Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi 100 vibrerer på tomgang


Anbefalte innlegg

Har en Audi 100, 2,3E fra 1993 som vibrerer på tomgang. Så fort jeg gir gass eller når bilen er i fart merkes ingen ting. Motoren har et greit turtall (omkring 800-900 rpm) på tomgang. Gått 310.000 km.

 

Hva kan dette være? Min første tanke er motorfester. Henger det på greip? Hvordan kan jeg ev. finne ut av det?

Endret av Lektor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det forskjell med motorturtall/vibrasjoner om du trykker kløtsjen inn eller ut?

Det tror jeg ikke, men skal sjekke neste gang bilen er varm. Vibrasjonene er der enten jeg trykker inn kløtsj eller setter bilen i fri. Når choken er på er de borte. Antagelig pga. høyere turtall etc.

Lenke til kommentar

Kanskje den går på et ujevnt turtall. Forsvinner vibbene hvis du øker turtallet med bare 50-60 omdreininger?

Hva mener du med ujevnt turtall? Skal lite til før de blir borte. Et lett trykk på gassen.

Men vibrasjonene skal ikke være der i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Mistenker som Almar84 her motorfusk. Standardpakke med plugger, kabler og sjekk for falskluft er vel et sted å begynne.

Hadde det vert noe med plugger og kabler ville det merkes på høyere turtall. Det ville det ed falskluft og. Kan være tenningen dom har forskjøvet seg litt. Men det er her, som med allfeilsøking. Begynn på det som er enklest og lettest å fixe. Juster tomgangen. Når den er lav så vil en motor begynne å riste.
Lenke til kommentar

 

Mistenker som Almar84 her motorfusk. Standardpakke med plugger, kabler og sjekk for falskluft er vel et sted å begynne.

Hadde det vert noe med plugger og kabler ville det merkes på høyere turtall. Det ville det ed falskluft og. Kan være tenningen dom har forskjøvet seg litt. Men det er her, som med allfeilsøking. Begynn på det som er enklest og lettest å fixe. Juster tomgangen. Når den er lav så vil en motor begynne å riste.

 

Jeg er enig i at plugger og ledninger ofte gir utslag ved uttak av høyt moment (les høyt sylindertrykk ved tenningstidspunkt), men IKKE falskluft, definitivt feil der. Falskluft gir ABSOLUTT størst effekt ved tomgang. Dette skyldes i hovedsak to grunner: Først og fremst skyldes dette at luftforbruket på tomgang er på sitt laveste. En gitt mengde falskluft vil da ha størst prosentmessig forhold i forhold til motorens luftforbruk og dermed størst innvirkning. Dernest er manifoldtrykket veldig lavt i forhold til atmosfæretrykket, noe som gjør at man faktisk får flow gjennom et lekkasjepunkt. Ved WTO er manifoldtrykket tilnærmet det samme som atmosfæretrykket og luftlekkasjer vil omentrent ikke flytte luft likevel.

Lenke til kommentar

 

 

Mistenker som Almar84 her motorfusk. Standardpakke med plugger, kabler og sjekk for falskluft er vel et sted å begynne.

 

Hadde det vert noe med plugger og kabler ville det merkes på høyere turtall. Det ville det ed falskluft og. Kan være tenningen dom har forskjøvet seg litt. Men det er her, som med allfeilsøking. Begynn på det som er enklest og lettest å fixe. Juster tomgangen. Når den er lav så vil en motor begynne å riste.

Jeg er enig i at plugger og ledninger ofte gir utslag ved uttak av høyt moment (les høyt sylindertrykk ved tenningstidspunkt), men IKKE falskluft, definitivt feil der. Falskluft gir ABSOLUTT størst effekt ved tomgang. Dette skyldes i hovedsak to grunner: Først og fremst skyldes dette at luftforbruket på tomgang er på sitt laveste. En gitt mengde falskluft vil da ha størst prosentmessig forhold i forhold til motorens luftforbruk og dermed størst innvirkning. Dernest er manifoldtrykket veldig lavt i forhold til atmosfæretrykket, noe som gjør at man faktisk får flow gjennom et lekkasjepunkt. Ved WTO er manifoldtrykket tilnærmet det samme som atmosfæretrykket og luftlekkasjer vil omentrent ikke flytte luft likevel.
spray med startgass rundt slanger og manifoil. Syg den falskluft så vil den ruse litt..
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...