Gå til innhold

Hvorfor skal man beskyttes mot seg selv?


Anbefalte innlegg

Hvorfor vil kristne som glemmer å oppføre seg som kristne føre til midnre mengde engler?

 

Hvorfor har ikke engler fullmakt til å stanse skyteepisoder?

 

Hvorfor har kristnes bønn påvirkning på englenes fullmakt?

 

 

For dem som har lest Donald(!), er det av og til noen som får en tvilsom ide. Og så popper det opp to tankebobler over dem. Den ene er en djevel som sier: "Ja, ja, gjør det!" Og den andre er en engel som sier: "Nei, ikke gjør det!"

Og så bryter det ut en kamp mellom de to, hvorav den ene går seirende ut. Den tapende parten må forlate stedet.

Her ser man altså at det er personen som bestemmer hvilke åndsmakter som skal gå seirende ut, og hvilke som skal være tilstede!

Slik fungerer det i virkeligheten også.

 

Dette gjelder for større områder og for byer også. Flere steder i Bibelen ser vi at det er krig i den himmelske sfære. F.eks. i Daniels bok, der engelen Mikael blir opptatt i en kamp mot fyrsten av Persia. Og i Johannes Åpenbaring står det at det brøt ut krig i himmelen.

En tidligere satanist som var med i disse krigene i himmelrommet, sa at hver enkelt kristen har en engel. Men at dersom den kristne ikke har vært flittig, kan djevlene angripe engelen til denne kristne, ta fra ham hans skjold og hans sverd og hans hjelm. Og i de verste tilfellene kan djevlene faktisk ta den vernende engelen til fange, slik at den kristne blir gjenstand for all slags bedrag i mellomtida. Men engelen kan bli befridd av de vernende englene til andre kristne, som er mer seierrike i sin åndskamp.

 

Dermed er det vi mennesker som må jobbe hardt for å ha englene i nærheten. Jesus sier: "Dere har ikke, fordi dere ikke ber."

 

Hvis man mener at syndig og anti-bibelsk underholdning er god underholdning, ja da har man vel definert seg selv til å være en anti-kristen eller djevledyrker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du hoppet over en mengde kritiske spørsmål:

 

1) Hvorfor har ikke engler fullmakt til å stanse skyteepisoder?

 

2) Hvorfor har kristnes bønn påvirkning på englenes fullmakt?

 

 

3) Kan ikke søppelunderholdning være det du liker, for eksempel bibelen? Og god underholdning kan være det som er blasfemisk mot jesus?

 

4) Hvorfor beskytter din religion deg mot farer?

 

5) Beskytter andre religioner andre mennesker mot farer?

 

6) Er engler planetariske vesener?

 

Deretter åpner du opp for en hel drøss med nye spørsmål i det du her skriver.

 

Slik fungerer det i virkeligheten også.

Fungerer det slik i virkeligheten? Eller gjør det ikke det? Hvorfor mener du det fungerer slik i virkeligheten?

 

Hvis jeg sier "slik fungerer faktisk ikke virkeligheten", hvem av oss har rett og hvorfor?

Dette gjelder for større områder og for byer også.

Hvorfor fungerer det slik i større områder og byer også?

 

Hvis jeg sier "Slik fungerer faktisk ikke virkeligheten i større områder og byer heller", hvem av oss har rett og hvorfor?

 

En tidligere satanist som var med i disse krigene i himmelrommet, sa at hver enkelt kristen har en engel.

Hvilken satanist var dette? Hva er definisjonen på et satanist? Hva er definisjonen av satanisme? Hvordan kunne denne satanisten vite at hver enkelt kristen har en engel?

 

Hvis jeg sier "hver kristen ikke har en engel", hvem har rett og hvorfor?

 

Dermed er det vi mennesker som må jobbe hardt for å ha englene i nærheten. Jesus sier: "Dere har ikke, fordi dere ikke ber."

Hvorfor må jeg jobbe hardt for å ha englene i nærheten? Kan ikke jeg heller jobbe hardt for å slippe å ha engler i nærheten? Hva er det Jesus mener de som ikke ber har?

 

Hvis jeg sier "Mennesker må jobbe hardt for å unnslippe englene", hvem av oss har rett og hvorfor?

 

Hvis man mener at syndig og anti-bibelsk underholdning er god underholdning, ja da har man vel definert seg selv til å være en anti-kristen eller djevledyrker.

Du liker ikke blasfemisk underholdning. Du sier at søppelunderholdning er det du ikke liker.

 

Jeg liker ikke bibelsk underholdning, da kan vel jeg si at bibelen er søppelunderholdning?

 

Er du anti-Zevs og Hadestilbeder dersom du synes gresk religion er dårlig underholdning?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

En mengde av disse spørsmålene er allerede besvart implisitt.

 

Hvorfor må jeg jobbe hardt for å ha englene i nærheten? Kan ikke jeg heller jobbe hardt for å slippe å ha engler i nærheten?

 

Nei. Virkeligheten her på jorda er slik at man som kristen må kjempe seg framover, kjempe for å lese i Bibelen, kjempe for å gå i kirka, kjempe for å få med seg prekenen, kjempe for å bringe budskapet videre.

 

Du behøver ikke kjempe for å ligge på sofaen og høre på svartmetall og fornekte Gud, dette vil komme helt naturlig for deg. Om du ikke selv skaffer deg tvilsomme bøker og musikk, vil utenforstående nok sørge for å låne deg okkulte bøker og invitere deg med på yoga.

Slik er det, at folk nesten står i kø for å gi andre ikke-kristelig materiale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har aldri blitt tillånt en eneste okkult bok i hele mitt liv. Så der tok du jo grundig feil.

 

Beklager om jeg ikke forsto dine implisitte svar. Jeg har lest det på nytt og finner ikke noen svar på følgende spørsmål:

 

1) Hvorfor har ikke engler fullmakt til å stanse skyteepisoder?

 

2) Hvorfor har kristnes bønn påvirkning på englenes fullmakt?

 

 

3) Kan ikke søppelunderholdning være det du liker, for eksempel bibelen? Og god underholdning kan være det som er blasfemisk mot jesus?

 

4) Hvorfor beskytter din religion deg mot farer?

 

5) Beskytter andre religioner andre mennesker mot farer?

 

6) Er engler planetariske vesener?

 

Også spørsmål som faktisk er ubesvart:

 

Slik fungerer det i virkeligheten også.

Fungerer det slik i virkeligheten? Eller gjør det ikke det? Hvorfor mener du det fungerer slik i virkeligheten?

 

Hvis jeg sier "slik fungerer faktisk ikke virkeligheten", hvem av oss har rett og hvorfor?

Dette gjelder for større områder og for byer også.

Hvorfor fungerer det slik i større områder og byer også?

 

Hvis jeg sier "Slik fungerer faktisk ikke virkeligheten i større områder og byer heller", hvem av oss har rett og hvorfor?

 

En tidligere satanist som var med i disse krigene i himmelrommet, sa at hver enkelt kristen har en engel.

Hvilken satanist var dette? Hva er definisjonen på et satanist? Hva er definisjonen av satanisme? Hvordan kunne denne satanisten vite at hver enkelt kristen har en engel?

 

Hvis jeg sier "hver kristen ikke har en engel", hvem har rett og hvorfor?

 

Dermed er det vi mennesker som må jobbe hardt for å ha englene i nærheten. Jesus sier: "Dere har ikke, fordi dere ikke ber."

Hvorfor må jeg jobbe hardt for å ha englene i nærheten? Kan ikke jeg heller jobbe hardt for å slippe å ha engler i nærheten? Hva er det Jesus mener de som ikke ber har?

 

Hvis jeg sier "Mennesker må jobbe hardt for å unnslippe englene", hvem av oss har rett og hvorfor?

 

Hvis man mener at syndig og anti-bibelsk underholdning er god underholdning, ja da har man vel definert seg selv til å være en anti-kristen eller djevledyrker.

Du liker ikke blasfemisk underholdning. Du sier at søppelunderholdning er det du ikke liker.

 

Jeg liker ikke bibelsk underholdning, da kan vel jeg si at bibelen er søppelunderholdning?

 

Er du anti-Zevs og Hadestilbeder dersom du synes gresk religion er dårlig underholdning?

 

I tillegg skaper jo det du nettopp skrev et par nye spørsmål:

 

Nei. Virkeligheten her på jorda er slik at man som kristen må kjempe seg framover, kjempe for å lese i Bibelen, kjempe for å gå i kirka, kjempe for å få med seg prekenen, kjempe for å bringe budskapet videre.

Hvem her i verden må ikke kjempe for å komme seg fremover?

 

Hvorfor må kristne kjempe for å lese i bibelen?

 

Hvorfor må kristne kjempe for å gå i kirka?

 

Hvorfor må kristne kjempe for å få med seg prekenen?

 

Hvorfor må kristne kjempe for å bringe budskapet videre?

 

Hvem her i verden må ikke kjempe for å lese i sine bøker?

 

Hvem her i verden må ikke kjempe for å gå i sine religione templer?

 

Hvem her i verden må ikke kjempe for å få med seg prekener til sin religion?

 

Hvem her i verden må ikke kjempe for å bringe sitt budskap videre?

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har aldri blitt tillånt en eneste okkult bok i hele mitt liv. Så der tok du jo grundig feil.

 

Beklager om jeg ikke forsto dine implisitte svar. Jeg har lest det på nytt og finner ikke noen svar på følgende spørsmål:

 

 

1) Hvorfor har ikke engler fullmakt til å stanse skyteepisoder?

 

Fordi de personene som skyter har valgt å leve i synd, og dermed kan ikke englene være hos dem. I stedet er det demonene som har all eller nesten all innflytelse.

2) Hvorfor har kristnes bønn påvirkning på englenes fullmakt?

 

Fordi dersom det ikke er noen kristne på jorda, har englene svært begrenset innflytelse, inntil dommedag.

Hør, du stiller ikke mindre enn omkring 15 spørsmål her. Prøv å begrense dem litt. Eller det vil ta lang tid å svare på dem.

 

Personer fra andre religioner prøver ofte å skaffe seg beskyttelse via såkalte "good Luck charms", "kinesiske lykkekaker", spådamer, astrologi, o.l. Men om det virker, er vel en annen sak...

Hva er forresten planetariske vesener, hva mener du med det?

 

Dersom noen er interesserte i historien om den tidligere satanisten som var ute på en astralreise (trolig) i den himmelske sfære, og ble kastet ned på gulvet i en menighet, er den her: Guds engler kastet ham ned på gulvet der, og han visste ikke hvordan kroppen hans hadde kommet dit.

 

http://www.youtube.com/watch?v=gFkB1z_p29g

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi de personene som skyter har valgt å leve i synd, og dermed kan ikke englene være hos dem. I stedet er det demonene som har all eller nesten all innflytelse.

Hvis jeg sier "demoner eksisterer ikke og kan ikke ta noen innflytelse", hvem av oss har rett og hvorfor?

 

Fordi dersom det ikke er noen kristne på jorda, har englene svært begrenset innflytelse, inntil dommedag.

Hvorfor påvirker kristnes eksistens på jorda englenes innflytelse? Hvorfor er dette begrenset til tiden før dommedag?

 

Hør, du stiller ikke mindre enn omkring 15 spørsmål her. Prøv å begrense dem litt. Eller det vil ta lang tid å svare på dem.

Du fortsetter å bombardere meg med helt absurde påstander. Jeg har store problemer med å forestille meg hvaslags menneske som oppriktig og ærlig kan si slike ting som du gjør. Og alt du sier er ekstremt kontroversielt og åpner et hav av nye spørsmål.

 

Prøv å begrens å si nye ting hvis du vil unngå nye spørsmål. Hver gang du skriver en setning, prøv å se saken fra et annet perspektiv. Dersom du ikke var kristen, men for eksempel åsatruer, ateist, hinduist eller noe annet, hva ville du lurt på med den setningen?

 

Det pleier jeg å gjøre når jeg skriver. Særlig ved kontroversielle påstander.

Personer fra andre religioner prøver ofte å skaffe seg beskyttelse via såkalte "good Luck charms", "kinesiske lykkekaker", spådamer, astrologi, o.l. Men om det virker, er vel en annen sak...

Nei. Jeg snakker om andre mennesker som har andre religioner. Akkurat som du har din religion. Du sier at din religion beskytter. Så vil da andre religions beskytte de menneskene som følger dem på samme måte som din religion beskytter deg? Om kristendommen virker som beskyttelse, er det også en annen sak?

 

Hvis jeg sier "kristendommen gir ingen beskyttelse", hvem av oss har rett og hvorfor?

 

Kristne prøver i like stor grad å skaffe seg lykke med amuletter og lignende. Det er noe som er felles for de fleste religioner inkludert kristendommmen.

 

Hva er forresten planetariske vesener, hva mener du med det?

Det var Delvis som sa at engler var planetariske vesener så vet ikke hva han mente med det.

 

Han mente også at søppelunderholdning var det som er sexfiksert, voldelig og vulgært. Imotsetning til deg som mener at søppelunderholdning er det som er blasfemisk. Og jeg mener at søppelunderholdning er det som er bibelsk.

 

Så hvem av oss har rett og hvorfor?

 

Dersom noen er interesserte i historien om den tidligere satanisten som var ute på en astralreise (trolig) i den himmelske sfære, og ble kastet ned på gulvet i en menighet, er den her: Guds engler kastet ham ned på gulvet der, og han visste ikke hvordan kroppen hans hadde kommet dit.

Produksjonen og fortellerstemmen oser jo av søppelunderholdning.

 

Men innholdet, det som fortelles i youtubevideoen. Er det sant? Eller er det løgn, skapt av fanatiske psykotiske mennesker?

 

Hvis jeg sier "personen referer til som satanist var ikke satanist, han var aldri på astralreise og ble aldri kastet ned på gulvet i en menighet. Guds engler kastet ham aldri noe sted", hvem av oss har rett og hvorfor?

 

I tillegg har jeg jo alle de ubesvarte spørsmålene fra tidligere:

 

 

Slik fungerer det i virkeligheten også.

Fungerer det slik i virkeligheten? Eller gjør det ikke det? Hvorfor mener du det fungerer slik i virkeligheten?

 

Hvis jeg sier "slik fungerer faktisk ikke virkeligheten", hvem av oss har rett og hvorfor?

Dette gjelder for større områder og for byer også.

Hvorfor fungerer det slik i større områder og byer også?

 

Hvis jeg sier "Slik fungerer faktisk ikke virkeligheten i større områder og byer heller", hvem av oss har rett og hvorfor?

 

En tidligere satanist som var med i disse krigene i himmelrommet, sa at hver enkelt kristen har en engel.

Hva er definisjonen på en satanist? Hva er definisjonen av satanisme? Hvordan kunne denne satanisten vite at hver enkelt kristen har en engel?

 

Hvis jeg sier "hver kristen ikke har en engel", hvem har rett og hvorfor?

 

Hvis man mener at syndig og anti-bibelsk underholdning er god underholdning, ja da har man vel definert seg selv til å være en anti-kristen eller djevledyrker.

Du liker ikke blasfemisk underholdning. Du sier at søppelunderholdning er det du ikke liker.

 

Jeg liker ikke bibelsk underholdning, da kan vel jeg si at bibelen er søppelunderholdning?

 

Er du anti-Zevs og Hadestilbeder dersom du synes gresk religion er dårlig underholdning?

 

Nei. Virkeligheten her på jorda er slik at man som kristen må kjempe seg framover, kjempe for å lese i Bibelen, kjempe for å gå i kirka, kjempe for å få med seg prekenen, kjempe for å bringe budskapet videre.

Hvem her i verden må ikke kjempe for å komme seg fremover?

 

Hvorfor må kristne kjempe for å lese i bibelen?

 

Hvorfor må kristne kjempe for å gå i kirka?

 

Hvorfor må kristne kjempe for å få med seg prekenen?

 

Hvorfor må kristne kjempe for å bringe budskapet videre?

 

Hvem her i verden må ikke kjempe for å lese i sine bøker?

 

Hvem her i verden må ikke kjempe for å gå i sine religione templer?

 

Hvem her i verden må ikke kjempe for å få med seg prekener til sin religion?

 

Hvem her i verden må ikke kjempe for å bringe sitt budskap videre?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Når du spør sånn, blir som å spørre hvorfor ble alt til. Hvorfor et "big bang".

En må se litt og oppfatte mønsteret.

Man må ikke få en støkk hvis man innser at Kristendommen kan virke usympatisk, mot de som ikke klarer tro. Eller ikke er blitt frelst.

Men det bør ikke forhindre oss i å gå i oss selv å ransake begrunnelsene for det.

Tro. Sannhet. Det er ting man kan oppfatte, men ikke sette logiske, videnskapelige ord på ofte.
Du ser en troende er ikke i en posisjon til å kunne/måtte forklare seg om alt til andre skjønner du. Oppskriften blir overjordisk, og kan bare formidles med det for øyet.

 

Så alle disse spørsmålene er overflødige. Hvis du leser med de riktige øynene, ser du sammenhengene og har ikke behov for å spørre sånn.
Man må kjenne på disse spørsmålene med sin egen samvittighet og hva omgivelsene og livet sier.

 

Når det gjelder Kristendom og Bibel forøvrig (Kristendom er vel egnetlig bare NT), så må man jo se det fra dens premisser, for å få svar på spørsmål. Bibelen sier jo at verden ble til ved skapelse av hva som kalles "Gud", uten at vi har noen klar definisjon på det. Men man anser da at evolusjonen er satt i gang av denne, og at det ikke er så bokstavelig som det framstår i denne boken.

 

 

 

Det var Delvis som sa at engler var planetariske vesener så vet ikke hva han mente med det.

Han mente også at søppelunderholdning var det som er sexfiksert, voldelig og vulgært. Imotsetning til deg som mener at søppelunderholdning er det som er blasfemisk. Og jeg mener at søppelunderholdning er det som er bibelsk.

Så hvem av oss har rett og hvorfor?

 

Ja jeg antar at Engler og de himmelske vesener har en naturlig opprinnelse, og at de da en gang oppsto som planetariske vesener, på samme måte som vi er vesener oppstått på en planet: Jorden (eller Tellus om du vil) .

 

Og at de da har utviklet seg til å bli så avanserte, at de kan forflytte seg over store strekninger, kanskje sogar dematrialisere seg kroppslig, kamuflere seg, operere i en ufysisk astral form.
Får vi utvikle oss lenge nok, vil det knapt være grenser hva vi vil kunne får til. Så jeg anser ikke det som helt usannsynlig.

Hva ellers skulle de være, eller komme fra?
Men det er et uavklart spørsmål i seg selv, og jeg ser ikke nøvendigvis motsetning i dette og hva Kristendommen formidler, selv om de kanskje som oftest vil mene det.

 

Ja du får jo ha din oppfatning av hva "søppelunderholdning" er og ikke er. Men der er heller ikke noen motsetning mellom det jeg definerte, og hva der kalles "blasfemisk". Blasfemisk behøver ikke være direkte, det kan også være inndirekte, ved underholdning som strider mot det Kristne, moralske, etiske, positivt ladede osv. Igjen, man får nesten bare bruke sansene riktig for å se det.

 

 

Lenke til kommentar

Dette blir for absrakt for meg, Delvis. Og for fantastisk, Frankline. Du mener altså at mennesker som deg og meg reiser til himmelen og deltar i kriger mellom det gode og onde, på samme måte som norske muslimer drar til Syria? Basert på historier fra folk som påstår å ha vært med?

 

Da har vi ikke mer å diskutere. Men jeg lurer på hvor den allmektige Gud er mens engler og satanister sloss.

 

Åpenbaringen er malerisk, noen vil si i overkant sådan. At dragens hale "rev en tredjedel av stjernene ned fra himmelen og kastet dem på jorden" for eksempel. Og historien forteller at dragen ble slengt ned til jorden, ikke at mennesker reiste til himmelen og tilbake igjen.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Da har vi ikke mer å diskutere. Men jeg lurer på hvor den allmektige Gud er mens engler og satanister sloss.

 

Heller enn å tro på Bibelens ord om en krig mot makter og myndigheter i himmelrommet, foretrekker du å skylde alt på Gud. Du tror at englene ikke redder alle sammen, på grunn av vrangvilje.

De som er med i mafia og gjenger har ikke noe ansvar selv, da?

 

Alt dette skyldes syndefallet. Personlig kan jeg ikke forstå hvordan dette kunne skje fordi noen spiste av et tre. Men vi må huske at det var et forbudt tre, og det viser oss alvoret i dette. Det viser oss alvoret i å være ulydige mot Gud, og alvoret i hva som skjer dersom vi ikke tilstår våre synder og vender om.

 

Hvis vi ikke vender om til Jesus, er det den samme Gud som skapte Syndfloden, som skal dømme oss. Det er den samme Gud som straffet israelittene hardt under ørkenvandringen, fordi de knurret og klagde. Dette burde få oss til å skjelve av frykt.

Endret av Frankline
Lenke til kommentar

Tro. Sannhet. Det er ting man kan oppfatte, men ikke sette logiske, videnskapelige ord på ofte.

Sannhet kan helt tydelig defineres i en vitenskapelig sammenheng. Legg merket til at ordet "sannhet" utenfor den vitenskapelige definisjonen ikke har noen betydning. Vi har ingen felles oppfatning av ordet.

 

Kristendom er vel egnetlig bare NT

Flott, så spiller altså ikke de 10 bud noen rolle for kristne.

Ja du får jo ha din oppfatning av hva "søppelunderholdning" er og ikke er.

Du har din defininsjo av hva søppelunderholdning er. Jeg har min Frankline har en annen. Du har din definisjon av hva engler er. Frankline deler ikke den. Og jeg er heller ikke enig.

 

Alt dette skyldes syndefallet. Personlig kan jeg ikke forstå hvordan dette kunne skje fordi noen spiste av et tre. Men vi må huske at det var et forbudt tre, og det viser oss alvoret i dette. Det viser oss alvoret i å være ulydige mot Gud, og alvoret i hva som skjer dersom vi ikke tilstår våre synder og vender om.

 

Hvis vi ikke vender om til Jesus, er det den samme Gud som skapte Syndfloden, som skal dømme oss. Det er den samme Gud som straffet israelittene hardt under ørkenvandringen, fordi de knurret og klagde. Dette burde få oss til å skjelve av frykt.

Men guden din er jo så svak, hvorfor skal vi la oss skremme? Det er jo bare å spytte guden din i ansiktet før vi hogger ned jesus med øks. Det er umulig for meg å skjelve av frykt av en så ynkelig svak liten gud som den fra bibelen.

 

Hvorfor er du ikke mer redd for hva de sterke gudene og gudinnene kan gjøre med deg dersom du ikke tror på dem? Du svikter jo for eksempel greske guder og gudinner, keltiske, summeriske osv. Er du ikke redd for å bli straffet av Zevs for din ulydighet? Kanskje må du tilbringe evigheten i den mørkeste avkrok av Hades.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Dette burde få oss til å skjelve av frykt.

 

 

Ja, det burde kanskje det. Det var åpenbart hensikten med israelittenes bibel. Men de som skrev det gamle testamentet kunne ikke forutse at vi en dag skulle kunne forklare hva som skaper oversvømmelser og sykdommer, og ikke trenger noen guder med i forklaringen i det hele tatt. Dermed skremmer det knapt nok de troende lenger, og i hvertfall ikke oss som ikke tror.

 

Og så har vi sett Harry Potter. Det skal mer enn en ildsprutende drage til for å få oss til å skjelve av frykt.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finnes vel ikke noe ondere enn å sende noen til evig tortur. Hvem er ondest? Han som har gjort noen synder, eller han som sender milliarder av sjeler til helvete? For ikke å snakke om de menneskene som ønsker dem som har gjort noen uskyldige synder til helvete. Det er ondskap det.

Endret av sånn er det!
Lenke til kommentar

Ikke de som har benektet den hellige ånd. Ifølge bibelen står det at de aldri kommer til å bli tilgitt.

 

Skal jeg vende om til din religion, eller skal jeg vende om til en annen religion?

 

Hvorfor?

 

Du sier jo om og om igjen "kjøp coca cola, kjøp coca cola". Men hvorfor skal jeg ikke kjøpe pepsi? Eller bare drikke vann? Hvorfor kan du ikke si noe annet enn "kjøp coca cola"? Har du ikke noen grunn til hvorfor jeg skal kjøpe coca cola? Skal jeg kjøpe coca cola bare fordi det er din favorittbrus?

Oppfarre det som at det er vårt eget valg da, som har hengitt oss til feil : Den onde, og at det er den som overtar styrelsen med oss og skal plage oss.

 

Nei det er vanskelig dette, og håper det ikke er helt sånn. Men jeg er skremt :(

Bibelen forteller jo om en tyrannisk sadistisk gud, så dette er vel definisjonen på ondskap?

 

Jeg er da langt mer redd for hva som skjer om jeg trosser Zevs enn om jeg trosser Jehova. Hva synes du er verst? Å havne i Hades i all evighet? Å havne i Hel i all evighet? Eller å havne i Helvete i all evighet? Og hvorfor? Vi har jo et uendelig antall religiøse dødsriker og trusler om straff. Bibelens trussel om helvete blekner liksom i forhold til de virkelig ille alternativene der ute. Hvis du velger bibelen så har jo du tatt feil valg iforhold til et uendelig antall alternative religioner. Skremmer det deg?

 

Skal vi velge den religionen som skremmer oss mest?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Abigor.. tror ikke det er noe som forhindrer deg å slutte benekte Den Hellige Ånd, at det er endelig om du har gjort det en gang. Men det vet sikkert Frankeline og andre Kristne mer om enn meg. Merket meg også det punktet, men har glemt hvor det står.

 

Og du står helt fritt til å velge Pesi framfor Coke. Man velger det man tror på. Men litt interessant at du nevner det med vann.

Fordi sånn opplever jeg det på en måte, at Kristendommen blir som rent vann, kontra andre ting som brus osv, som er farget og tilsatt ting - ofte tvilsomme ting, for å pirre og lokke med et "søtere" mer attractivt fortonet budskap.

Det rene vannet er det beste når man først lærer å sette pris på det. Der ser det ut til å være et slektskap som ikke er så dum illustrasjon.

 

Ja, det kan virke som denne Gud er hard en del ganger, da spesielt i GT, men ting ble annerledes etter den Kristne prosessen, og det var vel først da egentlig at resten av menneskene får bedre vilkår og likeverdige vilkår som Jødene. Men igjen, jeg tror den Kristne ekspertise vil kunne forklare dette bedre om mulig. Hvis det i det hele taget er noe særlig rett ved det.

 

Men man må huske på at det var syndefallet som satte i gang det hele, og medførte forbannelsen. Det var jo opprinnelig ment å være et paradis dette på jorden, uten død, sykdom, ondeskap og alt det der.

Der kommer vi jo inn på noen av de sidene ved det, der JV og Kristne ser ut til å være uenige, uten at jeg er sikker på i hvor stor grad.

JV legger vekt på at hele prosessen vil ende opp med en gjennopprettelse av den opprinnelig påtenkte paradis-jorden. Og viser til en del skriftsteder som peker på det.

En arbeidskollega for mange år siden, kalte seg en "sann Kristen", noe han påsto var et mindretall av de som kaller seg Kristne. Han mente JV hadde ganske mye rett, men altså ikke i alt.

 

Nå er jeg på ingen måte sikker på dette, er som sagt ikke en frelst troende, forsøker bare å korrigere litt på din tydeligvis ganske sterke misforståette oppfantning av hva Bibelens budskap egentlig står for. Så langt jeg har klart å begripe det.

Lenke til kommentar

Jeg er da langt mer redd for hva som skjer om jeg trosser Zevs enn om jeg trosser Jehova. Hva synes du er verst? Å havne i Hades i all evighet? Å havne i Hel i all evighet? Eller å havne i Helvete i all evighet? Og hvorfor? Vi har jo et uendelig antall religiøse dødsriker og trusler om straff.

 

 

Men andre religioner synes stort sett det er greit å tilbe mange guder, også fra andre trosretninger. Nettopp fordi man har så mange guder selv.

Det er bare tre monoteistiske religioner, jødedommen, kristendommen og islam.

Og for de fleste europeere vil det vel ikke være så aktuelt å bli muslimer.

Mange europeere føler seg derimot tiltrukket av New age, eller en miks av forskjellige religioner.

 

Tror ikke at Nye Testamentet er så mye snillere. Det er rett at Nye Testamentet har flere tilbud til flere mennesker, men hvis man ikke tar i mot disse tilbudene har man ikke bedret sin status.

 

"Vær ikke redde for dem som dreper kroppen, men ikke kan drepe sjelen. Frykt heller ham som kan ødelegge både sjel og kropp i helvete."

"Om hånden din lokker deg til fall, så hugg den av! Det er bedre for deg å gå lemlestet inn til livet enn å ha begge hender og komme til helvete, til ilden som aldri slukner, 44 *der marken som eter dem, ikke dør og ilden ikke slukner. 45 Og om foten din lokker deg til fall, så hugg den av! Det er bedre for deg å gå halt inn til livet enn å ha begge føtter og bli kastet i helvete, 46 *der marken som eter dem, ikke dør og ilden ikke slukner. 47 Og om øyet ditt lokker deg til fall, så riv det ut! Det er bedre for deg å gå enøyd inn i Guds rike enn å ha begge øyne og bli kastet i helvete, 48 der marken som eter dem, ikke dør og ilden ikke slukner."

 

 

Nåtidige visjoner er selvsagt ikke direkte tatt fra Bibelen, men de har fått meg til å skjønne bedre hvorfor Jesus sier dette. Han sier at hovedsaken er å nå inn til livet (bli frelst og komme til himmelen), og at man skal gjøre alt for å unngå helvete.

En person som Mary Baxter beretter at hun ble tatt med på en omvisning i helvete, og at hun der opplevde å bli forlatt av Jesus en kort tid. Og hun opplevde der hvordan det virkelig føltes å være i helvete. En fæl tilværelse der hun var et skjelett som kjente hvordan ormene bevegde seg innvendig, uten stans. Hun ble pint og lengtet etter døden, men døden var ikke å finne.

 

Hun opplevde nøyaktig det som står i verset - marken som eter henne dør ikke, og ilden slokner ikke. Jeg kan ikke se at dette er ubibelsk på noen måte. Det står der i Bibelen, og Jesus sier vi skal gjøre hva som helst for å unngå fristelser som leder til en slik håpløs pine i helvete.

 

Endret av Frankline
Lenke til kommentar

 

 


Men andre religioner synes stort sett det er greit å tilbe mange guder, også fra andre trosretninger. Nettopp fordi man har så mange guder selv.
Det er bare tre monoteistiske religioner, jødedommen, kristendommen og islam.
Og for de fleste europeere vil det vel ikke være så aktuelt å bli muslimer.
Mange europeere føler seg derimot tiltrukket av New age, eller en miks av forskjellige religioner.


Det finnes et uendelig antall religioner som truer om straff hvis du ikke tror på dem.

Kristendommens trusler er jo de minst skumle her.

Skal jeg velge den religion som truer meg med verst straff?

 


Abigor.. tror ikke det er noe som forhindrer deg å slutte benekte Den Hellige Ånd, at det er endelig om du har gjort det en gang. Men det vet sikkert Frankeline og andre Kristne mer om enn meg. Merket meg også det punktet, men har glemt hvor det står.


Spiller det noen rolle hva du tror? Bibelen sier jo at den som benekter den hellige ånd aldri blir tilgitt.

Så jeg benekter den hellige ånd.

Jeg kan aldri bli tilgitt.

Ikke i denne verdenen.

Ikke i den neste.

 


Og du står helt fritt til å velge Pesi framfor Coke. Man velger det man tror på. Men litt interessant at du nevner det med vann.
Fordi sånn opplever jeg det på en måte, at Kristendommen blir som rent vann, kontra andre ting som brus osv, som er farget og tilsatt ting - ofte tvilsomme ting, for å pirre og lokke med et "søtere" mer attractivt fortonet budskap.
Det rene vannet er det beste når man først lærer å sette pris på det. Der ser det ut til å være et slektskap som ikke er så dum illustrasjon.


Kristendommen er jo forgiftet vann i denne sammenheng. Som gir hjernekreft.

jeg kan jo ikke velge pepsi uten at de som drikker coca cola forteller meg at coca cola company skal torturere meg i all evighet.

 


Men man må huske på at det var syndefallet som satte i gang det hele, og medførte forbannelsen. Det var jo opprinnelig ment å være et paradis dette på jorden, uten død, sykdom, ondeskap og alt det der.
Der kommer vi jo inn på noen av de sidene ved det, der JV og Kristne ser ut til å være uenige, uten at jeg er sikker på i hvor stor grad.
JV legger vekt på at hele prosessen vil ende opp med en gjennopprettelse av den opprinnelig påtenkte paradis-jorden. Og viser til en del skriftsteder som peker på det.
En arbeidskollega for mange år siden, kalte seg en "sann Kristen", noe han påsto var et mindretall av de som kaller seg Kristne. Han mente JV hadde ganske mye rett, men altså ikke i alt.


Jehovas Vitne er jo en fundamentalistisk sekt som bruker stor grad av sosial kontroll for å hemme gruppen sin sammen med utstrakt bruk av propaganda og løgn.

Og jeg spør igjen, skal vi velge den religionen som skremmer oss mest? Da kommer jo kristendommen lengst ned på lista, blir ikke særlig skremt av den svakeste guden.
Endret av LiamH
Dobbelt-post flettet.
Lenke til kommentar

Og jeg spør igjen, skal vi velge den religionen som skremmer oss mest? Da kommer jo kristendommen lengst ned på lista, blir ikke særlig skremt av den svakeste guden.

 

 

Hva bygger du det på? Enkelte voldelige menn har rett nok sett ned på kristendommen pga læren om å vende det andre kinnet til, og vise barmhjertighet mot de svake.

Men Gud i seg selv er naturligvis ikke svak.

Lenke til kommentar

Jeg spør deg, skal jeg vende om til din religion fordi det er den som gir meg verst konsekvenser dersom jeg ikke vender om?

 

Jeg prøver å forstå hvorfor jeg skal vende om til din religion. Det eneste jeg hører er "vend om", ikke noe snakk om hvorfor. Er det på grunn av straffen? Er det noe forskjell på straffen din religion gir og straffen andre religioner gir? Du klarer jo ikke argumentere for deg kvinne!

 

Det eneste jeg hører fra deg er det samme gnålet, "kjøp coca cola, kjøp coca cola". Hvorfor skal jeg kjøpe coca cola? Fordi du drikker det? Hvorfor kan jeg ikke kjøpe pepsi istedenfor? Eller hvorfor ikke enkelt og greit klare meg uten slike drikker og bare ha vann istedenfor?

 

Du gjentar jo til stadighet at coca cola company skal tortuerer meg i evighet dersom jeg ikke kjøper coca cola. Men jeg får mye større straff dersom jeg ikke kjøper Pepsi. Så igjen, hvorfor?

 

Guden din er jo den svakeste av alle guder og gudinner jeg har hørt om.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...