Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nettbrett som Stereo


Anbefalte innlegg

Hei,

 

(LITT noob på bil så er det sagt)

Så jeg har nylig kjøpt meg en Volvo V50 2005 mod og kan mildt si at det originalt anlegget er ekstremt dårlig. Dette er modellen med "det flyvende dashbordet".

 

Så jeg tenker nå å bytte ut alle de gamle elementene og installere noe nye (noen av høyttalerne er også sprengt tror jeg) og legge inn en sub.

Mitt problem er ved installeringen av en ny spiller, jeg har ikke så veldig lyst til å bytte ut den originale da den viser kjørecomputeren, bil info o.l.

 

Tenkte derfor å la en Ipad eller lignende nettbrett ta over den jobben da denne utøver alle funksjonene jeg trenger av en spiller, selv kan man kjøpe et eksternt adapter å legge inn DAB radio i tillegg. Best of both worlds!

 

Hva jeg tenker dog er å koble alt opp via Bluetooth og hente strøm fra 12v adapterte i sigarettenneren, eller evt bygge alt inn om jeg gidder.

Det jeg lurer på er hvordan kan man koble dette opp slik at Ipaden kan sende signalene via bluetooth til anlegget da originalt anlegg ikke har bluetooth input (eller AUX for den saks skyld.)

Finnes det en chip man kan sende signaler til som sender direkte til anlegget?

 

Takker for input!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Mobile999,

 

Ja det ledet meg til en annen diskusjon som ga mange svar.

Må bare feilsøke mitt nåværende anlegg om den originale forsterkeren er gåen eller om høyttalerene er ødelagte/sprengt.

 

Reparer/bytter så ut dem delene som trengs (evt nye diskanter og sub høytalere som erstatter dem gamle og ny 8 kanals til disse høytalerene), legge inn en ny SUB og forsterker til denne så kjører en AUX kabel rett til mobil/nettbrett og en strømkabel til 12v sigarettenneren. (Skipper bluetooth)

Så samkjører jeg 8kanaleren med en monoblokk til suben og lar mobilen/nettbrettet drive alt, legge ved et DAB adapter til dette så har jeg både DAB radio, 4g streaming, spotify og andre spillelister lagt inn.

Lenke til kommentar

Problemet er at det er veldig svakt signal ut fra et nettbrett, er vel ikke 0.5V engang, mens en god spiller har 3-4v på linjeutgangene. Alle som har testet med y-ledd for å dele signalet til flere forsterkere, vet at signalet blir svakere for hver deling, derfor har jeg ikke trua på at dette blir bra når det skal deles opp så mye. Men for all del, prøv du ;)

Lenke til kommentar

Hei Cossiemk1,

 

Jeg er ekstremt sikker på at om man bruker nettbrett eller en stereo vil man få samme lydkvalitet, da det er forsterkeren som driver anlegget, lyd signalet sendt fra nettbrettet skal være sterkt nok i den grad. Skal dog forhøre meg med en lyd teknikker kompis jeg har.

 

Poopadoop, takker for innspillet. Grunnen nummer 2 hvorfor jeg ønsker å bruke et nettbrett er fordi jeg skal kjøpe et nettbrett nå til privat bruk og har lyst til å kombinere denne og redusere kostnadene så slipper jeg å kjøpe både stereo og et nettbrett.

Lenke til kommentar

Hei Cossiemk1,

 

Jeg er ekstremt sikker på at om man bruker nettbrett eller en stereo vil man få samme lydkvalitet, da det er forsterkeren som driver anlegget, lyd signalet sendt fra nettbrettet skal være sterkt nok i den grad. Skal dog forhøre meg med en lyd teknikker kompis jeg har.

 

Poopadoop, takker for innspillet. Grunnen nummer 2 hvorfor jeg ønsker å bruke et nettbrett er fordi jeg skal kjøpe et nettbrett nå til privat bruk og har lyst til å kombinere denne og redusere kostnadene så slipper jeg å kjøpe både stereo og et nettbrett.

Ja, hør gjerne med noen du stoler på, selv har jeg bare holdt på med bilstereo litt over 20år... Du vil ikke få samme lydkvaliteten som det ville blitt via spilleren, for da er det lyprosessoren i spilleren som sender signalet fra ipad videre til forsterker. Men det trenger ikke dermed bety at det blir dårligere lyd når du kobler ipad direkte til forsterkeren, det kommer ann på lydprosessoren i ipad`n. Men det sier seg igrunn selv, at hvis du har et signal på 0,5 volt fra ipad, og deler det signalet til 9 kanaler, så er det ikke mye signal igjen til hver kanal, så når du da skrur gain på fullt på forsterker, og volum på fullt på ipad, så klarer du kanskje å høre hva som synges på sangen du setter på. Trenger du ikke spille høyere en at du fint kan høre hva passasjerene sier, så er det jo greit. Men skal du dra på litt så skjønner du hva jeg mener ;)

Lenke til kommentar

Skal ikke stille spørsmål med hva du vet, er her for å få hjelp så om dette er et problem hvordan løser man det?

Har veldig lite lyst til å betale ut 2000 kr for en stereo jeg ikke kan erstatte med min originale i dashbordet, for så å kjøpe et nettbrett i tillegg som jeg allerede har planlagt å kjøpe som i teorien kan gjøre jobben.

Lenke til kommentar

Du må nesten bare prøve å se hvordan det blir, men jeg får vesentlig svakere signal hos meg når jeg kobler iphone direkte til forsterkeren, og det er bare en 4 kanaler. Blir det for dårlig, så må du ha en signalforsterker av noe slag, en slik feks: http://www.ebay.com/itm/us-seller-PRE-AMP-RCA-INPUT-OUTPUT-ADJUSTABLE-LINE-DRIVER-SIGNAL-BOOSTER-LD-10-/271412659106?pt=US_Signal_Processors&hash=item3f317483a2&vxp=mtr

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå vet jeg det er snakk om lydnivå, men vedrørende lyden fra Nexus 7 syns jeg ikke den er like god som f.eks den fra mobiltelefonen min, dog er lyden helt grei, men kunne vært bedre.

Mange ser jeg løser dette med å kjøpe en USB DAC til Nexusen, dem kan kanskje gi litt mer kraft også, idk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...