Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Eksamen i norsk, 10.trinn 2014


Anbefalte innlegg

Jo, det er ny eksamensform. Det er en del A(kortsvar) og en del B(langsvar) på begge eksamenene. Det er annerledes fra i fjor.

 

Nå kan det være en kort skjønnlitterær tekst i del A og en lang sakprega tekst i del B, eller omvendt. Derfor er det ikke helt klart hva som er sjangeren de forskjellige dagene, men jeg regner med at vi får vite om det blir sakprega eller skjønnlitterær langsvarsoppgave de ulike dagene.

 

Les mer her: http://www.udir.no/Vurdering/Eksamen-grunnskole/Endringer-for-eksamen/Eksempeloppgaver-for-norsk-hovedmal-og-norsk-sidemal-2014/

Endret av StilleVann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel ikke ny eksamensform i skriftlig? Er ikke dette bare i muntlig?

Er kjempeglad for å ha kommet opp i norsk, selvom jeg egentlig ønsket matte

jo der er en ny eksamnensform ,også i skriftelig vi vil få en kortsvarsoppgave og derreter en lagsvarsoppgave (akuratt som i engelsken )

Lenke til kommentar

Ut i fra Udir.no virker det jo sant. Hmm! Men merkelig at vi ikke har hørt noe om det, for det første vi fikk greie på i høst var at det var ny eksamensform i muntlig.

Forklar meg, forskjellen på eksamenen i år fra i fjor er at det i år er én kortsvar- og én langsvaroppgave? Dette er noe vi har hatt på tentamene siden 9. klasse.

Lenke til kommentar

 

Ut i fra Udir.no virker det jo sant. Hmm! Men merkelig at vi ikke har hørt noe om det, for det første vi fikk greie på i høst var at det var ny eksamensform i muntlig.

Forklar meg, forskjellen på eksamenen i år fra i fjor er at det i år er én kortsvar- og én langsvaroppgave? Dette er noe vi har hatt på tentamene siden 9. klasse.

Vi er har ikke hatt dette tidligere. I fjor var det bare en oppgave, et langt svar. Eksempelvis en novelle på skjønnlitterær og en artikkel på sakprosa. Hvordan fungerer dette da? Med en kortsvar og en langsvarsoppgave?

Lenke til kommentar

På vår tentamen skulle vi bli vant til den nye eksamensformen. På del A skal man f.eks. skrive om virkemidler i et dikt/et kåseri osv. Tror kanskje at del A kan bestå av to oppgaver også, slik som i engelsken.

 

I langsvarsoppgaven skal man skrive en skjønnlitterær eller sakprega tekst. Kravet er vel at kortsvarsoppgaven er kortere enn langsvarsoppgaven(i tillegg til andre krav, selvfølgelig).

Endret av StilleVann
Lenke til kommentar

 

 

Ut i fra Udir.no virker det jo sant. Hmm! Men merkelig at vi ikke har hørt noe om det, for det første vi fikk greie på i høst var at det var ny eksamensform i muntlig.

Forklar meg, forskjellen på eksamenen i år fra i fjor er at det i år er én kortsvar- og én langsvaroppgave? Dette er noe vi har hatt på tentamene siden 9. klasse.

Vi er har ikke hatt dette tidligere. I fjor var det bare en oppgave, et langt svar. Eksempelvis en novelle på skjønnlitterær og en artikkel på sakprosa. Hvordan fungerer dette da? Med en kortsvar og en langsvarsoppgave?

 

Rikritg det vi være en kortsvaroppgave og en langvarsoppgave , men dette gjelder bokmål Når det gjelder sidemål så er det to kortsvarsoppgaver og en langsvarsoppgave

Lenke til kommentar

 

 

Ut i fra Udir.no virker det jo sant. Hmm! Men merkelig at vi ikke har hørt noe om det, for det første vi fikk greie på i høst var at det var ny eksamensform i muntlig.

Forklar meg, forskjellen på eksamenen i år fra i fjor er at det i år er én kortsvar- og én langsvaroppgave? Dette er noe vi har hatt på tentamene siden 9. klasse.

Vi er har ikke hatt dette tidligere. I fjor var det bare en oppgave, et langt svar. Eksempelvis en novelle på skjønnlitterær og en artikkel på sakprosa. Hvordan fungerer dette da? Med en kortsvar og en langsvarsoppgave?

Jeg kan nevne bokmål- og nynorsktentamenen vi hadde denne våren:

 

På bokmål bestod Del A av en oppgave der vi skulle sammenligne to tekster (lyrikk) som var vedlagt. Her skulle man se etter litterære virkemidler og budksap.

Del B bestod av en oppgave der vi hadde valg mellom flere oppgaver under samme tema. Jeg valgte å skrive om Livsløgn.

 

På nynorsk bestod Del A av en oppgave der man skulle svare på noen spørsmål relatert til en vedlagt tekst. Svarene skulle flettes inn i en slags artikkel.

 

Pussig at dere ikke har hatt slike tentamener tidligere. Jeg tok det som en selvfølge å ha én kortsvar- og én langsvaroppgave.

Lenke til kommentar

 

 

 

Ut i fra Udir.no virker det jo sant. Hmm! Men merkelig at vi ikke har hørt noe om det, for det første vi fikk greie på i høst var at det var ny eksamensform i muntlig.

Forklar meg, forskjellen på eksamenen i år fra i fjor er at det i år er én kortsvar- og én langsvaroppgave? Dette er noe vi har hatt på tentamene siden 9. klasse.

Vi er har ikke hatt dette tidligere. I fjor var det bare en oppgave, et langt svar. Eksempelvis en novelle på skjønnlitterær og en artikkel på sakprosa. Hvordan fungerer dette da? Med en kortsvar og en langsvarsoppgave?

 

Rikritg det vi være en kortsvaroppgave og en langvarsoppgave , men dette gjelder bokmål Når det gjelder sidemål så er det to kortsvarsoppgaver og en langsvarsoppgave

 

Ja, det var det jeg også tenkte.

Lenke til kommentar

Neida, du trenger ikke å være stresset. :) Det er faktisk ikke så ille med to deler, det kan jo også være en fordel å trekke opp karakteren hvis du gjør det dårlig på langsvarsoppgaven, og det er så ikke vanskelig å gjøre det bra på kortsvarsoppgaven. Det eneste negative er at det blir flere ting å konsentrere seg om, og at man får litt dårligere tid til langsvarsoppgaven, men det skal nok gå bra. Jeg pleier å bli ferdig med del A på 30-60 min, så bruker jeg resten av tiden til langsvarsoppgaven. Det går som regel fint.

 

Det er nesten akkurat det samme som i engelsk, hvis du har hatt to deler på engelsktentamen.

Endret av StilleVann
Lenke til kommentar

Neida, du trenger ikke å være stresset. :) Det er faktisk ikke så ille med to deler, det kan jo også være en fordel å trekke opp karakteren hvis du gjør det dårlig på langsvarsoppgaven, og det er så ikke vanskelig å gjøre det bra på kortsvarsoppgaven. Det eneste negative er at det blir flere ting å konsentrere seg om, og at man får litt dårligere tid til langsvarsoppgaven, men det skal nok gå bra. Jeg pleier å bli ferdig med del A på 30-60 min, så bruker jeg resten av tiden til langsvarsoppgaven. Det går som regel fint.

 

Det er nesten akkurat det samme som i engelsk, hvis du har hatt to deler på engelsktentamen.

Å, håper ikke det! Er sant det du sier. Det går nok helt sikkert fint! :)

I engelsk har vi hatt to deler ja!

Tusen takk for litt positivitet og kunnskap, senket stressnivået et par hakk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...