Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

raskere nett med vpn.?


Anbefalte innlegg

Ja, men det hjelper jo lite når programmet/koden som faktisk måler tiden sitter på maskinen din, og da må vente hele de 10 sekundene før den er ferdig.

 

exactly.

 

Men uansett så er jeg rimelig sikker på at ikke VPNservere cacher betydelige mengder data for deg. Slikt ville bare medført totalt kaos i mange sammenhenger - så selv om slik mellomlagring ikke er umulig i prinsippet så tror jeg aldri har sett noen VPNserver som faktisk gjør noe slik.

 

Men HVIS du hadde et slikt relè med latterlig stor personlig buffer OG målingen kun ble utført fra server-siden, hvilket tross alt ikke er umulig selv om jeg tror det er noe uvanlig, (målesiden altså), så kunne du i teorien oppnådd slik "tidskompressjon" i målingen, det skal jeg være enig med. Jeg bestrider dog at dette er noe i nærheten det som faktisk skjer i trådstarters tilfelle for eksempel.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Firstly it’s worth understanding how the speed tests actually work. Most of them give you an upload and a download speed, which they calculate by sending sample binary files to your computer with instructions to send them back again. Some services like speedtest.net along with Comcast and other ISPs provide a “ping” result alongside download and upload speeds. This is basically a measure of latency, which is estimated by sending HTTP requests to the speed test’s server and measuring how long it takes for a response."

 

KILDE

 

Har dere lært noe i dag da? Det er speedtest serveren som kalkulerer hastigheten, ikke klientmaskinen!

Lenke til kommentar

Har dere lært noe i dag da? Det er speedtest serveren som kalkulerer hastigheten, ikke klientmaskinen!

 

Det kommer jo helt ann på implementasjonen. I en slik transaksjon så er det i praksis ingen forskjell mellom server og klient (gitt av målingen utføres i begge retninger) så du kan velge å kode det som du vil forsovidt.

 

Dette endrer jo ikke problemstillingen. Du kan kalle "serveren" "klienten" og vice versa uten at det endrer noe fundamentalt.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Uavhengig av hvem som kalkulerer hastigheten, speedtest-serveren eller brukermaskinen, så er det aldri VPN-serveren.

 

:rofl: Har du drømt nå eller? Har aldri sagt at VPN serveren kalkulerer noen ting.....! :rofl:

 

 

Det kommer jo helt ann på implementasjonen. I en slik transaksjon så er det i praksis ingen forskjell mellom server og klient (gitt av målingen utføres i begge retninger) så du kan velge å kode det som du vil forsovidt.

Dette endrer jo ikke problemstillingen. Du kan kalle "serveren" "klienten" og vice versa uten at det endrer noe fundamentalt.

-Stigma

 

For speedtest serveren, så ER VPN serveren klienten! Hastigheten blir målt mellom speedtest og VPN server! Finito!

Lenke til kommentar

 

Uavhengig av hvem som kalkulerer hastigheten, speedtest-serveren eller brukermaskinen, så er det aldri VPN-serveren.

 

:rofl: Har du drømt nå eller? Har aldri sagt at VPN serveren kalkulerer noen ting.....! :rofl:

 

Det ser ut som det er det du sier her:

 

 

 

Roboten din er jo mottaker av bøttene og klarer 8 bøtter mens Per bare fysisk får fire.. Roboten rapporter om 8, fordi du har bedt roboten om å utføre tjenesten for deg og den klarte 8

 

I denne sammenligningen var "roboten" VPNserveren

Du kan ikke be VPNserveren gjøre noe som helst for deg. Den kan ikke rapportere om noe.

 

Men greit, jeg er ikke ute etter å arrestere noen. Jeg bare prøver å få det du sier til å henge sammen uten at det fører til logiske paradoks.

 

 

 

For speedtest serveren, så ER VPN serveren klienten! Hastigheten blir målt mellom speedtest og VPN server! Finito!

 

 

 

Ja, og klienten i en hastighetsmåling er en bit med kode - et program. Dette programmet kan ikke kjøre på VPN serveren. Dette sier du jo selv at du er enig med.

 

Jeg lurer litt på om du forveksler begrepene om server og klient i nettverkssammenheng og software-sammenheng. For nettverket sin del så er du helt korrekt i at måleserveren forholder seg bare til VPNserveren og VPNserveren forholder seg bare til lokalPCen, men fra programvarens synspunkt er VPNserveren usynlig (og det er nettop det som gjør at alt fungerer så fint via en slik mellomtjener) og det er programvaren som måler hastigheten - ikke nettverket.

 

Så nei, VPN serveren er ikke klienten i måleprogrammets tjener/klient forhold. Det er den lokale PCen som er er/kjører klienten.

 

EDIT sorry for rotete manuelle quote tags.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Kan vi kanskje bruke OSI-modellen for å løse dette "problemet"?

 

Meg bekjent fungerer f.eks OpenVPN på lag 2 og 3, Ipsec er lag 3. (rett meg hvis jeg tar feil).

 

En speedtest slik som dette vil kanskje bruke lag 7 (applikasjonslag for eksempel HTTP) for å sende data. Kanskje så lavt som lag 5 (session da ved bruk av sockets).

 

Hvordan mener du en VPN tunnel kan manipulere data på denne måten? Tunnelen "jobber" jo på et helt annet nivå? Den bryr seg vel heller lite om HTTP-trafikk eller hva det enn er som går gjennom tunnelen.

 

Jeg er langt fra noen ekspert her, men jeg har ikke hørt om noen VPN-tilkobling som fungerer på måten som f.eks Chris beskriver.

Lenke til kommentar

Vel... jeg har tilgang på min egen VPN server (som jeg administrerer). Jeg har også muligheten til å strupe linjen mellom min lokale PC frem til VPN serveren min uten å påvirke linjen fra VPN serveren ut til nettet.

 

Jeg får vel rett og slett teste og rapportere tilbake...

 

Ved et slikt oppsett:

 

PC ----10% hastighet--> VPNserver ----100% hastighet---> Måleserver (TPtest/speedtest osv.)

 

Så mener jeg at det er hastigheten mellom meg og VPN serveren målingen vil rapportere (fordi den er minst). Hvis jeg forstår ChrisCo riktig så mener han at det er hastigheten mellom VPNserveren og måleserveren som vil rapporteres.

 

Jeg skal teste kjappt.

-Stigma

Lenke til kommentar

Ok vel her er resultatene.

Fremgangsmåte:

 

Jeg administrerer egen enkel VPNserver via DD-WRT software i ruter. Jeg kan også strupe hastigheten på den lokale maskinen via netlimiter uten å påvirke VPNserverens hastighet ut til nettet. Dette skal simulere fint en raskere VPNserver med en tregere VPNklient tilkoblet. Dette er det jo forsovidt - bare at jeg bruker netlimiter for å kunstig begrense en av de to logiske forbindelsene slik at vi har en forskjell vi kan måle resultatet på.

 

Min linje er ca 17Mbit ned og 1Mbit opp netto. Når jeg struper for å teste struper jeg 17Mbit download ned til 1Mbit.

 

Her er min vanlige normale linje uten VPN i bruk:

post-4879-0-39243400-1400252805_thumb.png

 

Her er testen igjen men med VPN aktiv (ingen lokal strup)

post-4879-0-91284200-1400252799_thumb.png

Ruteren min er ikke super beefy, så det er ikke så rart at den ikke klarer å behandle full hastighet gjennom VPN, så det er som forventet.

 

Her er testen igjen, uten VPN, men med netlimiter strup

post-4879-0-22684200-1400252794_thumb.png

selvfølgelig er download da bare 1Mbit, som forventet.

 

Så tester igjen, gjennom VPN og med strup aktiv på den loakle maskinen. Merk at dette struper kun forbindelsen mellom VPNserveren og VPNklienten. VPNserveren på DD-WRT ruteren har full hastighet ut til nettet:

post-4879-0-76529300-1400252810_thumb.png

Resultatet er som jeg ville forventet 1Mbit download - fordi dette er det tregeste leddet mellom de punktene som test klient og server måler. Hvis jeg forstår ChrisCo riktig burde vi nå ha målt nær 17Mbit download.

 

Jeg tester igjen på tptest.se og nettfart.no bare for å se at det ikke måles forskjellig på forskjellige tester (dette er med strup og VPN):

post-4879-0-76512900-1400252816_thumb.png

--------------------------------------

post-4879-0-28530000-1400252824_thumb.png

 

Disse testresultatene stemmer ihvertfall med mine spådommer. Hvis du mener jeg har gjort noe feil testoppsettet så kritiser gjerne det - men ellers så ser jeg ikke hvordan denne hypotesen som ChrisCo (og tydeligvis flere andre) har kan stemme. Vennligst fortell meg hvordan jeg skal gjennskape en slik situasjon som dere sier er mulig...

 

Bare så det er klart - dette er ikke en "i told you so" ego greie. Hvis jeg tar feil om dette så har jeg misforstått noe fundamentalt og vil gjerne rette min forståelse - men jeg klarer ikke å gjennskape det dere snakker om i kontrollert eksperiment ihvertfall.

 

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vil også gjerne bli rettet hvis jeg har misforstått dette. Nå har Stigma vist et praktisk eksempel og jeg har vist teorien ved at VPN fungerer på et helt annet nivå i OSI-modellen enn det som blir diskutert her. Nå er det vel kanskje på tide at dere viser til noe mer enn bare "men det er jo slik det fungerer" argumentasjon?

 

VPN er infrastruktur, det er en simpel tunnel. I tilfellet en speedtest så er det _endepunktene_ som utgjør kommunikasjonen. VPN-tunnelen i seg selv kan ikke sende tilbake svar på at en pakke er mottatt eller ikke (som jo er sentral i å måle hastighet), dette grunnet at den funger på et lavere nivå enn dette. Det er endepunktene som utfører denne biten.

 

Hvis meg gjerne hvordan VPN-tunnelen kommuniserer med applikasjonen på speedtest-serveren og hvordan det fungerer i praksis så har dere overbevist meg ihvertfall.

 

 

 

For speedtest serveren, så ER VPN serveren klienten!

 

 

which they calculate by sending sample binary files to your computer with instructions to send them back again.

 

Dette viser jo at du selv mener kommunikasjonen er på applikasjonsnivå. Derfor har folk spurt x-antall ganger hvordan VPN-serveren kommuniserer på dette nivået. Det krever jo at VPN-serveren forstår hvordan man svarer, denne logikken ligger kun i endepunktene (applikasjonen som kjører på server og klient).

Endret av Aginaridan
Lenke til kommentar

Hvis trådstarter fremdeles henger med i denne tråden så holder jeg ihvertfall en knapp på at denne anomalien i målingen ikke har med at testen måler hastigheten mellom VPNserveren og testeren (om så var tilfelle skulle man jo forventet å se drastisk høyere upload speed også, men den er jo den samme), men heller som Den åttende profet nevnte tidligere i tråden at VPNforbindelsen kan bruke komprimering for eksempel som vil (for ukomprimerte data - nettop slik som typiske "tomme" testdata) gjøre at den praktiske hastigheten din VPN faktisk kan se ut som den er større enn den er. Ved mindre testen da er designet med dette i tankene (ved å bruke testdata som ikke kan komprimeres videre i noen nevneverdig grad) så vil testen gi feile resultater.

 

Det kan også være rett og slett en enklere feil et sted. Jeg kan ikke forklare grunnen bak alle feile målinger jeg har sett, men jeg har sett drøssevis av målinger som tydeligvis er håpløst feil (folk som måler tusenvis av Mbit/sek på en 20Mbit linje f.eks.)

 

I så tilfelle så bør du bare teste et par forskjellige tester, og jeg tipper at du ihvertfall vil få litt forskjellige resultater i disse som kanskje virker rimeligere. Her er et par alternativer til speedtest:

 

tptest.se

http://www.nettfart.no/

http://test.telenor.net/

http://speed.bredbandsguiden.no/

http://speedometer.altibox.no/

 

Og om komprimering er en faktor så står det sikkert i selve instillingene for VPN tilkoblingen din under avansert. Du kan sansynligvis slå den av under "PPP instillinger" og teste det om du vil (dog mine erfaringer med dette er begrenset, og min enkle VPN server har ikke mulighet for komprimering så jeg kan ikke teste dette enkelt)

 

I forhold til komprimerte data ihvertfall så vil de mesteparten av reelle data (dvs. større filer, videoer, bilder osv.) allerede være komprimerte, så reele hastighetsøkninger med komprimering i praksis bruk er ikke veldig mye.

 

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe...:p Det er jo ganske enkelt egentlig, som jeg har sagt hele tiden - VPN tilkoblingen er mellom deg og tilbyderen din, enig? Du, som det ene endepunktet og tilbyderen din som det andre endepunktet... Right? ;-) blir som inngangen/utgangen av tunnel.. Selve VPN forbindelsen din, er selve tunnelen, enig?

 

Så når du skriver inn en URL, eks. speedtest.net i ditt tilfelle, så sender du forespørselen til andre enden av tunnelen din, altså tilbyderen din sitt system.. Derfra igjen, sender tilbyderen din forespørselen til speedtest.net... Det er også derfor du er anonym og hvis du sjekker IP adressen din, så ser du at du har en helt annen IP adresse enn uten VPN..

 

Så VPN tilbyderen fungerer utad mot internett som "deg".. Når du vil til speedtest.net, så for speedtest.net, er tilbyderen, deg.. Alt som går til og fra speedtest.net, går til og fra tilbyderen din, som igjen videresender alt til deg.. Så når speedtest.net sender dataene for å måle hastigheten, ref. linken fra i går, så er det linja mellom tilbyderen din og speedtest.net som måles, men du vil jo oppleve det som om det din hastighet som måles, nettopp fordi du har opprettet en virtuell direkte forbindelse til speedtest.net...

 

Dette bekreftes jo igjen av at det står lokasjondata på bildet ditt, og hastigheten som er over dobbelt så høy som du har... Du kan jo også sjekke IP adressen "din" når du er tilkoblet VPN, og se om den stemmer med den du får når du ikke er tilkoblet VPN...

 

Hvis de er like, så gir jeg meg, men før det, så står jeg beinhardt på mine tidligere utsagn...;-p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette bekreftes jo igjen av at det står lokasjondata på bildet ditt, og hastigheten som er over dobbelt så høy som du har... Du kan jo også sjekke IP adressen "din" når du er tilkoblet VPN, og se om den stemmer med den du får når du ikke er tilkoblet VPN...

 

Hvis de er like, så gir jeg meg, men før det, så står jeg beinhardt på mine tidligere utsagn...;-p

Lokasjonsdata bestemmes jo av hvor "endpoint" er, dvs, der din trafikk rutes ut på internett. Det betyr ikke at trafikken ikke rutes helt tilbake igjen til deg.

 

Vil også tippe at trådstarter opplever tilsynelatende økt hastighet på denne testen pga. komprimering av trafikk hos VPN-tilbyderen.

Lenke til kommentar

Haha, creds til dere for å holde diskusjonen igang så lenge. Holder med Sigma her, VPN-serveren er vel bare et ekstra hopp på veien til speedtesten. Det tregeste leddet på veien er vel også det som bestemmer den endelig farten, da Speedtest måler tiden du bruker på og svare. Ergo må pakkene vandre hele ruta gjennom det tregeste leddet og tilbake igjen.

 

Det jeg ikke fatter, som dere holder ekstremt fast rundt er at VPN er tilbyderen "min" når jeg bruker den. På denne måten blir det sagt at VPN har ansvaret for å servere meg data, noe som blir riktig. MEN VPN kan da ikke svare på noe for meg? Det er da komplett umulig, pakkene MÅ jo nå min maskin, så skjer beregninger eller what so ever i leddet som sendte ut forespørselen (PÅ MIN MASKIN), for så å bli sendt tilbake gjennom VPN'en og ut igjen til der den skal.

 

Servere vil jo behandle meg som klient på akkurat samme måte uavhengig om jeg sitter bak en VPN eller ikke. Pakkene må bare vandre en litt lenger rute for å nå frem. Men det gjør da ingen forskjell bortsett fra at responstid, og ms vil kunne øke litt, og i værste fall om VPN hastighet har dårligere hastighet enn jeg har så vil jeg lide under dette.

Lenke til kommentar

Det du mener er forskellen mellom at VPN kvitterer for pakkene som skal til deg, og så sender deg den pakken

eller

om VN tar i mot pakken, sender deg til deg, venter på din kvittering om motatt og så bare forwarder denne kvitteringen til serveren.

 

Jeg er rimelig sikker på at det er sistnevnte som brukes, for førstnevnte vil kreve et system av mellomlagring og må takle masse komplekse problemsituasjoner som oppstår ved pakketap i overføring der det blir VPN serveren som stå annsvarlig for å rette feil som kan oppstå fordi den allerede har kvittert or data. Sistnevnte system derimot der kan VPN serveren være dum som et brød og bare videresende alt fra begge sider og så vil de eksisterende protkollene ta seg av at trafikk-konsistensen er korrekt - og det er jo en mye mer elegant løsning.

 

Akkurat dette skal jeg dog medgi at jeg ikke VET på stående fot uten å sjekke det med research, men det virker bare lite logisk å gjøre det på førstnevnte måte der VPN serveren faktisk kvitterer på dine vegne. Jeg må gjerne ta meg tid til å grave frem dette på wiki senere.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...