Gå til innhold

Baker i Norge


Anbefalte innlegg

Hei, jeg elsker å bake og gjør det nesten hverdag. Det er mitt store hobby nå! Jeg går nå i 10klasse men det er snart tid til å velge linje og hvilken utdanning jeg vil ha. Jeg tenkte å gå restaurant og matfag, og bli baker.

Men jeg har hørt at baker blir dårlig betalt, med 300 000 kr i året. Er det sant? Hvor lenge må man jobbe? Blir glad for hver hjelp og kommentar! :) positive/negative ting. Sier takk for alle som svarer :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Baking er jo en veldig god hobby!
I følge http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/baker , så er det minstelønnen som er på 300 000, så er fullt mulig å tjene mer enn dette, alt etter hva du gjør.
Om en jobber på en litt "finere" restaurant, så tror jeg det er fullt mulig å få en god lønn, men om en jobber på et konditori som baker/selger, så er jeg ikke helt sikker på om det er mulig å få så mye mer betalt, uten at jeg vet hva de som jobber der tjener. Har du planer om høyere utdanning kan jo få en mer "spisskonpetanse" inn matlaging
Eller er det kun baking du ønsker å holde på med?

Lenke til kommentar

Ok, takk for at dere svarte for det første ihvertfall! :) men 300 000 hørtes jo egentlig veldig lite ut som årslønn synes jeg. Men ja Brattus1 har bare tenkt å drive på med baking egentlig, hvordan det?

Det blir 25 000 i mnd. Synes det er greit jeg siden det er minstelønn. Det er 25 000 uten skatt, så blir nok litt mindre, men siden dette er minste lønn kan det godt hende du tjener mer enn 300 000.

Lenke til kommentar

Tips:

 

Jobb noen år som baker.... spør alt og alle av kolleger og høst av deres erfaringer. Prøv og feil litt med oppskrifter til du finner noe som er bra. Når du har nok så starter du for deg selv.

 

Prøv å finn en egen liten nisje der du stikker deg ut med litt annerledes produkter og ikke bare forsvinner i mengden, det skal noe å få til dette i dag men det er fullt mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...