Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Eksamen i norsk, 10.trinn 2014


Anbefalte innlegg

Noen grunner mot kan være:

- man får bedre tid å bare lære et

- hva er vitsen når det er så få forskjeller

- upraktis

 

Noen grunner for kan være:

- større ordforråd

-ulike skriftspråk passer til forskjellige typer tekster

 

Les avsnittene og finn ut din mening iforhold til forfatterens argumenter :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som kan fortelle litt om innholdet i Rocky? Hva er budskapet?

De tankene jeg får er at for de som er rike i sitt land, ikke er rike, men middels-rike i Norge. (Dårlig i å forklare..) Norsker drar til Sverige på Harry-tur, fordi det er så billig der. Når svensker kommer til Norge koster jo Colaen en million..

Lenke til kommentar

 

 

Tror det å argumentere for/imot teksten, "Ja til nynorsk!" er en aktuell oppgave. Tror likevel det kan bli vanskelig, i og med at mine grunner til ikke å ha nynorsk (he-he) antageligvis ikke er gode nok. Noen tanker?

Spurte om det lenger fremme, men fikk ingen svar..

 

 

Jeg tror ikke dette blir en oppgave i det hele tatt selv om det virker veldig typisk. Jeg skjønner egentlig ikke hva denne teksten gjør i heftet i utgangspunktet... Denne teksten skiller seg ut fra de andre og omhandler et helt annet tema. Synes det er rart at teksten er der

 

Samtidig passer den der også siden den omhandler "norskt". Men også enig at den ikke passer der. Synes det var et utrolig rart hefte vi fikk. Vanskelig å forberede seg godt på noe av det...

Lenke til kommentar

 

 

hei jeg har eksamen imorgen og jeg har problemer med sangen "stormblåst". det jeg trenger hjelp med er virkemidler sanger? kan noen hjlpe meg.

Har også problemer med denne..

 

Les bakover i tråden, står endel der.

 

men det står ikke noe om virkemidler

Lenke til kommentar

 

 

 

hei jeg har eksamen imorgen og jeg har problemer med sangen "stormblåst". det jeg trenger hjelp med er virkemidler sanger? kan noen hjlpe meg.

Har også problemer med denne..

 

Les bakover i tråden, står endel der.

 

men det står ikke noe om virkemidler

 

En vanskelig tekst, men er noen kontraster f.eks mørke/lys. Er nok en del symbolikk i teksten.

Lenke til kommentar

Noen som kan fortelle litt om innholdet i Rocky? Hva er budskapet?

Som du sikkert vet, kommer kjempemange svensker til Norge for å søke om jobb. Grunnen til det er at de tjener nesten dobbelt så mye i Norge, men det betyr også at prisene er høyere: Det er dyrere å kjøpe tjenester her (dvs. reparasjon, tannlege osv...) Det med colaflasken var bare en overdrivelse, for det er jo i bunn og grunn ikke så veldig stor forskjell på prisene når det kommer til varer :) Vet ikke om dette er 100% sant, men er ihvertfall sånn jeg har forstått det :)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

hei jeg har eksamen imorgen og jeg har problemer med sangen "stormblåst". det jeg trenger hjelp med er virkemidler sanger? kan noen hjlpe meg.

Har også problemer med denne..

 

Les bakover i tråden, står endel der.

 

men det står ikke noe om virkemidler

 

En vanskelig tekst, men er noen kontraster f.eks mørke/lys. Er nok en del symbolikk i tekst

hvor er de symbolikk del?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

hei jeg har eksamen imorgen og jeg har problemer med sangen "stormblåst". det jeg trenger hjelp med er virkemidler sanger? kan noen hjlpe meg.

Har også problemer med denne..

 

Les bakover i tråden, står endel der.

 

men det står ikke noe om virkemidler

 

En vanskelig tekst, men er noen kontraster f.eks mørke/lys. Er nok en del symbolikk i tekst

hvor er de symbolikk del?

 

Litt vanskelig å si, siden jeg har ikke klart å finne noe særlig selv. Men det meste betyr jo noe ;) ...

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

hei jeg har eksamen imorgen og jeg har problemer med sangen "stormblåst". det jeg trenger hjelp med er virkemidler sanger? kan noen hjlpe meg.

Har også problemer med denne..

 

Les bakover i tråden, står endel der.

 

men det står ikke noe om virkemidler

 

En vanskelig tekst, men er noen kontraster f.eks mørke/lys. Er nok en del symbolikk i tekst

hvor er de symbolikk del?

 

Litt vanskelig å si, siden jeg har ikke klart å finne noe særlig selv. Men det meste betyr jo noe ;) ...

 

ok det går greit, men tusen takk

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

hei jeg har eksamen imorgen og jeg har problemer med sangen "stormblåst". det jeg trenger hjelp med er virkemidler sanger? kan noen hjlpe meg.

Har også problemer med denne..

 

Les bakover i tråden, står endel der.

 

men det står ikke noe om virkemidler

 

En vanskelig tekst, men er noen kontraster f.eks mørke/lys. Er nok en del symbolikk i tekst

hvor er de symbolikk del?

 

«Mot Sorias fjellheim.» Soria er et symbol fra gammelnorsk eventyr, som skal vise Norges prakt i form av natur og fjell. Det symboliserer altså Nordens vakre fjell.»

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ut fra teksten "Hva er typisk norsk for deg?" antar jeg at vi får en oppgave der vi skal skrive noe om positive og negative sider ved innvandring til Norge. Hvis ikke tror jeg vi kan få noe om norsk kultur og hvordan mannen i gata er. Vil anbefale dere å tenke utenfor boksen og ikke skrive om langrenn og ostehøvel.

Lenke til kommentar

Ut fra teksten "Hva er typisk norsk for deg?" antar jeg at vi får en oppgave der vi skal skrive noe om positive og negative sider ved innvandring til Norge. Hvis ikke tror jeg vi kan få noe om norsk kultur og hvordan mannen i gata er. Vil anbefale dere å tenke utenfor boksen og ikke skrive om langrenn og ostehøvel.

Enig. Har funnet en ganske god utenfor boksen; "det er typisk norsk å lure på hva som er typisk norsk". Kontra er vi veldig selvopptatte og selvgode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...