk 10 trinn 2014


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvem mener dere er den som har mest og si for menneskerettigheter og borgerettigheter av personene nevnt nedenfor:

Nelson mandela

Malala Yousafzai

Abraham Lincoln

Rosa Park

Emmeline Pankthurst

 

Begrunn!

Helt ut av det blå ville jeg valgt Rosa Parks fordi Apartheid var så omfattende og handlingen hennes var vel noe av den første motstanden som fikk noe til å skje, eller noe sånt..

Lenke til kommentar

 

 

 

Håper ikke det er til noe bry, men er det noen som kunne sett over denne?

Igjen skriver du en veldig bra tekst. Tok meg tiden til å rette opp i noen slurvefeil.

 

Takk skal du ha!

Har som sagt lest svært lite gjennom, så det er veldig bra at du finner feil. Setter stor pris på det :)

 

Bare hyggelig! :) Det er også mye lettere å finne feil når du ikke har skrevet det selv.

Veldig fint at du poster det her i hvert fall. Så får jeg lest litt engelsk, samtidig som jeg får reflektert rundt hva som er riktig og ikke.

 

Jobber med å justere litt på den. Kan poste den i forumet etterpå ;)

Lenke til kommentar

 

 

 

lykke til btw! Hvilken karakter har dere i engelsk?

6

 

 

 

 

lykke til btw! Hvilken karakter har dere i engelsk?

Ligger et sted mellom 4+ og 5. Fikk 5 og 5/4 på de siste "tentamnene"nå i våres

 

 

 

 

lykke til btw! Hvilken karakter har dere i engelsk?

5er her, vil ikke gå ned. Håper på 5 eller bedre! :D

 

 

 

 

lykke til btw! Hvilken karakter har dere i engelsk?

5+ :(

 

toppkarakterer hele gjengen jo!

 

Vurderer å avslutte, ta en pause og se på TV eller noe før jeg legger meg. Blir tidlig kveld! Lykke til folkens! Forhåpentligvis blir ikke oppgavene så kompliserte som jeg selv tror. Håper lykken er med oss alle! :D

 

lykke til alle sammen

Lenke til kommentar

 

Hvilke kilder er det folket tar med til i morgen?

Tar med info om alle som er nevnt i heftet, så får jeg se om jeg tar med noe annet.

 

Noen som kan gi eksempel på hvordan man kan henvise til kilder, er litt usikker der..

 

Noe jeg skrev ned i dag, vet ikke om det gir mening i det hele tatt, men det var nå slik lærern vår skrev det:

Kildehenvisning:

 

I løpende tekst: "This is a place where my people died" (preparation texts, "Now is the time for running" 2014)

James Howe emphasizes in "The Misfits" that ..... (prep text: The Misfits", 2014)

 

Hvis du skal ha med kilder fra nett må du også ha med datoen du lastet ned kilden. Husk også nettadressen .

 

Noe jeg skreiv ned på sånn 5 minutter :p Håper det funker :)

1) Husk sitater

2) Husk kilder

3) Husk mat og drikke

Lenke til kommentar

 

 

Hvilke kilder er det folket tar med til i morgen?

Tar med info om alle som er nevnt i heftet, så får jeg se om jeg tar med noe annet.

 

Noen som kan gi eksempel på hvordan man kan henvise til kilder, er litt usikker der..

 

Noe jeg skrev ned i dag, vet ikke om det gir mening i det hele tatt, men det var nå slik lærern vår skrev det:

Kildehenvisning:

 

I løpende tekst: "This is a place where my people died" (preparation texts, "Now is the time for running" 2014)

James Howe emphasizes in "The Misfits" that ..... (prep text: The Misfits", 2014)

 

Hvis du skal ha med kilder fra nett må du også ha med datoen du lastet ned kilden. Husk også nettadressen .

 

Noe jeg skreiv ned på sånn 5 minutter :p Håper det funker :)

1) Husk sitater

2) Husk kilder

3) Husk mat og drikke

 

Ikke siter, vanskelig med CTRL C + CTRL V :S

Lenke til kommentar

jeg skjønner ingenting av det der kildetingen. skal man ha kilden rett etter setninga? kan man ikke bare ha det rett etter avsnitt? men altså nesten alt som blir skrevet er hentet fra en kilde, og da må man jo oppgi kilden etter hver eneste setning selv om det IKKE er direkte sitat? hvordan gjør man det der. skal man ha kilden rett etter setningen om det er direkte sitat, og kildene helt på slutten om det ikke er direkte sitat, men at stoffet er hentet fra de kildene liksom

Lenke til kommentar

jeg skjønner ingenting av det der kildetingen. skal man ha kilden rett etter setninga? kan man ikke bare ha det rett etter avsnitt? men altså nesten alt som blir skrevet er hentet fra en kilde, og da må man jo oppgi kilden etter hver eneste setning selv om det IKKE er direkte sitat? hvordan gjør man det der. skal man ha kilden rett etter setningen om det er direkte sitat, og kildene helt på slutten om det ikke er direkte sitat, men at stoffet er hentet fra de kildene liksom

Du kan gjøre noe ala dette:

During a time where segregation was everywhere and the racial minorities felt like they had no freedom, Martin Luther King Jr. steeped in and helped save their freedom and individualism through this speech.[1]

Lenke til kommentar

 

Del 1: Which person in Magazine do you think has fought the most against prejudice and stereotype?

• Which text in Magazine do you think is the best example of contribution to the society or to the nation?
Write two paragraphs.

 

Er det noen som har skrevet et svar på dette? Jeg sliter med å skjønne sånne oppgaver, så hadde vært fint hvis noen som skjønte den kunne ha forklart den! :)

Lenke til kommentar

 

 

Del 1: Which person in Magazine do you think has fought the most against prejudice and stereotype?

• Which text in Magazine do you think is the best example of contribution to the society or to the nation?
Write two paragraphs.

 

Er det noen som har skrevet et svar på dette? Jeg sliter med å skjønne sånne oppgaver, så hadde vært fint hvis noen som skjønte den kunne ha forklart den! :)

 

Hvilken person tror du kjempet mest mot fordommer og stereotypier? Hvilken tekst gir det beste eksempelet på bidrag til samfunnet eller nasjonen? Altså, det ene avsnittet kan handle om det første spørsmålet, den andre om det andre spørsmålet.

mulig jeg bommet litt på oversettelsen av spørsmålet, men tror jeg fikk til det groveste.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hei!

Hva tar folk med seg på eksamen? Ikke bare med tanke på kilder og fakta, men også av mat, drikke osv.

 

Jeg tar med meg forberedelsesheftet, alle utskriftene mine: Består av alt fra nyhetsartikler, til menneskerettighetserklæringen (alle 30 punkter på norsk og engelsk.) Engelskboka Key English, notatbøker og lignende vil også være med, samt kjennetegn på ulike sjangre og sjekkliste.

 

Kommer til å ta med meg frukt, vann, noe annet drikke (iste elns.), sånne fruktbars, tyggis og salat/baguett.

 

Kommer ikke til å spise/drikke halvparten, men alltid kjekt å ha med.

 

Tror du det vil være nødvendig å ha med menneskerettighetserklæringen?

 

Printet den ut for sikkerhets skyld jeg og :)

 

Om du har den norske versjonen, så tar jeg den gjerne i mot jeg også da! :D

 

Jeg følger meg så uforberedt . Dette har jeg:

  • Sammenligning mellom Mandela og Luther
  • Grammar bok
  • Sjangerbok
  • Skrevet ut PDF-filen fra Runes Verden
  • Kommer til å skrive ut menneskerettighetserklæringen
  • Lest igjennom forberedelseheftet et par ganger

Og det er forsåvidt alt jeg har nå. Noe mer jeg må ha med?

 

Det er veldig lurt å ta med deg en ordliste over ord du fant i forberedelsesheftet som du ikke forstod! :) Er også lurt med generelle gloser som dekker temaet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...