Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

"Låse" radioen til Radio-Rock


Anbefalte innlegg

Finner ingen bedre kategori så slenger denne inn her.

 

I min Volkswagen Golf 2007-modell har jeg standard radion som følger med bilen. Jeg har en kanal som er forhåndsvalgt som RadioRock når jeg er i Bergensområdene. Ut ifra frekvenskartet over Bergen ser jeg at RadioRock deler frekvens med flere andre kanaler av mindre interesse.

http://radiomap.eu/no/bergen

Det betyr at ca halvpartene av gangene jeg tuner inn kommer RadioRock, mens andre ganger dukker det opp "Gnisten" eller "Bølgen", kristne radiosendinger...

Er det noen måte man kan velge hva man skal lytte til på denne frekvensen? For meg er radio uinteressant på alle kanalene annet enn radio rock. Om jeg bytter til en DAB radio, kan jeg spille RadioRock i Bergen i det hele tatt? ser ikke slik ut på frekvenskartet :S

Endret av Valkyria
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I følge radio.no så er det DAB-dekning på Radio Rock i Bergen. Så DAB-radio er en mulig løsning for deg.

 

Når det gjelder FM så står det på lokalradio.no at dette er frekvensene på Radio Rock for Bergen (FM 88,6 – 100,3 – 103,3 og 107,5).

 

Prøv deg frem og finn frekvensen som du får inn Radio Rock på. FM støtter kun en kanal per frekvens.

 

På finnsenderen.no kan du selv sjekke hvor antennene står og hvilke frekvenser de sender med.

 

Håper det hjelper litt :)

Lenke til kommentar

Grunne til at du noen ganger får inn de andre radiokanalene istedetfor radiorock er at de forskjellige kanalene har forskjellige sendingstidspunkter. Nå vet ikke jeg nøyaktige sendetidspunkter for de forskjellige kanalene som er på den frekvensen men det er delt inn på denne måten her
Radiorock fra klokken yy:yy til klokken xx:xx gnisten fra xx:xx til zz:zz bølgen fra zz:zz til yy:yy

Så emd andre ord er hva du får på radioen avhengig av hva klokken er, det kan og være varierende tidsperioder på forskjellige dager, dette er derfor ikke noe du kan gjøre med, forutenom å gå over til DAB hvor du kan tune deg til radiorock hele dagen.

Lenke til kommentar

På FM-båndet skulle RDS være løsningen på det problemet; Sammen med det analoge radiosignalet kan det blant annet sendes med en unik digital kode som identifiserer radiostasjonen. I teorien kan man da forflytte seg geografisk og høre på samme stasjon men med signal og frekvens fra forskjellig radiosender. Dette fordrer da at alle ledd er satt opp riktig og støtter dette.

 

Hvis radiostasjonens sendeutstyr ikke støtter det som jeg (prøvde å) beskrive over, vil du heller ikke kunne få automatisk skifte mellom de tre frekvensene. Radioen i din Golf skal støtte det jeg beskriver, du kan sjekke det neste gang du er på langtur med f.eks. P4, NRK sine riksdekkende kanaler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...