Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Eksamen i norsk, 10.trinn 2014


Anbefalte innlegg

 

har dere noen lure sider hvor man kan øve på komaregler

Tror du kan sjekke ut norsksidene.no og språkrådet.no. På sistnevnte tror jeg at det finnes oppgaver med kommaregler, hvis ikke er det kanskje lurt å øve på det ved å lese reglene og skrive en tekst. I vår norskbok står det også om kommaregler, det kan jo hende det står noe i deres også?

 

 

http://frasagatilcd.portfolio.no, denne bruker vi på skolen. Om jeg ikke husker feil finnes det kommaregler der :)

Tusen takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Faglæreren min sa i dag at det er stor sannsynlighet for at én av langsvaroppgavene blir "Skriv en argumenterende tekst der du tar stilling til om det er bra/riktig/dårlig/feil å feire (og bruke mye penger på) 17. Mai".

Ja, det kan jo helt sikkert hende. Er flink på leserinnlegg, så håper vi får muligheten til å skrive det.

Novelle er det høye krav på, ja. Men da er det jo så gøy når man klarer å knekke koden. Vår norsklærer sa i dag at vi ikke får vite hvilke dager det er skjønnlitterært og saklitterært, siden det ikke er så tydelige skiller lenger. Vi kan måtte skrive skjønnlitterært i del A og saklitterært i del B.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Faglæreren min sa i dag at det er stor sannsynlighet for at én av langsvaroppgavene blir "Skriv en argumenterende tekst der du tar stilling til om det er bra/riktig/dårlig/feil å feire (og bruke mye penger på) 17. Mai".

Ja, det kan jo helt sikkert hende. Er flink på leserinnlegg, så håper vi får muligheten til å skrive det.

Novelle er det høye krav på, ja. Men da er det jo så gøy når man klarer å knekke koden. Vår norsklærer sa i dag at vi ikke får vite hvilke dager det er skjønnlitterært og saklitterært, siden det ikke er så tydelige skiller lenger. Vi kan måtte skrive skjønnlitterært i del A og saklitterært i del B.

 

Vi har fått beskjed om at vi skal få vite hvilken dag det vil bli sjønnliterær og sakliterær. Men at vi ikke får vite hva vi kan få skrive i kortsvarsoppgavene

 

 

Faglæreren min sa i dag at det er stor sannsynlighet for at én av langsvaroppgavene blir "Skriv en argumenterende tekst der du tar stilling til om det er bra/riktig/dårlig/feil å feire (og bruke mye penger på) 17. Mai".

Ja, det kan jo helt sikkert hende. Er flink på leserinnlegg, så håper vi får muligheten til å skrive det.

Novelle er det høye krav på, ja. Men da er det jo så gøy når man klarer å knekke koden. Vår norsklærer sa i dag at vi ikke får vite hvilke dager det er skjønnlitterært og saklitterært, siden det ikke er så tydelige skiller lenger. Vi kan måtte skrive skjønnlitterært i del A og saklitterært i del B.

 

Vi har fått beskjed om at vi skal få vite hvilken dag det vil bli sjønnliterær og sakliterær. Men at vi ikke får vite hva vi kan få skrive i kortsvarsoppgavene av sjangeren

 

Lenke til kommentar

 

Okey, så bra. Da er det sikkert vår lærer som tar feil. Får dere vite det før onsdag(forberedelsesdagen)?

Ja, på onsdag

 

Men jeg tror lærer din blanet mellom kortsvar og langsvar. For kortsvarsoppgavene så får vi ikke vite sjangeren mens i langsvarsoppgavene får vi viten om vi skal skrive sjønnliterrær elle sakliterær

Lenke til kommentar

 

 

Okey, så bra. Da er det sikkert vår lærer som tar feil. Får dere vite det før onsdag(forberedelsesdagen)?

Ja, på onsdag

 

Men jeg tror lærer din blanet mellom kortsvar og langsvar. For kortsvarsoppgavene så får vi ikke vite sjangeren mens i langsvarsoppgavene får vi viten om vi skal skrive sjønnliterrær elle sakliterær

 

Ja det er sikkert det. Er veldig spent på temaet!

Lenke til kommentar

Jeg har fått tak i oppgavene fra en IT-ansatt på min skole. Jeg fikk de i form av et bilde så har derfor ikke noen link til oppgavene, men her er de!

 

På bokmål MÅ man skrive sakprosa imens man på nynorsk da MÅ skrive skjønnslitetrær, jeg har ikke del 1, men IT-fyren sa at det var et bilde av "Brudeferden i Hardanger" og at man skulle skrive et eller annet rundt dette. Uansett har jeg del 2 og velger å dele dette med dere! :)

 

 

Tema for norskeksamen:

Norge

Del 2:

1. I dag er Norge så godt som avhengig av olje- og gass-virksomheten. Men oljen varer ikke for alltid … Skriv en sakprosa om Norges økonomiske situasjon i dag og hva vi må satse på i fremtiden for å opprettholde landets gode økonomi.

2. Skriv en sakprosa om innvandring: slipper Norge inn for mange eller for få utlendinger? Forskjellsbehandles innvandrere i dagens samfunn? Hva mener du at er den beste løsningen rundt dette temaet? Begrunn dine meninger!

3. Skriv en sakprosa med overskriften «Religion». Siden grunnloven ble skrevet på Eidsvoll i 1814 har Norge vært en kristen stat. Er religion positivt eller negativt? Burde Norge gå bort ifra å være en kristen stat?

4. 17. mai er en gledens dag, men allikevel er denne dagen ofte fylt med ulykker … 17.mai er også barnas dag, men dette glemmes ofte. Skriv en sakprosa om hvordan nasjonaldagen skal feires og hva som bør stå i fokus.

Lenke til kommentar

Jeg har fått tak i oppgavene fra en IT-ansatt på min skole. Jeg fikk de i form av et bilde så har derfor ikke noen link til oppgavene, men her er de!

 

På bokmål MÅ man skrive sakprosa imens man på nynorsk da MÅ skrive skjønnslitetrær, jeg har ikke del 1, men IT-fyren sa at det var et bilde av "Brudeferden i Hardanger" og at man skulle skrive et eller annet rundt dette. Uansett har jeg del 2 og velger å dele dette med dere! :)

 

 

Tema for norskeksamen:

Norge

Del 2:

1. I dag er Norge så godt som avhengig av olje- og gass-virksomheten. Men oljen varer ikke for alltid … Skriv en sakprosa om Norges økonomiske situasjon i dag og hva vi må satse på i fremtiden for å opprettholde landets gode økonomi.

2. Skriv en sakprosa om innvandring: slipper Norge inn for mange eller for få utlendinger? Forskjellsbehandles innvandrere i dagens samfunn? Hva mener du at er den beste løsningen rundt dette temaet? Begrunn dine meninger!

3. Skriv en sakprosa med overskriften «Religion». Siden grunnloven ble skrevet på Eidsvoll i 1814 har Norge vært en kristen stat. Er religion positivt eller negativt? Burde Norge gå bort ifra å være en kristen stat?

4. 17. mai er en gledens dag, men allikevel er denne dagen ofte fylt med ulykker … 17.mai er også barnas dag, men dette glemmes ofte. Skriv en sakprosa om hvordan nasjonaldagen skal feires og hva som bør stå i fokus.

Tusen takk

Lenke til kommentar

Kva husket jeg overalt.

 

 

Okei, takk.


Huff, så mange elementære feil! Husk nokre, kva, viss osv.

Lastet den ned nå. Fant «nokre»-feil og «viss»-feil, men ingen «kva»-feil.

 

Det var disse ordene jeg brukte find&replace på (så jeg er sikker på at jeg ikke får feil på de): Noka, å vere, har vore, var, berre, me/vi, med å ete (ikkje spise …), kva, kor, korleis, kvifor, kven, kvarandre, hugsar, heiter, gjekk, fekk, ho, hennar, ikkje, mykje, meir, pengar, dei, kjem, klede, å gjere, ei anna jente, ein annan gut, mykje anna, heim, Noreg, å spele, spelar, spelte, ein bror, to brør, alle brørne.

Lenke til kommentar

Jeg har fått tak i oppgavene fra en IT-ansatt på min skole. Jeg fikk de i form av et bilde så har derfor ikke noen link til oppgavene, men her er de!

 

På bokmål MÅ man skrive sakprosa imens man på nynorsk da MÅ skrive skjønnslitetrær, jeg har ikke del 1, men IT-fyren sa at det var et bilde av "Brudeferden i Hardanger" og at man skulle skrive et eller annet rundt dette. Uansett har jeg del 2 og velger å dele dette med dere! :)

 

 

Tema for norskeksamen:

Norge

Del 2:

1. I dag er Norge så godt som avhengig av olje- og gass-virksomheten. Men oljen varer ikke for alltid … Skriv en sakprosa om Norges økonomiske situasjon i dag og hva vi må satse på i fremtiden for å opprettholde landets gode økonomi.

2. Skriv en sakprosa om innvandring: slipper Norge inn for mange eller for få utlendinger? Forskjellsbehandles innvandrere i dagens samfunn? Hva mener du at er den beste løsningen rundt dette temaet? Begrunn dine meninger!

3. Skriv en sakprosa med overskriften «Religion». Siden grunnloven ble skrevet på Eidsvoll i 1814 har Norge vært en kristen stat. Er religion positivt eller negativt? Burde Norge gå bort ifra å være en kristen stat?

4. 17. mai er en gledens dag, men allikevel er denne dagen ofte fylt med ulykker … 17.mai er også barnas dag, men dette glemmes ofte. Skriv en sakprosa om hvordan nasjonaldagen skal feires og hva som bør stå i fokus.

Dette er oppgavene til bokmålsdagen? Lukter bull på lang avstand.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...